Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-08-2021 om 17:30

Welke sport?

Wat voor sporten doen jullie kinderen? 
En hoe kwamen jullie kinderen erbij om voor deze sport te kiezen? 
En wat als je als ouder deze sport eigenlijk 3 keer niks vind?  Probeer je je kind dan om te praten voor iets anders?


Mijn kinderen mogen zelf kiezen, mits het logistiek te doen is. Als ouder kun je natuurlijk wel een beetje sturen en als ze wat ouder zijn dan hebben de vriendjes ook invloed natuurlijk. Zo wilde het zoontje van een vriendin perse op voetbal omdat alle vriendjes daar zaten. Hij vond het ook wel leuk maar dat was vooral omdat zijn vriendjes er op zaten. Uiteindelijk was het toch niet echt zijn sport en heeft voor wat anders gekozen. 

Mijn dochter heeft veel verschillende sporten uitgeprobeerd. Ze begon vaak enthousiast maar haakte ook vlug weer af. Paardrijden doet ze wel al jaren maar dat is vooral omdat ze een lease pony heeft en redelijk onafhankelijk kan rijden/trainen. Als ze alleen elke keer een uurtje per week les gehad dan was ze al vlug afgehaakt net zoals ze dat heeft gedaan bij tennissen/basketbal/honkbal. Terwijl ze dat op zich allemaal nog steeds leuke sporten vindt. Het is alleen dat ze vaak niet echt zin heeft om zoveel te trainen en dan ook nog op vaste tijdstippen. En ze houdt niet echt van wedstrijden dus het doel is er ook niet.  Ze doet nu ook veel aan inline skaten en crossfietsen of ze gaat tennissen met een vriendin maar geen lessen of zo. Ze heeft zich wel net opgegeven voor een klimcursus dus kijken of dat gaat bevallen. 

Mijn zoon kan vanwege zijn handicap weinig sporten doen. Hij doet aan paardrijden en heeft vroeger aan zwemmen gedaan. Verder speelt hij piano en doet aan toneelspelen. 

Mijn pleegzoon zit op paardrijden en verder niks. Hij heeft ook een paar jaar scouting gedaan maar is uiteindelijk afgehaakt.

De jongste kinderen zitten op zwemles en dansen. Of ze dit blijven doen zullen we wel zien. Ik wil straks nog wel muziek les introduceren om te kijken of dat bevalt. Ze willen ook pony rijden omdat natuurlijk de oudste kinderen daar veel mee bezig zijn. Dus dan willen ze dat ook. Dat is natuurlijk prima. Kunnen ze dat uitproberen.

Ik ben heel blij dat ik nooit op een teamsport heb gehoeven van mijn ouders. Ik was in vrijwel elke groep het buitenbeentje en ook nog steeds bar slecht in zo'n beetje elke sport. Ik was echt doodongelukkig geweest dan.

Enige sport waar ik niet op mocht was paardrijden, maar dat was simpelweg omdat het te duur was voor mijn ouders. Maar zolang ze het konden betalen was het vrije keus. Daarbij wel de voorwaarde dat als we op een sport gingen we altind het seizoen moesten afmaken.

-Nienke- schreef op 03-08-2021 om 21:09:

Onze stiefzoons doen tennis (oudste), niets (middelste) en voetbal (jongste). Oudste heeft altijd tennis gewild en doet dat al járen met veel plezier. Jongste heeft eerst karate gedaan, dat wilde hij toen, en koos later voor voetbal. Middelste heeft van alles geprobeerd (scouting, judo, atletiek), maar vond niets echt leuk. Inmiddels hebben we de moed opgegeven

Zoon moet nog kiezen (hij is 5 en moet eerst z’n zwemdiploma halen), maar ik wil wel enige invloed uitoefenen op welke sport het wordt. Wij doen zelf beiden niet aan sport en eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om elke zaterdag voor dag en dauw op het voetbalveld te staan Ik ga waarschijnlijk de keuze laten tussen korfbal of hockey, beiden zijn populair onder de kinderen hier op school vanwege de fijne verenigingen. Ik vind het eigenlijk wel belangrijk dat hij voor een teamsport kiest, vanwege de sociale vaardigheden die hij daar op kan doen.

Ook als je kind voor hockey of korfbal kiest, spelen ze in het weekend wedstrijden. De jongste teams spelen in de ochtend. Dochter bijvoorbeeld wedstrijd om 9 uur, was uitwedstrijd, dus om 8 uur bij eigen korfbalclub verzamelen.

Amaranth schreef op 03-08-2021 om 22:14:

[..]

Wat maakt het hockeyveld dan anders voor dag en dauw dan het voetbalveld?

Het hockeyveld is hier om de hoek én de competitie van de kleintjes is in de middag  

Overigens kijken wij als ouders ook gewoon goed mee naar wat we denken dat bij het betreffende kind past, want vaak is het maar lastig kiezen als je 6 of 7 bent. Atletiek bijvoorbeeld is niet een sport waar kinderen snel aan denken, terwijl hier een hele leuke, fijne atletiekvereniging in de omgeving zit.

Jesse_1 schreef op 04-08-2021 om 13:03:

[..]

Sociale vaardigheden leer je bij vrijwel elke sport. Ook bij de individuele sporten heb je vaak te maken (en samen te werken)) met anderen of is er toch nog een vorm van teams.

Daarbij is het m.i. een misvatting dat een teamsport goed is voor sociale vaardigheden. Kinderen die daar niet goed mee zijn, kunnen juist buiten het team komen te vallen of misschien hebben ze er juist geen behoefte aan en voelen zich niet prettig in een team. Of ze vinden het juist fijn om zelf een prestatie neer te kunnen zetten ipv afhankelijk te zijn van anderen.

O, zoon heeft prima sociale vaardigheden, hoor, dus het is zeker niet zo dat ik een kind ‘daar maar eens even zal leren met anderen om te gaan’. Het is nogal een samen-speel-kind, dus ik denk dat hij meer plezier haalt uit een teamsport én dat hij daar wat van z’n teamgenoten kan leren qua (omgaan met) winnen en verliezen. 

-Nienke- schreef op 04-08-2021 om 15:57:

[..]

Het hockeyveld is hier om de hoek én de competitie van de kleintjes is in de middag


Ze blijven niet klein natuurlijk. Op een gegeven moment rijd je toch om de week naar wedstrijden toe.

Ysenda schreef op 03-08-2021 om 18:38:

[..]

Dat heb je ook bij individuele sporten, zelfs op recreanten niveau. Anders is sporten niet te betalen als je voor al die klussen betaalde krachten zou moeten huren.

Bij paardrijden is dat niet van toepassing hoor. 40 Jaar gelden was een 10 rittenkaart op de manege 120 gulden. Dus niet overdreven duur ondanks dat een manege en paarden vast veel duurder in onderhoud zijn dan een gemiddeld sportveld. 

Hypothetisch zou ik teamsporten absoluut zwaar ontmoedigen. 

redbulletje schreef op 04-08-2021 om 16:17:

[..]

Bij paardrijden is dat niet van toepassing hoor. 40 Jaar gelden was een 10 rittenkaart op de manege 120 gulden. Dus niet overdreven duur ondanks dat een manege en paarden vast veel duurder in onderhoud zijn dan een gemiddeld sportveld.

Dat was 20 jaar geleden nog veel te duur geweest voor mijn ouders en toen lag het bedrag inmiddels hoger. Het is waarschijnlijk niet duur voor wat je er voor krijgt, maar voor veel mensen alsnog heel veeo geld.

Dan is een sport als voetbal, batminton of zelfs tennis echt vele malen goedkoper.

Wat ik leuk vind aan survialrun is dat er getraind wordt met alle leeftijden door elkaar. Het is een individuele sport (wat betreft de wedstrijden) maar er wordt veel samengewerkt bij trainingen. 

Voor kinderen zoals de mijne die niet zo matchen met leeftijdgenoten is het een groot voordeel om niet zoals bij veel andere sporten strikt in een leeftijdsgroep t vast te zitten. 

Nadeel is dat er een beperkt aantal clubs is een je voor wedstrijden dus gans het land ziet 🙄

Maar je kiest zelf aan welke je meedoet. Om mee te doen aan de landelijke competitie moet je minimaal 7 wedstrijden per jaar lopen. 

redbulletje schreef op 04-08-2021 om 16:18:

Hypothetisch zou ik teamsporten absoluut zwaar ontmoedigen.

Want?

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

04-08-2021 om 16:47

Het weekend is ie hier, ik neem hem zaterdag mee naar de club, ik hoop dat ie hockey leuk genoeg  vind. Zijn surinaamse mama vind het geen goed idee. Vanwege het hoge gehalte witte rijke kindjes. wat dat betreft liggen onze werelden ver uit elkaar. Ik ben een wit Rijk kind in haar ogen, ook al heb ik het goed voor met mij stiefzoon.

Amaranth schreef op 04-08-2021 om 16:05:

[..]

Ze blijven niet klein natuurlijk. Op een gegeven moment rijd je toch om de week naar wedstrijden toe.

Maar bij een teamsport hoef je dus niet om de week te rijden. Onze dochter zit ook op teamsport en rijbeurten worden over alle ouders verdeeld. We hoeven maar 1x voor de winterstop en 1x na de winterstop te rijden. Als je kind een individuele sport doet, lijkt me het samen rijden moeilijker te regelen.

Mamajome schreef op 04-08-2021 om 16:49:

[..]

Maar bij een teamsport hoef je dus niet om de week te rijden. Onze dochter zit ook op teamsport en rijbeurten worden over alle ouders verdeeld. We hoeven maar 1x voor de winterstop en 1x na de winterstop te rijden. Als je kind een individuele sport doet, lijkt me het samen rijden moeilijker te regelen.

Wij wel, zeker nu in coronatijd. Er wordt niet vertrokken vanaf de club, maar vanaf thuis. Verzamelen bij de uit-club.

Lollypopje schreef op 04-08-2021 om 16:29:

[..]

Dan is een sport als voetbal, batminton of zelfs tennis echt vele malen goedkoper.

Dat kan, al zijn wij alleen aan training voor badminton al bijna €100 per maand kwijt. Maar dan wordt er ook 4x per week bij de selectie en badmintonschool getraind. 

Competitiegeld is ook 2x €80 (senioren en jeugdcompetitie met verenshuttles), per toernooi €20-25 inschrijfgeld (1-2x per maand) zelf je shuttles a € 20 per buis van 12 mee nemen, en als je pech hebt doe je daar 1 toernooi mee. Bespanning per seizoen toch ook weer 4-5x €15. Dan per seizoen nog 2 paar schoenen. Als je pech hebt een nieuw racket. Ze zijn vrij kwetsbaar als je uit de beginnersrackets bent. Zoon heeft er nu 6 in zijn tas, met elk net weer andere eigenschappen en bijpassende bespanning. 

Ga je recreatief badmintonnen bij de jeugd is het meestal rond de €200 per jaar contributie, een racket heb je al voor €50-70 maar daar kun je jaren mee doen en de nylonshuttles worden door de club geregeld. En een paar goede sportschoenen dan ben je er wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.