Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-08-2021 om 17:30

Welke sport?

Wat voor sporten doen jullie kinderen? 
En hoe kwamen jullie kinderen erbij om voor deze sport te kiezen? 
En wat als je als ouder deze sport eigenlijk 3 keer niks vind?  Probeer je je kind dan om te praten voor iets anders?


Tja, ik snap op zich het idee van seizoen afmaken, maar met teamsporten is het soms wel erg vervelend om met een ongemotiveerd kind te zitten dat eigenlijk helemaal niet wil, maar het seizoen moet afmaken. Als andere ouder of leider/trainer/coach bedoel ik.

Jesse_1 schreef op 08-08-2021 om 17:54:

Tja, ik snap op zich het idee van seizoen afmaken, maar met teamsporten is het soms wel erg vervelend om met een ongemotiveerd kind te zitten dat eigenlijk helemaal niet wil, maar het seizoen moet afmaken. Als andere ouder of leider/trainer/coach bedoel ik.

Maar te weinig spelers overhouden om het team overeind te houden lijkt me ook niet ideaal

En de regels waren echt niet in beton gegoten bij ons, zoals ik al schreef. Maar er moest dan wel echt een goede reden zijn. Ik ben ook ooit van een sport afgegaan omdat ik werd gepest door clubgenootjes en dood ongelukkig was.

Bij mij leverde de regel geen problemen op, ik had het niet zo op teamsporten. Ook al niet omdat dat gewoonlijk balsporten zijn, en daar was ik ook al geen liefhebber van

Bij een teamsport vind ik al helemaal dat je het seizoen moet afmaken. Zou wat zijn als de helft halverwege stopt en je eigenlijk niet fatsoenlijk meer kan sporten. Dan heb je ook een sociale verplichting naar je team toe. Pesten uitgezonderd, dat is altijd een reden om te stoppen bij een club. 

Een paar proef lessen om er van te proeven zonder gevolgen. Dan zit je niet een heel jaar aan een sport/club vast die je uiteindelijk toch niet lagen. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

09-08-2021 om 06:23

Mijn zoon is gestopt met twee sporten omdat er geen trainers waren. Ze moesten of zelf maar aan de slag, of er werden wat oudere sporters van dezelfde club ingezet om te trainen. 
Voor een sport waarbij je verplicht was aan wedstrijden mee te doen is dat natuurlijk bepaald niet motiverend. Sta je als kind tijdens wedstrijden op een atletiekbaan met allemaal coaches van andere teams die motiveren en aanmoedigen zonder trainer want die heeft geen tijd want staat bij een andere discipline en kwam af en toe eens een paar minuten langswaaien.
Ik vond dat dus ook een goede reden om te stoppen toen zoon aangaf dit zo niet leuk te vinden.
Jammer, want hij vond het erg leuk en was er goed in.

Jesse_1 schreef op 08-08-2021 om 17:54:

Tja, ik snap op zich het idee van seizoen afmaken, maar met teamsporten is het soms wel erg vervelend om met een ongemotiveerd kind te zitten dat eigenlijk helemaal niet wil, maar het seizoen moet afmaken. Als andere ouder of leider/trainer/coach bedoel ik.

Bij het turnen vroeger was het patroon: meisjes zeuren steeds tijdens de les, meisjes komen een of twee keer niet en daarna weer wel, en daarna zie je ze niet meer terug. Als ze niet meer komen hadden anderen er geen last van. 
Ik zat ook op hockey waar ook regelmatig meisjes niet kwamen tijdens de trainingen. Kwamen ze wel zaten ze alleen te beppen. Het zou voor iedereen beter zijn als die zich uitschreven en de teams dan herverdeeld zouden worden.

LaFleurNoire schreef op 09-08-2021 om 06:23:

Mijn zoon is gestopt met twee sporten omdat er geen trainers waren. Ze moesten of zelf maar aan de slag, of er werden wat oudere sporters van dezelfde club ingezet om te trainen.
Voor een sport waarbij je verplicht was aan wedstrijden mee te doen is dat natuurlijk bepaald niet motiverend. Sta je als kind tijdens wedstrijden op een atletiekbaan met allemaal coaches van andere teams die motiveren en aanmoedigen zonder trainer want die heeft geen tijd want staat bij een andere discipline en kwam af en toe eens een paar minuten langswaaien.
Ik vond dat dus ook een goede reden om te stoppen toen zoon aangaf dit zo niet leuk te vinden.
Jammer, want hij vond het erg leuk en was er goed in.

Vind dat wel een gekke reden, je hoeft toch niet aan je handje gehouden te worden door een coach om iets leuk te vinden? Dan is het zijn sport gewoon niet geweest denk ik dan.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

09-08-2021 om 17:39

Rockstar schreef op 09-08-2021 om 17:11:

[..]

Vind dat wel een gekke reden, je hoeft toch niet aan je handje gehouden te worden door een coach om iets leuk te vinden? Dan is het zijn sport gewoon niet geweest denk ik dan.

Tsja. Ik vind dat niet gek. Als je goed genoeg bent voor een selectieteam, daar vele uren per week in stopt en er van je verwacht wordt dat je presteert op wedstrijden is het wel zo handig dat je ook fatsoenlijk getraind wordt, of niet? En dat je coach bij wedstrijden aanwezig is lijkt me ook geen uitzonderlijkheid. En al helemaal als jouw team als enige geen coach bij zich heeft(behalve een coach van een andere leeftijdsgroep die geen tijd heeft)en ouders die taak op zich moeten nemen is dat niet echt leuk.
Er hoefden geen handjes vast gehouden te worden, maar plezier in de sport en je ontwikkelen in die sport hangt wel degelijk samen met een goede training.

Rockstar schreef op 09-08-2021 om 17:11:

[..]

Vind dat wel een gekke reden, je hoeft toch niet aan je handje gehouden te worden door een coach om iets leuk te vinden? Dan is het zijn sport gewoon niet geweest denk ik dan.

Nou ja, je wil ook dingen leren en als er niemand is die training geeft of coacht en je het allemaal zelf maar uit moet zoeken snap ik wel dat dat vervelend is. Oudere pubers en volwassenen kunnen dat misschien wel zelf, maar kinderen hebben echt nog wel sturing en instructie nodig. Iemand die zegt 'dit gaan we doen' en 'dit moet zus en zo'. Met verkeerde technieken kun je ook blessures oplopen etc. Het is sowieso belangrijk dat er toezicht is, iemand die je kan helpen als er iets gebeurt, als er ruzie ontstaat tussen kinderen. Het is een sportaccommodatie, geen speeltuin. 
Je kunt dan wel overwegen om een andere vereniging van dezelfde sport te kiezen als je kind de sport zelf wel leuk vindt.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

09-08-2021 om 17:59

Hij is begonnen met turnen. Nog afgezien van het feit dat lang niet alle turnverenigingen jongensturnen aanbieden en je dus niet eindeloos veel keus hebt kun je zo’n joch ook niet zomaar in de ringen hangen en ze een vouwhang laten doen bijvoorbeeld. Of ze aan het rek hangen en ze laten reuzen. Daar heb je echt flink wat krachttraining voor nodig en vergeet inderdaad niet dat je ook op moet passen met blessures. Dat kan echt niet zonder professionele begeleiding. Bij wedstrijden moet de trainer ze in de ringen en aan het rek hangen. De regels waar je moet staan bijvoorbeeld, zijn heel streng. Sta je met een voet over een lijn, krijg je aftrek. Je kunt dus als willekeurige ouder dat niet zomaar even doen, nog afgezien van het feit dat juryleden ook niet zo blij worden van amateuristisch gedoe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.