Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-08-2021 om 17:30

Welke sport?

Wat voor sporten doen jullie kinderen? 
En hoe kwamen jullie kinderen erbij om voor deze sport te kiezen? 
En wat als je als ouder deze sport eigenlijk 3 keer niks vind?  Probeer je je kind dan om te praten voor iets anders?


JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

05-08-2021 om 16:31

Rockstar schreef op 05-08-2021 om 16:19:

[..]

Echt? Ik noem het een ponyclub omdat er 10 ponies waren en omdat ze nergens aangesloten waren en er dus geen officiële FNRS proeven gereden werden. Er waren zelf bedachte proefjes die nergens opgeslagen werden. We betaalden iets van 50 euro per maand voor 1 uur groepsles per week. En op je 18e moest je eraf want dan werd je te oud voor de ponies. Ik ken geen ponyclubs zoals jij ze beschrijft maar ik kom ook niet uit de rijke tak des levens. 😋

Op mijn huidige vereniging wordt 99% door vrijwilligers gedaan en betalen we 70 euro per maand voor 1 uur les. Hier hebben we 10 paarden en 10 ponies en ze zijn hier wel aangesloten bij de FNRS.

Haha, ik ook niet hoor, die rijke tak. Maar ik zit wel vanaf mijn tiende tussen de paarden, heb veel contacten in de paardenwereld en heb een dochter die zich een tijdje in de wedstrijden heeft begeven, begeleid door een internationaal rijdende amazone. 

Wat we hier hebben zijn maneges, waar je kunt rijden en de pony, of paardenclubs waar je moet beschikken over een pony of paard, al dan niet van jezelf. Die zijn dan of op een manege waar gebruik wordt gemaakt van de faciliteiten, of het is een grote rijhal zonder stalling waar je met je paard heen moet.

Misschien zijn er wat grotere pensionstallen die ook een dergelijke constructie hebben en ik ken een stel die ooit zoiets hebben opgezet, maar dat was niet al te best, voor zowel de ruiters als de pony’s, zeg maar.

Op de manege waar dochter heeft gereden heb ik ook jaren vrijwilligerswerk gedaan, maar op een gegeven moment stond ik daar gewoon geheel onbetaald les te geven en buitenritten etc. te begeleiden, want dat spaarde zo lekker geld uit. Toen er steeds meer werd gevraagd was ik er wel klaar mee.

Ik heb geen idee hoe dit nou werkte, de instructie was vrijwillig in elk geval. De instructie op mijn huidge manege is ook vrijwillig trouwens.  Maar dus wel FNRS proeven.

Ik ben gelijk op paarden begonnen. Onze manege had maar een stuk of 3 pony's en die waren voor de kleine kinderen. Ik was 12 toen ik begon. Toen ik later ook wel ns D pony's bijreed was ik blij vooral paarden te rijden, die zitten meestal comfortabeler. 

Ik kreeg gewoon betaald voor mijn werk op de manege. Begon met 7,50 gulden per uur en toen ik 18 was een tientje. En dus veel gratis rijden. En regelmatig 25 gulden van een pensionklant waar ik iets voor deed. En in de bar/restaurant werd ik altijd vrijgehouden. Erg aangenaam! 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

05-08-2021 om 16:39

Rockstar schreef op 05-08-2021 om 16:34:

Ik heb geen idee hoe dit nou werkte, de instructie was vrijwillig in elk geval. De instructie op mijn huidge manege is ook vrijwillig trouwens. Maar dus wel FNRS proeven.

Maar wel bevoegde instructie? 

LaFleurNoire schreef op 05-08-2021 om 16:39:

[..]

Maar wel bevoegde instructie?

Op  mijn huidige manege hebben ze een instructiediploma, ik heb geen idee of ze op mijn oude mannege dat hadden.

Ik heb juist tot mijn 18e op ponies gereden en vond paarden in 1e instantie echt wennen. Van die grote bangeschijterds die heel erg hobbelen. Als ik klein was reed ik eeuwig op ponies, maar helaas pindakaas ben ik 1.81 en staat dat voor geen meter. 😆

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

05-08-2021 om 16:43

redbulletje schreef op 05-08-2021 om 16:35:

Ik ben gelijk op paarden begonnen. Onze manege had maar een stuk of 3 pony's en die waren voor de kleine kinderen. Ik was 12 toen ik begon. Toen ik later ook wel ns D pony's bijreed was ik blij vooral paarden te rijden, die zitten meestal comfortabeler.

Ik kreeg gewoon betaald voor mijn werk op de manege. Begon met 7,50 gulden per uur en toen ik 18 was een tientje. En dus veel gratis rijden. En regelmatig 25 gulden van een pensionklant waar ik iets voor deed. En in de bar/restaurant werd ik altijd vrijgehouden. Erg aangenaam!

Mijn dochter was 5 en kwam zelfs op een A-pony nog niet met haar benen onder het zadel uit

Ze reed later altijd de moeilijke kleine pony’s bij die even op hun plek gezet moesten. Op haar tiende paste ze nog op een Shetlander. Betaald is ze nooit, ik ook niet.

Rockstar schreef op 05-08-2021 om 16:20:

[..]

Dat heeft ze gejokt.🤭 Mijn probleem is juist dat mijn pootjes te dun zijn voor de smalste standaard maten.

Oh echt, haha. Ik vind leren laarzen wel mooier hoor, en die jodphurs zijn ook wel mooie dingen (ik had eerst geen idee wat ze bedoelde, toen ze zei dat ze die wilde). Haar cap en handschoentjes zijn ook een chique uitvoering.

Nummer schreef op 05-08-2021 om 09:27:

[..]

Dat is wel vreemd, dat een kind uit het team van je eigen kind dichter bij de uitclub woont? Maar serieus, al haal je maar één kind op hoef jij nog maar om en om naar een uitwedstrijd. Ben je maar eens per maand aan de beurt. Wat een milieuverspilling om allemaal apart te gaan rijden, nog los van zonde van je tijd.

Fietsen kan ook. 

BlueHeart schreef op 03-08-2021 om 19:08:

[..]

Nou ja het is niet echt een sport he.

Ik hockey al vanaf mn 5e en ik zou het leuk vinden als mn zoon dat ook gaat doen. Met voetbal heb ik gewoon niks.

scouting is geen sport.
muziekles is ook geen sport, toch vinden veel kinderen dat leuk.

Als ik een kind hebben zou, zou ik ook willen dat het alle dingen leert die ik kan, en dan nog wat beter wordt.
Maar iedereen is anders.

haarklover schreef op 05-08-2021 om 19:12:

[..]

scouting is geen sport.
muziekles is ook geen sport, toch vinden veel kinderen dat leuk.

Als ik een kind hebben zou, zou ik ook willen dat het alle dingen leert die ik kan, en dan nog wat beter wordt.
Maar iedereen is anders.

Waterscouting is wel een sport..?

Nummer schreef op 05-08-2021 om 09:39:

[..]

Helemaal eens, ik zou mijn kind nooit op een teamsport doen vanwege de sociale vaardigheden. Men men wat een ellende meegemaakt wat dat betreft op zowel handbal, voetbal als korfbal! Niet dat je van die ellende niks leert maar sociale vaardigheden doen ze ook wel op in de klas. Sowieso is dat een iets veiligere plek denk ik dan sport met vaders als trainer die alleen oog hebben voor hun eigen bloedjes en niet zijn wat die bloedjes doen.

Ik zat vroeger zelf op hockey waar mijn team een voorbeeld was van hoe het met sociale vaardigheden vooral niet moet. Die meisjes waren zo arrogant! Ik heb daarna een andere sport gedaan waar ik waarschijnlijk meer heb opgestoken van hoe je wel met mensen omgaat. 

Lollypopje schreef op 04-08-2021 om 15:03:

Ik ben heel blij dat ik nooit op een teamsport heb gehoeven van mijn ouders. Ik was in vrijwel elke groep het buitenbeentje en ook nog steeds bar slecht in zo'n beetje elke sport. Ik was echt doodongelukkig geweest dan.

Enige sport waar ik niet op mocht was paardrijden, maar dat was simpelweg omdat het te duur was voor mijn ouders. Maar zolang ze het konden betalen was het vrije keus. Daarbij wel de voorwaarde dat als we op een sport gingen we altind het seizoen moesten afmaken.

Dat laatste snap ik niet. Er is toch al betaald? Wat maakt het dan uit of je wel of niet komt opdagen? Bij het turnen vroeger kwamen na pasen altijd ineens een paar meisjes niet meer. 

LexyChaplin schreef op 08-08-2021 om 17:07:

[..]

Dat laatste snap ik niet. Er is toch al betaald? Wat maakt het dan uit of je wel of niet komt opdagen? Bij het turnen vroeger kwamen na pasen altijd ineens een paar meisjes niet meer.

Omdat mijn ouders geen bakken geld hadden en dus wilden dat we goed nadachten als we een sport kozen, want voor meer dan 1 was gewoon echt geen geld. Was ik dood ongelukkig geweest, dan zouden ze echt niet forceren, maar gewoon geen zin en ik wil toch liever op judo was geen excuus die ze meteen zouden accepteren. 

Mijn ouders waren precies hetzelfde als die van Lollypopje: over alles viel te praten mits niet te duur, maar wel minimaal voor een jaar. 

Blue Heart, is er al een keus gemaakt? Of gaat je zoon gewoon links en rechts wat proeflessen volgen?

Groeten,

Temet

Bij ons was het vroeger ook altijd het seizoen afmaken, want er is betaald. Niet elke drie maanden wat anders willen, spullen daarvoor aanschaffen en voor een heel jaar betalen en na een paar maanden afhaken. Medische redenen uitgezonderd. Mijn zus en ik waren overigens geen sporthoppers. 
Mijn dochter gaat na de vakantie turnen. Heeft ze zelf gekozen, paar proeflessen gedaan voor de vakantie en deze week een turnpakje aangeschaft. Ze is er helemaal blij mee. Maar...ook voor haar geldt dat ze het seizoen eerst afmaakt mocht ze toch wat anders willen gaan doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.