Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-08-2021 om 17:30

Welke sport?

Wat voor sporten doen jullie kinderen? 
En hoe kwamen jullie kinderen erbij om voor deze sport te kiezen? 
En wat als je als ouder deze sport eigenlijk 3 keer niks vind?  Probeer je je kind dan om te praten voor iets anders?


JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

05-08-2021 om 11:50

De prestigeouders die ik ken, laten hun kind wellicht in het begin manegelessen volgen, maar dan moet er toch al snel een eigen, betere pony of paard komen dan “zo’n manegeknol” en moeten er privelessen genomen worden want er moet gepresteerd op wedstrijden.

Ik ben begonnen op een plattelandsmanege, was altijd heel gezellig met een groepje, maar zodra een van de dames een eigen pony kreeg ging diegene een treetje omhoog op de manegeladder en werd er niet meer omgegaan met de paardlozen.

Ik vind paardrijden wel prijzig. Ik betaal volgens mij 65 euro voor vier weken, uurtje les per week. Ze hebben ook een tussengroep waarin ze met zijn drieën lessen, dan betaal je dat bedrag voor een half uur per week. En dan nog de uitrusting, alleen de basisdingen op budgetniveau zit je al op honderden euro’s.

LaFleurNoire schreef op 05-08-2021 om 11:50:

De prestigeouders die ik ken, laten hun kind wellicht in het begin manegelessen volgen, maar dan moet er toch al snel een eigen, betere pony of paard komen dan “zo’n manegeknol” en moeten er privelessen genomen worden want er moet gepresteerd op wedstrijden.

Ik ben begonnen op een plattelandsmanege, was altijd heel gezellig met een groepje, maar zodra een van de dames een eigen pony kreeg ging diegene een treetje omhoog op de manegeladder en werd er niet meer omgegaan met de paardlozen.

Klopt, die zijn dus ook snel weg van de ponyclub dus heb je geen last meer van.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

05-08-2021 om 13:42

Je kunt hier alleen bij een ponyclub met een eigen pony, of in ieder geval een pony waar je zelf over kon beschikken, geen manegepony.
Ken ook eigenlijk niet anders.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

05-08-2021 om 13:58

MMcGonagall schreef op 05-08-2021 om 12:36:

Ik vind paardrijden wel prijzig. Ik betaal volgens mij 65 euro voor vier weken, uurtje les per week. Ze hebben ook een tussengroep waarin ze met zijn drieën lessen, dan betaal je dat bedrag voor een half uur per week. En dan nog de uitrusting, alleen de basisdingen op budgetniveau zit je al op honderden euro’s.

Groepsles of privé?
Bij de Decathlon heb je voor minder een prima basis uitrusting hoor. Cap tussen de 30 en 40 euro, rubber rijlaarzen voor 20 euro en basis rijbroek voor een tientje.
Bodyprotector is wat duurder, als dat verplicht is, maar dan zit je net boven de 100 euro. Zeker met een uurtje les per week heb je geen leren Petrie rijlaarzen van 200 euro en een Kep cap van 600 euro nodig.

Mijn zoon op atletiek had om de haverklap nieuwe, dure hardloopschoenen nodig want lastige voeten, en dan ook nog een paar spikes erbij voor de sprint, verplichte dure clubkleding voor de wedstrijden…daar waren we duurder mee uit. Contributie was idd minder dan de paardrijlessen, maar uiteindelijk ontliep dat elkaar niet zoveel.



LaFleurNoire schreef op 05-08-2021 om 13:58:

[..]

Groepsles of privé?
Bij de Decathlon heb je voor minder een prima basis uitrusting hoor. Cap tussen de 30 en 40 euro, rubber rijlaarzen voor 20 euro en basis rijbroek voor een tientje.
Bodyprotector is wat duurder, als dat verplicht is, maar dan zit je net boven de 100 euro. Zeker met een uurtje les per week heb je geen leren Petrie rijlaarzen van 200 euro en een Kep cap van 600 euro nodig.

Mijn zoon op atletiek had om de haverklap nieuwe, dure hardloopschoenen nodig want lastige voeten, en dan ook nog een paar spikes erbij voor de sprint, verplichte dure clubkleding voor de wedstrijden…daar waren we duurder mee uit. Contributie was idd minder dan de paardrijlessen, maar uiteindelijk ontliep dat elkaar niet zoveel.



Groepsles. Ze is begonnen met rubber laarzen, maar daar kun je toch minder goed mee sturen (kennelijk). Qua laarzen heeft ze een lastige maat, grote voeten, smalle enkels, gespierde kuiten. Er zat dus eigenlijk niets goed onder de 200 euro, en verder wilde ik niet gaan. Nu heeft ze chaps en jodhpurs, waarbij we ook best duur uit waren vanwege de omvang. Heel gek, ze ziet eruit als een sprietje, maar kennelijk zijn andere vrouwen dunner.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

05-08-2021 om 14:16

Die maten zijn soms lastig idd. Mijn dochter heeft sinds ze is gaan puberen hele lange benen, smalle kuiten, hele ielige enkels en smalle, kleine voeten. Laarzen waren haar altijd te kort en te wijd. Zij heeft dus idd die dure leren Petries, omdat dat de enige rijlaarzen in kindermaat waren die hoogte-en breedtematen hadden, tenzij je naar nog duurdere customs ging.
Zij reed wedstrijden en moest ook wel netjes voor de dag komen, slobberende laarzen waren nicht im frage.

Ik geloof, als ouder, dat het belangrijkste is om kinderen zo vaak mogelijk bezig te houden met iets nuttigs(sporten zijn hier ook), jongens moeten elke sport hebben. Mijn zoon was bezig met een pauze, en het belangrijkste is om niet de hele dag op het Internet te zitten

Ik heb inmiddels verschillende maneges/ponyclubs meegemaakt en de sfeer kan heel erg verschillen. Sommige zijn heel gezellig en relaxed, anderen heel afstandelijk en behalve dat uurtje rijden per week gebeurd er verder niks en bij weer anderen heerst een vrij vervelende sfeer. Prijzen verschillen ook natuurlijk dus wat dat betreft is een beetje rondkijken en sfeer proeven wel belangrijk. 

En het hangt ook af wat je kinderen zelf willen. Mijn zoon rijdt bijvoorbeeld ook wedstrijden. Mijn dochter en pleegzoon willen vooral buitenritten maken. Als je heel prestatie gericht ben dan zoek je een andere omgeving dan als het meer gaat om samen rondhangen op de stal en wat recreatief rijden. 

Ik bleef helpen op de manege wat leidde tot gratis lessen en paarden zadelmak maken, inrijden en bijrijden van pensionpaarden. Gouden tijd gehad. Veel boscrossen, in de hooiberg hutten bouwen. Heel relaxt en veel vrijheid. 

Of misschien juist eens kijken naar de minder bekende sporten: basketbal, rugby, onderwaterhockey, schoonspringen, bmx. 

Ik heb altijd gedroomd dat mijn kinderen zouden worden betrokken bij paardrijden of tennis, maar dit alles is erg duur op het einde. Dus je kunt zeker niet zonder extra inkomsten hier xxxxxxxx link verwijderd door moderator ivm spam en als je nemen van meer betaalbare degenen, dan ja: karate, Voetbal, Basketbal

LaFleurNoire schreef op 05-08-2021 om 13:42:

Je kunt hier alleen bij een ponyclub met een eigen pony, of in ieder geval een pony waar je zelf over kon beschikken, geen manegepony.
Ken ook eigenlijk niet anders.

Echt? Ik noem het een ponyclub omdat er 10 ponies waren en omdat ze nergens aangesloten waren en er dus geen officiële FNRS proeven gereden werden. Er waren zelf bedachte proefjes die nergens opgeslagen werden. We betaalden iets van 50 euro per maand voor 1 uur groepsles per week. En op je 18e moest je eraf want dan werd je te oud voor de ponies. Ik ken geen ponyclubs zoals jij ze beschrijft maar ik kom ook niet uit de rijke tak des levens. 😋

Op mijn huidige vereniging wordt 99% door vrijwilligers gedaan en betalen we 70 euro per maand voor 1 uur les. Hier hebben we 10 paarden en 10 ponies en ze zijn hier wel aangesloten bij de FNRS.

MMcGonagall schreef op 05-08-2021 om 14:05:

[..]

Groepsles. Ze is begonnen met rubber laarzen, maar daar kun je toch minder goed mee sturen (kennelijk). Qua laarzen heeft ze een lastige maat, grote voeten, smalle enkels, gespierde kuiten. Er zat dus eigenlijk niets goed onder de 200 euro, en verder wilde ik niet gaan. Nu heeft ze chaps en jodhpurs, waarbij we ook best duur uit waren vanwege de omvang. Heel gek, ze ziet eruit als een sprietje, maar kennelijk zijn andere vrouwen dunner.

Dat heeft ze gejokt.🤭 Mijn probleem is juist dat mijn pootjes te dun zijn voor de smalste standaard maten.

Rockstar schreef op 05-08-2021 om 16:20:

[..]

Dat heeft ze gejokt.🤭

Inderdaad!  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.