Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-08-2021 om 17:30

Welke sport?

Wat voor sporten doen jullie kinderen? 
En hoe kwamen jullie kinderen erbij om voor deze sport te kiezen? 
En wat als je als ouder deze sport eigenlijk 3 keer niks vind?  Probeer je je kind dan om te praten voor iets anders?


Ysenda schreef op 04-08-2021 om 17:27:

[..]

Dat kan, al zijn wij alleen aan training voor badminton al bijna €100 per maand kwijt. Maar dan wordt er ook 4x per week bij de selectie en badmintonschool getraind.

Competitiegeld is ook 2x €80 (senioren en jeugdcompetitie met verenshuttles), per toernooi €20-25 inschrijfgeld (1-2x per maand) zelf je shuttles a € 20 per buis van 12 mee nemen, en als je pech hebt doe je daar 1 toernooi mee. Bespanning per seizoen toch ook weer 4-5x €15. Dan per seizoen nog 2 paar schoenen. Als je pech hebt een nieuw racket. Ze zijn vrij kwetsbaar als je uit de beginnersrackets bent. Zoon heeft er nu 6 in zijn tas, met elk net weer andere eigenschappen en bijpassende bespanning.

Ga je recreatief badmintonnen bij de jeugd is het meestal rond de €200 per jaar contributie, een racket heb je al voor €50-70 maar daar kun je jaren mee doen en de nylonshuttles worden door de club geregeld. En een paar goede sportschoenen dan ben je er wel.

Dat geloof ik, maar ik heb enkel op recreatieniveau gesport. Dus geen idee van de bedragen voor competitie.

Maar de bedragen die jij noemt hadden mijn ouders met hun werk in de zorg en drie opgroeiende kinderen nooit kunnen betalen. Zelfs al had ik dat gehaald, was het gewoon geen optie.

Maar dat was dan ook wel de enige beperking die mijn ouders ons gaven. Het moest te betalen zijn. En het argument 'geen geld' begrepen en accepteerden we.

In de leeftijd dat ik ze nog moest rijden of later als ze niet zelfstandig konden, mochten ze een dag per week sporten. M.u.v. de zwemles want dat was op doordeweekse middagen (een keer met vader, een keer met mij). Jongste heeft jaren op jeugdcircus gezeten, echt heel leuk maar een hap uit mijn zaterdag (om de week). Oudste (22) was niet zo’n sporter, maar doet sinds een jaar voor het eerst in haar leven een teamsport (lacrosse). Vier keer in de week trainen, dus ze wordt nog een sportfanaat op haar oude dag

BlueHeart schreef op 04-08-2021 om 16:47:

Het weekend is ie hier, ik neem hem zaterdag mee naar de club, ik hoop dat ie hockey leuk genoeg vind. Zijn surinaamse mama vind het geen goed idee. Vanwege het hoge gehalte witte rijke kindjes. wat dat betreft liggen onze werelden ver uit elkaar. Ik ben een wit Rijk kind in haar ogen, ook al heb ik het goed voor met mij stiefzoon.

Dat ligt er helemaal aan waar die club is. Er is ook een hockeyclub in de wijk feijenoord. Daar zul je niet veel witte, rijke kinderen vinden. Eigenlijk zou dat ook niet uit moeten maken of je kind wel of niet die sport mag doen. Het gaat erom dat kind het naar z'n zin heeft (sport en teamgenootjes) 

BlueHeart schreef op 04-08-2021 om 16:47:

Het weekend is ie hier, ik neem hem zaterdag mee naar de club, ik hoop dat ie hockey leuk genoeg vind. Zijn surinaamse mama vind het geen goed idee. Vanwege het hoge gehalte witte rijke kindjes. wat dat betreft liggen onze werelden ver uit elkaar. Ik ben een wit Rijk kind in haar ogen, ook al heb ik het goed voor met mij stiefzoon.

Maar wat als mama m niet doordeweeks naar training wil brengen? Ik duim voor je dat ze haar vooroordeel wil laten gaan. 

Je kunt een sport op zich leuk vinden maar 't draait toch ook om de sfeer/dynamiek. Ik reed paard op een manege waar veel recreatie werd gereden en het een volkssport was, later liep ik stage op een manege in de randstad en daar merkte ik dat het voor veel ouders een prestigekwestie was hun kinderen op paardrijles te doen. Dat was echt veel minder leuk. 

Amaranth schreef op 04-08-2021 om 17:05:

[..]

Wij wel, zeker nu in coronatijd. Er wordt niet vertrokken vanaf de club, maar vanaf thuis. Verzamelen bij de uit-club.

Maar even coronatijd niet meegenomen. Waarom zou je ieder zelf willen rijden?

Mamajome schreef op 04-08-2021 om 20:53:

[..]

Maar even coronatijd niet meegenomen. Waarom zou je ieder zelf willen rijden?

Omdat een rondje alle kinderen ophalen best veel tijd kost. En kind afzetten bij andere ouder is vaak net zo ver als naar de uit-club hier. Vaak binnen een straal van 5 km.

Amaranth schreef op 04-08-2021 om 23:08:

[..]

Omdat een rondje alle kinderen ophalen best veel tijd kost. En kind afzetten bij andere ouder is vaak net zo ver als naar de uit-club hier. Vaak binnen een straal van 5 km.

Wat apart, ik ken niet anders dan vanaf de thuisclub vertrekken. Tenzij het team zo klein is en de andere kinderen op de route wonen.

Heb wel eens gehad bij bepaalde teams dat ouders "verwachtten" dat de kinderen thuis werden afgeleverd na de wedstrijd, ik vond dat bijzonder vervelend en dat kostte veel tijd. Zeker als je leider van het team bent en dus elke week (mee) rijdt.

Jesse_1 schreef op 05-08-2021 om 01:03:

[..]

Wat apart, ik ken niet anders dan vanaf de thuisclub vertrekken. Tenzij het team zo klein is en de andere kinderen op de route wonen.

Heb wel eens gehad bij bepaalde teams dat ouders "verwachtten" dat de kinderen thuis werden afgeleverd na de wedstrijd, ik vond dat bijzonder vervelend en dat kostte veel tijd. Zeker als je leider van het team bent en dus elke week (mee) rijdt.

Maar dat zijn dus dingen die je van tevoren niet weet als je je kind op een sport doet, want dat is niet alleen/zozeer sport afhankelijk, maar ook club en zelfs ook team afhankelijk!

Dochter is na haar zwemles op atletiek gegaan. Reden was dat de atletiekbaan naast het zwembad ligt en mijn zoon naar zwemles ging op het moment van de atletiektraining voor haar leeftijd was. Er zaten al twee meiden uit haar klas op atletiek dus ze wilde wel. Ze gaat ook meer voor de gezelligheid dan voor de sport zelf. 
Zoon is een echte voetballiefhebber, maar durfde eerst niet op voetbal (ivm verlegenheid), maar hij is nu een paar maanden lid en vindt de wedstrijden erg leuk.

Tja, als er nooit donkere kindjes op hockey gaan omdat er alleen maar witte kindjes zitten, dan blijft het natuurlijk een sport voor witte kindjes. Als er nooit meisjes op voetbal waren gegaan omdat voetbal voor jongens zou zijn, hadden we nu geen vrouwencompetitie en wereldbeker gehad. 

Amaranth schreef op 04-08-2021 om 23:08:

[..]

Omdat een rondje alle kinderen ophalen best veel tijd kost. En kind afzetten bij andere ouder is vaak net zo ver als naar de uit-club hier. Vaak binnen een straal van 5 km.

Dat is wel vreemd, dat een kind uit het team van je eigen kind dichter bij de uitclub woont? Maar serieus, al haal je maar één kind op hoef jij nog maar om en om naar een uitwedstrijd. Ben je maar eens per maand aan de beurt. Wat een milieuverspilling om allemaal apart te gaan rijden, nog los van zonde van je tijd. 

BlueHeart schreef op 03-08-2021 om 18:50:

[..]

Nou ik wil mn zoon op de sport die ik zelf ook al heel lang doe, maar zijn moeder wil dat niet en doet een voorstel voor een sport die ik niet leuk vind en ook weinig zin in heb (denk aan veel vrijwilligerswerk voor ouders) zijn moeder vindt mijn sport dan weer niks omdat ie dan alleen maar tussen witte kindjes zit.

Toen mijn kinderen keuzes moesten maken keken wij niet naar leuk of niet leuk voor onszelf. Wel keken we naar praktisch. Een keer wilde een kind op racefietsen. Een goed doorgevraagd en je kon een racefiets van de club lenen/huren. Alleen moest die elke keer mee naar huis, dus met de auto brengen en halen om daar te gaan fietsen. Nou nee. 

Verder hebben ze hier allerlei teamsporten gedaan maar ook scouting. Niks mis met scouting maar soms tref je een jaar met bovengemiddeld veel kinderen met etiketjes waar het lastig mee om gaan is als je zelf als kind het al moeilijk in de klas hebt met dat soort kinderen. Begrijp me niet verkeerd: dit was de mening van mijn kind van 7 die zin had in een leuk spelletje en na de uitleg wilde beginnen maar dan eiste een ander kind eerst 10 minuten alle aandacht op door door het lint te gaan. 

Vrijwilligerswerk achter de bar was ook niets voor mij, bij één club was dat 2x per jaar ofzo. Gelukkig heeft mijn partner zich opgeofferd. Bij voetbal was dat niet eens, veel te veel vrijwilligers. 

Kies je een sport waar minder kinderen op zitten dan moet je vaak verder rijden. Het voordeel is dan wel weer dat er minder selectiegedoetjes zijn omdat er gewoon minder kinderen zijn en minder teams. 

Jesse_1 schreef op 04-08-2021 om 13:03:

[..]

Sociale vaardigheden leer je bij vrijwel elke sport. Ook bij de individuele sporten heb je vaak te maken (en samen te werken)) met anderen of is er toch nog een vorm van teams.

Daarbij is het m.i. een misvatting dat een teamsport goed is voor sociale vaardigheden. Kinderen die daar niet goed mee zijn, kunnen juist buiten het team komen te vallen of misschien hebben ze er juist geen behoefte aan en voelen zich niet prettig in een team. Of ze vinden het juist fijn om zelf een prestatie neer te kunnen zetten ipv afhankelijk te zijn van anderen.

Helemaal eens, ik zou mijn kind nooit op een teamsport doen vanwege de sociale vaardigheden. Men men wat een ellende meegemaakt wat dat betreft op zowel handbal, voetbal als korfbal! Niet dat je van die ellende niks leert maar sociale vaardigheden doen ze ook wel op in de klas. Sowieso is dat een iets veiligere plek denk ik dan sport met vaders als trainer die alleen oog hebben voor hun eigen bloedjes en niet zijn wat die bloedjes doen. 

redbulletje schreef op 04-08-2021 om 20:48:

Je kunt een sport op zich leuk vinden maar 't draait toch ook om de sfeer/dynamiek. Ik reed paard op een manege waar veel recreatie werd gereden en het een volkssport was, later liep ik stage op een manege in de randstad en daar merkte ik dat het voor veel ouders een prestigekwestie was hun kinderen op paardrijles te doen. Dat was echt veel minder leuk.

Op de ponyclubs en ruiterclubs waar ik zat/zit niet hoor, op de dure maneges misschien wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.