Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-08-2021 om 17:30

Welke sport?

Wat voor sporten doen jullie kinderen? 
En hoe kwamen jullie kinderen erbij om voor deze sport te kiezen? 
En wat als je als ouder deze sport eigenlijk 3 keer niks vind?  Probeer je je kind dan om te praten voor iets anders?


Is het een idee om je zoon van alle 3 de opties een paar proeflessen te laten volgen?

Bij de meeste sportclubs is dat wel mogelijk denk ik.

Laat hem een paar hockey training volgen, een paar scouting lessen mee doen, en een paar keer mee doen met de sport die z'n moeder op het oog heeft.

En het belangrijkste, laat hem daarna zelf kiezen wat hij het leukst vindt. Hij is degene die er iedere week naartoe "moet".

BlueHeart schreef op 03-08-2021 om 19:08:

[..]

Nou ja het is niet echt een sport he.

Ik hockey al vanaf mn 5e en ik zou het leuk vinden als mn zoon dat ook gaat doen. Met voetbal heb ik gewoon niks.

Heeft je kind geen recht op eigen voorkeuren?

Doe gewoon een rondje sportclubs, paar proeflessen en laat hem zelf kiezen.

Je kind is geen verlengstuk van jezelf.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

03-08-2021 om 19:23

Amarog schreef op 03-08-2021 om 19:13:

Is het een idee om je zoon van alle 3 de opties een paar proeflessen te laten volgen?

Bij de meeste sportclubs is dat wel mogelijk denk ik.

Laat hem een paar hockey training volgen, een paar scouting lessen mee doen, en een paar keer mee doen met de sport die z'n moeder op het oog heeft.

En het belangrijkste, laat hem daarna zelf kiezen wat hij het leukst vindt. Hij is degene die er iedere week naartoe "moet".

Ja dat lijkt me wel een goed idee

Zwemles moest voor A en B, daarna mochten ze zelf kiezen. Ze kozen allebei (tweeling, nu pubers) voor voetbal. De een doet dat nu nog, de ander wilde na een tijdje liever op judo. Daar hadden wij zelf niet zoveel mee, maar het heeft hem heel veel gebracht en past echt bij hem, dus we zijn ondertussen fan van de sport. Dat is wel zo fijn, want hij is best goed en dan gaat er ook veel tijd van ouders in zitten. 

Ik zou je kind zelf laten kiezen. 

Hier hebben de kinderen steeds zelf mogen kiezen. Na hun verplichte zwem ABC. Ook hebben ze veel andere sporten uitgeprobeerd via een soort sportpas voor basisschool leerlingen. 

Oudste heeft lang rugby gespeeld (ook 2 jaar op rugby academie gezeten). Later is hij nog gaan wielrennen. 
Tweede eerst rugby, daarna atletiek. 
Derde wilde niet sporten en vond scouting ook niks. Dus ging ie naar 'atelier', waar hij de mooiste kunstwerken maakte. Daarna vanwege slechte motoriek toch gaan sporten: survivalrun. Geweldig veelzijdige sport! 
Vierde eerst turnen (selectie), wilde survialrun maar dat hebben we wat afgehouden omdat we niet wilde dat oudere broer voorbijgestreefd werd. Toen die naar selectie mocht toch ook naar survialrun laten gaan.
Twee weken later zat nr. 4 ook in de selectie...

En natuurlijk moet je als ouder ook opdraven. Om te rijden naar wedstrijden en te helpen op de club. Leuke daarvan is dat je heel veel mensen leert kennen! 

Hier oudste op atletiek, daarna golf. Tussendoor nog even tafeltennis.  Inmiddels jongvolwassen en doet aan hardlopen/ klimmen/ tennis/ golf/ racefietsen. Sportschool is ie recentelijk mee gestopt 😀
Nr 2 ook atletiek, daarna golf, basketbal, honkbal. Nog even geturnd,  en tegenwoordig fanatiek klimmer die daarnaast hardloopt en af en toe tennist.
Nr 3 atletiek. En daarna vooral muziek, theater en ander culturele hobbies. 

We hebben heel wat kantines, zaaltjes, velden etc in den lande gezien door de jaren heen…..goh. Met z’n 3 en 12 verschillende sporten. Idioot veel eigenlijk ( oh, en zwemles natuurlijk.,.) moge duidelijk zijn dat we de kinderen eigenlijk nooit in een bepaalde richting geduwd hebben..ze hebben altijd gedaan waar ze zelf zin in hadden…

Dochter zit op hockey. Ze hadden plastic hockeysticks op school voor in de pauze, en dat vond ze leuk. Dus hockey zou het worden. Wij hadden behoorlijk wat vooroordelen maar eerlijk, dat viel allemaal reuze mee. En ze heeft het erg leuk met haar team. 

Zoontje wil voetballen en staat ingeschreven. Vanaf dan zijn onze weekenden wel naar de maan met al die wedstrijden en trainingen.

zwemles was verplicht, maar dat vond dochter leuk. 
Als kleuter wilde ze op ballet, niet mijn ding, maar zij moet het doen. Na een jaar wilde ze daarmee stoppen en heeft ze proeflessen bij korfbal gedaan. Dat doet ze nu al meer dan 2 jaar met veel plezier.

Hier zijn verschillende naschoolse activiteiten en kunnen kinderen ook proeflessen van verschillende dingen doen. Dit voorjaar heeft ze aantal proeflessen van een vechtsport gedaan en vindt dat ook leuk. Is waarschijnlijk na de zomer niet meer te combineren als korfbal competitie weer gaat beginnen. 

Onze stiefzoons doen tennis (oudste), niets (middelste) en voetbal (jongste). Oudste heeft altijd tennis gewild en doet dat al járen met veel plezier. Jongste heeft eerst karate gedaan, dat wilde hij toen, en koos later voor voetbal. Middelste heeft van alles geprobeerd (scouting, judo, atletiek), maar vond niets echt leuk. Inmiddels hebben we de moed opgegeven  

Zoon moet nog kiezen (hij is 5 en moet eerst z’n zwemdiploma halen), maar ik wil wel enige invloed uitoefenen op welke sport het wordt. Wij doen zelf beiden niet aan sport en eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om elke zaterdag voor dag en dauw op het voetbalveld te staan Ik ga waarschijnlijk de keuze laten tussen korfbal of hockey, beiden zijn populair onder de kinderen hier op school vanwege de fijne verenigingen. Ik vind het eigenlijk wel belangrijk dat hij voor een teamsport kiest, vanwege de sociale vaardigheden die hij daar op kan doen. 

Dochter heeft taekwondo gedaan, maar toen verhuist. Turnen een tijdje, maar vond ze toch niet leuk. Nu zwemles en wil atletiek proberen, maar moet nog even kijken voor een vereniging.
Zoontje is 2 en wil ik op peutergym doen.

Onze jongens zitten nu op peuter/kleutervoetbal. Kleuter weet nog niet welke sport hij hierna wil doen maar gaat binnenkort naar de sport bso hier in het dorp. Bijkomend voordeel is dat hij verschillende sporten leert kennen. Hij begint eind van het jaar met zwemles. Peutergym vond hij na 4 keer niet leuk meer.

Ik hockey zelf al 23 jaar, maar kinderen moeten vooral kiezen wat ze zelf willen. Hele dure dingen daargelaten. 

Oudste van man heeft afgelopen jaren verschillende sporten gedaan: ballet, turnen, hiphop en doet nu verdedigingssport en wil eigenlijk op hockey. Na de zomer gaat ze paar proeflessen doen. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

03-08-2021 om 21:38

Mijn dochter doet de dingen die ze zelf leuk vindt. Wij doen als ouders wat we zelf leuk vinden om te doen bij de clubs. Ik draai 1x per jaar bardienst bij een vereniging, mijn man doet mee met een klusdag. Verder doe ik wat er voorbijkomt en wat past in mijn agenda (pietjes schminken, limonade schenken bij trainingsdagen.

Dochter doet trouwens aan sporten waar wij allebei niet aan doen. Wij zijn van de duursporten, mijn dochter meer van de sprint en kracht. En dat maakt me geen drol uit, als ze er maar plezier in heeft. 

kind zit op zwemles en muziekles. Ze wil op atletiek, maar ook turnen, en vroeger zijn hockey en voetbal nog eens langsgekomen. 
Atletiek gaan we haar voor opgeven, omdat dat  binnen ons schema past, maar ook omdat ik haar er wel het type voor vind. 
Sporten waar ik niet zo enthousiast over ben (om verschillende redenen) mijd ik een beetje in de gesprekken. 

-Nienke- schreef op 03-08-2021 om 21:09:

Onze stiefzoons doen tennis (oudste), niets (middelste) en voetbal (jongste). Oudste heeft altijd tennis gewild en doet dat al járen met veel plezier. Jongste heeft eerst karate gedaan, dat wilde hij toen, en koos later voor voetbal. Middelste heeft van alles geprobeerd (scouting, judo, atletiek), maar vond niets echt leuk. Inmiddels hebben we de moed opgegeven

Zoon moet nog kiezen (hij is 5 en moet eerst z’n zwemdiploma halen), maar ik wil wel enige invloed uitoefenen op welke sport het wordt. Wij doen zelf beiden niet aan sport en eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om elke zaterdag voor dag en dauw op het voetbalveld te staan Ik ga waarschijnlijk de keuze laten tussen korfbal of hockey, beiden zijn populair onder de kinderen hier op school vanwege de fijne verenigingen. Ik vind het eigenlijk wel belangrijk dat hij voor een teamsport kiest, vanwege de sociale vaardigheden die hij daar op kan doen.

Wat maakt het hockeyveld dan anders voor dag en dauw dan het voetbalveld?

-Nienke- schreef op 03-08-2021 om 21:09:

Onze stiefzoons doen tennis (oudste), niets (middelste) en voetbal (jongste). Oudste heeft altijd tennis gewild en doet dat al járen met veel plezier. Jongste heeft eerst karate gedaan, dat wilde hij toen, en koos later voor voetbal. Middelste heeft van alles geprobeerd (scouting, judo, atletiek), maar vond niets echt leuk. Inmiddels hebben we de moed opgegeven

Zoon moet nog kiezen (hij is 5 en moet eerst z’n zwemdiploma halen), maar ik wil wel enige invloed uitoefenen op welke sport het wordt. Wij doen zelf beiden niet aan sport en eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin om elke zaterdag voor dag en dauw op het voetbalveld te staan Ik ga waarschijnlijk de keuze laten tussen korfbal of hockey, beiden zijn populair onder de kinderen hier op school vanwege de fijne verenigingen. Ik vind het eigenlijk wel belangrijk dat hij voor een teamsport kiest, vanwege de sociale vaardigheden die hij daar op kan doen.

Sociale vaardigheden leer je bij vrijwel elke sport. Ook bij de individuele sporten heb je vaak te maken (en samen te werken)) met anderen of is er toch nog een vorm van teams.

Daarbij is het m.i. een misvatting dat een teamsport goed is voor sociale vaardigheden. Kinderen die daar niet goed mee zijn, kunnen juist buiten het team komen te vallen of misschien hebben ze er juist geen behoefte aan en voelen zich niet prettig in een team. Of ze vinden het juist fijn om zelf een prestatie neer te kunnen zetten ipv afhankelijk te zijn van anderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.