Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
APw

APw

16-02-2022 om 09:16

Zoon met overgewicht blijft maar snoepen en bijkomen


Ik zou het op zijn gezondheid gooien en samen kijken hoe jullie gezonder kunnen eten. Wat is er in huis, drinkt hij frisdrank inderdaad, wat en hoeveel eten jullie zelf?  Vaak is daar al winst te behalen. 

APw

APw

16-02-2022 om 11:35 Topicstarter

Om even op jullie vragen te antwoorden...
Mijn zoon voelt zich niet slecht in zijn vel. Hij heeft veel vrienden en een fijn sociaal leven. Hij sport ook, voetbal, waarvoor hij twee keer per week gaat trainen. Maar bij wedstrijden blijft hij vaak aan de kant, omdat hij de conditie niet heeft om mee te kunnen met de rest. Da's een beslissing van de trainer.

Wij eten thuis behoorlijk gezond, altijd met verse producten en een goede hoeveelheid groenten en fruit. Hij kookt ook af en toe, en toont oprechte interesse voor gezond koken. Thuis dan. Hij geeft wat dat betreft thuis echt een hele andere indruk dan wat ik vaststel als ik bv op zijn kamer weer een hele hoop snoepafval vind.
Mijn zoon woont acht dagen bij mij, zes bij zijn papa, en ik vrees dat daar heel wat minder aandacht is voor gezonde voeding...

Het overgewicht lijkt hemzelf niet te storen. Behalve op momenten dat hij kleding aantrekt die hij even niet gedragen heeft, en die dan plots niet meer past. Dat raakt hem dan wel even. Maar niet zodanig dat het echt iets teweeg brengt bij hem.
Ik heb er al vaak gesprekken met hem over gehad. Ik zeg hem dan dat ik mij zorgen maak, over zijn gezondheid, en ook over het feit dat hij met zijn ploeg niet meekan en dat ik bang ben dat dat op een moment tegen hem gaat keren. Dan beaamt hij wel dat hij niet goed bezig is, maar anderzijds vervalt hij altijd maar weer in hetzelfde...

En wat betreft, mijn beeld van dikke mensen, daar heb ik inderdaad moeite mee. Ik kan er niks aan doen. Dat gaat voor mij helemaal niet over persoonlijkheid, maar ik link het automatisch aan ongezond leven. Er zijn ook mensen die er echt niks aan kunnen doen. Maar mensen waarvan ik weet dat ze ongezond leven en daardoor dik worden, daar heb ik het moeilijk mee. Om dat dan bij je eigen kind te zien, terwijl je zelf echt het goede voorbeeld geeft, dat vind ik lastig.

Siobhan schreef op 16-02-2022 om 11:19:

Volgens mij valt het wel mee met de aversie tegen forse partners. We gaan Amerika achterna. Fors wordt normaal. De lantaarnpaal figuurtjes zijn al lang passé.
Vriendinnen van mijn dochter zijn 2x zo dik als die van mij en het is normaal.

Omdat je iets vaak ziet is het normaal? 

Beerlover schreef op 16-02-2022 om 10:02:

ik zou met klem erop wijzen dat potentiële partners een dikke pens degoutant vinden en hij seks wel op zijn dikke buik kan schrijven als hij zo doorgaat.

Grappige uitspraak voor iemand met de naam Beerlover 

Yumi schreef op 16-02-2022 om 11:38:

[..]

Omdat je iets vaak ziet is het normaal?

Ik vind van niet.....maar bij de jeugd blijkbaar wel. Ik schrik iedere keer van de forse tieners.

Zelf kamp ik al jaren met een flink overgewicht. Dat probleem is ontstaan toen ik jong was. Nu realiseer ik mij dat mijn 'honger' gevoel meer psygisch is dan fysiek. Dat komt vaak voort uit een leegte die je voelt.
Misschien is dat bij zoon ook het geval. Om erachter te komen waarom hij die eetbuien heeft is het goed als hij met iemand gaat praten die daar verstand van heeft.
Een dietiste kan hem helpen om gezondere keuzes te maken, maar die helpt niet om de oorzaak weg te nemen.
Ik zou dus in gesprek gaan met zoon en hem vragen wat hem ertoe beweegt om te eten. Als hij het niet weet, kun je hem voorstellen dat hij met een therapeut erover gaat praten.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

16-02-2022 om 12:36

Beerlover schreef op 16-02-2022 om 10:02:

ik zou met klem erop wijzen dat potentiële partners een dikke pens degoutant vinden en hij seks wel op zijn dikke buik kan schrijven als hij zo doorgaat.

En je pik krimpt ervan

BlueFawn schreef op 16-02-2022 om 12:36:

[..]

En je pik krimpt ervan

Opvoedkundig valt er bij jou nog wel wat te verbeteren geloof ik. 

Yumi schreef op 16-02-2022 om 11:38:

[..]

Omdat je iets vaak ziet is het normaal?

Het zo juist niet normaal moeten zijn. Het is gewoon echt niet goed voor iemands gezondheid zeker als je al op jonge leeftijd overgewicht hebt.

En dan oppassen dat je niet in een vicieuze cirkel terecht komt waarin je gaat jojo'en wat nog slechter is voor je gezondheid. Ik snap wel dat TO zich zorgen maakt. Niet alleen misschien omdat ze het zelf minder mooi vindt maar vooral omdat het gevaarlijk kan zijn op den duur.

Helaas geen tips want ik heb geen kinderen en zelf ook geen overgewicht. Denk wel dat hij het zelf moet gaan willen veranderen en jij alleen een sturende rol aan kunt nemen hierin door hem te motiveren meer te bewegen en gezonder te eten... succes!

Beerlover schreef op 16-02-2022 om 10:02:

ik zou met klem erop wijzen dat potentiële partners een dikke pens degoutant vinden en hij seks wel op zijn dikke buik kan schrijven als hij zo doorgaat.

denken kinderen van 12 al aan partners tegenwoordig?

Ik was rond die leeftijd en moest toen speciale oefeningen doen omdat ik een  kromme rug zou krijgen. Dat heette toen heilgymnastiek, zal tegenwoordig wel fysio heten of zo. En die vrouw waar ik die les kreeg zei dat ik goed moest oefenen want anders stond ik met een kromme rug in mijn bruidsjurk. Ik kon me toen daar helemaal niets bij voorstellen, dat was iets voor jaren later. (die bruidsjurk is er nooit gekomen, kromme rug ook niet)

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

16-02-2022 om 13:28

En als zoon beaamt dat hij niet goed bezig
Kun je dan niet door pakken
Zoon dit kan zo niet langer
Of je gaat naar een diëtiste of naar een psycholoog of vul zelf in ……

Ik heb je andere berichten op dit forum gelezen en zie dat je nog niet zo lang geleden gescheiden bent en dit ook voor je puberdochter pittig is geweest. Ik denk dus ook voor je zoon. Dus ik zou inderdaad vooral investeren in een psycholoog voor hem en wellicht ook investeren in het verbeteren van je eigen opvoedvaardigheden c.q. psychologische hulp voor jezelf. Je gaf eerder aan dat jij ook het nodige te verwerken hebt uit het verleden. Ga dat doen, want die snoepzin van je zoon komt ergens vandaan.

Overgewicht is een complex probleem dat je niet oplost met wilskracht. 

Viva-amber schreef op 16-02-2022 om 13:33:

Overgewicht is een complex probleem dat je niet oplost met wilskracht.

Ik denk juist dat wilskracht de grootste factor is om overgewicht te bestrijden. Zonder wilskracht gaat het helemaal niet lukken.

@Temet het lukt me niet om je te quoten. Ik snap ook wel dat afvallen begint met minder inname van calorieën. Maar het maakt natuurlijk nogal uit of hij elke dag met de bus naar school gaat, of een uur fietst. Of hij 2x in de week sport, of alleen FIFA speelt op de playstation. Ik ken die jongen niet, dus daarom vind ik het interessant om te weten of hij veel beweegt of juist helemaal niet. Als eten en bewegen in balans is, komt hij in ieder geval niet verder aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.