Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
APw

APw

16-02-2022 om 09:16

Zoon met overgewicht blijft maar snoepen en bijkomen


1968 schreef op 18-02-2022 om 15:34:

[..]

Onze middelbare school lag in het centrum van het dorp. Wij mochten in de pauzes niet van het plein af. Tussenuren waren er niet. Op school was alleen een automaat met koffie/thee/soep/chocomelk (zo heet dat je heel lang moest wachten voordat je dat eindelijk kon drinken). En alleen in de grote pauze kon je bij de conciërge yokidrink en iets van een pakje sultana kopen, of een banaan/manderijn. Dat was het.
En ik had 5 gulden zakgeld per maand dus daar was ik wel zuinig op. Ik kocht wel eens wat snoep, maar zeker niet vaker dan 1x per week, en dan voor iets van 1 gulden max. want anders vond ik het zonde van het geld.
Ik heb het idee dat eten/drinken/snoepen toch makkelijker verkrijgbaar is. En in mijn omgeving deed niemand dat, naar een supermarkt gaan om zelf wat te kopen, daar gingen alleen je ouders heen om de 'echte' boodschappen te doen. (ik ben 53)

Maar over het afvallen/minder eten. Mijn ex was behoorlijk aan de maat en dat werd jaarlijks erger (toch iedere keer die grens verleggen) maar afvallen lukt alleen als je het zelf wil. Dus misschien toch eens wat gesprekken hebben met je zoon over zijn eetgewoontes, gewicht en wensen. En ik vind het heel raar dat hij via zijn sport niet gestimuleerd wordt om toch mee te doen.
Doen jullie als ouders aan sport? Is het een idee om gezamenlijk aan hardlopen te gaan doen? Kan gewoon vanuit huis, desnoods met zo'n app die je een schema geeft om op te bouwen (of schema online opzoeken en je mobiel als stopwatch meenemen) en dan 2 tot 3x per week gaan rennen. Vaste dagen en tijden, zodat het een gewoonte wordt. En dus samen doen, dan stimuleer je elkaar

troelahoep schreef op 18-02-2022 om 16:20:

[..]

Zou je denken? In de omgeving van mijn school - ik heb het over midden jaren 90 - was alleen een bakker die een scholierenverbod had en een tankstation waar je snoep kon kopen (maar lang niet het assortiment van nu). Ook daar was een limiet van het aantal scholieren wat naar binnen mocht. En in de kantine op school waren de eerste jaren alleen gevulde koeken en speculaaspoppen verkrijgbaar. In de laatste jaren ook saucijzenbroodjes en broodjes kroket, waar een hele rel om was want zo onverantwoord om de jeugd een vette hap aan te bieden.

Misschien zijn grote hoeveelheden ook wel genormaliseerd, of 'veramerikaniseerd'. Het is wel zo dat er in het straatbeeld de laatste 10-20 jaar zóveel fastfood restaurants zijn bijgekomen, dat zorgt ook voor een normverschuiving.

Volgens mij had Pointer daar nog afleveringen over, even opzoeken 🧐

Joh, in de jaren 70 waren er veeeeel meer winkels en winkeltjes los van een supermarkt. Juist vooral in woonwijken, wat je nu veel minder ziet. Óveral kon je lekkers kopen. Voor een habbekrats. 

Sigarenwinkeltjes hadden snoep

redbulletje schreef op 18-02-2022 om 16:58:

Sigarenwinkeltjes hadden snoep

Ja, die kan ik mij ook nog wel herinneren. Maar daar kocht je dan snoepjes per stuk. Een zure mat of een stuk trekdrop voor 15 cent, dat werk. Dat is toch wat anders dan een heel pak koeken of een XL frikandelbroodje.

troelahoep schreef op 18-02-2022 om 17:08:

[..]

Ja, die kan ik mij ook nog wel herinneren. Maar daar kocht je dan snoepjes per stuk. Een zure mat of een stuk trekdrop voor 15 cent, dat werk. Dat is toch wat anders dan een heel pak koeken of een XL frikandelbroodje.

Ze hadden ook zakjes chips, wel kleintjes, maar toch. 

Tegenwoordig bestellen scholieren gewoon pizza in de pauze bij de grote ketens.

Beerlover schreef op 18-02-2022 om 17:33:

Tegenwoordig bestellen scholieren gewoon pizza in de pauze bij de grote ketens.

Bij mij op school is dat verboden. Leerlingen tot en met de derde mogen het terrein niet af (en dat wordt gecontroleerd), bezorgers mogen het terrein niet op. Bovenbouwleerlingen kunnen wel ergens anders heen gaan, maar of ze bij de bezorgers nou veel kunnen met “tweede brug over het kanaal”?

Ik at vroeger al het stiekem gekochte snoep en koek op, ver voorbij misselijkheid. Niet omdat ik dat wou, maar omdat ik niet wilde dat mijn moeder restanten van een verpakking tegenkwam.

Fenyw schreef op 18-02-2022 om 18:50:

Ik at vroeger al het stiekem gekochte snoep en koek op, ver voorbij misselijkheid. Niet omdat ik dat wou, maar omdat ik niet wilde dat mijn moeder restanten van een verpakking tegenkwam.

Ik stopte de verpakkingen onderin een vuilniszak zodat ze niet ontdekt werden. 

Ik plette lege chipszakken tussen boeken en gooide ze stiekem weg op weg naar school.

AlisonH schreef op 18-02-2022 om 19:00:

Ik plette lege chipszakken tussen boeken en gooide ze stiekem weg op weg naar school.

Precies, dat is wat een stiekeme snoeper doet. 
Deze jongen niet, hij verstopt niet eens verpakkingen. Hij snoept alleen alleen. 
Waarom hij alleen snoept weten we niet. We weten hoe zijn moeder erin staat en wat haar reactie vermoedelijk zal zijn. Dus zal ze vast zijn ‘fijne snoep momentje’ verstoren. 
Mijn stoorde niemand met opmerkingen, toch vond ik het veel fijner alleen te snoepen. Zit vast ook een of ander pervers iets achter. Het had denk ik te maken met een bepaalde ontspanning die ik alleen alleen had en daardoor kon ik genieten van het snoepen. 
Heel stom want een lekkere maaltijd eet ik liever met anderen (sterker nog, nooit alleen, dan wordt het iets simpels) Alcohol drink ik alleen en net zo lief in gezelschap. 
Alleen snoepen doe (deed, ik snoep niet veel meer) ik bijna alleen maar alleen. Geen idee waarom, ik vind er niet veel aan in gezelschap, dus laat ik het. Mensen dachten bij mij soms ook wel dat ik deed alsof maar dat is echt niet zo. 
Wel ben ik bewust stiekem gaan snoepen toen mijn kinderen ouder werden en er teveel van mee zouden krijgen, ik wilde dat voorbeeld voor hen niet. 


bieb1963 schreef op 18-02-2022 om 16:47:

[..]

[..]

Joh, in de jaren 70 waren er veeeeel meer winkels en winkeltjes los van een supermarkt. Juist vooral in woonwijken, wat je nu veel minder ziet. Óveral kon je lekkers kopen. Voor een habbekrats.

Klopt. Dan kocht je een klein zakje chips of 'n paar dropjes. Niet hele pakken met koeken en chocolade tegelijk. 

ik heb daar eerlijk gezegd heel wat geld heen zien gaan van klasgenoten. En bij de supermarkten idem dito. Zakken bladerdeeg/luxe broodjes, zakken chips, chocola, frisdrank, snoep, koek, gebak, yogidrink. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.