Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dilemma mee-etend vriendje


NightNurse

NightNurse

22-10-2021 om 15:47 Topicstarter

Poezie schreef op 22-10-2021 om 15:44:

Ik zou bij die ouders aangeven dat je geen rekening meer houdt met vegetarisch eten en de keuze aan het vriendje zelf laat.
Als zij het er niet mee eens zijn, dan kunnen ze er ook voor kiezen om hem niet meer bij jullie te laten eten.

Dat zou ik dan weer heel sneu vinden, als hij dat niet meer mag. De jongens zijn al vanaf de kleuters dikke vrienden.

NightNurse

NightNurse

22-10-2021 om 15:48 Topicstarter

dan schreef op 22-10-2021 om 15:45:

Tja, ik vind het een lastige. Maar kook je dan voor de rest van het gezin ook vegetarisch als die jongen mee eet? Waarom willen de ouders dat hij ook elders vega eet?

Wij eten zelf flexitarisch, meestal 2/3 dagen in de week vega. Ik schuif soms wat met het weekmenu als hij mee eet, of ik bak een ei of een vegaburger uit de diepvries voor hem. 

Zijn ouders zijn erg tegen dierenleed, eten zelf vegan, maar vinden dat niet goed voor opgroeiende kinderen. Maar vega is echt principieel. 

NightNurse schreef op 22-10-2021 om 15:43:

[..]

We eten zelf ook regelmatig vega, alleen niet altijd. Het is voor mij een kleine moeite om een vegaburger te bakken als wij een gewone burger zouden eten of nep-gehakt inplaats van rund door de spaghetti te doen, ik heb dat soort dingen altijd wel in huis en kan makkelijk schuiven.

Ik hou ook rekening met bijvoorbeeld halal etend vriendjes en met allergieën. Ik vind dat eigenlijk gewoon vanzelfsprekend en gastvrij.

Ik houd geen rekening met 100 lus-ik-niets overigens

Maar als je nu zelf spaghettisaus maakt met gehakt dan ga je toch niet speciaal een portie met nepgehakt maken? Dat gaat verder dan gewone gastvrijheid als hij regelmatig mee eet. Ik vind het iets anders als je iemand hebt uitgenodigd om te komen eten.

En als die jongen er zelf niets om geeft zou ik hem echt met de pot mee laten eten.

NightNurse

NightNurse

22-10-2021 om 15:52 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 15:49:

[..]

Maar als je nu zelf spaghettisaus maakt met gehakt dan ga je toch niet speciaal een portie met nepgehakt maken? Dat gaat verder dan gewone gastvrijheid als hij regelmatig mee eet. Ik vind het iets anders als je iemand hebt uitgenodigd om te komen eten.

En als die jongen er zelf niets om geeft zou ik hem echt met de pot mee laten eten.

Wij eten zelf afwisselend met vega of gewoon gehakt, ik heb normaal gesproken beide in huis/in de diepvries. 

Wij eten thuis altijd vegetarisch, onze dochter van 4 jaar oud krijgt thuis dus geen vlees en vis. Bij anderen mag ze het van ons zelf weten of ze het eet. Ze weet wel waarom wij het zelf niet klaarmaken. 

Onze ouders bieden het haar vaak wel aan. Hoe het met feestjes zal gaan weet ik nog niet, daar ben ik wel benieuwd naar. Ze vraagt wel regelmatig of ergens dode dieren in zitten... Weet niet of iedereen dat kan waarderen, maar goed   

Een 13 jarige moet het helemaal zelf wel kunnen bepalen vind ik hoor. Als hij dit aangeeft zou ik het hoogstens tegen de ouders melden, maar zeker niet vragen.

dan

dan

22-10-2021 om 15:57

Is het van tevoren bekend wanneer hij mee eet of gebeurt dat ook wel eens op het laatste moment? In het laatste geval zou ik dan geen aanpassingen doen omdat hij er zelf geen bezwaar tegen heeft om vlees te eten. 

Wie weet wil hij juist wel af en toe vlees proeven. Dat is dan zijn goed recht/keuze, net als hij thuis vega krijgt omdat dat t goed recht v d ouders is. Ze zullen m toch los moeten laten en hopen dat hun visie die ze belangrijk vinden goed genoeg is ingesleten om beslissingen te maken. 
Net zoals wij bij pubers allemaal wel eens een visie of regel wat hebben moeten laten vieren?

Ik zou met de ouders overleggen hoe zij hier in staan

MRI

MRI

22-10-2021 om 16:12

Bakblik schreef op 22-10-2021 om 15:40:

Ala ik zeker weet dat een vriendje geen moslim is of een ander geloof aanhangt waardoor er speciale regels zijn qua eten dan krijgt hij van mij vanaf die leeftijd gewoon vlees als hij zelf aangeeft dat hij het wel lust.

Waarom maak je dat onderscheid, bij een geloof houd je er rekening mee, bij een levensovertuiging niet? Kind kan toch ook zelf kiezen of hij halal/kosjer wil eten of niet?


Hier overigens vegetarisch maar buiten de deur mochten ze het zelf weten. Ik ben zelf vegetarisch gebleven als er iemand komt eten die graag vlees eet, maak ik het wel eens. Biologisch dat wel.

NightNurse schreef op 22-10-2021 om 15:47:

[..]

Dat zou ik dan weer heel sneu vinden, als hij dat niet meer mag. De jongens zijn al vanaf de kleuters dikke vrienden.

Maar je kunt toch moeilijk hun regels in jouw huis gaan hanteren? Dat doen ze maar lekker zelf in hun eigen huis. Jij geeft die jongen de keus, dus de mogelijkheid is er wel om zich aan de regels van zijn ouders te houden.

MRI schreef op 22-10-2021 om 16:12:

[..]

Waarom maak je dat onderscheid, bij een geloof houd je er rekening mee, bij een levensovertuiging niet? Kind kan toch ook zelf kiezen of hij halal/kosjer wil eten of niet?


Hier overigens vegetarisch maar buiten de deur mochten ze het zelf weten. Ik ben zelf vegetarisch gebleven als er iemand komt eten die graag vlees eet, maak ik het wel eens. Biologisch dat wel.

Er staat: als hij zelf aangeeft dat hij wel vlees lust.  Dan mag hij dus zelf kiezen  van mij. Bij geloofsovertuigingen de ik wel vaak even ruggespraak houden met ouders, zeker bij de hele jonge kinderen die hier wel eens aten. Bij kinderen vanaf een jaar of 12 hoop ik dat ze zelf weloverwogen kunnen beslissen wat ze wel of niet willen eten. Zeker als het om onverwachte acties gaat. 

Als ik ruim vantevoren weet dat er een vriendje blijft eten dan houd ik er wel rekening mee wat het kind wel/niet eet of lust. 

Ik zou niet eens met de ouders overleggen. De jongen kan dit zelf bepalen. Als hij zelf vega wil eten (en het is voor jou toch geen moeite) dan zou ik daar rekening mee houden - dan is het een ander verhaal. Als hij zelf aangeeft geen probleem te hebben met een keer vlees, zou ik het voor die dag bedachte menu op tafel zetten.

Ik zou niet met de ouders overleggen, de jongen is oud genoeg zelf deze dingen met zijn ouders te bespreken. En dat zou ik dus ook tegen hem zeggen, dat het misschien een goed idee is dat zijn ouders weten dat hij bij jullie af en toe vlees eet.

Ik ben ook van mening dat je dit niet hoeft te overleggen en de keuze bij de jongen zelf kan laten. Gaat zijn voorkeur uit naar vegetarisch dan zou ik hier rekening mee houden. Eet hij graag vlees bij jullie dan is dat ook prima. 
Ik ben zelf ook vegetarisch en mijn kinderen mogen zelf bepalen of ze ook vegetarisch willen zijn. 1 van de kinderen heeft hiervoor gekozen, de andere 2 eten wel vlees. Niet zoveel omdat ik meestal vegetarisch kook maar bij anderen of in een restaurant eten ze het dus wel.

Als die jongen vlees wil eten dan doet hij dat toch wel. Ik zou hem een extra groot stuk vlees geven want thuis krijgt hij dat niet. Hem lekker even verwennen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.