Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dilemma mee-etend vriendje


irmama schreef op 22-10-2021 om 18:08:

[..]

" kook" je vegetarisch, je laat gewoon in 1 bord het vlees weg. Zo moeilijk is dat niet.

Vegetarisch eten is wat anders dan gewoon het vlees uit het eten weg laten.

Vlees geeft een bepaalde smaak aan eten, als je dat weg laat en verder niets wijzigt of toevoegt, dan krijg je vaak een flauw of saai gerecht.

(Nog los van vervangende voedingsmiddelen, maar dat is voor incidenteel niet erg).

MissJones schreef op 22-10-2021 om 17:34:

Ik eet zelf veganistisch, vind het daarom wel lastig me te verplaatsen in iemand die vlees wil geven aan een vegetariër. Maar als die jongen vlees wil eten, doet hij het toch wel, dus zou ik er niet speciaal meer rekening mee houden en hem laten eten wat jullie eten. Anders maak je speciaal iets voor hem en gaat hij de volgende dag in de pauze toch aan de frikandellen of zo.
Aan de andere kant: eten jullie zelf nooit vegetarisch dan? Ik zou dan zelf op zo’n dag dat hij mee-eet voor iedereen iets vegetarisch maken. Of weet je pas op het laatste moment dat hij blijft eten?

Dat is denk ik een beetje het punt. Is de jongen wel vegetariër? Tot op welk moment bepalen de ouders dat hun kind vegetariër is ipv het kind zelf?

LydiaDietz schreef op 22-10-2021 om 17:16:

Ik ben zelf vegetariër en onze kinderen worden vegetarisch opgevoed.
Ook buiten de deur eten ze geen vlees. Er zal ongetwijfeld een dag komen dat ze het willen uitproberen, zeker in de puberteit. Ik zou het zelf waarderen als betreffende ouders (of liever nog, kind zelf) het wel zouden zeggen. Zeker als kind daar al jaren over de vloer komt en altijd vegetarisch eet. Superlief dat je daar al die tijd rekening mee hebt gehouden TO.

Ik, ook vegetariër, zou liever hebben dat betreffende ouders niets tegen me zeggen. Puberteit is er om te experimenteren met zaken, je af te zetten van je ouders en zélf te ontdekken waar je je prettig bij voelt. 

Of dat een biefstuk is, als je ouders vega zijn, of een varkenslapje als je moslim bent, of een stuk slagroomtaart als je ouders suikervrij prediken. 

Het is fijn om te kunnen experimenteren zonder dat er meteen iemand je ouders alarmeert

Vanaf de middelbare zou ik toch echt iets hebben dat hij zijn zin doet.

Hij kan zo'n beetje op elke hoek van de straat een saucijzenbroodje, hot-dog of hamburger kopen.

Als hij dus vlees of vis wil zou hij vlees of vis kunnen krijgen bij mij.
Dan eet hij thuis voor de vorm maar vegetarisch.

Hij weet al dat hij vlees lekker vindt.
Dan heeft hij het dus elders ook al gegeten  .
Je bent dus niet de eerste die het hem zou laten eten.

En nee, op zijn 13de zou ik die ouders helemaal niet inlichten.

Als ze snugger zijn zullen ze wel weten dat hij niet alles meer vertelt.

dan

dan

22-10-2021 om 19:20

irmama schreef op 22-10-2021 om 18:08:

[..]

" kook" je vegetarisch, je laat gewoon in 1 bord het vlees weg. Zo moeilijk is dat niet.

Ligt aan het gerecht. Bij aardappels, groente en vlees kun je het vlees apart op tafel zetten maar in een ovenschotel doe ik er wel rundergehakt doorheen, niet apart erbij.

dan schreef op 22-10-2021 om 19:20:

[..]

Ligt aan het gerecht. Bij aardappels, groente en vlees kun je het vlees apart op tafel zetten maar in een ovenschotel doe ik er wel rundergehakt doorheen, niet apart erbij.

Dat bedoelde ik ook. Dan ga je toch geen apart schoteltje met vega-gehakt maken?...

dan

dan

22-10-2021 om 19:23

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 19:22:

[..]

Dat bedoelde ik ook. Dan ga je toch geen apart schoteltje met vega-gehakt maken?...

Nee, ik niet althans maar misschien doen andere mensen dat wel? 

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 17:55:

[..]

De meeste dertienjarigen zijn brugpiepers en nog echte jochies ja. Dat jouw zoon in de derde zit met dertien jaar is toch wel een uitzondering denk ik.

Nee hoor. Voor najaarskinderen is het vrij normaal om met 13 in de derde te zitten. In oktober zitten er nog bar weinig dertienjarigen in de brugklas.  

dan schreef op 22-10-2021 om 19:23:

[..]

Nee, ik niet althans maar misschien doen andere mensen dat wel?

Geen idee, maar het lijkt me voor mee-etende vriendjes geen doen. Natuurlijk, als je iemand echt uitnodigt om te komen eten hou je met alles rekening, maar vriendjes die mee blijven eten zo te hooi en te gras....nee.

dan

dan

22-10-2021 om 19:33

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 19:25:

[..]

Geen idee, maar het lijkt me voor mee-etende vriendjes geen doen. Natuurlijk, als je iemand echt uitnodigt om te komen eten hou je met alles rekening, maar vriendjes die mee blijven eten zo te hooi en te gras....nee.

Ik bedoel meer in het algemeen dus als er zowel vegetariërs als mensen die wel vlees eten zijn binnen een gezin. 

dan schreef op 22-10-2021 om 19:33:

[..]

Ik bedoel meer in het algemeen dus als er zowel vegetariërs als mensen die wel vlees eten zijn binnen een gezin.

O zo. Ja dan maak je gewoon twee schotels denk ik.

Ik vind ook dat kinderen op die leeftijd er zelf over gaan. Niet alleen wb vega of varianten, ook geloofsdingetjes.
Als kind al jaren komt dan zou ik het ook wel even een punt vinden. 
Ik denk niet dat ik met ouders zou overleggen maar wel de jongen stimuleren om het even op te pakken met zijn ouders. Maar het is aan hem zelf om dat al dan niet te doen. 

NightNurse

NightNurse

22-10-2021 om 19:43 Topicstarter

Agen schreef op 22-10-2021 om 19:25:

[..]

Nee hoor. Voor najaarskinderen is het vrij normaal om met 13 in de derde te zitten. In oktober zitten er nog bar weinig dertienjarigen in de brugklas.

Zowel mijn zoon als zijn vriendje zijn in december jarig en hebben 2,5 jaar gekleuterd. Zij zitten nu dus in de brugklas en zijn bijna 13.

Vriendje was hier net en heeft, niet-vega, mee gegeten. Ik heb hem gevraagd of zijn ouders weten dat hij af en toe vlees eet. Ze weten het, zijn er niet blij mee, maar vinden het beter dan drugs, alcohol of roken. Hij heeft beloofd die drie niet te gaan gebruiken voor hij 18 is. Volgens hem gedogen ze het daarom nu, maar hebben ze het er zo min mogelijk over. We hebben nu afgesproken dat als hij hier eet, ik gewoon maak wat er op de planning stond.

NightNurse schreef op 22-10-2021 om 19:43:

[..]

Zowel mijn zoon als zijn vriendje zijn in december jarig en hebben 2,5 jaar gekleuterd. Zij zitten nu dus in de brugklas en zijn bijna 13.

Vriendje was hier net en heeft, niet-vega, mee gegeten. Ik heb hem gevraagd of zijn ouders weten dat hij af en toe vlees eet. Ze weten het, zijn er niet blij mee, maar vinden het beter dan drugs, alcohol of roken. Hij heeft beloofd die drie niet te gaan gebruiken voor hij 18 is. Volgens hem gedogen ze het daarom nu, maar hebben ze het er zo min mogelijk over. We hebben nu afgesproken dat als hij hier eet, ik gewoon maak wat er op de planning stond.

Prima opgelost zo.

Ik had op mijn 17e een vriendje dat thuis vegetarisch at. Zijn ouders waren best wel fanatiek, ook brood van de natuurwinkel (kon je een huis mee bouwen) en zo. Buiten de deur at hij gewoon vlees en onbespoten appels. Toen ik een keer met hen uit eten ging, pizzeria, koos mijn vriendje een pizza met ham. Bromde zijn vader ‘daar zit vlees op, dat lust je niet’, waarna hij vervolgens een vegetarische koos. Heel jammer was dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.