Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dilemma mee-etend vriendje


watertoren schreef op 23-10-2021 om 09:57:

[..]

Maar het gaat hier in dit topic over het vriendje die vlees lekker vind en het thuis niet krijgt. Dan zie ik vlees geven zeker wel als verwennen.

Nou vooruit, daar heb je dan wel een beetje gelijk in 

Ik maak ook geen vlees klaar voor mensen die dat graag eten. Ik heb het ook nooit in huis, dan zou ik dat speciaal moeten kopen. Halalvlees zou ik sowieso niet kopen, eerst de keel doorsnijden en dan pas verdoven is als een tandarts die je kies eruit trekt en daarna pas de verdoving zet. Daarbij gaat er echt niemand dood van een dag geen vlees eten. Mensen die denken dat ze dat nodig hebben, hebben dat zelf in hun hoofd gezet. En als wij ergens anders eten, eten we ook gewoon wat de pot schaft. Als we met het kerstdiner vegetarisch zouden willen eten, denk ik serieus dat we niet hoeven te komen bij mijn familie. Anderzijds worden we ook nooit gevraagd om een kerstdiner te koken en dat vind ik dan ook weer lekker makkelijk dus om die reden en omwille van de lieve vrede accepteer ik dat dan maar.

Ik denk dat je het goed gedaan hebt met dat vriendje. Hij heeft de keuze gehad, dus het is niet zo dat je er geen rekening mee hebt gehouden.
Roken, drugs en alcohol vind ik trouwens weer iets heel anders. Dat zou ik wel een probleem vinden als mensen dat mijn kind op die leeftijd aanbieden. Omdat het schadelijk is. Een keertje vlees eten is dat niet.

MRI

MRI

23-10-2021 om 10:36

Bakblik schreef op 22-10-2021 om 16:34:

[..]

 Bij geloofsovertuigingen de ik wel vaak even ruggespraak houden met ouders, zeker bij de hele jonge kinderen die hier wel eens aten. Bij kinderen vanaf een jaar of 12 hoop ik dat ze zelf weloverwogen kunnen beslissen wat ze wel of niet willen eten. 


okay, dus je maakt geen onderscheid tussen geloof en levensovertuiging? Je zou een Islamitische jongen van 12 varkensvlees geven als hij dat wil?

MRI schreef op 23-10-2021 om 10:36:

[..]


okay, dus je maakt geen onderscheid tussen geloof en levensovertuiging? Je zou een Islamitische jongen van 12 varkensvlees geven als hij dat wil?

Ja,  al ik er zeker van ben dat hij dat zelf heeft besloten dan kan hij het krijgen.  Als hij zegt dat wel te eten doordat hij groepsdruk ervaart dan zou ik geen even apart nemen en goed doorvragen. 

Mijn kinderen hebben op DE multiculturele school van het dorp gezeten.  Er zijn in die tijd veel anders denkenden en etenden over de vloer geweest. Heb echt ervaring op dat vlak.

Env misschien de mazzel dat er heel wat ruimdenkende ouders bij zaten.  Ouders die begrepen dat ik mijn best deed maar niet alles halal in huis had. 

MRI schreef op 23-10-2021 om 10:36:

[..]


okay, dus je maakt geen onderscheid tussen geloof en levensovertuiging? Je zou een Islamitische jongen van 12 varkensvlees geven als hij dat wil?

Je vraagt het niet aan mij, maar het lijkt me dat 'als hij dat wil' het belangrijkste is. Als ik de ouders nooit gesproken heb, zou ik me daar niet mee bemoeien. Ik ga toch niet bepalen voor zo'n kind aan welke godsdienstige voorschriften hij zich moet houden? 

Als hier een kind zou komen eten, is het aan de ouders om vooraf beperkingen aan te geven. Doen ze dat niet, dan zijn er geen waar ik rekening mee hoef te houden.

Op de middelbare school ken je ook lang niet alle ouders van de vrienden van je kind. En dat hoeft ook niet. Je kind kan dan zelf aangeven als het iets niet wil eten om welke reden dan ook. 
Ik zou daarin geen onderscheid maken tussen religieus of ideologisch geïnspireerde diëten. 
Geef aan dat er vaken/vlees ergens in zit en dan is het verder aan het kind zelf om te bepalen of het dat wel of niet wil eten.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

23-10-2021 om 11:11

TO zegt dat het vriendje al jaren over de vloer komt en tot nu toe bij jullie altijd vegetarisch eten krijgt. De ouders van het vriendje gaan daar dus ook van uit.
Daarom zou ik in dit geval de issue een keer voorleggen bij die ouders... en kijken wat zij er van vinden. En ik gok zomaar dat die ouders daar geen probleem van maken.
Ik zou niet onderdeel willen worden van een vlees-complot.

Als het nu de eerste keer is dat het vriendje komt eten, zou ik de redenering omdraaien. Als die ouders niet hebben aangegeven dat ze het op prijs stellen dat hun zoon vegetarisch eten krijgt, zou ik gaan voor "wat de pot schaft".

MRI schreef op 23-10-2021 om 10:36:

[..]


okay, dus je maakt geen onderscheid tussen geloof en levensovertuiging? Je zou een Islamitische jongen van 12 varkensvlees geven als hij dat wil?

Je vraagt het niet aan mij, maar mijn antwoord zou volmondig ja zijn op beide vragen.

Ja, ik maak geen onderscheid tussen religie en levensovertuiging. Religie = een levensovertuiging. 

Ja, ik zou een islamitisch kind varkensvlees geven als het daarom vraagt. Ik vind het geel gezond als tieners zelf dingen gaan ontdekken en niet klakkeloos de overtuigingen van hun ouders volgen. Zo worden het eigen entiteiten. 



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.