Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dilemma mee-etend vriendje


Als je zelf al regelmatig vegetarisch eet en je weet vantevoren dat hij komt, zou ik gewoon vegetarisch koken.

Daarnaast denk ik dat kinderen van 13 zelf kunnen bepalen wat ze willen eten. Ik eet zelf ook vegetarisch, maar mijn kinderen heb ik nooit verboden om vlees te eten. Ik maak het alleen niet voor ze klaar.

dan

dan

22-10-2021 om 17:07

Zelf eet ik zelden vlees, ik hou er gewoon niet zo van. Maar ik maak het wel klaar voor mijn man en ook voor onze zoon (en eventueel zijn vriendin) als hij hier is. 

Ik ben zelf vegetariër en onze kinderen worden vegetarisch opgevoed. 
Ook buiten de deur eten ze geen vlees. Er zal ongetwijfeld een dag komen dat ze het willen uitproberen, zeker in de puberteit. Ik zou het zelf waarderen als betreffende ouders (of liever nog, kind zelf) het wel zouden zeggen. Zeker als kind daar al jaren over de vloer komt en altijd vegetarisch eet. Superlief dat je daar al die tijd rekening mee hebt gehouden TO. 
 

Ik ben zelf geen vegetariër, maar wat ik me afvraag: kunnen de darmen van een kind dat nog nooit eerder vlees heeft gegeten, vlees goed verdragen?

watertoren schreef op 22-10-2021 om 16:59:

Als die jongen vlees wil eten dan doet hij dat toch wel. Ik zou hem een extra groot stuk vlees geven want thuis krijgt hij dat niet. Hem lekker even verwennen.

en daarmee nog even lekker je minachting voor de ouders laten merken, fijn type zou jij zijn! daarbij: TO eet zelf niet alle dagen vlees en ergens denk ik niet dat zij 'extra groot stuk' als verwennerij ziet...

gr Angela

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 15:37:

[..]

Dat is toch nog een jochie? Net van de basisschool af.

Mijn dertienjarige zit in de derde, zonder klassen te hebben overgeslagen.  Die zou je er geen plezier mee doen als je hem een jochie noemt.  
Dertien is een prima leeftijd om ook een leven buiten het zicht van je ouders te hebben, op zich.  Is er nog een bijzondere reden waarom ze geen vlees eten? (Mijn kinderen lopen een verhoogd risico op darmkanker, bijvoorbeeld, en omdat rood en bewerkt vlees dat risico nog verder verhoogt, vermijden we dat.) 

Ik eet zelf veganistisch, vind het daarom wel lastig me te verplaatsen in iemand die vlees wil geven aan een vegetariër. Maar als die jongen vlees wil eten, doet hij het toch wel, dus zou ik er niet speciaal meer rekening mee houden en hem laten eten wat jullie eten. Anders maak je speciaal iets voor hem en gaat hij de volgende dag in de pauze toch aan de frikandellen of zo. 
Aan de andere kant: eten jullie zelf nooit vegetarisch dan? Ik zou dan zelf op zo’n dag dat hij mee-eet voor iedereen iets vegetarisch maken. Of weet je pas op het laatste moment dat hij blijft eten?

ik vind het echt aan de ouders om te beslissen wanneer het kind daar zelf over kan en mag beslissen. Dat is niet aan jou. Ik zou het dus sowieso eerst met de ouders overleggen, dan kunnen zij hierover in gesprek met hun kind. Ik denk dat het door de ouders erg gewaardeerd wordt dat je hier altijd rekening mee gehouden hebt. Je zet hen voor een voldongen feit als je dat ineens niet meer doet. Het is fijn als zij eerst de ruimte krijgen om dit te bespreken. 

NightNurse schreef op 22-10-2021 om 15:48:

[..]

Wij eten zelf flexitarisch, meestal 2/3 dagen in de week vega. Ik schuif soms wat met het weekmenu als hij mee eet, of ik bak een ei of een vegaburger uit de diepvries voor hem.

Zijn ouders zijn erg tegen dierenleed, eten zelf vegan, maar vinden dat niet goed voor opgroeiende kinderen. Maar vega is echt principieel.

Oh, ik zie nu dat je al wel probeert te schuiven. In dat geval zou ik het echt aan de jongen zelf laten of hij vlees eet. Het is jammer, maar het blijft zijn eigen keuze. Ook vind ik het zijn keuze of hij het aan zijn ouders vertelt of niet.  

ik denk ook dat als ze zelf vegan eten, zij heel anders staan in de keuzevrijheid over het wel of niet eten van vlees. 

Het is ook erg naïef van ouders als ze denken dat ze op die leeftijd nog absolute zeggenschap hebben over alles wat hun kind wel of niet eet. Zoals al gezegd, hij heeft een eigen leven, kan zelfstandig naar de mac of de snackbar. En eigen keuzes maken is gezond, hoort erbij. Ook het aanschoppen tegen wat je ouders willen en vinden. Kan best dat het een soort fase is waarin hij soms vlees eet en later terugvalt op zijn opvoeding. Of niet en juist een enorme vleeseter wordt.

En over vertering: het menselijk verteringsstelsel is gemaakt om ook vlees te verteren. Het zou dus moeten kunnen. Het kan wel zijn dat het er aan moet wennen maar het is niet zo dat er een soort point of no return is waarna je nooit meer vlees kunt eten.

Agen schreef op 22-10-2021 om 17:33:

[..]

Mijn dertienjarige zit in de derde, zonder klassen te hebben overgeslagen. Die zou je er geen plezier mee doen als je hem een jochie noemt.
Dertien is een prima leeftijd om ook een leven buiten het zicht van je ouders te hebben, op zich. Is er nog een bijzondere reden waarom ze geen vlees eten? (Mijn kinderen lopen een verhoogd risico op darmkanker, bijvoorbeeld, en omdat rood en bewerkt vlees dat risico nog verder verhoogt, vermijden we dat.)

De meeste dertienjarigen zijn brugpiepers en nog echte jochies ja. Dat jouw zoon in de derde zit met dertien jaar is toch wel een uitzondering denk ik.

Ik vind het nogal een verschil of de jongen zelf vlees koopt of dat het gefaciliteerd wordt door ouders die weten hoe de andere ouders hierin staan.

Hier verschillende vegetariërs in huis. Wij hebben altijd een vegetarisch gerecht en op sommige dagen naast een vegetarisch gerecht ook iets met vlees/vis. Maar er dus altijd iets vegetarisch. Meetende vriendjes kunnen dus soms kiezen en soms gewoon vegetarisch eten. 

Als er een kind hier zou komen wat thuis vegetarisch eet maar nu liever ook vlees wil eten dan zou ik dat afhankelijk van de leeftijd of eerst met de ouders bespreken of toestaan. Op een gegeven moment mogen ze het natuurlijk ook zelf beslissen. 13 jaar,  begin middelbare school vind ik wel een leeftijd dat ze zelf zulke beslissingen kunnen nemen. Dus als we dan vlees/vis hebben mogen ze daar ook wat van mee eten uiteraard. Maar ik snap het dilemma, 13 jaar is wel een beetje zo'n grensleeftijd. Bij een 16 jarige zou je niet meer overleggen met de ouders, bij een 10 jarige waarschijnlijk nog wel. Dit is zo'n grijs gebied maar ja hij zit wel op de middelbare school en kan dus ook alleen naar de snackbar gaan. 

Als je de ouders persoonlijk goed kent dan zou ik het wel eerst even bespreken. 

dan schreef op 22-10-2021 om 15:45:

Tja, ik vind het een lastige. Maar kook je dan voor de rest van het gezin ook vegetarisch als die jongen mee eet? Waarom willen de ouders dat hij ook elders vega eet?

" kook" je vegetarisch,  je laat gewoon in 1 bord het vlees weg. Zo moeilijk is dat niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.