Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dilemma mee-etend vriendje


dat is een laatig dilemma. Ik eet zelf ook geen vlees, maar bereid met liefde wat voor gasten die dat wel eten. 13 jaar lijkt me een lastige, je wil niet meteen gaan ‘klikken’ bij de ouders, maar ook niet zomaar het kind volproppen met vlees. 
Zou je met vriendje kunnen bespreken hoe hij denkt dat zijn ouders erin staan en als je hem vlees aanbiedt, dat dat in ieder geval wel biologisch is en geen kiloknaller of aupermarktvlees? 

Goed opgelost zo. Ik zou het ook niet met de ouders opnemen maar de jongen wel het advies geven er zelf een gesprek over aan te gaan met zijn ouders. 
Lijkt me ook dat 13 een prima leeftijd is om zelf te kiezen of je wel of geen vlees wil eten.

Mijn kinderen zijn ook vegetarisch opgegroeid, toen ze heel klein waren heb ik wel aangegeven dat ik het op prijs zou stellen als anderen daar rekening mee hielden als ze daar aten, maar vanaf een jaar of 4 niet meer. Inmiddels zijn ze 10 en 15 en willen beiden zelf vegetarisch eten (oudste heeft zelfs 1,5 jaar vegan gegeten) maar weten ook dat ze het zelf mogen bepalen bij anderen en dat ik zelfs bereid ben af en toe vlees voor ze te kopen als ze graag zouden willen. Aanpassen aan kinderen die perse vleees wilden heb ik een tijdje gedaan, maar dat doe ik nu niet meer. Afgelopen kinderfeestje was er dus voor iedereen broodje vega knakworst (wat prima gegeten werd) bij de frietjes ipv kroket of frikadel. 

Littledragon schreef op 22-10-2021 om 20:01:

dat is een laatig dilemma. Ik eet zelf ook geen vlees, maar bereid met liefde wat voor gasten die dat wel eten. 13 jaar lijkt me een lastige, je wil niet meteen gaan ‘klikken’ bij de ouders, maar ook niet zomaar het kind volproppen met vlees.
Zou je met vriendje kunnen bespreken hoe hij denkt dat zijn ouders erin staan en als je hem vlees aanbiedt, dat dat in ieder geval wel biologisch is en geen kiloknaller of aupermarktvlees?

Ik eet zelf geen vlees, en ik vind dat ik zonder vlees lekker eten kan maken, en gelukkig vinden mijn gasten dat ook.

Dus ik ben niet geneigd om vlees voor iemand te koken.
Ik wil wel rekening houden met allergieën, lactose-intolerantie enz.

NightNurse schreef op 22-10-2021 om 19:43:

Vriendje was hier net en heeft, niet-vega, mee gegeten. Ik heb hem gevraagd of zijn ouders weten dat hij af en toe vlees eet. Ze weten het, zijn er niet blij mee, maar vinden het beter dan drugs, alcohol of roken. Hij heeft beloofd die drie niet te gaan gebruiken voor hij 18 is. Volgens hem gedogen ze het daarom nu, maar hebben ze het er zo min mogelijk over. We hebben nu afgesproken dat als hij hier eet, ik gewoon maak wat er op de planning stond.


Dit lijkt me helemaal prima.

watertoren schreef op 22-10-2021 om 16:59:

Als die jongen vlees wil eten dan doet hij dat toch wel. Ik zou hem een extra groot stuk vlees geven want thuis krijgt hij dat niet. Hem lekker even verwennen.

Vlees geven is verwennen? 

NightNurse schreef op 22-10-2021 om 15:43:

[..]

We eten zelf ook regelmatig vega, alleen niet altijd. Het is voor mij een kleine moeite om een vegaburger te bakken als wij een gewone burger zouden eten of nep-gehakt inplaats van rund door de spaghetti te doen, ik heb dat soort dingen altijd wel in huis en kan makkelijk schuiven.

Ik hou ook rekening met bijvoorbeeld halal etend vriendjes en met allergieën. Ik vind dat eigenlijk gewoon vanzelfsprekend en gastvrij.

Ik houd geen rekening met 100 lus-ik-niets overigens

Je begrijpt dat halal geslachte dieren ontzettend lijden? Ik snap niet dat het nog is toegestaan in NL (al vermoed ik dat het dan gewoon ongecontroleerd bij mensen thuis gebeurd ipv vega eten) en zou daar never nooit niet in meegaan. 
Beetje off topic, maar waarom zou je bewust kiezen voor een dier dat zo’n naar einde heeft gehad...

yom

yom

23-10-2021 om 03:18

pppfff

yom

yom

23-10-2021 om 03:22

halal geslachte dieren zien echt af en ik kan er niet mee leven dat het nog gebeurt

Phlora schreef op 23-10-2021 om 00:57:

[..]

Je begrijpt dat halal geslachte dieren ontzettend lijden? Ik snap niet dat het nog is toegestaan in NL (al vermoed ik dat het dan gewoon ongecontroleerd bij mensen thuis gebeurd ipv vega eten) en zou daar never nooit niet in meegaan.
Beetje off topic, maar waarom zou je bewust kiezen voor een dier dat zo’n naar einde heeft gehad...

Geldt voor mij ook. Gastvrijheid is mooi, maar onze eigen principes gaan toch echt voor in ons eigen huis. Hier wordt alleen biologisch vlees gegeten. Niks uit de bio-industrie en zeker geen halal.

Jesse_1 schreef op 22-10-2021 om 18:30:

[..]

Vegetarisch eten is wat anders dan gewoon het vlees uit het eten weg laten.

Vlees geeft een bepaalde smaak aan eten, als je dat weg laat en verder niets wijzigt of toevoegt, dan krijg je vaak een flauw of saai gerecht.

(Nog los van vervangende voedingsmiddelen, maar dat is voor incidenteel niet erg).

Ik ben zelf vegetarisch.  Maar als je een keer ergens anders eet kun je rustig alleen gebakken aardappels met sla eten hoor. Het vlees zit toch niet altijd door het gerecht? En pasta of lasagnesaus kun je echt heel eenvoudig apart maken

Rosehip schreef op 23-10-2021 om 00:01:

[..]

Vlees geven is verwennen?

Lekker voor iemand koken zie ik wel als verwennen. Dit vriendje vind vlees lekker dus dat is voor hem een verwennerij en toch zeker omdat hij het thuis niet krijgt. Ik vind het ook wel een beetje zielig voor het ventje. Die ouders dringen hem vegetarisch eten op waar hij zelf niet achter staat.

watertoren schreef op 23-10-2021 om 09:18:

[..]

Lekker voor iemand koken zie ik wel als verwennen. Dit vriendje vind vlees lekker dus dat is voor hem een verwennerij en toch zeker omdat hij het thuis niet krijgt. Ik vind het ook wel een beetje zielig voor het ventje. Die ouders dringen hem vegetarisch eten op waar hij zelf niet achter staat.

Lekker koken, en dus verwennen, kan met en zonder vlees. 

Dat staat verder los van de discussie. 

Rosehip schreef op 23-10-2021 om 09:36:

[..]

Lekker koken, en dus verwennen, kan met en zonder vlees.

Dat staat verder los van de discussie.

Voor mij persoonlijk is lekker koken altijd met vlees en deze discussie gaat ook over vlees. 

watertoren schreef op 23-10-2021 om 09:42:

[..]

Voor mij persoonlijk is lekker koken altijd met vlees en deze discussie gaat ook over vlees.

Er werd gereageerd op jouw opmerking dat vlees geven "verwennen" is. Dat is helemaal niet per definitie zo. Ik kan iemand ook prima verwennen met een heerlijke vegetarische maaltijd.

Herfstappeltaart schreef op 23-10-2021 om 09:54:

[..]

Er werd gereageerd op jouw opmerking dat vlees geven "verwennen" is. Dat is helemaal niet per definitie zo. Ik kan iemand ook prima verwennen met een heerlijke vegetarische maaltijd.

Maar het gaat hier in dit topic over het vriendje die vlees lekker vind en het thuis niet krijgt. Dan zie ik vlees geven zeker wel als verwennen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.