Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dilemma mee-etend vriendje

Hai!
Mijn oudste zoon (bijna 13, brugklas) heeft een even oud vriendje dat hier al jaren over de vloer komt en ook regelmatig mee eet. Heel gezellig en helemaal prima. Alleen ontstaat er nu een dilemma voor mij. Bij dat jochie thuis eten ze vegetarisch, ik heb daar vanzelfsprekend altijd rekening mee gehouden. Maar nu zegt hij zelf dat hij vegetarisch eten niet belangrijk vindt en dat hij dat van zijn ouders moet. Hij vindt vlees lekker en vindt het prima om dat hier mee te eten. Maar volgens hem moet hij van zijn ouders vega eten.
Ik vind het lastig wat ik hiermee moet, ik wil niet tegen de regels van zijn ouders ingaan, maar aan de andere kant denk ik dat een kind van bijna 13 prima zelf besluiten kan nemen over wel of niet vega eten. Als het andersom was geweest, als hij thuis wel vlees had gekregen, maar zelf liever vega had willen eten, had ik daar ook rekening mee gehouden...

Ik ga binnenkort zeker nog even overleggen met zijn ouders, maar ik was heel benieuwd hoe jullie hier mee om zouden gaan.


Dat werd tijd dat hij zelf er voor uit komt of hij wel of geen vlees eet.
Hij is 13. Zijn ouders kunnen toch niet blijven controleren.

Oh klein puntje waarom noem je vriend van je zoon een jochie? Hij is 13!

Ik zou er geen rekening mee houden. Hij is niet bij je in de kost en dus "eten wat de pot schaft" ...of niet en dan thuis eten.

Dit zou ik ook op deze manier naar de ouders communiceren.

Fuchsia schreef op 22-10-2021 om 15:34:

Oh klein puntje waarom noem je vriend van je zoon een jochie? Hij is 13!

Dat is toch  nog een jochie? Net van de basisschool af.

NightNurse

NightNurse

22-10-2021 om 15:39 Topicstarter

Fuchsia schreef op 22-10-2021 om 15:34:

Oh klein puntje waarom noem je vriend van je zoon een jochie? Hij is 13!

Omdat hij, net als mijn zoon, nogal klein uitgevallen is en nog echt een jochie is. En ik neem hem echt wel serieus, net zoals ik mijn kinderen serieus neem!

Dat is een tiener wel eens gezien hoe lang ze zijn?

Fuchsia schreef op 22-10-2021 om 15:39:

Dat is een tiener wel eens gezien hoe lang ze zijn?

Beetje of-topic

Ik zou er geen problemen mee hebben om hem vlees te geven. Hij is ook oud genoeg om zelf een Big Mac te kopen.

Oke ben weer weg

Ala ik zeker weet dat een vriendje geen moslim is of een ander geloof aanhangt waardoor er speciale regels zijn qua eten dan krijgt hij van mij vanaf die leeftijd gewoon vlees als hij zelf aangeeft dat hij het wel lust. 
Heb hier wel eens een vriendje van zoon te eten gehad die in de week bij mama vegetarisch moest eten en als hij bij zijn vader was at hij alles. Kind was toen rond de 9 jaar oud. 
Met ernstige allergieën of intoleranties houd ik wel altijd rekening.  Het Aziatische vriendje van zoon kreeg hier thee ipv melk bij de lunch vanwege lactoseintollerantie.

NightNurse

NightNurse

22-10-2021 om 15:43 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2021 om 15:35:

Ik zou er geen rekening mee houden. Hij is niet bij je in de kost en dus "eten wat de pot schaft" ...of niet en dan thuis eten.

Dit zou ik ook op deze manier naar de ouders communiceren.

We eten zelf ook regelmatig vega, alleen niet altijd. Het is voor mij een kleine moeite om een vegaburger te bakken als wij een gewone burger zouden eten of nep-gehakt inplaats van rund door de spaghetti te doen, ik heb dat soort dingen altijd wel in huis en kan makkelijk schuiven.

Ik hou ook rekening met bijvoorbeeld halal etend vriendjes en met allergieën. Ik vind dat eigenlijk gewoon vanzelfsprekend en gastvrij.

Ik houd geen rekening met 100 lus-ik-niets overigens  

NightNurse

NightNurse

22-10-2021 om 15:43 Topicstarter

Fuchsia schreef op 22-10-2021 om 15:39:

Dat is een tiener wel eens gezien hoe lang ze zijn?

1m45cm ongeveer.

Ik zou hem zelf de keuze laten maken. Hij is 13, als hij graag vlees eet, doet hij dat toch wel (snackbar, mac, bij anderen). Het is ook een leeftijd dat ouders niet meer alles te bepalen hebben qua wat een kind wel/niet mag eten. Ik zou zoiets op die leeftijd niet meer voor een ander willen bepalen.
Wij eten thuis ook vegetarisch. We verplichten onze dochter echter niet om dat elders ook te doen. In een restaurant bestellen we zelf ook incidenteel vlees of vis.
Sterker nog, in onze omgeving eet bijna niemand vegetarisch en mensen houden er geen rekening mee omdat ze het onzin vinden. Bij kinderfeestjes kan ze vaak kiezen uit frikadel of kroket bij de frietjes en anders niks. Mijn ouders stimuleren haar om extra vlees te eten als ze daar eet. Die vinden dat ze zonder vlees niet gegeten heeft. Mensen vinden het vaak ook zielig en denken dat ons kind iets tekort komt. 
Andersom ga ik trouwens geen vlees bereiden speciaal voor anderen. Ze gaan er echt niet van dood als ze een dag geen vlees eten. En mijn dochter ook niet als ze een keer wel vlees eet.

Ik zou bij die ouders aangeven dat je geen rekening meer houdt met vegetarisch eten en de keuze aan het vriendje zelf laat.
Als zij het er niet mee eens zijn, dan kunnen ze er ook voor kiezen om hem niet meer bij jullie te laten eten.

dan

dan

22-10-2021 om 15:45

Tja, ik vind het een lastige. Maar kook je dan voor de rest van het gezin ook vegetarisch als die jongen mee eet? Waarom willen de ouders dat hij ook elders vega eet? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.