Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Betalen rijles


Doemijdieglazenbol schreef op 11-08-2021 om 18:14:

[..]

O nee, in mijn eerdere reacties heb ik het zéker ook over dochter. Vertrouwen volledig kwijt, dus dat zou pittige consequenties hebben. Het geld moet ze me hoe dan ook betalen. Bepaalde vrijheden zou ze zeker kwijt zijn. Lijkt me een nachtmerrie. En wie weet liegt dochter over nog wel meer dingen (ook mbt dit incident), elke steen moet nu boven. Die zou ook zéker niet van me af zijn.

Maar rij instructeur is een volwassene die vaker met pubers te maken heeft en ze een potentieel moordwapen in handen geeft. En die wisselende (extreem lage) prijzen, geen toestemming van ouders, geen identificatie, geen factuur en andere vaagheden bij elkaar zijn echt reden om daar ook flink werk van te maken. Zelfs als het een goedbedoelende hobbyist is, moet die weten dat dit niet kan. Want je wekt een zwaar malafide indruk en hebt een flinke verantwoordelijkheid. De consequenties als dingen misgaan kunnen heel groot zijn.

Hoe groot zijn die consequenties volgens jou precies dan? Wat is de grote consequentie voor dochter van TO dat ze is gaan lessen bij deze rijschool of eender welke andere? Zou een factuur dan wel verschil maken? Of een digitale afspraak of online agenda? Dochter heeft gewoon misbruik gemaakt van en familie en rijschool. Totdat het tegendeel bewezen is. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

11-08-2021 om 18:18

Ik zit dit topic ook door te lezen. Er wordt getwijfeld aan die rij-instructeur omdat hij maar 20 examenkandidaten per jaar heeft. Maar we weten niet hoeveel rijlessen hij dan geeft. Als hij een cursist gemiddeld pas na 60 lessen examen laat doen, dan geeft hij toch maar mooi 1200 rijlessen per jaar.

Doemijdieglazenbol schreef op 11-08-2021 om 18:14:

[..]

O nee, in mijn eerdere reacties heb ik het zéker ook over dochter. Vertrouwen volledig kwijt, dus dat zou pittige consequenties hebben. Het geld moet ze me hoe dan ook betalen. Bepaalde vrijheden zou ze zeker kwijt zijn. Lijkt me een nachtmerrie. En wie weet liegt dochter over nog wel meer dingen (ook mbt dit incident), elke steen moet nu boven. Die zou ook zéker niet van me af zijn.

Maar rij instructeur is een volwassene die vaker met pubers te maken heeft en ze een potentieel moordwapen in handen geeft. En die wisselende (extreem lage) prijzen, geen toestemming van ouders, geen identificatie, geen factuur en andere vaagheden bij elkaar zijn echt reden om daar ook flink werk van te maken. Zelfs als het een goedbedoelende hobbyist is, moet die weten dat dit niet kan. Want je wekt een zwaar malafide indruk en hebt een flinke verantwoordelijkheid. De consequenties als dingen misgaan kunnen heel groot zijn.

Maar dat van die wisselende prijzen weet TO alleen van haar dochter, die beweerde dat het 20 euro zou kosten. Op zich is een introductieles van 35 euro en gewone les van 45 euro niet gek, lijkt me. Dat hij (nog) geen factuur heeft gestuurd, is onhandig maar kennelijk ook niet heel ongebruikelijk. En dat hij dacht dat ze van 2004 was, betekent misschien alleen maar dat dochter een ID-bewijs heeft vervalst. 

Miraval schreef op 11-08-2021 om 18:17:

[..]

Hoe groot zijn die consequenties volgens jou precies dan? Wat is de grote consequentie voor dochter van TO dat ze is gaan lessen bij deze rijschool of eender welke andere? Zou een factuur dan wel verschil maken? Of een digitale afspraak of online agenda? Dochter heeft gewoon misbruik gemaakt van en familie en rijschool. Totdat het tegendeel bewezen is.

Rijschoolhouder zegt tegen moeder dat hij dacht dat dochter van 2004 is. Dan zou dochter nu dus 17 jaar zijn. Nog steeds minderjarig dus. Waardoor hij dus nog toestemming van ouders nodig had voordat hij startte met de rijlessen. Rijschoolhouder zit dus sowieso ook fout.

Athan schreef op 11-08-2021 om 18:02:

Ik vind dit echt een verbijsterend topic. Dochter steelt, fraudeert, liegt de boel bij elkaar en heeft kennelijk schijt aan haar moeder en de reacties hier gaan allemaal over de "foute rijschoolhouder".

De dochter is fout. Maar ze is minderjarig en wordt door de wet beschermd, omdat pubers de consequenties van hun daden nog onvoldoende kunnen overzien. Die rijschoolhouder gaat daaraan volledig voorbij, en die is wél volwassen, hoort beter te weten en is daardoor voor de wet verantwoordelijk te houden. 

Miraval schreef op 11-08-2021 om 18:17:

[..]

Hoe groot zijn die consequenties volgens jou precies dan? Wat is de grote consequentie voor dochter van TO dat ze is gaan lessen bij deze rijschool of eender welke andere? Zou een factuur dan wel verschil maken? Of een digitale afspraak of online agenda? Dochter heeft gewoon misbruik gemaakt van en familie en rijschool. Totdat het tegendeel bewezen is.

We gaan in cirkels praten. Laten we het er maar op houden dat ik dit ernstiger vind dan jij.

Athan schreef op 11-08-2021 om 18:02:

Ik vind dit echt een verbijsterend topic. Dochter steelt, fraudeert, liegt de boel bij elkaar en heeft kennelijk schijt aan haar moeder en de reacties hier gaan allemaal over de "foute rijschoolhouder".

Zie hierboven bij Doemijdieglazenbol. Eerst afhandelen met de rij-instructeur en daarna krijgt mijn dochter met mij te maken. Dochter ging overigens akkoord met 3x 20 euro dus dat zal zeker betaalt moeten worden aan de rijschoolhouder, over de rest ga ik dus eerst battelen. 

Aniska

Aniska

11-08-2021 om 20:32 Topicstarter

Egel. schreef op 11-08-2021 om 12:19:

Zeker goed gedaan, Aniska.

Aan de andere kant weet ik niet zeker of het nodig is een rechtsbijstandverzekering erbij te halen. Je dochter heeft niets getekend, jij hebt geen rekening. Je hebt alleen een appje (!) van iemand dat hij wil dat je ergens voor betaalt.

Er is dus helemaal niks. Je kunt hem bij wijze van spreken ook blokkeren. Of je appt hem: 'stuur de rekening met alle gegevens, dan kijk ik ernaar. Op verdere berichten via app of telefoon reageer ik niet meer, graag alleen naar <huisadres of mailadres / jouw keuze>'

Ik heb al eerder hem om een factuur gevraagd maar nooit gekregen. Overigens heb ik nog steeds geen reactie na vanmorgen gehad. 

Aniska

Aniska

11-08-2021 om 20:35 Topicstarter

Mamajome schreef op 11-08-2021 om 18:25:

[..]

Rijschoolhouder zegt tegen moeder dat hij dacht dat dochter van 2004 is. Dan zou dochter nu dus 17 jaar zijn. Nog steeds minderjarig dus. Waardoor hij dus nog toestemming van ouders nodig had voordat hij startte met de rijlessen. Rijschoolhouder zit dus sowieso ook fout.

Ik had de indruk dat hij een willekeurig jaartal riep als reactie op dat ik zei dat ze 15 is. Zo kwam het op mij over.
Kinderen uit 2004 zijn nog niet meerderjarig, dat is wel zeker. 

Aniska

Aniska

11-08-2021 om 20:38 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 11-08-2021 om 16:56:

Maar: docher heeft bij die man een dienst afgenomen: in totaal 3 lessen (1 proefles en 2 lessen) van € 20. Dat heeft ze met hem afgesproken. Is ze dat geld opeens niet meer verschuldigd omdat hij niet gecontroleerd heeft hoe oud ze is? Waarom zegt je docher nu opeens dat ze dit niet gaat betalen? Dat is toch gewoon onbeschoft?
Dit los van de bedoelingen van de rijschoolhouder, of hij bijbeunt etc. Ze kan toch ook niet naar een winkel gaan, op de pof een vaas neenemen, thuis neerzetten en dan zeggen: ik vind dat ik geen geld meer verschuldigd ben - ga maar aan mijn moeder vragen?

Ze verdient een paar tientjes per maand met haar folderwijk. Ik heb haar gevraagd hoe ze het dacht te gaan betalen. Ze zegt dat ze maar een paar lessen wilde doen in de vakantie en dat toen hij na een paar keer te hebben gereden achteraf het geld wilde zien het ineens andere bedragen waren. Hij zou hebben gezegd dat ze niet direct hoeft te betalen en dat de volgende keer wel komt. 

Temet schreef op 11-08-2021 om 17:06:

Een verschil is dat de winkel in dat geval die vaas mag terughalen (of beter, dochter is verplicht die terug te brengen). De overeenkomst wordt vernietigd en de zaak moet worden teruggedraaid. Gaat het om het afnemen van een dienst dan is dat terugdraaien niet meer mogelijk en blijft de dienstverlener met een strop zitten als de overeenkomst wordt vernietigd.

Groeten,
Temet

Ja, dat snap ik dat je die vaas dan terugbrengt. Maar het ging mij om het idee dat de dochter iets 'pakt', doet alsof ze het gaat betalen en dat vervolgens niet eens van plan is en in de schoenen van haar moeder schuift. Ook niet voor de prijs die zij dacht dat het zou kosten. Dat is echt gewoon het bedriegen en belazeren van iemand. Want ze wist best dat het geld zou kosten.

Het lijkt er wel op dat dochter er vanuit gaat dat moeder het wel (weer?) oplost.

Waarom wordt er in dit topic gedacht dat die dochter misschien wel een (vervalst) ID-bewijs heeft laten zien? De meeste rijscholen zijn hartstikke malafide en interesseert dit niet zolang ze maar je contante geld krijgen. Deze is dat duidelijk ook. Welk normaal bedrijf heeft geen algemene voorwaarden 😂 En spreekt met leerlingen af op een parkeerterrein, zeker een die geen openbare weg is zodat ze daar harder dan 30 per uur kunnen rijden en de buitenwereld vooral niet weet wie er in de auto stapt 😂


Die rijschoolhouder zouden wij vroeger waarschijnlijk kinderlokker of loverboy hebben genoemd 😂


Na drie lessen pas het geld opeisen is raar maar ik ken een extremere. Een vriendin kreeg steeds te horen dat ze nog niet hoeft te betalen en na 10 lessen op dwingende toon dat dat wel moest. Geld was toen al geincasseerd voor collegegeld. 😂 Die durfde toen niet weg te gaan door die betalingsachterstand

Maryleen schreef op 13-08-2021 om 09:18:

Waarom wordt er in dit topic gedacht dat die dochter misschien wel een (vervalst) ID-bewijs heeft laten zien? De meeste rijscholen zijn hartstikke malafide en interesseert dit niet zolang ze maar je contante geld krijgen. Deze is dat duidelijk ook. Welk normaal bedrijf heeft geen algemene voorwaarden 😂 En spreekt met leerlingen af op een parkeerterrein, zeker een die geen openbare weg is zodat ze daar harder dan 30 per uur kunnen rijden en de buitenwereld vooral niet weet wie er in de auto stapt 😂


Die rijschoolhouder zouden wij vroeger waarschijnlijk kinderlokker of loverboy hebben genoemd 😂


Na drie lessen pas het geld opeisen is raar maar ik ken een extremere. Een vriendin kreeg steeds te horen dat ze nog niet hoeft te betalen en na 10 lessen op dwingende toon dat dat wel moest. Geld was toen al geincasseerd voor collegegeld. 😂 Die durfde toen niet weg te gaan door die betalingsachterstand

Wat een ongelofelijk vooroordeel. De meeste rijscholen zijn juist niet malafide. Waar haal je die wijsheid vandaan? De meeste rijscholen werken keihard voor hun geld met veel liefde. Het zijn die paar cowboys die het verpesten voor de hele branche. En de mensen zoals jij die al overal rond bazuinen dat rijscholen bijna geen van allen deugen. Verdiep je wat meer in die wereld voordat je onzin uitkraamt. Kinderlokker.... loverboy... wow... 

Afspreken op centraal gelegen terrein is niet vreemd. Dit is om te voorkomen dat leerlingen zich taxi chauffeur voelen zeker wanneer het lesgebied bestaat uit een landelijke omgeving. Om tijd te besparen is ergens centraal afspreken helemaal niet gek. 

Contant betalen of per lespakket of per 10 rijlessen is ook gewoon normaal. Maar net hoe het afgesproken wordt. Algemene voorwaarden vind je vaak terug op een website maar heel veel zgn eenpitters hebben deze idd niet. Dat zouden ze wel moeten doen maar vooral ook ter bescherming van leerlingen en zichzelf. 

Het is gewoon heel mooi werk. Mensen helpen aan hun rijbewijs. Jammer dat velen het zien als zakkenvullen want dat is heel vaak niet het geval. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

13-08-2021 om 11:40

Ik heb wel een vermoeden waar die slechte reputatie van de rijschoolbranche vandaan komt. Dat komt niet alleen door die paar cowboys die ertussen zitten, maar ook door een echo uit het verleden.

Er was ooit een tijd dat er aan rij-instructeurs nauwelijks eisen werden gesteld. Als gevolg daarvan kreeg je dus de situatie dat iedere boerenlul een auto kon kopen, dubbele bediening aan laten brengen, een plaat met een L op de auto monteren en rijles geven.

Maar tijden veranderen, en ondertussen worden er behoorlijke eisen gesteld aan rij-instructeurs en aan rijscholen, zowel wettelijk als vanuit de BOVAG.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.