Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Betalen rijles


dan

dan

13-08-2021 om 12:04

Maryleen schreef op 13-08-2021 om 09:18:

Waarom wordt er in dit topic gedacht dat die dochter misschien wel een (vervalst) ID-bewijs heeft laten zien? De meeste rijscholen zijn hartstikke malafide en interesseert dit niet zolang ze maar je contante geld krijgen. Deze is dat duidelijk ook. Welk normaal bedrijf heeft geen algemene voorwaarden 😂 En spreekt met leerlingen af op een parkeerterrein, zeker een die geen openbare weg is zodat ze daar harder dan 30 per uur kunnen rijden en de buitenwereld vooral niet weet wie er in de auto stapt 😂


Die rijschoolhouder zouden wij vroeger waarschijnlijk kinderlokker of loverboy hebben genoemd 😂


Na drie lessen pas het geld opeisen is raar maar ik ken een extremere. Een vriendin kreeg steeds te horen dat ze nog niet hoeft te betalen en na 10 lessen op dwingende toon dat dat wel moest. Geld was toen al geincasseerd voor collegegeld. 😂 Die durfde toen niet weg te gaan door die betalingsachterstand

Ik vind dat dochter toch ook wel een grote fout heeft gemaakt, iedereen weet dat je niet op die leeftijd al rijlessen mag volgen. En zodra je die leeftijd wel hebt bereikt, dan bespreek je dat toch eerst met je ouders?

De rijschoolhouder is ook wel raar bezig geweest overigens. 

Maryleen schreef op 13-08-2021 om 09:18:

Waarom wordt er in dit topic gedacht dat die dochter misschien wel een (vervalst) ID-bewijs heeft laten zien? De meeste rijscholen zijn hartstikke malafide en interesseert dit niet zolang ze maar je contante geld krijgen. Deze is dat duidelijk ook. Welk normaal bedrijf heeft geen algemene voorwaarden 😂 En spreekt met leerlingen af op een parkeerterrein, zeker een die geen openbare weg is zodat ze daar harder dan 30 per uur kunnen rijden en de buitenwereld vooral niet weet wie er in de auto stapt 😂


Die rijschoolhouder zouden wij vroeger waarschijnlijk kinderlokker of loverboy hebben genoemd 😂


Na drie lessen pas het geld opeisen is raar maar ik ken een extremere. Een vriendin kreeg steeds te horen dat ze nog niet hoeft te betalen en na 10 lessen op dwingende toon dat dat wel moest. Geld was toen al geincasseerd voor collegegeld. 😂 Die durfde toen niet weg te gaan door die betalingsachterstand

Wat is de grap?

Miraval schreef op 13-08-2021 om 11:17:

[..]

Wat een ongelofelijk vooroordeel. De meeste rijscholen zijn juist niet malafide. Waar haal je die wijsheid vandaan? De meeste rijscholen werken keihard voor hun geld met veel liefde. Het zijn die paar cowboys die het verpesten voor de hele branche. En de mensen zoals jij die al overal rond bazuinen dat rijscholen bijna geen van allen deugen. Verdiep je wat meer in die wereld voordat je onzin uitkraamt. Kinderlokker.... loverboy... wow...

Afspreken op centraal gelegen terrein is niet vreemd. Dit is om te voorkomen dat leerlingen zich taxi chauffeur voelen zeker wanneer het lesgebied bestaat uit een landelijke omgeving. Om tijd te besparen is ergens centraal afspreken helemaal niet gek.

Contant betalen of per lespakket of per 10 rijlessen is ook gewoon normaal. Maar net hoe het afgesproken wordt. Algemene voorwaarden vind je vaak terug op een website maar heel veel zgn eenpitters hebben deze idd niet. Dat zouden ze wel moeten doen maar vooral ook ter bescherming van leerlingen en zichzelf.

Het is gewoon heel mooi werk. Mensen helpen aan hun rijbewijs. Jammer dat velen het zien als zakkenvullen want dat is heel vaak niet het geval.

Ongelooflijk vooroordeel? Al 5 jaar geleden was de landelijke politiek bezig met de aanpak van malafide rijscholen! De eis dat elke rijschoolleraar een VOG moet kunnen overleggen is nieuw en naar aanleiding daarvan gekomen. 
Als je er zoveel verstand van hebt zou je ook weten dat de afgelopen jaren er verschillende goed aangeschreven rijscholen zijn weggeconcurreerd door cowboys die hun klanten contant laten betalen om zo de belasting voor de gek te kunnen houden. 

dan schreef op 13-08-2021 om 12:04:

[..]

Ik vind dat dochter toch ook wel een grote fout heeft gemaakt, iedereen weet dat je niet op die leeftijd al rijlessen mag volgen. En zodra je die leeftijd wel hebt bereikt, dan bespreek je dat toch eerst met je ouders?

De rijschoolhouder is ook wel raar bezig geweest overigens.

In mijn tijd was met 16,5 op rijles mogen net nieuw en gingen toen de eerste jongeren in mijn omgeving op rijles. Daarvoor haalde niemand het in zijn of haar hoofd. Die dochter dacht waarschijnlijk dat het wel mocht omdat die vriendinnen van haar er al op zaten. Ik betwijfel wel of die vriendinnen beneden de 16,5 zijn. Daarnaast heb je wel helemaal gelijk over dat je het volgen van rijles op die leeftijd met de ouders bespreekt. Veel kinderen krijgen voor hun 17de/18de verjaardag hun rijbewijs cadeau van hun ouders of opa/oma, dus waarom zou je dan zelf betalen?

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

14-08-2021 om 16:12

Miraval schreef op 13-08-2021 om 11:17:

[..]

Afspreken op centraal gelegen terrein is niet vreemd. Dit is om te voorkomen dat leerlingen zich taxi chauffeur voelen zeker wanneer het lesgebied bestaat uit een landelijke omgeving. Om tijd te besparen is ergens centraal afspreken helemaal niet gek.

Eerlijk gezegd komt mij dit ook een beetje vreemd over als je ergens op een parkeerterrein moet afspreken. Ik zou het dan logischer vinden als je afspreekt bij de rijschool, zoals dat bij motorrijles vaak gebruikelijk is. Maar als de rijschool niet zo makkelijk bereikbaar is, dan is een andere locatie natuurlijk handiger.

dan

dan

14-08-2021 om 16:48

Maryleen schreef op 14-08-2021 om 16:08:

[..]

In mijn tijd was met 16,5 op rijles mogen net nieuw en gingen toen de eerste jongeren in mijn omgeving op rijles. Daarvoor haalde niemand het in zijn of haar hoofd. Die dochter dacht waarschijnlijk dat het wel mocht omdat die vriendinnen van haar er al op zaten. Ik betwijfel wel of die vriendinnen beneden de 16,5 zijn. Daarnaast heb je wel helemaal gelijk over dat je het volgen van rijles op die leeftijd met de ouders bespreekt. Veel kinderen krijgen voor hun 17de/18de verjaardag hun rijbewijs cadeau van hun ouders of opa/oma, dus waarom zou je dan zelf betalen?

Volgens mij is de dochter van TO nog maar 15. 

dan

dan

14-08-2021 om 16:50

BeertjeColargol schreef op 14-08-2021 om 16:12:

[..]

Eerlijk gezegd komt mij dit ook een beetje vreemd over als je ergens op een parkeerterrein moet afspreken. Ik zou het dan logischer vinden als je afspreekt bij de rijschool, zoals dat bij motorrijles vaak gebruikelijk is. Maar als de rijschool niet zo makkelijk bereikbaar is, dan is een andere locatie natuurlijk handiger.

Onze zoon (wel een stuk ouder) spreekt ook ergens anders af voor zijn rijles maar dat is dan bij een station in de buurt. Anders is hij te lang aan het rijden in een omgeving waar hij niet veel nieuws meer kan leren zoals drukke verkeerssituaties. 

Maryleen schreef op 14-08-2021 om 16:04:

[..]

Ongelooflijk vooroordeel? Al 5 jaar geleden was de landelijke politiek bezig met de aanpak van malafide rijscholen! De eis dat elke rijschoolleraar een VOG moet kunnen overleggen is nieuw en naar aanleiding daarvan gekomen.
Als je er zoveel verstand van hebt zou je ook weten dat de afgelopen jaren er verschillende goed aangeschreven rijscholen zijn weggeconcurreerd door cowboys die hun klanten contant laten betalen om zo de belasting voor de gek te kunnen houden.

Hahaha je weet niet waar je het over hebt. Het is vraag/aanbod. Mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en dat creëert de markt voor de cowboys. Als mensen zich eerst eens goed verdiepen in een rij opleiding en wat het ongeveer gaat kosten en hoeveel lessen er nodig zijn dan scheelt het al enorm. De cowboys moeten aangepakt worden, keihard. Maar het beeld wat ontstaan is over dat alle rijscholen alleen maar geldkloppers zijn is zwaar onterecht. 

Gemiddeld aantal rijlessen is 45 uur. Een rijles van 45 euro is een normale prijs. Maar er wordt al snel geroepen dat het allemaal te duur is. Tja... als je niet zelf kijkt waar je gaat lessen en onderzoek doet. En ik heb geen idee of rijschool van TO malafide is. TO heeft niet meer gereageerd. Het zou zomaar zo kunnen zijn. Maar ook zomaar niet.

Nummer schreef op 10-08-2021 om 19:14:

Iemand die zich rijschoolhouder noemt en niet verifieert hoe oud iemand is waardoor waarschijnlijk hij niet verzekerd was met haar achter het stuur ga ik dus niet betalen. De rijschoolhouder zat hier fout.

Ja idd. Lijkt me problemen geven met de verzekering als hij/zij niet zeker kan weten wie hij les geeft. 

Los daarvan snap ik niet waarom een 15-jarige in eerste instantie zelf rijlessen wilde betalen. Meestal is het toch dat de ouders betalen of anders dat mensen een paar jaar wachten totdat ze het KUNNEN betalen? 

Turquoise schreef op 15-08-2021 om 11:14:

[..]

Ja idd. Lijkt me problemen geven met de verzekering als hij/zij niet zeker kan weten wie hij les geeft.

Los daarvan snap ik niet waarom een 15-jarige in eerste instantie zelf rijlessen wilde betalen. Meestal is het toch dat de ouders betalen of anders dat mensen een paar jaar wachten totdat ze het KUNNEN betalen?

Ik heb toch echt mijn hele rijbewijs zelf moeten betalen. 

In mijn omgeving was het helemaal niet dat ouders betaalde

Appelwangetje schreef op 16-08-2021 om 06:08:

[..]

Ik heb toch echt mijn hele rijbewijs zelf moeten betalen.

In mijn omgeving was het helemaal niet dat ouders betaalde

Als je het dan door je ouders laat betalen, neem ik aan dat je dan overlegt. Dochter TO wilde volgens mij in eerste instantie zelf betalen maar toen dat niet meer lukt heeft ze gewoon telefoonnummer van de moeder gegeven. TO, weet je dochter of jij wel of niet haar rijbewijs betaalt?

dan

dan

16-08-2021 om 12:06

Turquoise schreef op 15-08-2021 om 11:14:

[..]

Ja idd. Lijkt me problemen geven met de verzekering als hij/zij niet zeker kan weten wie hij les geeft.

Los daarvan snap ik niet waarom een 15-jarige in eerste instantie zelf rijlessen wilde betalen. Meestal is het toch dat de ouders betalen of anders dat mensen een paar jaar wachten totdat ze het KUNNEN betalen?

ik begrijp nog steeds niet hoe ze erbij gekomen is om die rijlessen te nemen op die leeftijd. En dan bij de ouders aankloppen als er betaald moet worden. 

Wij betalen wel de rijlessen van onze zoon maar dit hebben we zelf voorgesteld. Maar ook dán wel zo fijn wanneer de 1e rijles gepland werd zodat we toch wat op de hoogte zijn wanneer we de beurs open moesten trekken. De rijschool heeft hij zelf uitgekozen, hij is de deur uit dus heeft dan niks aan de rijschoolhouders in onze regio. En hij is degene die de klik moet voelen met de instructeur/instructrice, niet wij. 

Hmmm, ik zou zelf toch meer het gesprek zijn aangegaan met die rijschoolhouder geloof ik. Zoals ik het lees heeft hij weinig kans gekregen om zijn kant van het verhaal te doen. Je hebt hem weliswaar gebeld, maar alleen om dingen te 'melden', althans zo klinkt het uit je verhaal.

Zeker, hij is in gebreke gebleven en had niet zonder meer lessen moeten geven aan je dochter zonder duidelijke en vastgelegde afspraken. Maar ik hoor dat dit in deze branche gebruikelijk is. Ik kan me voorstellen dat, zoals iemand hier al noemde, dit soort dingen in goed vertrouwen gaat. Het klinkt meer als iemand die niet al te snugger zijn bedrijfsvoering doet dan dat er nu kwade opzet in het spel is.

Dat hij tussentijds zijn prijzen gewijzigd heeft, is informatie die alleen via jouw dochter verkregen is, toch? Hoe weet je zo zeker dat dit klopt?

Wat vaststaat is dat hij diensten heeft geleverd en daar niet voor betaald is. Dat kan juridisch wel te verantwoorden zijn, maar ik zou geloof ik samen met hem toch naar een oplossing zoeken. Hij heeft immers kosten gemaakt, dus ik zou me wel moreel verplicht voelen deze aan hem te voldoen. Ook zou ik willen weten wat zijn kant van het verhaal is. En daarmee tegelijk uit het gesprek proberen te halen wat nu precies de rol van je dochter is geweest. Want dit kunstje kan ze natuurlijk best vaker flikken...

Aniska

Aniska

16-08-2021 om 16:18 Topicstarter

We hebben vandaag een jurist toegewezen gekregen, die vooral contact zal hebben met mijn dochter. Zij kwam bij deze rijschool omdat ze via Instagram is benaderd voor een proefles en ze dacht dat het zoiets is als een proefles stijldansen.

Jonge meiden benaderen via insta voor proeflessen, mag dat wel? Denk het niet. Dochter had natuurlijk moeten en kunnen weten dat ze te jong was en dat moeten zeggen maar als je als rijschool actief jongeren benadert ligt de verantwoordelijkheid ook daar om de leeftijd te checken en toestemming van ouders. Dus ik zou nu zeker niet meer betalen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.