Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Betalen rijles


Die rijleraar is met die betaling duidelijk de grootste oen. Dit gaat hij natuurlijk nooit terugkrijgen want een incassobureau is te duur voor de kosten van die drie lessen. En hij mocht die rijlessen ook niet aanbieden dus als hij er al achteraan gaat wordt de “overeenkomst” ontbonden. 

Daarnaast had je dochter moeten googelen op “rijles” en kwam ze dan al heel snel op de website van het cbr. Die is heel duidelijk in rechten en plichten en er staat ook op vanaf wanneer je op rijles mag. Ik snap niet waarom je dochter afgaat op wat haar omgeving zegt en niet even googelt op wat rijles volgen inhoudt en wat de resultaten zijn van de rijschool waar ze wil lessen. 

Ik kreeg ooit advies van een vriendin om bij rijschool X te gaan lessen. Wat stond er bij het cbr: jaarlijks 1-5 kandidaten waarvan 0-20% geslaagd. Wat zegt mijn vriendin: klopt ik ben pas geslaagd met het staatsexamen maar het cbr is van de overheid en corrupt en die rijschool is wel goed. Alsof het cbr nou net die rijschool wil benadelen en tientallen andere niet zonder aanwijsbare reden… Ik ben toen gewoon bij de ANWB gegaan maar er zijn ook nog andere goede. 

Dus de rijschoolhouder heeft geen algemene voorwaarden, geen tarieven op de website, geen factuur, en heeft tariefafspraken ook niet per email bevestigt, en wordt door dochter beschuldigd van iets wat je het beste als 'bait-and-switch' zou kunnen omschrijven.

Gezien het gebrek aan schriftelijke openheid over tarieven en voorwaarden zou ik dochter geloven vwb het bait-and-switch gedeelte. Het kan me niet schelen of het in de branch als normaal wordt gezien om 'flexibele' tarieven te hanteren... zoiets betekent in de praktijk onduidelijkheid voor de klant, je klant 'voor het blok zetten', en het misbruieken van 'sunk cost fallacies' / 'commitment bias' om je klant 'akkoord' te laten gaan met een ander tarief dat ze verwacht hadden. En een tiener kan weinig weerstand bieden aan dat soort sales-trucjes. 

Moreel gezien zou ik vinden dat de kosten van de proefles betaald moeten worden. Zie het maar als 'voorrijkosten'. Als de rijschool na controle van het identiteitsbewijs had geweigerd de les te geven, waren ze net zo goed een uur 'kwijt' geweest waarin ze geen andere klant meer hadden kunnen inroosteren. En dan zou ik ook vinden dat dat betaald moet worden.

Maar een gedeeltelijke betaling kan tegen je gebruikt worden. Juridisch (het kan als 'schuldbekentenis' gezien worden, of als bewijs dat er een overeenkomst was) en praktisch (de rijschoolhouder merkt dat je gevoelig bent voor zijn argumenten of druk en wil de discussie / druk voortzetten om proberen meer te krijgen).
Dus als je rechtsbijstandsverzekering zegt "niets betalen" dan moet je dat gewoon doen. 

Wat je doet met dochter moet losstaan met wat je doet met de rijschool. Dochter is zeker heel fout bezig geweest. Daar moet je op reageren. Tegelijkertijd is ze ook slachtoffer geworden van bait-and-switch sales praktijk. 

Oei Syboor, mooie en goede posting waarmee ik het eens ben, maar eh...wat veel lastige Engelse begrippen! Ik dacht dat het wel redelijk goed zat met mijn Engels (gebruik het best vaak op mijn werk), maar 'bait-and-switch'? Wat is dat nu weer?
'sunk cost fallacies'? Ook geen flauw benul en ik ken het woord fallacies ook al niet. Ze eens eerlijk, gemiddelde gebruiker, kennen jullie dat woord of dat begrip?
'commitment bias', die ken ik ook niet, maar daar kan ik met even nadenken nog wel een begrip in ontdekken.

Aniska

Aniska

15-12-2021 om 12:55 Topicstarter

De uitkomst is dat we er nooit meer iets van heb gehoord en ik ook nooit harde bewijzen heb gekregen van wanneer dochter rijlessen zou hebben gevolgd… Ik heb dus niks betaald en verwacht ook niets meer te horen hierover

Beginnen met een goed gesprek. Daarna samen besluiten hoe je dat verder gaat doen qua rijlessen in de toekomst ed. Uiteindelijk zie je aan hoe het gesprek gaat of het kind van de gemaakte keuze spijt heeft of niet (want nemen van rijlessen zonder te vertellen op te jonge leeftijd is niet Okey!) indien ja, dan zou ik het betalen, indien nee, dan zou zij het zelf mogen oplossen. Wellicht zou ik het wel voorschieten om verder gedoe voor het kind te voorkomen. 

Aniska schreef op 15-12-2021 om 12:55:

De uitkomst is dat we er nooit meer iets van heb gehoord en ik ook nooit harde bewijzen heb gekregen van wanneer dochter rijlessen zou hebben gevolgd… Ik heb dus niks betaald en verwacht ook niets meer te horen hierover

Dank je wel voor de update. Goed gedaan!

Dit soort rijscholen is, ondanks dat het amateurs zijn,  populair genoeg om te blijven bestaan, omdat bepaalde bevolkingsgroepen wantrouwend zijn naar de overheid en alles onderling met elkaar doen alsof het een vriendendienstje is. (ook om zo belasting te ontwijken, want dat is geld betalen aan de overheid die volgens hen corrupt is) Ik heb helaas jaren geleden ook ooit, kort, rijles gehad bij zo'n rijschool. Controleert helemaal niet wie je bent en als je wil betalen vragen ze of het contant kan. Ik heb wel mijn afgenomen lessen betaald, maar nooit een bon gehad en vervolgens op een dag de volgende rijles daar afgezegd.
De volgende rijschool was een shock in positieve zin. Toen dacht ik eigenlijk dat ik mijn paspoort moest laten zien en na afloop van de les tekenen hoe laat en wanneer ik heb gereden, om discussies met betalingen te voorkomen. Niet dat het ook controleren is of ik wel oud genoeg ben voor rijles...

Tjonge, wat een verhaal. Ik zou dochter ook maar vertellen dat ze niet zomaar bij onbekenden in de auto stapt....dit had ook nog op een andere manier verkeerd kunnen aflopen?? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.