Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Betalen rijles


Bedoel je dat een rijschool elke vijf jaar 9000 euro kwijt is? Of is de eerste opleiding en examen 9000 euro en moet er vervolgens bijgeschoold worden en eens in de vijf jaar examen worden gedaan? Hoe zwaar is dat herhaalexamen, afgezet tegen het eerste examen?

Ik heb toevallig zelf ervaring met een branche waarin het lastig en kostbaar is om erin te komen, maar ben je eenmaal binnen dan is het verplichte bijscholen een stuk makkelijker op te brengen. In die branche overigens geen examen om de vijf jaar. Maar volgens mij komt dit bij veel beroepsgroepen voor: nogal zware deskundigheidseisen (en een dure opleiding) voordat je volledig zelfstandig aan de slag mag, maar heb je die horde eenmaal genomen, dan is het bijscholen verder niet buitengewoon ingewikkeld en moet je het tamelijk bont maken voor je eruit wordt gezet; en dat laatste dan ook alleen nog maar als iemand aan de bel trekt, want zolang er niemand klaagt en je braaf je opleidingspunten haalt, is er niets aan de hand. 

Groeten, 

Temet

Maar: docher heeft bij die man een dienst afgenomen: in totaal 3 lessen (1 proefles en 2 lessen) van € 20. Dat heeft ze met hem afgesproken. Is ze dat geld opeens niet meer verschuldigd omdat hij niet gecontroleerd heeft hoe oud ze is? Waarom zegt je docher nu opeens dat ze dit niet gaat betalen? Dat is toch gewoon onbeschoft?
Dit los van de bedoelingen van de rijschoolhouder, of hij bijbeunt etc. Ze kan toch ook niet naar een winkel gaan, op de pof een vaas neenemen, thuis neerzetten en dan zeggen: ik vind dat ik geen geld meer verschuldigd ben - ga maar aan mijn moeder vragen?

GinnyTwijfelvuur schreef op 11-08-2021 om 15:17:

[..]

Het een sluit het ander natuurlijk niet uit.

De acties van de rijschoolhouder pleiten de 15-jarige niet zo maar vrij. In ieder geval niet die van mij.

Ik ben van mening dat ik mijn kind geen dienst zou bewijzen als ik deze plooi zomaar zou gladstrijken. Acties hebben consequenties. Al is het maar zelf in de weer gaan met rechtsbijstand en CBR.

Eens, het een sluit het ander zeker niet uit. Maar dan nog. Als het mijn puber was, zou ik het eerder zorgwekkend vinden (bij WIE stapte je nou toch in de auto, en waarom in vredesnaam, en zonder dat ik het wist?!) dan dat ik boos zou zijn. 'Zelf betalen' vind ik dan een zware straf. Honderd euro voor een puber is niet te vergelijken met honderd euro voor ons. Voor het leereffect is het ook niet per se nodig. 

Zomaar gladstrijken is ook weer niet nodig nee

Temet schreef op 11-08-2021 om 16:48:

Bedoel je dat een rijschool elke vijf jaar 9000 euro kwijt is? Of is de eerste opleiding en examen 9000 euro en moet er vervolgens bijgeschoold worden en eens in de vijf jaar examen worden gedaan? Hoe zwaar is dat herhaalexamen, afgezet tegen het eerste examen?

Ik heb toevallig zelf ervaring met een branche waarin het lastig en kostbaar is om erin te komen, maar ben je eenmaal binnen dan is het verplichte bijscholen een stuk makkelijker op te brengen. In die branche overigens geen examen om de vijf jaar. Maar volgens mij komt dit bij veel beroepsgroepen voor: nogal zware deskundigheidseisen (en een dure opleiding) voordat je volledig zelfstandig aan de slag mag, maar heb je die horde eenmaal genomen, dan is het bijscholen verder niet buitengewoon ingewikkeld en moet je het tamelijk bont maken voor je eruit wordt gezet; en dat laatste dan ook alleen nog maar als iemand aan de bel trekt, want zolang er niemand klaagt en je braaf je opleidingspunten haalt, is er niets aan de hand.

Groeten,

Temet

 De 1e opleiding is rond de 9000 euro. De bijscholingen in totaal zijn in 5 jaar ongeveer 1000 euro. De consequentie was tot voor vorig jaar dat bij het niet halen van de praktijkbegeleiding je je bevoegdheidspas kwijt raakte en dus weer opnieuw moest beginnen. Dat is gelukkig veranderd. Nu mag je examen blijven doen en je werk alleen ieder examen is 250 euro. Dus het is zeker niet gunstig. Er zijn weinig beroepsgroepen waarbij je daadwerkelijk je bevoegdheid kwijtraakte wanneer je niet voldeed aan de bijscholingseisen. Tevens moet er nu wel een VOG afgegeven kunnen worden.

Het punt is dat rijscholen een slechte naam hebben door (dit soort) cowboys in de branche waardoor de argwaan bij de klanten groot is terwijl 9/10 keer de rijschool niet moedwillig kwaad wil doen. Nogmaals ik zeg niet dat deze rijschool goed of slecht is, zeker nalatig qua controle ID bewijs en ouders maar als ze via vriendinnen daar terecht is gekomen dan kan het ook zomaar zijn dat hij op vertrouwen gehandeld heeft. Daar zal hij vast van leren maar hij hoeft ook niet direct malafide te zijn.

Miraval schreef op 11-08-2021 om 16:23:

[..]

Nee ik denk idd dat deze rijschool ernaast nog een baan heeft want 20 examens per jaar is weinig. Maar bijbeunen heeft een nare klank. Want rijschoolhouders moeten aan veel eisen voldoen. Bijscholingen en iedere 5 jaar opnieuw examen doen om je bevoegdheidspas te kunnen houden. Mits de opleiding door de rijschool zelf is betaald (dus niet via het UWV) dan kost dit 9000 euro om en nabij. De meeste rijscholen nemen hun werk enorm serieus. Het is jammer dat er altijd cowboys tussen zitten die willen profiteren. Ik zeg niet dat deze rijschool zo wel of niet is maar het argwaan dat bestaat naar een rijschoolhouder vind ik erg jammer. En ja hij is nalatig geweest met controleren van ID maar dochter heeft ook gelogen. Daarom vind ik een telefoontje gewoon op zijn plaats. Kun je altijd nog beslissen wat te doen met de rekening.

He? Maar dit heeft er dus alle schijn van dat het een cowboy is. Die moet je dan toch aanpakken, juist om de goedertrouwmensen te beschermen? Ik snap nu je eerdere reacties helemaal niet meer. TO heeft contact gezocht met de rij-instructeur en het verhaal wordt alleen maar vreemder. En jij bleef vervolgens maar zeggen dat het allemaal best normaal kan zijn, want je kent de branche zo goed.

Dat vond ik juist die cowboys de hand boven het hoofd houden.

Maar dat het is dus verre van normaal. Juist vanwege die opleidingen, verzekeringen, auto's, brandstof, jonge mensen met wie ze in aanraking komen etc. 

Een verschil is dat de winkel in dat geval die vaas mag terughalen (of beter, dochter is verplicht die terug te brengen). De overeenkomst wordt vernietigd en de zaak moet worden teruggedraaid. Gaat het om het afnemen van een dienst dan is dat terugdraaien niet meer mogelijk en blijft de dienstverlener met een strop zitten als de overeenkomst wordt vernietigd. 

Groeten, 
Temet

Mijn vorige posting is een reactie op Jesse-1. 
En in reactie op Miraval: dat dacht ik dus al. Eenmaal binnen kost het 250 per jaar om je bevoegdheid te houden (200 per jaar aan bijscholingspunten en 250 per 5 jaar voor je examen). Dat geld heb je er met een paar lessen al uit, dus dan is het best aantrekkelijk om nog een paar leerlingen te houden terwijl je er een baan naast hebt. 

Op zich zegt dat niets over de kwaliteit natuurlijk, maar ik vermoed dat er bij deze hobbyisten toch ook wel het nodige kaf onder het koren zit, waarschijnlijk naar verhouding meer dan onder de instructeurs die dit als hoofdbaan hebben. 

Groeten, 
Temet

Doemijdieglazenbol schreef op 11-08-2021 om 17:00:

[..]

He? Maar dit heeft er dus alle schijn van dat het een cowboy is. Die moet je dan toch aanpakken, juist om de goedertrouwmensen te beschermen? Ik snap nu je eerdere reacties helemaal niet meer. TO heeft contact gezocht met de rij-instructeur en het verhaal wordt alleen maar vreemder. En jij bleef vervolgens maar zeggen dat het allemaal best normaal kan zijn, want je kent de branche zo goed.

Dat vond ik juist die cowboys de hand boven het hoofd houden.

Maar dat het is dus verre van normaal. Juist vanwege die opleidingen, verzekeringen, auto's, brandstof, jonge mensen met wie ze in aanraking komen etc.

TO heeft (zover ik kan lezen) een WhatsApp gestuurd jaar de rijschool maar niet gebeld. Wel naar de verzekering. Ik vind zeker dat de cowboys uit de branche geweerd moeten worden en als dit het geval is niet betalen en melden bij CBR (al zullen die er weinig aan gaan doen ben ik bang). Maar het is wel hoor wederhoor. Een persoonlijk gesprek is toch geen moeite? En misschien is hij nog druk met werken of wat dan ook alvorens hij kan reageren? Nogmaals... even bellen. Beslissen om niet te betalen kan altijd nog daar doet een telefoontje niks aan af. 

Miraval schreef op 11-08-2021 om 17:11:

[..]

TO heeft (zover ik kan lezen) een WhatsApp gestuurd jaar de rijschool maar niet gebeld. Wel naar de verzekering. Ik vind zeker dat de cowboys uit de branche geweerd moeten worden en als dit het geval is niet betalen en melden bij CBR (al zullen die er weinig aan gaan doen ben ik bang). Maar het is wel hoor wederhoor. Een persoonlijk gesprek is toch geen moeite? En misschien is hij nog druk met werken of wat dan ook alvorens hij kan reageren? Nogmaals... even bellen. Beslissen om niet te betalen kan altijd nog daar doet een telefoontje niks aan af.

TO schrijft in haar openingpost dat ze heeft gebeld en tegen de instructeur heeft gezegd dat ie het maar moet uitzoeken met haar dochter. Niet heel handig, maar ze heeft wel gebeld. 

Temet schreef op 11-08-2021 om 17:11:

Mijn vorige posting is een reactie op Jesse-1.
En in reactie op Miraval: dat dacht ik dus al. Eenmaal binnen kost het 250 per jaar om je bevoegdheid te houden (200 per jaar aan bijscholingspunten en 250 per 5 jaar voor je examen). Dat geld heb je er met een paar lessen al uit, dus dan is het best aantrekkelijk om nog een paar leerlingen te houden terwijl je er een baan naast hebt.

Op zich zegt dat niets over de kwaliteit natuurlijk, maar ik vermoed dat er bij deze hobbyisten toch ook wel het nodige kaf onder het koren zit, waarschijnlijk naar verhouding meer dan onder de instructeurs die dit als hoofdbaan hebben.

Groeten,
Temet

Er zijn allerlei redenen waarom iemand naast een gewone baan rij instructeur wil zijn. Dat gebeurd meer dan je denkt. Dat wil niet zeggen dat al deze eenpitters cowboys zijn of slechter dan de ANWB. (Daar zijn ook genoeg slechte verhalen over te vinden). Het is onnodig iemand direct te bestempelen als cowboy met de weinige informatie die er is. Dochter heeft gelogen en instructeur heeft niet gecontroleerd. Dat wil niet zeggen dat laatste kwaadwillend is per definitie. Dat is alles wat ik wil zeggen.

Miraval, misschien moet je het topic nog eens lezen, want de vreemde dingen gaan wel wat verder dan “alleen maar” ID niet controleren. En het is juist die opeenstapeling van vreemde dingen waardoor ik niet teveel tijd zou verspillen met contact met die rij instructeur. Die heeft keurig de kans om met een factuur te komen, dan kan er verder gepraat worden. 

Als het “alleen maar ID controleren” was, verdient die joker nog een stevig gesprek, want daarvan kunnen de consequenties ook enorm zijn. Maar het gaat echt om veel meer. Vind het echt raar dat je daar als (zijdelings) betrokkene zo overheen stapt. 

Doemijdieglazenbol schreef op 11-08-2021 om 17:27:

Miraval, misschien moet je het topic nog eens lezen, want de vreemde dingen gaan wel wat verder dan “alleen maar” ID niet controleren. En het is juist die opeenstapeling van vreemde dingen waardoor ik niet teveel tijd zou verspillen met contact met die rij instructeur. Die heeft keurig de kans om met een factuur te komen, dan kan er verder gepraat worden.

Als het “alleen maar ID controleren” was, verdient die joker nog een stevig gesprek, want daarvan kunnen de consequenties ook enorm zijn. Maar het gaat echt om veel meer. Vind het echt raar dat je daar als (zijdelings) betrokkene zo overheen stapt.

Ik stap er niet zomaar overheen als betrokkene. Maar "zoek het maar uit met mijn dochter" is geenszins een nette manier om iets uit te leggen of om wederhoor te vragen. Je kan altijd beslissen niet te betalen. Dat is TO haar goed recht. Maar aan de ene kant de verantwoordelijkheid compleet bij dochter leggen en aan de andere kant de instructeur niet willen horen vind ik gewoon gek. Al is het maar om verdere stappen te kunnen ondernemen tegen de rijschool. 

Heb je de whatsappgesprekken tussen je dochter en de instructeur al gelezen? Daar kun je misschien nog informatie uithalen over hoe het maken van de afspraken is gegaan en of er gevraagd is naar leeftijd/id.

Ik vind dit echt een verbijsterend topic. Dochter steelt, fraudeert, liegt de boel bij elkaar en heeft kennelijk schijt aan haar moeder en de reacties hier gaan allemaal over de "foute rijschoolhouder". 

Athan schreef op 11-08-2021 om 18:02:

Ik vind dit echt een verbijsterend topic. Dochter steelt, fraudeert, liegt de boel bij elkaar en heeft kennelijk schijt aan haar moeder en de reacties hier gaan allemaal over de "foute rijschoolhouder".

O nee, in mijn eerdere reacties heb ik het zéker ook over dochter. Vertrouwen volledig kwijt, dus dat zou pittige consequenties hebben. Het geld moet ze me hoe dan ook betalen. Bepaalde vrijheden zou ze zeker kwijt zijn.  Lijkt me een nachtmerrie. En wie weet liegt dochter over nog wel meer dingen (ook mbt dit incident), elke steen moet nu boven. Die zou ook zéker niet van me af zijn. 

Maar rij instructeur is een volwassene die vaker met pubers te maken heeft en ze een potentieel moordwapen in handen geeft. En die wisselende (extreem lage) prijzen, geen toestemming van ouders, geen identificatie, geen factuur en andere vaagheden bij elkaar zijn echt reden om daar ook flink werk van te maken. Zelfs als het een goedbedoelende hobbyist is, moet die weten dat dit niet kan. Want je wekt een zwaar malafide indruk en hebt een flinke verantwoordelijkheid. De consequenties als dingen misgaan kunnen heel groot zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.