Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Betalen rijles


Ik zou me gek genoeg veel minder druk maken over die rijschoolhouder dan over mijn liegende en stelende puberdochter. Want jouw geld uitgeven zonder toestemming is gewoon stelen. "Ze is flink geschrokken," zeg je. Nou nou, poe poe zeg. 

ik zou me over allebei druk maken. ze doen beiden dingen die echt niet kunnen.

die rijschoolhouder doet niet 1 raar ding, die doet heeeeeel veeeeel rare dingen. Juist die combinatie laat bij mij een loeiende sirene afgaan.

en puber doet echt iets stoms, dat echt niet kan. maar TO geeft al aan dat ze langzaam de ernst in aan het zien is, ik ga er vanuit dat er ook consequenties volgen.

Weeromstuit schreef op 11-08-2021 om 14:01:

Het zou zo maar kunnen dat er helemaal niets betaald hoeft te worden.

De verzekering adviseert om niet te betalen en wel aangifte te doen. Dat doen ze denk ik niet als ze denken dat de rijschoolhouder géén 'kwaaie pier' is.

TO heeft de rijschoolhouder overigens al gebeld en nu ook nog geappt. Hij geeft geen antwoord, verandert zijn prijzen, heeft niets op papier. Ik verwacht niet dat daar nog een heel onschuldig verhaal uit gaat komen.

Het een sluit het ander natuurlijk niet uit.

De acties van de rijschoolhouder pleiten de 15-jarige niet zo maar vrij. In ieder geval niet die van mij.

Ik ben van mening dat ik mijn kind geen dienst zou bewijzen als ik deze plooi zomaar zou gladstrijken. Acties hebben consequenties. Al is het maar zelf in de weer gaan met rechtsbijstand en CBR. 

Gezien de werkwijze van deze instructeur (wellicht misschien toch een oplichter die de naam van een erkende rijschool misbruikt?) zou ik zeker aangifte doen.
Daarnaast zou ik ook school en andere ouders op de hoogte stellen van dit gebeuren, je dochter geeft aan dat andere kinderen hier ook zijn ingetrapt. Misschien hebben die het wel zelf betaalt zonder hun ouders ervan op de hoogte te stellen.

Aniska schreef op 11-08-2021 om 11:49:

Ik heb een klein uur geleden contact gehad met mijn rechtsbijstand. Die adviseert om helemaal niet te betalen en aangifte te doen bij de politie.
Ik heb de rijschoolhouder al geappt dat hij nu met de rechtsbijstand contact moet opnemen en als er een jurist is toegewezen ik de contactgegevens van diegene stuur. Bericht is gelezen maar geen reactie…


Goedzo, ik begrijp werkelijk waar de forummers hier niet die zeggen dat je moet betalen!

Miraval schreef op 11-08-2021 om 13:10:

[..]

Het enige contact wat TO met rijschool heeft gehad was een appje over een rechtsbijstand verzekering. Ze had ook even de telefoon kunnen pakken en bellen hoe het zit. Dat is wel de meest nette manier imo. Dochter zegt zelf dat er 3 rijlessen geweest zijn. Het klinkt als een kleine rijschool met maar 20 examens per jaar. Dus zal het waarschijnlijk naast een andere baan erbij doen. Dat wil niet gelijk zeggen dat hij malafide is. En dat er niks digitaal staat kan, veel rijschoolhouders werken nog met een ouderwetse papieren agenda.

De netste oplossing is om gewoon te bellen en het verhaal uit te leggen en de rijschoolhouder ook zijn verhaal te laten doen. Hij zal er vast van leren het nooit meer op deze manier te doen. Ook al ben je ondernemer soms zijn mensen gewoon goed van vertrouwen zonder dat er gelijk sprake is van kwade wil.

De rijschool had gewoon netjes een factuur kunnen sturen. En vooraf informatie kunnen sturen. Hoezo moet moeder dit op de meest nette manier doen? Die rijschool zit zo fout, daarop wijst dat gerommel met de bedragen ook. Wat geef jij vreemde adviezen.

Aniska schreef op 11-08-2021 om 11:53:

[..]

Hetzelfde begreep ik ook van mijn rechtsbijstand. Mijn dochter heeft ook helemaal nergens voor getekend. Het contactcentrum keek daarom tijdens ons gesprek ook mee op de site van de rijschool waar geen algemene voorwaarden op staan. Ik weet niet eens of er wel echt drie keer is gereden want daar is niks van op papier. Enige wat ik zeker weet is dat mijn dochter de rijschool mijn nummer heeft gegeven.

Ik vind dit toch wel zorgwekkend. Heb je überhaupt met je dochter gepraat over deze hele toestand? Zij zal toch wel kunnen vertellen of ze daadwerkelijk 3x rijles heeft gehad of niet?

Ik zou me grote zorgen maken als dat mijn dochter is. Ze is zomaar bij iemand in de auto gestapt. Doet ze dit vaker? En hoe is zij erbij gekomen om hier rijles te volgen? Ze zal niet de eerste zijn die daarvoor benaderd is in plaats van dat zijzelf de rijschool ging opzoeken. 

En die rijschoolhouder zou ik niets betalen. Dat hij moet aantonen dat er echt drie keer (een uur?) voor de tarieven die hij noemt is gereden vind ik wel terecht. Straks zegt hij dat het niet drie lessen waren maar vijf, of dat er niet iedere keer een uurtje werd gereden maar meteen twee. 


Sowieso snap ik niet dat dit soort rijscholen genoeg klandizie hebben om te kunnen bestaan. Er zijn toch zat grote namen met tientallen reviews waardoor je al daaruit kan kiezen? 

Dutchgirly schreef op 11-08-2021 om 15:26:

[..]

Ik vind dit toch wel zorgwekkend. Heb je überhaupt met je dochter gepraat over deze hele toestand? Zij zal toch wel kunnen vertellen of ze daadwerkelijk 3x rijles heeft gehad of niet?

Volgens mij bedoelt die verzekeraar dat het aan de rijschool is om aan te tonen welke dienst er is aangenomen en wat er betaald moet worden. Het kan best dat er helemaal niet drie keer een uurtje is gereden maar die rijschool dat wel beweert. 

Nummer schreef op 11-08-2021 om 15:26:

[..]

De rijschool had gewoon netjes een factuur kunnen sturen. En vooraf informatie kunnen sturen. Hoezo moet moeder dit op de meest nette manier doen? Die rijschool zit zo fout, daarop wijst dat gerommel met de bedragen ook. Wat geef jij vreemde adviezen.

Nou zoals ik zei ken ik die branche erg goed. Er wordt doorgaans geen offerte gemaakt. Prijzen worden telefonisch doorgegeven of op internet terug te vinden. Ik zal niet zeggen dat dit geen foute rijschool is en dat hij geen foute bedoelingen heeft. Ik wil alleen maar zeggen dat een rijschool toch vaak op basis van mond op mond en vertrouwen handelt. Er zijn erbij die alle afspraken via de WhatsApp laten lopen zodat het nog terug te vinden is. En er zijn erbij die werken met email. Heel veel rijscholen kun je gewoon contant per les betalen dat is niks vreemds. Of met een betaalverzoek. Of op factuur. Zoveel mogelijkheden. Dat wil niet gelijk zeggen dat de rijschool niet deugt. 

Gewoon bellen... niet zoveel moeite toch? Wil niet zeggen dat je dan ook direct moet betalen als je gewoon belt?

Miraval schreef op 11-08-2021 om 12:59:

[..]

Opmerkelijk dat de rijschoolhouder in dit geval als de kwaaie bestempeld wordt omdat hij nalatig is geweest. Okee toegegeven het is een vaag verhaal zeker mbt genoemde prijzen vind ik het op zijn minst merkwaardig. Maar uiteindelijk is dochter natuurlijk ook helemaal fout hierin.

Die rijschool heeft iig geen goede administratie. En dat een 15-jarige zomaar bij iemand in de auto stapt klinkt niet echt goed.

Miraval schreef op 11-08-2021 om 15:42:

[..]

Nou zoals ik zei ken ik die branche erg goed. Er wordt doorgaans geen offerte gemaakt. Prijzen worden telefonisch doorgegeven of op internet terug te vinden. Ik zal niet zeggen dat dit geen foute rijschool is en dat hij geen foute bedoelingen heeft. Ik wil alleen maar zeggen dat een rijschool toch vaak op basis van mond op mond en vertrouwen handelt. Er zijn erbij die alle afspraken via de WhatsApp laten lopen zodat het nog terug te vinden is. En er zijn erbij die werken met email. Heel veel rijscholen kun je gewoon contant per les betalen dat is niks vreemds. Of met een betaalverzoek. Of op factuur. Zoveel mogelijkheden. Dat wil niet gelijk zeggen dat de rijschool niet deugt.

Gewoon bellen... niet zoveel moeite toch? Wil niet zeggen dat je dan ook direct moet betalen als je gewoon belt?

Wat jij zegt vind ik wel vreemd. De rijschool is je vriendje niet en moet dus ook niet zo handelen.

Miraval, als ik lees dat een rijschool 20 examenkandidaten per jaar aflevert dan denk ik dat het hier om iemand gaat die een beetje bijbeunt. Is dat een logische gedachte, of is 20 examenkandidaten per jaar een normaal aantal? Ik denk dan: daar kan de schoorsteen toch niet van roken? 

Groeten, 
Temet

Temet schreef op 11-08-2021 om 15:59:

Miraval, als ik lees dat een rijschool 20 examenkandidaten per jaar aflevert dan denk ik dat het hier om iemand gaat die een beetje bijbeunt. Is dat een logische gedachte, of is 20 examenkandidaten per jaar een normaal aantal? Ik denk dan: daar kan de schoorsteen toch niet van roken?

Groeten,
Temet

Tenzij deze instructeur ook nog ergens anders werkt, is het een bizar laag aantal examens. Zeker gezien de prijzen die voorbij komen. Die wisselen. En het gebrek aan registratie. Wat als er iets gebeurd? Denk je dat deze instructeur wegkomt met "ik wist niet dat ze minderjarig was" bij de verzekering? Want met die paar klantjes per jaar kun je dit niet cash achter de hand hebben. Tenzij het een soort hobby is en je elders bakken met geld verdient.

Ik ken de branche toevallig ook erg goed en dit is echt een bizarre samenkomst van allerhande alarmbellen. Vind het heel raar om dat zo af te doen. Alsof iedereen met een rijbewijs rijinstructeur mag zijn. Ik neem tenminste aan dat het om Nederland gaat?

Temet schreef op 11-08-2021 om 15:59:

Miraval, als ik lees dat een rijschool 20 examenkandidaten per jaar aflevert dan denk ik dat het hier om iemand gaat die een beetje bijbeunt. Is dat een logische gedachte, of is 20 examenkandidaten per jaar een normaal aantal? Ik denk dan: daar kan de schoorsteen toch niet van roken?

Groeten,
Temet

Nee ik denk idd dat deze rijschool ernaast nog een baan heeft want 20 examens per jaar is weinig. Maar bijbeunen heeft een nare klank. Want rijschoolhouders moeten aan veel eisen voldoen. Bijscholingen en iedere 5 jaar opnieuw examen doen om je bevoegdheidspas te kunnen houden. Mits de opleiding door de rijschool zelf is betaald (dus niet via het UWV) dan kost dit 9000 euro om en nabij. De meeste rijscholen nemen hun werk enorm serieus. Het is jammer dat er altijd cowboys tussen zitten die willen profiteren. Ik zeg niet dat deze rijschool zo wel of niet is maar het argwaan dat bestaat naar een rijschoolhouder vind ik erg jammer. En ja hij is nalatig geweest met controleren van ID maar dochter heeft ook gelogen. Daarom vind ik een telefoontje gewoon op zijn plaats. Kun je altijd nog beslissen wat te doen met de rekening.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.