Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Betalen rijles


Voor mij zouden er twee dingen spelen: dochter die iets doet/koopt en zonder overleg aanneemt dat moeder betaalt (erg merkwaardig) en de rijschoolhouder die illegaal mijn dochter laat rijden in de auto.
Beiden gaan het met mij slecht hebben.
"Ik heb de rijschoolhouder gebeld en gezegd dat hij het maar moet oplossen met mijn dochter want ze had mijn toestemming niet. Daarnaast mag je toch geen rijles volgen als je 15 bent. De rijschool zegt dat die dacht dat mijn dochter in 2004 is geboren. Uh echt niet." Als iemand onder de 25 alcohol wil kopen, dan moet je legitimatie laten zien, maar we zetten iedereen gewoon achter het stuur? Ik zou graag van de rijschoohouder (mits legitiem) graag horen over de gang van zaken. Als hij echt misleid is, zou ik hem wel betalen

De rijschool kan best misleid zijn maar ik vind dat toch vooral hun eigen fout. Als het al een rijschool is. Kinderen overzien de gevolgen van hun daden niet. Dat is geen goedpraten maar wel een reden waarom de wet is zoals hij is. Ik zou daarom toch echt de fout van de rijschool zwaarder laten wegen dan de fout van dochter. 

Hoewel ik wel snap dat het er nog vanaf hangt hoe het precies is gegaan en hoe de houding van de dochter is. Maar straffen en alles door haar laten terugbetalen zou ik dus niet doen. Ze leert er heus wel van, dat hoeft niet zo hard mogelijk. Ze is niet volwassen. 

Aniska

Aniska

11-08-2021 om 11:49 Topicstarter

Mijn dochter zegt dat het 20 euro per uur zou zijn en dat die rijschool met de leerlingen afspreekt op een parkeerplaats. Het was daarna ineens 35, 45 en 45 euro wat ze niet kon betalen en toen moest ze mijn nummer opgeven. Die houder leek dus wel te weten dat ze bij ons woont en  dat ze minderjarig is. En hij zei zelf dat hij dacht dat ze in 2004 is geboren. 
Die rijschool bestaat overigens wel bij het CBR met ongeveer 20 kandidaten per jaar. 

Ik heb een klein uur geleden contact gehad met mijn rechtsbijstand. Die adviseert om helemaal niet te betalen en aangifte te doen bij de politie. 
Ik heb de rijschoolhouder al geappt dat hij nu met de rechtsbijstand contact moet opnemen en als er een jurist is toegewezen ik de contactgegevens van diegene stuur. Bericht is gelezen maar geen reactie…


Mijn dochter is inmiddels wel duidelijk erg geschrokken.

Aniska

Aniska

11-08-2021 om 11:53 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 11-08-2021 om 09:45:

[..]

Nee, het gaat niet alleen om Abonnementen, ook om aankopen of diensten (zoals een rijles). Die rijschoolhouder had sowieso om haar ID moeten vragen en handtekening van de ouders. Niets meer en niets minder. Zijn fout dat hij dat niet gedaan heeft. Zo is de wetgeving nu eenmaal en dat is heel bewust omdat kinderen nu eenmaal niet de gevolgen kunnen overzien van dit soort zaken en ouders daar niet de dupe van hoeven te zijn. Als je vervolgens als rijschoolhouder zelf je zaakjes niet op orde hebt is dat dus verlies voor de rijschoolhouder.
En het is van belang dat eerst gekeken wordt of deze rijschool wel daadwerkelijk bevoegd is. Zo niet dan is dat strafbaar op straffe van boetes. Dan is zelfs aangifte op zijn plek en een melding bij het CBR.

Mijn dochter heeft wel eens een App gekocht zonder toestemming. Daar was geen toestemming voor en dat bedrag is gewoon teruggestort door Apple.

Hetzelfde begreep ik ook van mijn rechtsbijstand. Mijn dochter heeft ook helemaal nergens voor getekend. Het contactcentrum keek daarom tijdens ons gesprek ook mee op de site van de rijschool waar geen algemene voorwaarden op staan. Ik weet niet eens of er wel echt drie keer is gereden want daar is niks van op papier. Enige wat ik zeker weet is dat mijn dochter de rijschool mijn nummer heeft gegeven. 

Goed gedaan. Voorlopig nog maar even niks betalen dus. Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Het lijkt er steeds meer op dat de rijschoolhouder een foute kerel is die probeert op slinkse wijze geld te verdienen aan kinderen. 

Zeker goed gedaan, Aniska.

Aan de andere kant weet ik niet zeker of het nodig is een rechtsbijstandverzekering erbij te halen. Je dochter heeft niets getekend, jij hebt geen rekening. Je hebt alleen een appje (!) van iemand dat hij wil dat je ergens voor betaalt.

Er is dus helemaal niks. Je kunt hem bij wijze van spreken ook blokkeren. Of je appt hem: 'stuur de rekening met alle gegevens, dan kijk ik ernaar. Op verdere berichten via app of telefoon reageer ik niet meer, graag alleen naar <huisadres of mailadres / jouw keuze>'

Egel. schreef op 11-08-2021 om 12:19:

Zeker goed gedaan, Aniska.

Aan de andere kant weet ik niet zeker of het nodig is een rechtsbijstandverzekering erbij te halen.'

Ze heeft toch niet voor Jan Doedel zo'n verzekering?  Als de verzekering beoordeeld dat zij een rol kunnen/willen spelen, dan prima toch? 

Goed dat je actie ondernomen hebt TO. Wie weet hoeveel mensen hij al een oor aangenaaid heeft. 

Plane schreef op 11-08-2021 om 12:56:

[..]

Ze heeft toch niet voor Jan Doedel zo'n verzekering? Als de verzekering beoordeeld dat zij een rol kunnen/willen spelen, dan prima toch?

Goed dat je actie ondernomen hebt TO. Wie weet hoeveel mensen hij al een oor aangenaaid heeft.

Opmerkelijk dat de rijschoolhouder in dit geval als de kwaaie bestempeld wordt omdat hij nalatig is geweest. Okee toegegeven het is een vaag verhaal zeker mbt genoemde prijzen vind ik het op zijn minst merkwaardig. Maar uiteindelijk is dochter natuurlijk ook helemaal fout hierin. 

Miraval schreef op 11-08-2021 om 12:59:

[..]

Opmerkelijk dat de rijschoolhouder in dit geval als de kwaaie bestempeld wordt omdat hij nalatig is geweest. Okee toegegeven het is een vaag verhaal zeker mbt genoemde prijzen vind ik het op zijn minst merkwaardig. Maar uiteindelijk is dochter natuurlijk ook helemaal fout hierin.

Nou TO haar laatste bericht maakt mi wel duidelijk dat de rijschoolhouder niet zo onschuldig is als het lijkt

Aniska schreef op 11-08-2021 om 11:49:

Mijn dochter zegt dat het 20 euro per uur zou zijn en dat die rijschool met de leerlingen afspreekt op een parkeerplaats. Het was daarna ineens 35, 45 en 45 euro wat ze niet kon betalen en toen moest ze mijn nummer opgeven. Die houder leek dus wel te weten dat ze bij ons woont en dat ze minderjarig is. En hij zei zelf dat hij dacht dat ze in 2004 is geboren.
Die rijschool bestaat overigens wel bij het CBR met ongeveer 20 kandidaten per jaar.

Ik heb een klein uur geleden contact gehad met mijn rechtsbijstand. Die adviseert om helemaal niet te betalen en aangifte te doen bij de politie.
Ik heb de rijschoolhouder al geappt dat hij nu met de rechtsbijstand contact moet opnemen en als er een jurist is toegewezen ik de contactgegevens van diegene stuur. Bericht is gelezen maar geen reactie…


Mijn dochter is inmiddels wel duidelijk erg geschrokken.

Rijschool bestaat bij CBR: cbr inlichten dus! Daarnaast maakt het niet echt uit of je dochter heeft getekend of niet, want een handtekening van een minderjarige is niet rechtsgeldig. Ouders/ verzorgers hadden hiervoor moeten tekenen. Dan nog is ze inderdaad te jong. Hoe oud zijn haar vriendinnen? Weten hun ouders dat zij lessen? Lijkt me toch niet dat een 15-jarige alle rijlessen zelf betaalt zonder dat ouders dat weten? En waarom weet je niet echt of er wel 3 keer is gereden? Denk je dat je dochter hierover ook liegt? 

Plane schreef op 11-08-2021 om 13:01:

[..]

Nou TO haar laatste bericht maakt mi wel duidelijk dat de rijschoolhouder niet zo onschuldig is als het lijkt

 Het enige contact wat TO met rijschool heeft gehad was een appje over een rechtsbijstand verzekering. Ze had ook even de telefoon kunnen pakken en bellen hoe het zit. Dat is wel de meest nette manier imo. Dochter zegt zelf dat er 3 rijlessen geweest zijn. Het klinkt als een kleine rijschool met maar 20 examens per jaar. Dus zal het waarschijnlijk naast een andere baan erbij doen. Dat wil niet gelijk zeggen dat hij malafide is. En dat er niks digitaal staat kan, veel rijschoolhouders werken nog met een ouderwetse papieren agenda.

De netste oplossing is om gewoon te bellen en het verhaal uit te leggen en de rijschoolhouder ook zijn verhaal te laten doen. Hij zal er vast van leren het nooit meer op deze manier te doen. Ook al ben je ondernemer soms zijn mensen gewoon goed van vertrouwen zonder dat er gelijk sprake is van kwade wil.

20 examens per jaar is wel heel weinig. 20 euro per les is ook absurd laag, dat kan helemaal niet (uurloon, diesel, afschrijving en onderhoud auto, verzekering, wegenbelasting, etc. kan echt niet voor die prijs). Wel gek dat bedragen opeens worden aangepast achteraf, dat mag ook niet. Is je dochter daar wel eerlijk over of liegt ze nog meer bij elkaar om zelf maar de onschuld te spelen?
1: Bel de man op en vraag naar zijn versie van het verhaal
2: Maak melding bij het CBR 
3: Betaal alsnog niks

En die 60 euro kon ze wel betalen?

Wat is er mis mee om haar die wel te laten betalen? Ze heeft willens en wetens deze afspraak gemaakt en het is nou ook niet zo dat ze na de eerste les gezegd heeft: nou nee, doe toch maar niet.
Als je ergens gebruik van maakt, moet je daarvoor ook betalen.

GinnyTwijfelvuur schreef op 11-08-2021 om 13:40:

En die 60 euro kon ze wel betalen?

Wat is er mis mee om haar die wel te laten betalen? Ze heeft willens en wetens deze afspraak gemaakt en het is nou ook niet zo dat ze na de eerste les gezegd heeft: nou nee, doe toch maar niet.
Als je ergens gebruik van maakt, moet je daarvoor ook betalen.

Eens! op die manier leren ze het wel het beste. Niet een dienst afnemen en hier jezelf achter verschuilen dat je het achteraf niet wist en vervolgens geen verantwoording af hoeven leggen.

ik zou echt de rijschoolhouder bellen en navragen wat er nu precies gezegd cq afgesproken is. Dochter heeft al eerder hierover gelogen het is gewoon netjes dit te doen. 

Het zou zo maar kunnen dat er helemaal niets betaald hoeft te worden. 

De verzekering adviseert om niet te betalen en wel aangifte te doen. Dat doen ze denk ik niet als ze denken dat de rijschoolhouder géén 'kwaaie pier' is. 

TO heeft de rijschoolhouder overigens al gebeld en nu ook nog geappt. Hij geeft geen antwoord, verandert zijn prijzen, heeft niets op papier. Ik verwacht niet dat daar nog een heel onschuldig verhaal uit gaat komen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.