Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Betalen rijles


Weeromstuit schreef op 10-08-2021 om 20:40:

[..]

Ik zie het meer als een ultrasuffe actie van een typische tiener. Oliedom natuurlijk maar ook zo vreselijk niet in de haak van die zogenaamde rijschoolhouder. Dat laatste zou ik dan zwaarder vinden wegen dan zo'n algemene spreuk over groot genoeg.

Ergens aan deelnemen en dan zonder overleg mijn nummer doorgeven voor de rekening vind ik niet ultrasuf maar gewoon slecht. Ik verwacht echt beter van mijn kinderen.

Een dochter die laat weten niks te gaan betalen en denkt dat het (juridisch) mocht, omdat haar vriendinnen daar ook reden? Met andere woorden: ze was dus van plan om OP JOUW KOSTEN rijles te nemen, zonder dat eventjes met je te overleggen?! Wat een verwend nest!

Of je het nou aan die rijschoolhouder betaalt of niet, ik zou die 125 euro sowieso van mijn dochter eisen. Tot op de laatste cent! Inhouden van haar zakgeld of kleedgeld als ze dat normaal gesproken krijgt en anders een terugbetalingsregeling opstellen. Is ze nou helemaal belazerd!

Gizzmoreturns schreef op 10-08-2021 om 19:20:

raar verhaal

Heel vreemd inderdaad

En staat hij ingeschreven als rijschoolhouder?
Voor hetzelfde geld is het gewoon iemand die denk even makkelijk 135 euro binnen te harken

Athan schreef op 11-08-2021 om 01:25:

Een dochter die laat weten niks te gaan betalen en denkt dat het (juridisch) mocht, omdat haar vriendinnen daar ook reden? Met andere woorden: ze was dus van plan om OP JOUW KOSTEN rijles te nemen, zonder dat eventjes met je te overleggen?! Wat een verwend nest!

Of je het nou aan die rijschoolhouder betaalt of niet, ik zou die 125 euro sowieso van mijn dochter eisen. Tot op de laatste cent! Inhouden van haar zakgeld of kleedgeld als ze dat normaal gesproken krijgt en anders een terugbetalingsregeling opstellen. Is ze nou helemaal belazerd!

Dit.

Allereerst is je dochter de boosdoener hier, of de rijschoolhouder al dan niet malafide is komt op een tweede plaats.

Waar is het misgegaan dat jouw dochter dit soort dingen niet gewoon overlegt met haar ouders?

Gewoon betalen. Er is een dienst afgenomen. Je dochter heeft gelogen over haar leeftijd. De rijschool is misschien nalatig geweest in het controleren van haar ID maar heeft wel die 3 uur gewerkt. 
Ik zou het dan verhalen op je dochter. En de manier waarop... contant of factuur of betaalverzoek. Dat kan alle drie. Je weet niet waarom ze nu met 3 lessen aankomen. Misschien om dat je dochter heeft gezegd ik hoef geen lespakket? Dus hebben ze de 3 gevolgde lessen in rekening gebracht.
Hoe dan ook je dochter is hierin fout. En ik vind het ook een gek verhaal. 

Miraval schreef op 11-08-2021 om 08:27:

Gewoon betalen. Er is een dienst afgenomen. Je dochter heeft gelogen over haar leeftijd. De rijschool is misschien nalatig geweest in het controleren van haar ID maar heeft wel die 3 uur gewerkt.
Ik zou het dan verhalen op je dochter. En de manier waarop... contant of factuur of betaalverzoek. Dat kan alle drie. Je weet niet waarom ze nu met 3 lessen aankomen. Misschien om dat je dochter heeft gezegd ik hoef geen lespakket? Dus hebben ze de 3 gevolgde lessen in rekening gebracht.
Hoe dan ook je dochter is hierin fout. En ik vind het ook een gek verhaal.


Nou, ik zou minstens uitzoeken of die rijschool wel bestaat. Als dochter of iemand anders om een andere reden geld afhandig probeert te maken, zou ik dat ook willen weten. Het gaat om best veel geld voor een 15 jarige en de “handelswijze” is om heel veel redenen op zijn minst verdacht. 

MamaE schreef op 11-08-2021 om 00:23:

Ook voor de scooter moet je toestemming hebben van je ouders als je minderjarig bent. En tevens zestien jaar zijn, geen vijftien.

Natuurlijk maar gezien haar leeftijd vroeg ik mij dat af, als ze bijna 16 is, is dat wellicht nog een mogelijkheid. 

Doemijdieglazenbol schreef op 11-08-2021 om 08:41:

[..]


Nou, ik zou minstens uitzoeken of die rijschool wel bestaat. Als dochter of iemand anders om een andere reden geld afhandig probeert te maken, zou ik dat ook willen weten. Het gaat om best veel geld voor een 15 jarige en de “handelswijze” is om heel veel redenen op zijn minst verdacht.

Uiteraard maar dat kun je zo zien op de site van het CBR. Of er een rijschoolnummer bestaat. 

Hoe dan ook ik vind het een heel vreemd verhaal. 

Miraval schreef op 11-08-2021 om 08:27:

Gewoon betalen. Er is een dienst afgenomen. Je dochter heeft gelogen over haar leeftijd. De rijschool is misschien nalatig geweest in het controleren van haar ID maar heeft wel die 3 uur gewerkt.
Ik zou het dan verhalen op je dochter. En de manier waarop... contant of factuur of betaalverzoek. Dat kan alle drie. Je weet niet waarom ze nu met 3 lessen aankomen. Misschien om dat je dochter heeft gezegd ik hoef geen lespakket? Dus hebben ze de 3 gevolgde lessen in rekening gebracht.
Hoe dan ook je dochter is hierin fout. En ik vind het ook een gek verhaal.

Er is hier gewoon wetgeving over. Die rijschool had überhaupt dit niet mogen doen. Klaar. 

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/kind-heeft-overeenkomst-gesloten-kan-ik-er-vanaf

Weten de ouders van de vriendinnen over deze rijschool? 

Eerst controleren of het een echte rijschool is. Vraag een factuur, zoek ze op in de CBR site en controleer de combinatie naam rijschool/bankrekening. Pas als dat allemaal ok is, betaal je. 
Het zou nl niet het eerste smoesje zijn, dat kinderen gebruiken om geld te krijgen. Waarvoor laat ik aan je eigen verbeelding over, maar de kans dat het echt een rijschool was die zo de mist is ingegaan, is op zijn minst wat ongeloofwaardig, want bij de eerste beste controle krijgt hij problemen. Los van dat het ontzettend druk is voor rijles en de meeste scholen een wachtlijst hebben. 
Als het dan toch echt is, weet ze waar ze de komende tijd voor werkt. Folderwijkje, zakgeld, cadeaugeld voor haar verjaardag; het is vanaf nu van jou. Tot het bedrag is terug betaald. Waarbij ik toch rente zou betekenen (€5), om haar te laten merken dat pap en mam geen bank zijn waar je gratis geld leent. 
En als laatste; dit vraagt om een ‘afwas’gesprek. Waarbij je niet tegenover haar maar naast haar gaat staan om te achterhalen waarom ze het een goed idee vond andermans geld uit te geven aan iets dat illegaal was. Als dat groepsdruk was, dan is het een goed moment om te leren hoe je toch je eigen hersens kunt blijven gebruiken. 

SuzyQFive schreef op 11-08-2021 om 09:17:

[..]

Er is hier gewoon wetgeving over. Die rijschool had überhaupt dit niet mogen doen. Klaar.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/kind-heeft-overeenkomst-gesloten-kan-ik-er-vanaf

Dan gaat het om het afnemen van een dienst voor langere tijd. Dit gaat om 3 rijlessen. Als dochter zich voorgedaan heeft als 16,5 jaar en gelogen heeft tegen de rijschoolhouder vind ik dochter het meest fout. Okee rijschoolhouder had ID moeten checken maar heel eerlijk... en ik ben bekend met deze branche en niet in de grote stad maar in een landelijk gebied... het gaat vaak op basis van vertrouwen. Natuurlijk had de rijschool na moeten gaan maar omdat deze dat niet heeft gedaan en dochter de kluit bedonderd heeft moet hij maar fluiten naar zijn geld?

Bijna alle 15 jarigen weten dat ze met 16 bromfiets mogen halen en met 16,5 mogen gaan lessen. Dat is niks nieuws. Algemene kennis lijkt mij. Ik vermoed dat dochter moedwillig deze keuze genomen heeft en nu de onschuld uit wil hangen bij ouders om onder een straf uit te komen. En volgens velen is de schuldige de rijschoolhouder??? 

Neem contact op met de rijschool. Leg het verhaal voor en vraag wat er nu precies gebeurd is. Betaal de beste man en laat dochter terugbetalen aan jou dmv inhouden van zakgeld. Mooi verhaal... lekker niet betalen want de ander is fout. Er is daadwerkelijk voor dat geld gewerkt hé? Tis niet zo dat er geen lessen gevolgd zijn? En de lesprijzen zoals gehanteerd zijn gewoon normale prijzen. Proefles zelfs nog goedkoper. 

Ook als dochter 16,5 jaar zou zijn is er nog altijd toestemming van de ouders nodig.
Dus de rijschool zit ook fout, maar het feit dat je dochter zo makkelijk liegt, dingen verzwijgt, zich van de domme houdt en jullie geld uitgeeft van jullie zonder toestemming vind ik wel een flinke straf verdienen. Sowieso dat bedrag aan jullie terugbetalen, ongeacht of het wel of niet nog naar de rijschool gaat. 

Miraval schreef op 11-08-2021 om 09:25:

[..]

Dan gaat het om het afnemen van een dienst voor langere tijd. Dit gaat om 3 rijlessen. Als dochter zich voorgedaan heeft als 16,5 jaar en gelogen heeft tegen de rijschoolhouder vind ik dochter het meest fout. Okee rijschoolhouder had ID moeten checken maar heel eerlijk... en ik ben bekend met deze branche en niet in de grote stad maar in een landelijk gebied... het gaat vaak op basis van vertrouwen. Natuurlijk had de rijschool na moeten gaan maar omdat deze dat niet heeft gedaan en dochter de kluit bedonderd heeft moet hij maar fluiten naar zijn geld?

Bijna alle 15 jarigen weten dat ze met 16 bromfiets mogen halen en met 16,5 mogen gaan lessen. Dat is niks nieuws. Algemene kennis lijkt mij. Ik vermoed dat dochter moedwillig deze keuze genomen heeft en nu de onschuld uit wil hangen bij ouders om onder een straf uit te komen. En volgens velen is de schuldige de rijschoolhouder???

Neem contact op met de rijschool. Leg het verhaal voor en vraag wat er nu precies gebeurd is. Betaal de beste man en laat dochter terugbetalen aan jou dmv inhouden van zakgeld. Mooi verhaal... lekker niet betalen want de ander is fout. Er is daadwerkelijk voor dat geld gewerkt hé? Tis niet zo dat er geen lessen gevolgd zijn? En de lesprijzen zoals gehanteerd zijn gewoon normale prijzen. Proefles zelfs nog goedkoper.

Nee, het gaat niet alleen om Abonnementen, ook om aankopen of diensten (zoals een rijles). Die rijschoolhouder had sowieso om haar ID moeten vragen en handtekening van de ouders. Niets meer en niets minder. Zijn fout dat hij dat niet gedaan heeft. Zo is de wetgeving nu eenmaal en dat is heel bewust omdat kinderen nu eenmaal niet de gevolgen kunnen overzien van dit soort zaken en ouders daar niet de dupe van hoeven te zijn. Als je vervolgens als rijschoolhouder zelf je zaakjes niet op orde hebt is dat dus verlies voor de rijschoolhouder. 
En het is van belang dat eerst gekeken wordt of deze rijschool wel daadwerkelijk bevoegd is. Zo niet dan is dat strafbaar op straffe van boetes. Dan is zelfs aangifte op zijn plek en een melding bij het CBR. 

Mijn dochter heeft wel eens een App gekocht zonder toestemming. Daar was geen toestemming voor en dat bedrag is gewoon teruggestort door Apple. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.