Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest


helemaal mee eens. Waarom als iemand veel drinkt een vriendschap sluiten, nou dan had ik vroeger geen vrienden meer gehad. En elkaars vertrouwen beschadigen kan ook zonder drank. Dit heeft toch allemaal niet meer met teveel drank te maken. 

Ik zal nooit een vriendschap aangaan of verbreken enkel en alleen omdat iemand drinkt/meer drinkt dan ik of rookt. Als iemand door gebruik asociaal of onveilig gedrag vertoont en diegene doet er niks mee als ik zeg wat dat met mij doet, dan is het dat gedrag dat leidt tot verbreken van de vriendschap, niet het middelengebruik an sich.

Ik heb een vriendin die categorisch niet drinkt, dat nooit gedaan heeft en daar ook geen behoefte aan heeft. Die vindt het echter prima dat ik wel af en toe drink. Meestal is ze daar niet bij, maar als ik bij een etentje een glas wijn bestel vindt ze dat prima. 
Ik zou het heel pijnlijk vinden als ze geen vriendinnen meer zou willen zijn om deze reden of mij zou willen verbieden te drinken in haar bijzijn. 
Als ik haar huis/balkon/auto zou onderkotsen of agressief zou worden is het wat anders, maar dan gaat het om gedrag en niet om gebruik an sich.

MamaE schreef op 28-07-2024 om 11:46:

Ik zal nooit een vriendschap aangaan of verbreken enkel en alleen omdat iemand drinkt/meer drinkt dan ik of rookt. Als iemand door gebruik asociaal of onveilig gedrag vertoont en diegene doet er niks mee als ik zeg wat dat met mij doet, dan is het dat gedrag dat leidt tot verbreken van de vriendschap, niet het middelengebruik an sich.

Ik heb een vriendin die categorisch niet drinkt, dat nooit gedaan heeft en daar ook geen behoefte aan heeft. Die vindt het echter prima dat ik wel af en toe drink. Meestal is ze daar niet bij, maar als ik bij een etentje een glas wijn bestel vindt ze dat prima.
Ik zou het heel pijnlijk vinden als ze geen vriendinnen meer zou willen zijn om deze reden of mij zou willen verbieden te drinken in haar bijzijn.
Als ik haar huis/balkon/auto zou onderkotsen of agressief zou worden is het wat anders, maar dan gaat het om gedrag en niet om gebruik an sich.

Ik liep al even na te denken hoe ik het moest zeggen maar dit heb jij nu al voor mij gedaan, top!  Dankjewel!

Daar komt voor de leeftijdscategorie waar we hier over praten dan nog bij dat ze (met hun niet uitgerijpte pre-frontale cortex) al genoeg hebben aan hun eigen sores van (niet gehaalde) tentamens en deadlines, baantje en "zeurende ouders". Tel daar voor mijn student de gezondheidsproblemen bij en de chaos wordt teveel om te behappen. Een keer en nog een keer praten over minder drinken om veiliger te kunnen werken heeft ze wel gedaan maar als het antwoord is: "ach mijn vereniging borrelt nou eenmaal op donderdag en als je niet meedoet dan lig je eruit" dan ben je er wel klaar mee. Even wat gaan drinken bij de club prima maar waarom iedere week katjelam gaan en geen begrip hebben voor de ander die wel serieus wil werken op vrijdag was toch wel einde samenwerking/startende vriendschap. 

Wat Ysenda in de volgende post zegt: ze zijn niet elkaars hulpverlening.  Met te weinig levenservaring mogen we dat ook niet van ze verwachten. 

Bij een keer gebeurd het niet maar bij structureel wel. Het zijn niet elkaar hulpverleners, dat kunnen ze met de geringe levenservaring die ze hebben ook helemaal niet.
Jullie redeneren als volwassenen met veel meer levenservaring en plakken dat gewenste gedrag op zeer jong volwassenen.
Het is gewenst gedrag want de meeste volwassenen zeggen dit wel maar ze doen het niet.

ach vriendin dochter heeft regelmatig gekotst, nou en, als zij zich ellendig wilt voelen. Mijn vrienden vroeger ook hoor, geen moment aan gedacht dan niet meer bevriend met ze willen zijn. Ik kan me er ook niet druk om maken als ze bij mij kotsen,vind het eerder zielig, 

Ysenda schreef op 28-07-2024 om 07:41:

[..]

Jongeren onderling verschillen ook van mening en daar gaan vriendschappen ook op stuk.

Ik zie het nu in de groep van zoon gebeuren. Roekeloosgedrag bij 1 van de groep terwijl de rest al meer volwassen is. Deze persoon mag nog wel mee een avondje uit op de fiets maar wordt niet meer meegevraagd bij kamperen of als er met de auto weggegaan wordt (meerdere keren ondergekotst)

Uit een andere groep wordt een roker niet meer uitgenodigd want het is erg ongezellig als je steeds naar buiten moet en je van de groep af moet zonderen of omdat er op je gewacht moet worden omdat je je peuk nog niet op hebt.

Jongeren zijn wat dat betreft een stuk minder genuanceerd dan ouderen en dat klopt want die hersenen zijn nog niet helemaal ontwikkeld.

Klinkt echt als een leuke vriendengroep inderdaad NOT. 

Kleinduimpje schreef op 28-07-2024 om 12:39:

ach vriendin dochter heeft regelmatig gekotst, nou en, als zij zich ellendig wilt voelen. Mijn vrienden vroeger ook hoor, geen moment aan gedacht dan niet meer bevriend met ze willen zijn. Ik kan me er ook niet druk om maken als ze bij mij kotsen,vind het eerder zielig,

Het gaat niet alleen om dat zij zich ellendig voelt. Dat is inderdaad vervelend voor haar, maar als je regelmatig mensen hun huis onderkotst, ga je dus te vaak over je grenzen en moet je misschien je gedrag aanpassen en minderen met drinken.

Want het is gewoon goor voor de mensen die het moeten opruimen. En zeker niet iets wat op regelmatige basis zou moeten gebeuren. Het is ook iets waar iemand gewoon wat aan kan doen hè, geen plotselinge buikgriep. 

Kleinduimpje schreef op 28-07-2024 om 12:39:

ach vriendin dochter heeft regelmatig gekotst, nou en, als zij zich ellendig wilt voelen. Mijn vrienden vroeger ook hoor, geen moment aan gedacht dan niet meer bevriend met ze willen zijn. Ik kan me er ook niet druk om maken als ze bij mij kotsen,vind het eerder zielig,

Het is niet alleen kotsen was het dat maar alleen. Vooral het roekeloze gedrag dat leidt tot levensgevaarlijke situaties en daar zelf geen inzicht in willen hebben zijn hier de oorzaak. En helaas gaan die vaak samen met drankgebruik bij deze persoon. Daar zijn ze nu klaar mee. En ik geef ze groot gelijk. Zij willen niet uit een auto gezaagd worden, of dat de ouders met erger nieuws gebeld moeten worden omdat er 1 zich niet in kan houden.

Kleinduimpje schreef op 28-07-2024 om 11:22:

helemaal mee eens. Waarom als iemand veel drinkt een vriendschap sluiten, nou dan had ik vroeger geen vrienden meer gehad. En elkaars vertrouwen beschadigen kan ook zonder drank. Dit heeft toch allemaal niet meer met teveel drank te maken.

Als het jouw in gevaarlijke situaties brengt? Keer op keer op keer?

Politie, brandweer ambulance werk. Dus niet je moeder die de kots mag opruimen. 

Ysenda schreef op 28-07-2024 om 07:44:

[..]

De gemiddelde leeftijd dat kinderen beginnen met drinken is wel omhoog gegaan sinds de wetswijziging.

Ik denk dat de discussie zich daarom ook opgeschoven heeft naar het vergelijkbare cohort maar dan 2 jaar ouder.

en dat baart mij zorgen want dat is niet zo. Een aantal weken geleden werd er een jongen van 15 jaar met de ambulance weg gevoerd . Helemaal door gedraaid door sterke drank.

Ysenda schreef op 28-07-2024 om 12:58:

[..]

Als het jouw in gevaarlijke situaties brengt? Keer op keer op keer?

Politie, brandweer ambulance werk. Dus niet je moeder die de kots mag opruimen.

Zoals?

Kersje schreef op 28-07-2024 om 10:30:

Waarom wordt elkaar hier zo de maat gemeten? Een vriendschap verbreken, omdat die ander drinkt en/of drugs gebruikt?

Écht goede vriendschappen kunnen wel tegen een stootje, sterker nog, je zou ook kunnen uitzoeken waarom die persoon zoveel drinkt?

Mijn neefje (van inmiddels 20) heeft een zeer trouwe en hechte vriendengroep (6 jongens). Drie jaar geleden dreigde 1 vriend af te glijden, hij dronk behoorlijk veel en nam soms een pilletje bij festivals. Hij begon zichzelf ook steeds meer af te zonderen vd groep en hebben de vrienden een goed gesprek met hem gevoerd, waarbij naar voren kwam dat hij heel veel shit thuis had wat hij al jaren, uit schaamte, voor iedereen verzweeg.

Zijn vrienden hebben hem juist heel erg gesteund en geholpen een veilige basis voor hem te zijn ipv hem meteen te diskwalificeren als vriend. Niet alle jeugd drinkt alcohol om er maar ‘bij te horen’!

Wat een mooi verhaal! 

watertoren schreef op 28-07-2024 om 13:16:

[..]

en dat baart mij zorgen want dat is niet zo. Een aantal weken geleden werd er een jongen van 15 jaar met de ambulance weg gevoerd . Helemaal door gedraaid door sterke drank.

Gemiddelde leeftijd, er zijn er altijd geweest die eerder beginnen en die nooit beginnen. En dat het gemiddelde omhoog is gegaan komt uit langdurig longitudinaal onderzoek onder duizenden jongeren. 

Dat er een 15 jarige door draait door sterke drank zegt niets over het gemiddelde.

Nick90 schreef op 28-07-2024 om 13:26:

[..]

Zoals?

Vandalisme, poging tot inbraak, uit een in puin gereden auto gezaagd moeten worden, gevaarlijk rijgedrag. Daar is de rest wel klaar mee, die zijn gebleven in het stadium rotje in een blikje afsteken, McDonald's bekers op alle punten van een hek steken.

Ysenda schreef op 28-07-2024 om 13:40:

[..]

Vandalisme, poging tot inbraak, uit een in puin gereden auto gezaagd moeten worden, gevaarlijk rijgedrag. Daar is de rest wel klaar mee, die zijn gebleven in het stadium rotje in een blikje afsteken, McDonald's bekers op alle punten van een hek steken.

En waar waren z'n vrienden dan in gevaar? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.