Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Alcohol gedronken op feest

Mijn zoon (16) ging naar een feest van een klasgenoot. Om 1 uur 's-nachts werd hij door de vader van de klasgenoot thuisgebracht. Hij was zo dronken dat hij niet meer op zijn benen kon staan. Volgens vader van de klasgenoot hadden ze in zijn achtertuin een drankspel gespeeld met bier en wijn die hij voor het feest gekocht had. Hij leek dat de normaalste zaak van de wereld te vinden, en vond dat mijn zoon zich meer had moeten inhouden, maar ik vind echt dat hij (naast mijn zoon die ik stevig gesproken heb) ook een verantwoordelijkheid heeft. 

Nu even verder gevraagd en de meeste ouders lijken onbeperkt alcohol schenken aan 16 jarigen op zo'n feest niet een probleem te vinden en vooral de verantwoordelijkheid van de jongere zelf ('ik kan toch ook niet weten of iemand 18 is?').

Ik ervaar dat als problematisch, want ik wil absoluut niet dat zoonlief nog een keer zo thuiskomt, maar hem verbieden naar feesten van klasgenoten te gaan is ook niet echt een optie, wat kan ik doen?


Niks.

Je wil hem niet thuis houden, op andere plekken wordt alcohol geschonken, hij maakt de keuze om stevig te drinken. In die context kan je niets doen en is dit het resultaat.

Ik ga er vanuit dat jullie over alcohol gesproken hebben. Dat hij weet hoe jij erin staat en wat de gevolgen voor zijn lijf zijn als hij wel drinkt. Je kunt proberen er afspraken over te maken, hem regels op te leggen. Maar wat ga je doen als hij zich daar niet aan houdt? Of wil je hem dan wel thuis houden?

Niks, idd, want andere ouders mogen bij hun thuis gewoon alcohol schenken aan -18.

Jullie zullen dat gesprek moeten hebben met je zoon, en hij zal moeten besluiten er iets mee te doen. Verder kun je niet zo veel anders doen, dan voorleven en blijven praten met elkaar. 

Ik vind het ook onverantwoord van deze ouders, onbeperkt alcohol verstrekken en alcohol spelletjes zeker als er ook minderjarigen bij zijn. Ik zou er dus ook echt niet blij mee zijn.....maar het vervelende is dat je er weinig mee kunt omdat je geen invloed hebt op wat andere ouders doen. Het enige wat je wel kunt doen is met jouw zoon in gesprek gaan over dit soort situaties, want het zal nog wel vaker voorkomen dat hij alcohol aangeboden krijgt. Hopelijk voelde hij zich de dag erna flink ziek en zorgt dat ervoor dat hij voortaan anders met zo'n situatie omgaat. 

Michiel_D

Michiel_D

15-07-2024 om 16:39 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-07-2024 om 16:08:

Niks, idd, want andere ouders mogen bij hun thuis gewoon alcohol schenken aan -18.

Net even opgezocht en het is strafbaar om dat te doen: 

Google: thuis-alcohol-schenken-aan-minderjarigen-mag-dat

Michiel_D schreef op 15-07-2024 om 16:39:

[..]

Net even opgezocht en het is strafbaar om dat te doen:

Google: thuis-alcohol-schenken-aan-minderjarigen-mag-dat

laat maar eens zien wat je vind dan.

In de wet staat het niet, waar je wel verantwoordelijk voor bent is de gevolgen van het drank gebruik, dus of het kind ziek wordt of niet, of dat je bewust nog meer alcohol geeft als het kind al aangeschoten bij je op het feestje komt. 

Het enkele feit dat je alcohol schenkt is niet voldoende. 

De vader van de vriend kan niet alles voorkomen en iedereen in de gaten houden. Het is al fijn dat hij hem thuis bracht zodat de jongen ongedeerd zijn bed kon opzoeken. Hopelijk met een emmer naast het bed, wat braakpartijen en een stevige kater om het af te leren. Ik weet van mijzelf dat een dergelijke ervaring meer uithaalde dan een boze ouder; alsof de vader van de vriend verantwoordelijk is voor mijn gebrek aan grenzen kennen. De jongelui van 16 die met schoolreisje naar Berlijn gaan, zuipen daar ook voorbij hun grenzen omdat men daar met 16 al bier mag kopen. Dan maar geen schoolreisjes naar Berlijn? Probleem ligt niet bij anderen, maar bij je eigen kind dat geen limiet kende. Genoeg andere gasten die niet door de vader thuisgebracht hoeven te worden.

Michiel_D

Michiel_D

15-07-2024 om 16:54 Topicstarter

Ysenda schreef op 15-07-2024 om 16:46:

[..]

laat maar eens zien wat je vind dan.

In de wet staat het niet, waar je wel verantwoordelijk voor bent is de gevolgen van het drank gebruik, dus of het kind ziek wordt of niet, of dat je bewust nog meer alcohol geeft als het kind al aangeschoten bij je op het feestje komt.

Het enkele feit dat je alcohol schenkt is niet voldoende.

Ik mag geen links delen op dit forum, maar een vergelijkbare case met een 14 jarig meisje is voor de rechter geweest

Michiel_D

Michiel_D

15-07-2024 om 16:55 Topicstarter

Flanagan schreef op 15-07-2024 om 16:48:

De vader van de vriend kan niet alles voorkomen en iedereen in de gaten houden. Het is al fijn dat hij hem thuis bracht zodat de jongen ongedeerd zijn bed kon opzoeken. Hopelijk met een emmer naast het bed, wat braakpartijen en een stevige kater om het af te leren. Ik weet van mijzelf dat een dergelijke ervaring meer uithaalde dan een boze ouder; alsof de vader van de vriend verantwoordelijk is voor mijn gebrek aan grenzen kennen. De jongelui van 16 die met schoolreisje naar Berlijn gaan, zuipen daar ook voorbij hun grenzen omdat men daar met 16 al bier mag kopen. Dan maar geen schoolreisjes naar Berlijn? Probleem ligt niet bij anderen, maar bij je eigen kind dat geen limiet kende. Genoeg andere gasten die niet door de vader thuisgebracht hoeven te worden.

Ik vind het fijn dat hij hem thuisbracht, maar dat hij er bij zat terwijl 16 jarigen een drankspelletje speelden ('bussen') vind ik minder.

Michiel_D schreef op 15-07-2024 om 16:54:

[..]

Ik mag geen links delen op dit forum, maar een vergelijkbare case met een 14 jarig meisje is voor de rechter geweest

Als je die weg wilt inslaan, ben je meteen van je probleem af; geen vriend meer die je zoon uitnodigt want geen vader meer die op een civiele procedure zit te wachten. De actie ligt bij je zoon!

Het is de kunst om je zoon te leren ik mag geen alcohol tot mijn 18 de.

En de vader die het toe laat . Tja
Ik denk niet dat hij actief drank heeft geschonken. Hij was in ieder geval thuis  En zat erbij voor toezicht 😝. En heeft jou zoon veilig teruggebracht.

Ik vind het onverstandig van de vader om onbeperkt alcohol te schenken aan de vrienden van zijn zoon. Als het om klasgenoten gaat, zijn ze waarschijnlijk allemaal rond de leeftijd van zijn eigen zoon. 
Wel fijn dat hij je zoon thuis heeft gebracht. Verder is het wel aan jullie om gesprekken te hebben over alcohol, de gevaren, wat het met je doet etc. 
En ook om consequenties te verbinden aan grensoverschrijdend gedrag. En niet meer op je benen kunnen staan en thuisgebracht moeten worden valt daar zeker onder.

Michiel_D schreef op 15-07-2024 om 16:54:

[..]

Ik mag geen links delen op dit forum, maar een vergelijkbare case met een 14 jarig meisje is voor de rechter geweest

https://nos.nl/artikel/2083678-moeder-beboet-om-dronken-meisje-op-feestje-van-dochter


Deze? 

Roos55 schreef op 15-07-2024 om 17:30:

Het is de kunst om je zoon te leren ik mag geen alcohol tot mijn 18 de.

En de vader die het toe laat . Tja
Ik denk niet dat hij actief drank heeft geschonken. Hij was in ieder geval thuis En zat erbij voor toezicht 😝. En heeft jou zoon veilig teruggebracht.

Volgens de OP had de vader de alcohol in huis gehaald, voor een feestje van zijn zoon die een klasgenoot is van de zestienjarige zoon van TO. Zijn eigen zoon is dus waarschijnlijk maximaal zeventien.  Dan ben je toch een behoorlijke mafklapper als je het mij vraagt. In mijn bubbel zou ook echt geen enkele ouder dit normaal vinden.  

Tja, ik vind het persoonlijk onverstandig van die vader om kinderen zo dronken te laten worden op een feestje. Bij ons thuis wordt geen alcohol geschonken aan minderjarigen, daar zijn we heel principieel in.
Maar, je zoon zal wel vaker in situaties komen waar jij hem niet kunt behoeden voor drankmisbruik. Hij zal daar zelf ook ook de regie in moeten nemen. En aan jou als vader de schone taak om hem voor te lichten, om met hem te reflecteren op het voorval, eventueel consequenties eraan te verbinden (al weet ik niet of dat nu zoveel zal uithalen) en te hopen dat zoon een volgende keer verstandiger is. Over twee jaar mag hij wel drinken, maar dan is het alsnog niet erg verstandig om zover te gaan dat je niet meer op je benen kunt staan...

Ik zou ook focussen op je zoon. Maak afspraken met hem over alcohol gebruik, wijs hem op de risico's, leer hem zelf keuzes te maken en grenzen aan te geven.
Als je zoon zou willen dan zou hij elk weekend waarschijnlijk wel ergens kunnen drinken of misschien zelfs wel drugs kunnen gebruiken of andere foute dingen kunnen doen. Hij moet dus zelf leren om dit niet te doen. Ga hierover in gesprek. Zeg dat je begrijpt dat hij op een gegeven moment bepaalde dingen wil uitproberen maar dat hij heel erg voorzichtig moet zijn hiermee. Leg uit dat het heel gevaarlijk is dat hij opeens meerdere drankjes achter elkaar neemt terwijl hij nog nooit heeft gedronken en dat hij dat niet meer moet doen.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.