Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
HGP

HGP

15-07-2024 om 10:06

School kosten aanrekenen?!


mana_sutiyuq schreef op 16-07-2024 om 11:21:

Ergens heeft HGP wel een punt.
Scholen kunnen beter, en zouden dat ook moeten willen.

Voorbeeld bij ons, dochter liep niet zo lekker op school. Vonden wij ook, dus wij op eigen kosten laten onderzoeken. Uitslag, intelligentie en leerbaarheid iets boven gemiddeld, niveau havo, maar in groep 6 wel een leerachterstand van 2 jaar!
Het is toch de core business van een school om kinderen dingen te leren, zeker bij kinderen die goed leerbaar zijn.
School gaf aan hier niets aan te willen doen, wij vonden dit verbijsterend. De oplossing van school: laat maar doubleren en dan zonder plan van aanpak, (dat mag dus niet) nog maar eens groep 6 doen.

Wij hebben contact gezocht met een andere school, het verhaal uitgelegd, de resultaten van het onderzoek gedeeld en het eerste wat de ib-er zei: laat haar maar hier komen, we gaan niet doubleren, we gaan wel de zwakke punten aanpakken want wat ze kan dat kan ze. We hebben hiervoor al standaard gemengde groepen op niveau. Ik bel jullie volgende week met een plan dan nemen we dat door en dan beslissen jullie of ze overstapt. Zo ja, dan komt ze nog een dag even meekijken en na de vakantie komt ze dan hier.

Plan gemaakt, en het was niet dat school alles zou doen, maar wel de lijnen uitzetten en ons ondersteunen om dochter te ondersteunen. Lang verhaal kort, de achterstand had ze in een half jaar ingelopen. Het plan: dingen nog een keer uitleggen en checken of ze het begreep, als dat niet het geval was anders aanbieden en wat meer oefenen. Ze kreeg vrijstellingen voor lezen want dat kon ze als de beste, ging met andere kinderen dan naar filosofie. En kwam met een vwo cito van de basisschool.

Bij school 1 was men erg gericht op kinderen die weinig / geen uitleg nodig hadden, de rest werd eigenlijk voorzichtig weg gewerkt, doubleren, andere scholen, als resultaat een bovengemiddeld / onwaarschijnlijk hoog aantal leerlingen met havo/vwo (90%)
Ik kan me voorstellen dat je daar als school 'lui' van wordt.

School 2 daarentegen wilde juist alles uit de kinderen halen, deden daar ook hun best voor. Was echt een andere populatie kinderen want in een 'mindere' wijk dan school 1.

Dus ik denk dat we best wat van scholen mogen verwachten op hun core business maar zeker komen ze daar vaak ook niet aan toe door alle leukigheden die men (en dat zijn wij allen) verwachten, door alle eisen aan rapportages die gesteld worden, door grote klassen (klas bij school 2 was groter dan bij 1 overigens)

Maar to heeft juist last van de 6jes cultuur , jouw verhaal is juist iets heel anders en er zijn slechte scholen zeker weten maar to heeft ook wel bijzondere denkwijzes 

Anoniemvoornu schreef op 17-07-2024 om 07:59:

[..]

Maar to heeft juist last van de 6jes cultuur , jouw verhaal is juist iets heel snders , en er zijn slechte scholen zeker weten maar to heeft ook wel bijzodnere denkwijzes

Wat ik bedoel is dat we van scholen zeker resultaat mogen verwachten dat bij leerlingen past. Op de basis vaardigheden.

Ik heb de indruk dat ze meer met de franjes (leikigheden) en de sloten (verplichte bijzaken) bezig zijn dan met de core business. 

mana_sutiyuq schreef op 17-07-2024 om 08:07:

[..]

Wat ik bedoel is dat we van scholen zeker resultaat mogen verwachten dat bij leerlingen past. Op de basis vaardigheden.

Ik heb de indruk dat ze meer met de franjes (leikigheden) en de sloten (verplichte bijzaken) bezig zijn dan met de core business.

Dat ben ik ook zeker met je eens dat die scholen er zijn en er gaat nog veel meer fout , hoevaak zitten er geen kinderen thuis omdat passend onderwijs er niet is. (Zelf meegemaakt met Hoogbegaafde sibling)  Maar dan klaag je de school niet aan. Het is aan jou als ouder om te zoeken naar een passende onderwijs voor je kind , hoe to denkt over bijv de logopodiste helpt zijn kind echt niet

Anoniemvoornu schreef op 17-07-2024 om 08:22:

[..]

Dat ben ik ook zeker met je eens dat die scholen er zijn en er gaat nog veel meer fout , hoevaak zitten er geen kinderen thuis omdat passend onderwijs er niet is. (Zelf meegemaakt met Hoogbegaafde sibling) Maar dan klaag je de school niet aan. Het is aan jou als ouder om te zoeken naar een passende onderwijs voor je kind , hoe to denkt over bijv de logopodiste helpt zijn kind echt niet

Het is de wettelijke taak van de school om te zoeken naar een passende plek! Samen met de ouders.

Ik probeer het algemeen te trekken, de manier van TO werkt niet maar school laat ook steken vallen. En dat gebeurt te vaak en ze komen er ook mee weg.

mana_sutiyuq schreef op 17-07-2024 om 08:51:

[..]

Het is de wettelijke taak van de school om te zoeken naar een passende plek! Samen met de ouders.

Ik probeer het algemeen te trekken, de manier van TO werkt niet maar school laat ook steken vallen. En dat gebeurt te vaak en ze komen er ook mee weg.

Ieder kind en school zijn anders , en ieder kind heeft recht op onderwijs,  school heeft de taak dit te bieden maar kan dit lang niet altijd , soms te wijten aan de school zijn kunnen , daar hebben we een inspectie voor maar soms ook gewoon omdat een kind niet functioneerd in een "gewone" schoolomgeving maar daar gaat dit topic niet over to wil de school aansprakelijk stellen voor schade terwijl hij en zijn vrouw het zelf niet eens konden worden over welke hulp er nodig was 

Annaniem2023 schreef op 15-07-2024 Leerkrachten zijn niet vreselijk hoog opgeleid, hebben gekozen om onderwijzer te worden en worden nu al jaren gedwongen om psycholoog te spelen en met ieder prinsje en prinsesje rekening te houden.

Met ieder prinsje en prinsesje...??? Als dat de manier is hoe jij altijd over leerlingen in de klas praat, dan komt dat wel heel kortzichtig over als dat je kindbeeld is, beperkend ook en denigrerend naar kinderen.
Dit komt over alsof je eigenlijk geen zin hebt om ook maar iets van moeite te doen om buiten de groep ook het individu te zien en daar rekening mee te houden.

De benaming geven van 'Prinsjes en prinsesjes', daarmee ondermijn je de hele pedagogische en professionele en open basis- en beroepshouding die we van een leerkracht mogen verwachten!

Daarnaast zijn de scholen nog bezig met de corona nasleep, heel veel kinderen hebben achterstanden opgelopen en dan de personeels tekorten erbij

maar als de situatie zo heftig is dat to er samen met zijn vrouw 3 maanden mee bezig is geweest en vervolgens zijn werk er zelfs niet door kon uitvoeren dan denk ik toch dat er meer speelt dan niet meekomen op school , daarnaast is to heel verbolgen over de kosten die het  onderzoeken van zijn kind schijnbaar meebrengt maakt vergelijkingen met een auto en garage en lijkt niet echt een duidelijk beeld te hebben van wat een onderwijzer eigenlijk doet of hoort te doen hetzelfde als logopodie enz

TO maakt een kosten/baten analyse als een echte ondernemer. Niet met zijn bedrijf in gedachten, maar met zijn kind. Degene die in zijn ogen niet heeft geleverd moet betalen. Ik zie hier een botsing tussen een harde ondernemers mindset en de zachte sector. Dat werkt dus niet. Als je dan ook nog inlevingsvermogen, soepel denkvermogen en flexibiliteit mist dan heeft dit conflict de potentie om een langdurige, frustrerende en energievretende strijd te worden die je echt niet gaat winnen. Hoewel ik de frustratie van TO over de school wel snap (been there, done that) is enig begrip voor de scholen in het algemeen ook wel op zijn plaats. Scholen zitten ook klem kan ik uit ervaring van binnenuit vertellen. Hoe dan ook : steek de energie die nu in boos zijn en klachtenbrieven gaat zitten liever in iets positiefs voor je dochter, je gezin en voor jezelf. Om in de kosten/baten sfeer te blijven : Dát levert namelijk wel iets op. 

verwachten dat een kind met meer kennis van school komt dan waarmee het binnen kwam is toch wel het minimum denk ik.
Mbo4 is het tegengestelde, het eind niveau is lager dan groep 6 van de basisschool. Ik snap daarom in eens de faal cijfers van doorstromende mbo-ers op het hbo.

Kind ziet dat aankomen en heeft nu in zijn laatste mbo jaar loi/nti cursussen besteld om het niveau weer goed te krijgen. Geen goedkope grap.
Ik zou graag die rekening bij of de school of het ministerie leggen.

mana_sutiyuq schreef op 17-07-2024 om 10:29:

verwachten dat een kind met meer kennis van school komt dan waarmee het binnen kwam is toch wel het minimum denk ik.
Mbo4 is het tegengestelde, het eind niveau is lager dan groep 6 van de basisschool. Ik snap daarom in eens de faal cijfers van doorstromende mbo-ers op het hbo.

Kind ziet dat aankomen en heeft nu in zijn laatste mbo jaar loi/nti cursussen besteld om het niveau weer goed te krijgen. Geen goedkope grap.
Ik zou graag die rekening bij of de school of het ministerie leggen.

Kind van TO kwam in groep 1 binnen en gaat eind groep 2 weer weg. Ik weet niet hoeveel kennis dat je verwacht dat een kind in die tijd opdoet? Ik begrijp dat jij je eigen frustraties hebt mbt scholen, maar je reactie gaat wel heel erg off topic zo. 

Het probleem van TO is dat zijn kind hoogbegaafd is. Dat had hij zelf al verwacht, maar was niet vastgesteld. Ondertussen ging het niet goed met kind in groep 1 en 2. Het praatte nauwelijks en was moeilijk verstaanbaar en het speelde weinig samen. School heeft dat geconstateerd en adviseerde oa logopedie en observatie door een orthopedagoog. Volgens TO was alles al duidelijk, maar volgens school kennelijk niet. Onlangs hebben zijn vrouw en hij het kind laten testen en die testen hebben het vermoeden HB bevestigd. TO wil de moeite, tijd en kosten die dit hem gekost heeft verhalen op school. 

Dat is dus waar het over gaat. Niet over een te laag uitstroomniveau MBO4, niet over een school die verzaakt het kind te leren lezen of een school die alleen maar leuke franjes doet en niks nuttigs.

" Het probleem van TO is dat zijn kind hoogbegaafd is. Dat had hij zelf al verwacht, maar was niet vastgesteld. Ondertussen ging het niet goed met kind in groep 1 en 2. Het praatte nauwelijks en was moeilijk verstaanbaar en het speelde weinig samen. School heeft dat geconstateerd en adviseerde oa logopedie en observatie door een orthopedagoog. Volgens TO was alles al duidelijk, maar volgens school kennelijk niet. Onlangs hebben zijn vrouw en hij het kind laten testen en die testen hebben het vermoeden HB bevestigd. TO wil de moeite, tijd en kosten die dit hem gekost heeft verhalen op school"

Als dit een goede samenvatting is van het eerdere draadje en dit draadje samen (ik weet het niet meer, ik ben bij dat eerdere draadje op een gegeven moment afgehaakt) dan ziet TO natuurlijk nog een belangrijk punt over het hoofd. Dat zijn kind hoogbegaafd is, wil niet zeggen dat eventuele problemen/moeizaam functioneren op school daardoor en alleen daardoor worden veroorzaakt. Een hoogbegaafd kind heeft nog meer eigenschappen dan alleen die hoogbegaafdheid, nietwaar? Dus dat hoogbegaafdheid is vastgesteld wil niet zeggen dat de school per se ongelijk heeft. Er kunnen meerdere dingen naast elkaar bestaan in de echte wereld. Mogelijk niet in het brein van TO, maar dat is dan weer geen probleem waar de school verantwoordelijk voor kan worden gehouden. 

Ondertussen heb ik ernstig de neiging om vrouw en kind van TO veel sterkte toe te wensen, al is dat misschien niet zo aardig van me.

Meesje schreef op 17-07-2024 om 10:41:

[..]

Kind van TO kwam in groep 1 binnen en gaat eind groep 2 weer weg. Ik weet niet hoeveel kennis dat je verwacht dat een kind in die tijd opdoet? Ik begrijp dat jij je eigen frustraties hebt mbt scholen, maar je reactie gaat wel heel erg off topic zo.

Het probleem van TO is dat zijn kind hoogbegaafd is. Dat had hij zelf al verwacht, maar was niet vastgesteld. Ondertussen ging het niet goed met kind in groep 1 en 2. Het praatte nauwelijks en was moeilijk verstaanbaar en het speelde weinig samen. School heeft dat geconstateerd en adviseerde oa logopedie en observatie door een orthopedagoog. Volgens TO was alles al duidelijk, maar volgens school kennelijk niet. Onlangs hebben zijn vrouw en hij het kind laten testen en die testen hebben het vermoeden HB bevestigd. TO wil de moeite, tijd en kosten die dit hem gekost heeft verhalen op school.

Dat is dus waar het over gaat. Niet over een te laag uitstroomniveau MBO4, niet over een school die verzaakt het kind te leren lezen of een school die alleen maar leuke franjes doet en niks nuttigs.

Ik trek het steeds breed, want het gaat over wat mag je van een school verwachten.

Dat TO een hork is hebben we al uitgebreid vastgesteld.

Dweedledee schreef op 15-07-2024 om 17:39:

Je doet me ontzettend denken aan iemand die hier al eerder een topic heeft geopend over zijn dochter en de school. Was jij dat onder een andere nick?

Knip- geen info uit andere topics erbij halen graag. 


Misschien kunnen we gewoon alleen reageren op informatie die topicstarter in dit draadje deelt. Speculeren over wat er onder een andere naam geschreven is, is gewoon niet zo netjes.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.