Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
HGP

HGP

15-07-2024 om 10:06

School kosten aanrekenen?!


Schemerlampje schreef op 15-07-2024 om 20:20:

[..]

Ik zou dit geen luxeverzuim noemen. Ik denk dat je aan de lpa prima kan uitleggen dat kind niet meer naar de oude school wil. En dat ze volgend jaar een nieuwe start maakt op een andere school.

Dat lijkt mij ook geen luxeverzuim. En anders gaat hij toch naar de rechter om de boete aan te vechten? 

Ik zeg ook niet dat het luxeverzuim is, maar juist vlak voor vakanties zijn scholen daar erg alert op en als ze een melding bij leerplicht maken, kan er zomaar een waarschuwing of boete volgen. 
Het lijkt me dat je het dan beter zelf vooraf al kunt melden of in overleg met school kunt doen. 

MamaE schreef op 15-07-2024 om 23:56:

Ik zeg ook niet dat het luxeverzuim is, maar juist vlak voor vakanties zijn scholen daar erg alert op en als ze een melding bij leerplicht maken, kan er zomaar een waarschuwing of boete volgen.
Het lijkt me dat je het dan beter zelf vooraf al kunt melden of in overleg met school kunt doen.

Het lijkt me niet dat ze voor een 5-jarige die van school gaat wisselen van de eerste keer een boete geven.

En anders ... heeft kind toch een buikgriepje? Of is gewoon psychisch ziek? Ik gok dat de LPA geen zin heeft om daar eind juni met nog 100 anderen op de wachtlijst te gaan tegenin te gaan.

HGP schreef op 15-07-2024 om 11:26:

[..]


Er is geen duurdere weg bewandeld, alles op eigen kracht en met behulp van wat mensen die wel wat overredingskracht hebben (o.a. GGD arts) en in haar geloven.
Maar het was geen makkelijke route, dat moet gezegd worden.

Wat ik er voor koop om dit te doen?
Ik koop er niks voor, maar zie het als genoegdoening en de gemaakte kosten terughalen.
Kosten die ik niet zou moeten dragen, al helemaal niet als school eens geluisterd had naar wat wij al 2 jaar lang vertellen
Gevalletje "wie niet wil luisteren..."

Anderzijds: stel dat je een auto met schade naar een bedrijf brengt, die firma prutst er 2 jaar doelloos mee om met 0,0 resultaat. Die firma wil wel euro's zien, ondanks wanprestatie (want ja, uren gemaakt enz)
Dan trek je de auto er weg, brengt het naar een ander, daar kan je ook weer betalen...en die kosten probeer je dan toch ook bij de eerste firma te leggen, dit omdat je vanwege wanprestatie naar een ander moet en wéér kosten moet maken.
En voor die kosten wil jij niet opdraaien omdat een ander het verprutst.
Zo zie ik 't.

Ik wil best wel wat doen, ik ben echter geen filantropische instelling.
Moet ik het zootje van een ander oplossen, wat ik vaak voor klanten doe, dan kost dat ook geld.
In mijn beleving is dit dus niet veel anders.

We kunnen er wel sentimenteel over doen, het is school enz. enz.
Maar net als begravenissen: het is, onder de streep, een zakelijke transactie

Je maakt een vergelijking met een auto?

Het is jouw kind!

En jij bent primair verantwoordelijk voor het welzijn van jouw kind

Misschien kun je de rekening bij je vrouw neerleggen? Want eigenlijk is het allemaal haar schuld

Los van de zorgen om het kind zou ik denk ik na een half jaar al zeer meewerkend zijn geworden om een kind van deze vader op een andere school te krijgen...

Wat een minachting voor het onderwijs.....Bah! 

Hoe oud is jullie kind? Want maak je borst maar nat: er komen nog meer dingen die je niet goed/ leuk etc. vind. Welkom in de wereld!

Ik vind het een hilarisch en karikaturaal draadje. De zesjescultuur, een auto, ik ga stuk 🤣
Blijf vooral posten zou ik zeggen.

MamaE schreef op 15-07-2024 om 23:56:

Ik zeg ook niet dat het luxeverzuim is, maar juist vlak voor vakanties zijn scholen daar erg alert op en als ze een melding bij leerplicht maken, kan er zomaar een waarschuwing of boete volgen.
Het lijkt me dat je het dan beter zelf vooraf al kunt melden of in overleg met school kunt doen.

Je hebt gelijk; het is wel verzuim. De inspectie die de scholen langs gaan, houden zich aan hun regels.

Ergens heeft HGP wel een punt.
Scholen kunnen beter, en zouden dat ook moeten willen.

Voorbeeld bij ons, dochter liep niet zo lekker op school. Vonden wij ook, dus wij op eigen kosten laten onderzoeken. Uitslag, intelligentie en leerbaarheid iets boven gemiddeld, niveau havo, maar in groep 6 wel een leerachterstand van 2 jaar! 
Het is toch de core business van een school om kinderen dingen te leren, zeker bij kinderen die goed leerbaar zijn.
School gaf aan hier niets aan te willen doen, wij vonden dit verbijsterend. De oplossing van school: laat maar doubleren en dan zonder plan van aanpak, (dat mag dus niet) nog maar eens groep 6 doen.

Wij hebben contact gezocht met een andere school, het verhaal uitgelegd, de resultaten van het onderzoek gedeeld en het eerste wat de ib-er zei: laat haar maar hier komen, we gaan niet doubleren, we gaan wel de zwakke punten aanpakken want wat ze kan dat kan ze. We hebben hiervoor al standaard gemengde groepen op niveau. Ik bel jullie volgende week met een plan dan nemen we dat door en dan beslissen jullie of ze overstapt. Zo ja, dan komt ze nog een dag even meekijken en na de vakantie komt ze dan hier. 

Plan gemaakt, en het was niet dat school alles zou doen, maar wel de lijnen uitzetten en ons ondersteunen om dochter te ondersteunen. Lang verhaal kort, de achterstand had ze in een half jaar ingelopen. Het plan: dingen nog een keer uitleggen en checken of ze het begreep, als dat niet het geval was anders aanbieden en wat meer oefenen. Ze kreeg vrijstellingen voor lezen want dat kon ze als de beste, ging met andere kinderen dan naar filosofie. En kwam met een vwo cito van de basisschool. 

Bij school 1 was men erg gericht op kinderen die weinig / geen uitleg nodig hadden, de rest werd eigenlijk voorzichtig weg gewerkt, doubleren, andere scholen, als resultaat een bovengemiddeld / onwaarschijnlijk hoog aantal leerlingen met havo/vwo (90%) 
Ik kan me voorstellen dat je daar als school 'lui' van wordt. 

School 2 daarentegen wilde juist alles uit de kinderen halen, deden daar ook hun best voor. Was echt een andere populatie kinderen want in een 'mindere' wijk dan school 1. 

Dus ik denk dat we best wat van scholen mogen verwachten op hun core business maar zeker komen ze daar vaak ook niet aan toe door alle leukigheden die men (en dat zijn wij allen) verwachten, door alle eisen aan rapportages die gesteld worden, door grote klassen (klas bij school 2 was groter dan bij 1 overigens) 

Ik kan me ook voorstellen dat dat voor een school makkelijker is als ouders in staat zijn duidelijk, vriendelijk en op hoofdlijnen te communiceren en in staat zijn mee te werken aan plannen. Natuurlijk kan niet iedereen dat. Maar als iemand vanaf de 1e constatering van een probleem enkel weet te benoemen dat zijn kind hoog begaafd is, net als hem, en dat school haar dus als dusdanig moet behandelen. Vervolgens iedere andere hulpverlener negatief benadert (de logopedist speelt met de kleuter, wat een beunhaas!), maar liever niet wil dat kind (breed)getest wordt. Dat het dan heel erg lastig wordt als school om de juiste hulp te bieden. 

Deze TO ging bijvoorbeeld voor een rondleiding naar een andere school. Omdat het tijdstip van de rondleiding niet in de uitnodiging stond besloot hij zelf hoe laat hij met kind naar die school ging. En toen daar vervolgens niet op het door hem besloten tijdstip de rondleiding startte is hij weggegaan zonder rondleiding en had de school afgedaan. Deze school werd door hem vervolgens van prutswerk beticht. Met zo'n instelling en gedrag lijkt het me als school nauwelijks mogelijk om constructief bij te dragen aan een oplossing 

Meesje schreef op 16-07-2024 om 11:35:

Ik kan me ook voorstellen dat dat voor een school makkelijker is als ouders in staat zijn duidelijk, vriendelijk en op hoofdlijnen te communiceren en in staat zijn mee te werken aan plannen. Natuurlijk kan niet iedereen dat. Maar als iemand vanaf de 1e constatering van een probleem enkel weet te benoemen dat zijn kind hoog begaafd is, net als hem, en dat school haar dus als dusdanig moet behandelen. Vervolgens iedere andere hulpverlener negatief benadert (de logopedist speelt met de kleuter, wat een beunhaas!), maar liever niet wil dat kind (breed)getest wordt. Dat het dan heel erg lastig wordt als school om de juiste hulp te bieden.

Deze TO ging bijvoorbeeld voor een rondleiding naar een andere school. Omdat het tijdstip van de rondleiding niet in de uitnodiging stond besloot hij zelf hoe laat hij met kind naar die school ging. En toen daar vervolgens niet op het door hem besloten tijdstip de rondleiding startte is hij weggegaan zonder rondleiding en had de school afgedaan. Deze school werd door hem vervolgens van prutswerk beticht. Met zo'n instelling en gedrag lijkt het me als school nauwelijks mogelijk om constructief bij te dragen aan een oplossing

Het is de toon die de muziek maakt, dat klopt, maar als een school zijn core business: het aanleren van basisvaardigheden als lezen en rekenen niet doet, en leerbare kinderen het maar zelf laat uitzoeken dan is er toch iets mis in ons onderwijsstelsel. 

mana_sutiyuq schreef op 16-07-2024 om 11:42:

[..]

Het is de toon die de muziek maakt, dat klopt, maar als een school zijn core business: het aanleren van basisvaardigheden als lezen en rekenen niet doet, en leerbare kinderen het maar zelf laat uitzoeken dan is er toch iets mis in ons onderwijsstelsel.

Het kind van TO zit volgens mij in groep 2

Jouw verhaal vind ik overigens absurd. Die school heeft echt steken laten vallen. En zoals jij het schrijft lijkt het ook wel bewust. Alleen de makkelijkste en slimste kinderen verdienen aandacht. Dat is gewoon schandalig. 

is dit dan al die school met de enige leerkracht in dit land die jou eindelijk eens begreep, op anderhalf uur rijden van je woonplaats waar jij dan dagelijks heen en weer ging rijden? Dan is t wel heel fijn dat ze daar nu weer weg mag!

Dus je kind heeft een probleem waar ze  al jaren last van heeft zonder diagnose  waar jij en je vrouw het  ook niet samen het eens over waren en nu dus zelf 3 maanden mee bezig zijn geweest om duidelijk te krijgen wat het is ,zo intensief dat je zelf geen werk hierdoor meer kon uitvoeren maar je denkt nu school aan te kunnen klagen omdat ze telefoonnummers vergeten zijn, en de geleden schade??  Welke schade? Het is ontzettend naar als je kind niet meekomt en het kan jaren duren voor er duidelijkheid is en soms komt die er ook gewoon nooit , er zijn zoveel mensen die onder hun niveau gespresteerd hebben op school door dingen die niet gezien zijn dyslexia, autisme , adhd enz s

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.