Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
HGP

HGP

15-07-2024 om 10:06

School kosten aanrekenen?!


Je doet me ontzettend denken aan iemand die hier al eerder een topic heeft geopend over zijn dochter en de school. Was jij dat onder een andere nick?

Nog even een nabrander; ik hoop ook dat je dochter goede begeleiding krijgt over de schoolwissel. Dat is een grote verandering voor een kind en het is belangrijk om daar met haar over te praten zodat ze het een plekje kan geven. 

HGP

HGP

15-07-2024 om 17:46 Topicstarter

Bakblik schreef op 15-07-2024 om 17:12:

[..]

Dan heb hij wel hele vreemde verwachtingen van een school. Primair onderwijs leert jouw kind lezen en rekenen en ze signaleren problemen als die er zijn. Wat je daar verder mee doet is aan de ouders.

In de zorg voor een kind ben jij op alle vlakken de eerst verantwoordelijke. Niet de school. Als er dingen onderzocht moeten worden die alleen jouw kind aangaan dan doe je dat als ouder zelf.

Jou als ouder wel uit handen nemen gebeurt echt niet, jouw verwachtingen liggen veel te hoog.

Ik heb verwachtingen van de deskundigen die een school erbij haalt, dus indirect heb ik bepaalde verwachtingen bij een school. 
Als er dingen onderzocht moeten worden dan doe je dat als ouder zelf, oke...maar waarom haalt school dan deskundigen in huis? Dan kan ik het beter helemaal zelf doen toch?!

En of mijn verwachtingen veel te hoog liggen:
ik weet dat we in een zesjes(lees: zes min)cultuur leven. Minimale inspanning, maximaal incasseren.
Maar wees eerlijk, als bijv. een orthopedagoog met dik 5k in de maand binnen loopt, dan mag je voor dat geld toch ook hoge verwachtingen hebben?!? Of mag je anno 2024 voor dat soort salarissen ook al niets meer verwachten?!
Ben benieuwd...

Dweedledee schreef op 15-07-2024 om 17:39:

Je doet me ontzettend denken aan iemand die hier al eerder een topic heeft geopend over zijn dochter en de school. Was jij dat onder een andere nick?

Dit. Hopelijk communiceer je tegenwoordig minder denigrerend en sta je ook open voor wat een ander te zeggen heeft. 

Inmiddels is het aan de schrijfstijl wel duidelijk dat het ‘m is. Ik ga dus ook geen energie in dit topic steken. 

HGP schreef op 15-07-2024 om 17:46:

[..]

Ik heb verwachtingen van de deskundigen die een school erbij haalt, dus indirect heb ik bepaalde verwachtingen bij een school.
Als er dingen onderzocht moeten worden dan doe je dat als ouder zelf, oke...maar waarom haalt school dan deskundigen in huis? Dan kan ik het beter helemaal zelf doen toch?!

En of mijn verwachtingen veel te hoog liggen:
ik weet dat we in een zesjes(lees: zes min)cultuur leven. Minimale inspanning, maximaal incasseren.
Maar wees eerlijk, als bijv. een orthopedagoog met dik 5k in de maand binnen loopt, dan mag je voor dat geld toch ook hoge verwachtingen hebben?!? Of mag je anno 2024 voor dat soort salarissen ook al niets meer verwachten?!
Ben benieuwd...

Die orthopedagoge is jong schrijf je, ze verdient 2500 tot 2800. 

En als jij ook zo'n baan wilt waarin je na 25 jaar kunt doorgroeien naar 5000 p.m., ga dan ook studeren. Simpel toch? 4 jaartjes aanpoten, dan levenslang meer verdienen.

HGP schreef op 15-07-2024 om 17:46:

[..]

Ik heb verwachtingen van de deskundigen die een school erbij haalt, dus indirect heb ik bepaalde verwachtingen bij een school.
Als er dingen onderzocht moeten worden dan doe je dat als ouder zelf, oke...maar waarom haalt school dan deskundigen in huis? Dan kan ik het beter helemaal zelf doen toch?!

En of mijn verwachtingen veel te hoog liggen:
ik weet dat we in een zesjes(lees: zes min)cultuur leven. Minimale inspanning, maximaal incasseren.
Maar wees eerlijk, als bijv. een orthopedagoog met dik 5k in de maand binnen loopt, dan mag je voor dat geld toch ook hoge verwachtingen hebben?!? Of mag je anno 2024 voor dat soort salarissen ook al niets meer verwachten?!
Ben benieuwd...

Dan moet je je geld terughalen bij die orthopedagoog, niet bij school. 

Poezie schreef op 15-07-2024 om 17:52:

[..]

Dan moet je je geld terughalen bij die orthopedagoog, niet bij school.

Ik veronderstel dat de school dat heeft betaald? 

HGP

HGP

15-07-2024 om 17:57 Topicstarter

Bosanemoon schreef op 15-07-2024 om 17:41:

Nog even een nabrander; ik hoop ook dat je dochter goede begeleiding krijgt over de schoolwissel. Dat is een grote verandering voor een kind en het is belangrijk om daar met haar over te praten zodat ze het een plekje kan geven.

Er wordt over gepraat, maar we zijn doorgaans snel uitgepraat  
Voorbeeld: vrouw des huizes had vanmiddag gesprek met juf/IB-er op de huidige school.
Dochter speelde buiten, einde gesprek en mijn vrouw zou haar ophalen. Dochter weg, paniek...

Bleek ze al bij de auto te staan.
Ze wou de school al niet eens meer in!

De nieuwe school is het helemaal, baalt dat ze pas na de vakantie naar de nieuwe school kan, ze wil de komende 2 resterende dagen ook niet naar de huidige school.
Ze is op de nieuwe school ook 180 graden anders dan hoe ze op de oude school is. 
Ik heb zo'n idee dat ze de overgang dus niet zo'n probleem vindt

HGP schreef op 15-07-2024 om 17:46:

[..]

Ik heb verwachtingen van de deskundigen die een school erbij haalt, dus indirect heb ik bepaalde verwachtingen bij een school.
Als er dingen onderzocht moeten worden dan doe je dat als ouder zelf, oke...maar waarom haalt school dan deskundigen in huis? Dan kan ik het beter helemaal zelf doen toch?!

En of mijn verwachtingen veel te hoog liggen:
ik weet dat we in een zesjes(lees: zes min)cultuur leven. Minimale inspanning, maximaal incasseren.
Maar wees eerlijk, als bijv. een orthopedagoog met dik 5k in de maand binnen loopt, dan mag je voor dat geld toch ook hoge verwachtingen hebben?!? Of mag je anno 2024 voor dat soort salarissen ook al niets meer verwachten?!
Ben benieuwd...

School haalt er hoogstens deskundigen bij die jouw kind observeren in de klas, die kijken de dynamiek in de groep en die deskundigen geven de leerkrachten advies over hoe ze jouw kind het best kunnen benaderen. In de kleuterklas gaat ieder kind langs bij de logopedist, als zij dingen signaleert die niet kloppen dan krijg je een advies om je kind nader te laten onderzoeken dat moet je zelf doen en of je het dan doet is aan jou. School kan nooit zelf jouw kind laten onderzoeken dat valt niet onder hun verantwoordelijkheid.

Zou een mooie boel worden als scholen de macht hadden om Pietje te laten onderzoeken op autisme, Jantje op dyslexie en Marietje op hoogbegaafdheid,  Tineke haar gehoor te laten testen en Joost op ADHD. Het is een school waar kinderen naar toe gaan om iets te leren geen psychologiepraktijk/ gezondheidscentrum.

Nog een tip, maar die is waarschijnlijk tegen dovemansoren: houd je klacht kort en zakelijk. Werk met opsommingstekens, vermijd ellenlange verhalen. Laat de tekst liggen en laat je vrouw of iemand anders alle overbodige zijpaden eruit halen. Het salaris van de deskundigen is zoiets.
en je verwachtingen van de basisschool zijn iets te hoog. Leerkrachten zijn niet vreselijk hoog opgeleid, hebben gekozen om onderwijzer te worden en worden nu al jaren gedwongen om psycholoog te spelen en met ieder prinsje en prinsesje rekening te houden.

Die aanmatigende toon die je hier bezigt, had je die ook op school?

HGP schreef op 15-07-2024 om 17:46:

[..]



En of mijn verwachtingen veel te hoog liggen:
ik weet dat we in een zesjes(lees: zes min)cultuur leven. Minimale inspanning, maximaal incasseren.
Maar wees eerlijk, als bijv. een orthopedagoog met dik 5k in de maand binnen loopt, dan mag je voor dat geld toch ook hoge verwachtingen hebben?!? Of mag je anno 2024 voor dat soort salarissen ook al niets meer verwachten?!
Ben benieuwd...

Oh mijn God ik herken mezelf een beetje, als ik kwaad ben kan ik ook zo tekeer gaan.

En het is gewoon gezwets. 

Je dochter wil niet meer naar de oude school. Ze is vijf, dat bepaalt ze niet zelf.
En kinderen laten zich in hun mening vaak nog erg sturen door ouders. Zeker als de ouders nogal dwingend zijn in hun toon en zo kom jij wel over.
Juist de laatste dagen voor de vakantie is de leerplicht extra alert op luxeverzuim, dus ik zou er wel goed over nadenken of in overleg met school besluiten dat ze niet komt.
Als school een melding doet bij leerplicht, kan het je zomaar een paar honderd euro kosten.

MamaE schreef op 15-07-2024 om 20:14:

Je dochter wil niet meer naar de oude school. Ze is vijf, dat bepaalt ze niet zelf.
En kinderen laten zich in hun mening vaak nog erg sturen door ouders. Zeker als de ouders nogal dwingend zijn in hun toon en zo kom jij wel over.
Juist de laatste dagen voor de vakantie is de leerplicht extra alert op luxeverzuim, dus ik zou er wel goed over nadenken of in overleg met school besluiten dat ze niet komt.
Als school een melding doet bij leerplicht, kan het je zomaar een paar honderd euro kosten.

Ik zou dit geen luxeverzuim noemen. Ik denk dat je aan de lpa prima kan uitleggen dat kind niet meer naar de oude school wil. En dat ze volgend jaar een nieuwe start maakt op een andere school.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.