Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
HGP

HGP

15-07-2024 om 10:06

School kosten aanrekenen?!


Ik lees een beetje tussen de regels door dat het gaat om een kind met een hoge intelligentie en dat nu voorlopig is vastgesteld dat het om hoogbegaafdheid gaat. 

Een school kan wel middels een (ingehuurde) orthopedagoog een WISC afnemen maar een school kan zelf geen diagnoses stellen. 
Bovendien zie je bij kinderen in de klas heel ander gedrag dan ouders thuis zien. Wanneer er sprake van bore-out is kan het kind nog prima thuis lekker bezig zijn en op school zien ze een passief kind. Dat betekent niet dat school steken laat vallen. Je zal de eerste ouder niet zijn die zijn kind een hoger niveau toedicht dan het kind heeft. Dan kan je als ouders zeggen: dat doet ze thuis wel, maar op school zien ze dat niet. 
Op aanraden van de orthopedagoog die destijds betrokken was bij mijn dochter hebben we ook pas in groep 4 laten testen. In groep 1 en 2 kunnen ze namelijk ook gewoon nog heel erg voorlijk zijn. 
Je hebt nu een school gevonden die beter bij je kind past. Wees blij dat die school er is en dat je kind er mogelijk zal opbloeien. De oude school verantwoordelijk houden voor kosten die toch al bij de ouders zelf liggen geef ik weinig kans van slagen. 

Wat ik eigenlijk nog het meest verbazende aan dit bericht vind, is dat je er achter komt dat je kind lijdt aan bepaalde problematiek/leerproblemen en dat je dan vervolgens afvraagt: 'Hoe krijg ik mijn geld terug?'
We leven niet in Amerika toch.

Bakblik schreef op 15-07-2024 om 17:59:

[..]

School kan nooit zelf jouw kind laten onderzoeken dat valt niet onder hun verantwoordelijkheid.

Helaas heb ik andere ervaring. Sterker nog, de resultaten waren al met derden gedeeld. Dit alles zonder ons medeweten,  dus ook zonder onze toestemming. Ik ben zelden ZO boos geweest...

Alias1 schreef op 18-07-2024 om 11:32:

[..]

Helaas heb ik andere ervaring. Sterker nog, de resultaten waren al met derden gedeeld. Dit alles zonder ons medeweten, dus ook zonder onze toestemming. Ik ben zelden ZO boos geweest...

Dat mag ook niet en is reden voor een officiële klacht. Het enige wat wij als school afnemen is een NIO-test of incidenteel een WISC en dan nog alleen met schriftelijke toestemming van ouders - zowel voor het afnemen als voor eventueel het delen. Dit laatste gebeurt zelden. 

Terugwijzen naar eerdere postings van deze TO mag niet, ik kreeg zelf echter ook wel gelijk flashbacks. Het zal allemaal wel, iedereen is te dom voor deze TO die maar weinig zelfreflectie aan de dag legt. 
Voor je kind opkomen is goed tot je de hele wereld als tegenstander begint te zien. Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat TO probeert te bereiken met hier posten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.