Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

08-01-2011 om 13:34

Zou je meer kinderen willen als je rijk zou zijn?

Weer eens een reuze belangwekkende vraag van mij. Ik dacht eraan toen ik net het bericht las over de tweeling die de Deense troonopvolger vandaag heeft gekregen. Hun 3e en 4e kind. Mijn gedachte was: "Jaaaaah, als ik ook een rij nanny's had gehad, dan had ik misschien óók nog wel een 3e en een 4e kind willen nemen.". Hoe zit dat bij jullie? Een fijn, ruim kasteel krijg je er dan natuurlijk ook bij he!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

08-01-2011 om 13:45

Ja,maar...

Ja, als ik mij een groot huis zou kunnen permitteren met veel ruimte en ook veel buitenruimte zou ik het wel overwogen hebben denk ik. Maar zonder nanny's trouwens.
Ook omdat ik dan wat makkelijker zou kunnen bijspringen bij studiekosten en dergelijke.

ja ,als ik heel rijk was,een groot huis had,met een tuinman, een werkster ,een kok ,dan had ik wel 10 kinderen gewild.

Overigens

ik heb er nu vier,en dat is goed te doen hoor,daar heb je geen nanny,s en een kasteel voor nodig.

Maylise

Maylise

08-01-2011 om 13:58

Nee

Ik had niet meer kinderen gewild als ik meer geld had gehad. Geld heeft bij mij nooit een rol gespeeld in de keuze voor nog een kind. Ik vind het zelf niet nodig om veel geld te hebben alleen om nog een kind te krijgen. Ik hab liever een kind extra dan luxe als ik kan kiezen. In elk geval is het niet iets waar ik over heb nagedacht.

Ik heb wel kennissen die bijvoorbeeld zeggen dat ze niet nog een kind willen omdat ze dan niet genoeg slaapkamers meer hebben of het dan niet meer in de auto past. Daar verbaas ik mij altijd wat over. Ik denk ook eigenlijk dat die mensen gewoon geen kinderen meer willen en dat ze dit alleen maar als reden geven naar de buitenwereld want ik kan me niet voorstellen dat als je echt de wens voor nog een kind hebt je vervolgens je laat tegenhouden door de hoeveelheid beschikbare slaapkamers of iets dergelijks. Dat moet iets anders zijn, althans ik kan me er niks bij voorstellen dat dit de echte reden is. Kinderen kunnen ook met z'n tweeën (of drieën of vieren...) een kamer delen.

Ik denk zelf dat als je heel werkelijk de wens voor nog een kind hebt je niet je heel vlug door materiële bezwaren tegen zou laten houden. In elk geval niet zolang je een dak boven je hoofd hebt en genoeg te eten.

Maylise

Guinevere

Guinevere

08-01-2011 om 14:05

De slaapkamers

Zelf vind ik het aantal slaapkamers en de hoeveelheid zitplaatsen in de auto ook minder belangrijk. Hoewel een kasteel en een limousine natuurlijk ook wel aardig zijn. Maar oooooh, met een nanny, een tuinman, een kok en een chauffeur lijkt het ouderschap me zo relaxed, zelfs met heeeeeel veel kinderen! Of je dan nog voor de volle 100% ouder bent is wel de vraag. In elk geval niet zo als wij nu de ouderrol vervullen.

Maylise

het gaat niet zo zeer om materie,of die grote auto ,maar als je veel geld hebt kun je gewoon meer taken uitbesteden,en dan hoef je je alleen nog maar met je kinderen bezig te houden,dat lijkt me heel relaxed.
ik zou het namelijk niet trekken om voor 10 kinderen te koken,te wassen,boodschappen te doen,schoon te maken,te koken,dan heb ik geen tijd meer om te genieten van de kinderen.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-01-2011 om 14:29

Net als sus-anne

Ik werk fulltime en heb reuma. Twee is mijn max. Met veel extra geld zou ik er zo zes willen hebben, want dan kun je veel taken uitbesteden.
Aan de andere kant, mijn ouders waren niet bepaald bemiddeld en hadden/hebben er acht. Maylise heeft dus ook een punt, het zou je niet moeten tegenhouden.
Ach, ik ben ook veel te laat begonnen: ik was 33 met de eerste.
Groetjes
Massi

Maylise

Maylise

08-01-2011 om 14:36

Sus-anne

Echt het is mogelijk om te genieten van een groot gezin zonder allerlei personeel. Wat wel fijn is dat is om veel familie en/of vrienden om je heen te hebben waar je af en toe even van je af kan praten. Ik ken heel veel vrouwen met een groot gezin. Ik schijf mee op een mailinglist voor vrouwen met een groot gezin en door de jaren heen heb ik er heel wat ontmoet via die mailing list maar ook in het dagelijks leven. Ik heb zelf ook 8 kinderen. Ik ken veel moeders die 7,8,9, 10 of zelfs 12 kinderen hebben. Die hebben geen van allen nannies of ander personeel. Misschien dat sommigen een werkster hebben maar de meesten zelfs dat niet. Je hebt echt geen personeel nodig om toch een groot gezin te hebben en die kinderen alle aandacht te geven.

Het lijkt overweldigend maar dat valt echt mee. Je krijgt kinderen tenslotte niet met z'n zessen of achten tegelijk behalve in hele grote uitzonderingsgevallen. Je groeit ook in de behoeftes van het gezin. Bovendien 4 kinderen is druk dus 8 is ook druk. Er komen niet meer uren in de dag dus het wordt niet eens zoveel drukker.

Oudste kinderen worden ouder en kunnen meehelpen. Jongere kinderen krijgen niet alleen aandacht van de ouders maar ook van hun broers en zussen.

Ik ken heel veel inspirerende vrouwen (en mannen) die groter gezinnen hebben dan ik en die het echt prima redden zonder veel hulp.

Maylise

ps: het is niet dat ik wil dat iedereen een groot gezin krijgt maar ik hou niet zo het beeld wat in de loop der jaren is ontstaan dat veel kinderen alleen maar kan als je veel geld hebt.

Terpi

Terpi

08-01-2011 om 15:06

Zonder twijfel

dat geld zou ik niet gebruiken voor nannies denk ik maar wel voor een hulp voor het huishouden. Het allerbelangrijkste echter is dat ik voor een groter huis zou kunnen kiezen en de kinderen een eigen kamer zou kunnen geven. Ik heb nu 3 kinderen en 2 daarvan delen een slaapkamer. Dat is dan ook al jaren de reden waarom het bij 3 blijft... Als alleenstaande moeder is het druk genoeg zo omdat ik me het apezuur werk om rond te komen. Een groter huis zit er niet in, een groter salaris voorlopig ook niet

Nee

een paar maanden geleden had ik misschien ja gezegd.

Als je een vaste oppas/nanny hebt is het wel makkelijker, maar dan heb je dus wel telkens te maken met een persoon in je huis.

Qua ruimte zouden we nog wel een 3e kunnen krijgen maar dan is het hier ook wel helemaal vol. Met een bak met geld erbij zou dat zo opgelost zijn door een groter huis te kopen (lijkt mij heerlijk, weer lekker slopen en renoveren maar dan wel alles achter elkaar kunnen doen, het blijft er hier uitzien als een onaf project, zucht)

En qua moeheid zou die nanny dan s'nachts er ook uit moeten en dan heb je dus weer dat persoon rondlopen in je huis, ik slaap bloot en wil wanneer ik maar wil ook zonder kleren uit mijn bed stappen.

Maar bovenal, ik moet er niet aan denken om weer de mmm in te gaan, weer met zo'n dikke toeter en bijhorende kwalen rond te lopen en die slechte nachten... mandarijntje is een matige slaper, dus in die zin zijn wij heel tevreden zo met 2, het is nu net allemaal te doen binnen de uren op een dag. En ik vind mijn nieuwe werk heel leuk en daar zit veel tijd in.

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

(¯`·._.·NashA·._.·´¯)

08-01-2011 om 16:01

In principe

heb ik al 1 kind meer dan "gepland". dus nee, ook met meer geld had ik er niet meer gewild, deze drie is meer dan genoeg. Enige, met meer geld zou ik minder werken, dat wel....

koentje

koentje

08-01-2011 om 16:16

Oh nee!

niet meer kinderen... maar wel drie mannen!
Multifunctionele uiteraard zodat ze ook inzetbaar zijn voor kind en huishouden, massage en bediening van de vrouw des huizes!☺☺☺

Fiorucci

Fiorucci

08-01-2011 om 16:31

Ze worden groot

Tja, als kinderen klein zijn is het met een beetje schuiven best te doen in een klein huis. Nu ze hier opgroeien is het echt een huis vol, zeker nu ook regelmatig de vriendin van oudste zoon hier bivakkeert. Dan ben ik toch blij dat er niet nog meer lange slungels hier verblijven, ik zou echt niet weten waar ik ze moet laten. En ze hebben nu ze groter zijn ook meer behoefte aan een plekje voor henzelf, ook al is het dan een niet al te grote kamer.

Rosase

Rosase

08-01-2011 om 17:00

Ja echt!

Ik roep al een heel jaar dat onze jongste vast nog wel een broertje of zusje had gekregen als ik 10 jaar jonger zou zijn en geld als water zou hebben. Nu met 3 kinderen, allebei een met tijden heftige baan en de 40 gepasseerd denk ik dat ik gewoon blij moet zijn met wat ik heb. Nog een 4e erbij zou ons wankele evenwicht echt definitief verstoren ben ik bang.

ik heb twee meiden en heb de eerste twee jaar erg zwaar gevonden. de gebroken nachten, weinig tijd voor mezelf. Weinig geld door minder werken en meer kosten. Nu ze wat ouder worden gaat het telkens beter.

Had ik een nanny gehad om hier en daar een uurtje in te spreken op de moeilijke/zware momenten, en meer dan genoeg geld om alle kinderen alles wat ik wilde te kunnen geven (sporten, muziekles, studeren) dan had ik er vast nog wel 2 bij gehad.

Uhm

in te springen in plaats van in te spreken...

Ouderwetse moeder

Ouderwetse moeder

08-01-2011 om 19:18

Huh?

Met stijgende verbazing zit ik alle berichten te lezen; meer kinderen als er meer geld beschikbaar zou zijn omdat je dan een nanny kan betalen?? Ik ben nog altijd van mening dat ouders in beginsel zelf voor de opvang en opvoeding van hun kinderen moeten zorgen. En nee, ik ben geen bejaarde moeder die op de valreep nog kinderen heeft gekregen. Ik was 27 toen mijn eerste kind werd geboren en heb toen mijn baan opgezegd om pas weer te gaan werken toen mijn beide kinderen al lang en breed op de basisschool zaten.

Ik zou eerder denken aan een goede opleiding voor mijn kinderen, welke je makkelijker kan betalen als je veel geld hebt.

Beukman en ik kenden elkaar 13 jaar toen nr 1 werd geboren. Ik zou heel graag meer dan 2 kinderen met hem hebben gekregen. Maar zoals meer mensen op dit forum (en ook irl) was het niet een kwestie van bestellen op www.ooievaar.nl. We zijn 7x zwanger geweest en dat vreet energie.

Bovendien kan ik heel erg slecht tegen weinig slaap. Graag een nanny dus .
Ik ben het helemaal eens met Maylise dat de dingen geen rechtstreeks verband houden. Ben zelf ook zwaar consuminderaar.

Eigenlijk verbaas ik me er vooral over dat het leven zo veranderd is. Ik had niet gedacht dat ik dit nog een keer zou zeggen. Ik dacht altijd dat je het zelf in de hand hebt. Maar na een heftig mantelzorgjaar waarin ik ook nog een nieuwe baan heb denk ik dat ons leven heel hectisch kan zijn en dat extra kinderen dat nog meer compliceren. Ik heb op zich geen zorgenkinderen maar wel kinderen die niet in het NL onderwijssysteem passen. Ze zijn allebei van klas of school veranderd in de weken rond de dood van mijn moeder en ik merk dat dat bakken vol energie kost. Die van 5 die naar groep 3 is gegaan slaapt nu al een week niet voor 10 uur 's avonds. Al ga ik op mijn kop staan. De ander moet nu naar speltherapie om een beetje bij te komen van 3 jaar klassikaal onderwijs. Wéér vrij nemen. Nou ja enzovoort. Oh ja, net bij mijn bejaarde vader geweest om eten en financien te regelen. Woont nog in een groot vrijstaand huis.

Niet veel familie om op terug te vallen. Dat valt toch met veel geld wel een beetje te compenseren. Ik heb ook de indruk in onze omgeving dat rijke mensen meer kinderen krijgen. Veel mensen met lbo/mbo houden het in onze omgeving op 1 kind. Bewust.

Kortom ja! ik had er wel vier gewild. Meisje/jongen maakt niet uit, wel/geen schoolproblemen maakt ook niet uit.

Primavera

Primavera

08-01-2011 om 20:42

Niet van mezelf

Och, als ik een hele grote bak met geld zou hebben gehad zou ik best nog wat meer kinderen hebben gewild, alleen niet van mezelf. Met zenuwslopende zwangerschappen, miskramen en bevallingen via keizersnedes heb ik het helemaal gehad. Ik denk dan meer in de richting van een stel pleegkinderen uit een zelfde gezin, die zo makkelijker bij elkaar kunnen blijven.
Ik ben het met Maylise eens dat materiële bezwaren niet de reden zijn waarom je een vurige kinderwens zou tegenhouden. Het werkt wel andersom, op het moment dat materiële dingen een issue worden is die wens voor nog een kind kennelijk toch minder.
Daarom weet ik ook dat mijn wens voor pleegkinderen nou niet zo groot is, meer dan 4 op een kamer wordt me teveel. Terwijl ik heel goed weet dat als de jongste een tweeling was geweest we daar wel op een één of andere manier een mouw aan hadden weten te passen door een extra kamer uit een stukje woonkamer te toveren of zo. Alleen vinden we nu die extra leefruimte dus belangrijker en naarmate ze ouder worden, worden de kosten er ook niet minder op.
Maar goed als geld geen probleem zou zijn en we een kast van een huis zouden hebben met dito tuin... tja dan zouden de overwegingen wel eens anders uit kunnen pakken. Nanny's hoef ik er dan niet bij, wel graag wat schoonmaaksters en tuinmannen om de boel bij te houden...
Groeten Primavera

liora

liora

08-01-2011 om 21:40

Leuke vraag

Ik dacht meteen: ja nog twee jongens! En dan inderdaad een kok, een nanny, een secretaresse en een personal trainer, kast van een huis.

Maar toen dacht ik: kan ik die vier kinderen genoeg aandacht geven? Want aandacht kan ik niet inkopen. En heel veel dingen wil ik gewoon graag zelf doen, omdat ik dat bij de opvoeding vind horen.

Dus nee, toch niet. Maar met heel veel geld zou ik nu wel extra hulp inkopen!

Liora

Fianna

Fianna

08-01-2011 om 22:25

Nu niet meer

Nou we zijn helemaal niet rijk (financieel dan) en hebben 4 kinderen, we kunnen niet eens een werkster betalen, laat staan een nanny, een kok en een tuinman Ik heb een tijd geroepen dat als we veel meer geld hadden en een groter huis, een werkster enz enz ik nog wel wat kinderen zou willen. De laatste tijd ben ik daar helemaal van teruggekomen en vind het heerlijk dat onze jongste over 6 dagen 1 wordt. 1 alweer, hoe is het mogelijk!

Vic

Vic

08-01-2011 om 22:53

Hmmm lastige vraag

Met de juiste man had ik misschien nog wel een derde overwogen (een jongetje), maar daar is het nu een beetje te laat voor. Ik ben er heel blij om dat jongste bijna 6 is, en steeds zelfstandiger wordt. Ik ben soms wel een beetje 'jaloers' als ik een moeder met heel jong kind zie, want de eerste 1,5 jaar vond ik ontzettend leuk. Nou ja, bijna 12 is ook heel leuk. Soms lijkt ze bijna volwassen en ze is al bijna net zo lang als ik

Moek

Moek

08-01-2011 om 23:37

Ooievaar

Ja, meer kinderen graag, maar idd wel gebracht door de ooievaar. Dan is al dat geld nog geeneens nodig. Ik ken gezinnen waar ze met 4 op een kamer slapen en alle kinderen meehelpen, en dat gaat prima. Maar die ooievaar zou wel prettig zijn.

Ouderwetse moeder

je zegt:Ik was 27 toen mijn eerste kind werd geboren en heb toen mijn baan opgezegd om pas weer te gaan werken toen mijn beide kinderen al lang en breed op de basisschool zaten.

besef je wel dat niet iedereen in de luxe positie zit om zomaar zijn baan op te kunnen zeggen als er kinderen komen?
je kan wel heel graag zelf voor je kind willen zorgen de eerste jaren,maar heel veel ouders hebben die keus niet,er moet nou eenmaal brood op de plank.

Maylise

*Echt het is mogelijk om te genieten van een groot gezin zonder allerlei personeel*

ik ken inderdaad een gezin met 9 kinderen en een normaal inkomen waar het allemaal prima lukt zonder extra personeel.
ik heb daar bewondering voor .

alleen ,voor mij persoonlijk zou dit niet werken.
ik heb vier kinderen en 1 werkster en voor mij is dat de max.,mede door mijn reuma zou ik meer echt niet aan kunnen.
Dus vandaar mijn reactie: als ik veel geld zou hebben waar ik hulp voor zou in kunnen inkopen had ik wel meer kinderen gewild.
ik vind kinderen nou eenmaal ontzettend leuk.

Maylise

Maylise

09-01-2011 om 00:54

Best verbaasd

Ik ben best verbaasd dat materiële overwegingen toch bij een aantal mensen best een grote rol spelen. Ik ben zelf altijd in de veronderstelling geweest dat mensen wel zeiden dat dit een rol speelde maar dat ze eigenlijk gewoon niet meer kinderen waren.

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je heel graag nog een kind wilt maar je hebt een chronische ziekte of zware zwangerschappen gehad of je hebt al het idee aan je maximum te zitten dat je dan zegt, hoe graag ik het ook zou willen het is echt verstandiger om het niet te doen. Ik kan me er echter absoluut niks bij voorstellen dat je dingen als de grootte van je huis of toekomstige clubjes of opleidingen mee laat spelen. Voor mijzelf kan dat nooit opwegen tegen nog een kind. Dat soort dingen vallen toch helemaal in het niet bij nog een kind?

Wat Primavera schrijft kan ik me wel goed voorstellen, je wilt eigenlijk geen kind meer en dan wordt het materiële opeens belangrijk.

Alleen andersom snap ik dus echt niet zo goed.

Maylise

Ouderwetse moeder

Ouderwetse moeder

09-01-2011 om 06:20

@ sus-anne

'Besef je wel dat niet iedereen in de luxe positie zit om zomaar zijn baan op te kunnen zeggen als er kinderen komen?'

Ja, dat besef ik me. Voor ons was het ook een stap terug, maar ik had het er graag voor over.

Maar als je het krijgen van kinderen verbind aan geld en het kunnen betalen van kinderopvang, ben je volgens mij verkeerd bezig. Liever twee kinderen die ikzelf kan opvoeden en verzorgen, dan vier kinderen die vijf dagen in de week door anderen moeten worden opgevangen, omdat de ouders moeten werken om diezelfde opvang te kunnen betalen.

Fiorucci

Fiorucci

09-01-2011 om 07:54

Maylise

Maar waar zou ik ze moeten laten dan, in de schuur??
En nu kon ik voor mijn kinderen net een sportactiviteit betalen, maar voor 8 kinderen zou dat niet gaan. En als ik het doe, doe ik het graag goed. En dan bedoel ik niet louter materiele dingen, maar wel goede basisomstandigheden.

Ouderwetse moeder

Ouderwetse moeder

09-01-2011 om 08:30

Gevolg.

Ik denk dat de volgorde waarin wij denken niet de goede is. Kiezen we voor (meer) kinderen omdat we veel geld te besteden hebben? Geld om opvang te betalen, om onze kinderen op sportclubs te doen of een goede opleiding te kunnen geven? Of hebben we al kinderen en kunnen we ze alles geven omdat we financieel goed bij kas zitten?

En Maylise, ook ik ben van mening dat de beslissing om kinderen te krijgen eerder een beslissing moet zijn die wordt genomen vanuit je verstand, niet vanuit je gevoel. In mijn allereerste posting op OO heb ik deze mening gegeven, maar kreeg zowat het hele forum over me heen.

Fianna

Fianna

09-01-2011 om 09:57

Ouderwetse moeder, gekscherend

Ik bedoel het gekscherend dat over meer geld en een nanny. Maar wat ik wel meen is dat ik een tijd lang gedacht heb dat ik nog graag wat kinderen zou willen, maar dat het in ons geval financieel niet haalbaar zou zijn. Ik neem aan dat dat geen rare gedachte is!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.