Guinevere
08-01-2011 om 13:34
Zou je meer kinderen willen als je rijk zou zijn?
Weer eens een reuze belangwekkende vraag van mij. Ik dacht eraan toen ik net het bericht las over de tweeling die de Deense troonopvolger vandaag heeft gekregen. Hun 3e en 4e kind. Mijn gedachte was: "Jaaaaah, als ik ook een rij nanny's had gehad, dan had ik misschien óók nog wel een 3e en een 4e kind willen nemen.". Hoe zit dat bij jullie? Een fijn, ruim kasteel krijg je er dan natuurlijk ook bij he!
sus-anne
19-01-2011 om 14:16
Mama van.....kay
ik ben het eens met alle waarschwingen hier.
er hoeft maar 1 malloot te zijn die fout wil,je kunt problemen krijgen op deze manier.
ik zou veel voorzichtiger zijn met wat ik op internet zet,je bent veel te goed van vertrouwen.
Rosase
19-01-2011 om 14:46
Goh margje
Nee, dat heb ik nog nooit bedacht.
Ik wel al eens mezelf gegoogled en dat was best grappig. Maar andere mensen? Nee, niet zonder concrete aanleiding.
Puck
19-01-2011 om 15:33
Nee cobi
kay zijn de eerste 3 letters van al de kinderen, het lijkt wel op de naam van één van de kinderen, maar dat schrijf je met een J aan het eind en niet met Y.
Terpi
19-01-2011 om 16:40
Rosase
Lol, zeg ik uit goede bedoelingen iets, wordt het uitgelegd als negatief en achterdochtig. De reden overigens dat ik het googlede is omdat het inderdaad bijzondere namen zijn en vooral in die combinatie uniek. Zodoende vroeg ik me af hoe makkelijk het op internet terug te vinden was en het was letterlijk met 2 zoekopdrachten gebeurd. Ik heb zelf ook 3 kinderen met opvallende namen en om die reden gebruik ik die namen allereerst al niet op het forum en al zeer zeker niet in de combinatie van alledrie. Om ff te checken heb ik ze zojuist gegoogled en zelfs met alledrie samen vind ik ze niet terug op internet maar toch... voorkomen is beter dan genezen toch? Daar nog eens bij is het niet alleen vanwege privacy van de kinderen, zoals Mama van K, A en Y zegt (ze schrijft tenslotte niets wereldschokkends) maar vooral omdat het adres er zo bij te linken is. Als mama van K, A en Y met even veel onschuld ergens meldt dat ze voorlopig even niet reageert omdat ze op vakantie gaat hoeft een onverlaat maar langs te wippen en de buit is binnen!
Maylise
19-01-2011 om 18:09
Pleegkinderen
Sommige mensen hier schrijven dat als ze meer geld zouden hebben ze graag pleegkinderen zouden willen. De meeste pleeggezinnen die ik ken hebben helemaal niet zoveel geld. Vaak een moeder die thuis is en een vader die wel werkt maar ook meestal niet bovengemiddeld veel verdienend.Ze wonen meestal ook niet erg groot. Van sommige stichtingen moet een pleegkind inderdaad een eigen kamer hebben maar dat is niet overal zo. Je krijgt ook een vergoeding voor pleegkinderen al zat dat niet in alle gevallen kostendekkend zijn.
Ik denk dat als je pleegkinderen wilt tijd een veel belangrijker factor is dan geld.
Maylise
Maylise
19-01-2011 om 21:44
Pelle
Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Het viel mij alleen op dat veel mensen hier schreven over pleegkinderen als een soort van luxe wat alleen kan als geld hebt. Dat valt echter wel mee gezien de pleeggezinnen die ik ken. Dat zijn vaak juist helemaal geen rijke gezinnen omdat ze dus inderdaad vaak maar een werkende ouder hebben. Ik meen oprecht dat tijd voor pleegkinderen veel belangrijker is dan geld of ruimte. Verder is het natuurlijk altijd een persoonlijke afweging.
Het is overigens helemaal niet zo dat ik wil dat iedereen veel kinderen krijgt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je maar 1 kind krijgt en daar ook volkomen tevreden mee bent en liever de vrijgekomen tijd/energie wil besteden aan andere dingen.
Echter als je die kinderwens wel hebt of de wil om pleegkinderen in huis te nemen en dat heel belangrijk vindt dan zou ik me niet zo makkelijk daar van laten weerhouden.
Maylise
Vic
19-01-2011 om 21:53
Pleegkinderen en geld
Volgens mij krijg je voor pleegkinderen een toelage van zo'n 600 euro per maand. 'Neem' je er drie, heb je er dus zomaar een modaal inkomen bij.
Kaaskopje
20-01-2011 om 01:28
Maylise
Ik ben met je eens dat je niet véél geld hoeft te hebben om aan pleegkinderen te beginnen, maar wel genoeg geld voor de minimale basis en daar schaar ik een eigen kamer ook onder. Eigen kinderen delen ook wel eens een kamer, maar die zijn met elkaar opgegroeid en zelfs dán is dat niet altijd even makkelijk. Ik weet dat Pleegzorg vindt dat een kind niet persé een eigen kamer nodig heeft, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik vind het om eerlijk te zijn een manier van Pleegzorg om méér ouders warm te krijgen voor Pleegzorg, maar niet in het belang van het kind zelf en ook niet in het belang van eventuele eigen kinderen. Er zullen vást pleegkinderen zijn die het gezellig vinden om een kamer te delen met een eigen kind en dat eigen kind zal aanvankelijk enthousiast zijn, want zo'n nieuw broertje of zusje is spannend. Maar er komt een dag dat die gedeelde kamer voor spanningen gaat zorgen. Pleegkind is namelijk geen logé die weer verdwijnt als de tijd om is, maar een huisgenoot die de slaapkamer ook gebruikt om te spelen met of zonder vrienden. Daarnaast vind ik dat een pleegkind het gevoel moet hebben dat er ruimte genoeg is om even tot rust te komen, maar ook gewoon om er te mogen zijn.
Chippie
20-01-2011 om 10:14
Hier...
Hier drie kinderen en redelijk bemiddeld. Drie is hier de max. En we hebben geen nanny maar wel een gastouder. We hebben drie uur een geweldige huishoudelijke hulp maar ik zou er wel een voor tien uur in de week kunnen gebruiken. Kinderen hebben een eigen kamer en we hebben nog wel een grote kamer over. Ieder kind een eigen kamertje is voor mij wel een hele grote pre (zelf nooit gehad). Qua kosten denk ik altijd "als je er drie kunt betalen, dan kun je er ook vier betalen" terwijl ik ook merk dat dat derde kind echt niet goedkoper is dan de eerste twee (derde kind heeft net zoveel schoenen, sportclubjes, schoolgeld, boterhammen, luiers, schoolboeken etc nodig als de andere twee).
Hier dus - denk ik - voldoende geld voor een vierde, maar we houden het bij drie. Omdat we dat druk genoeg vinden in de ochtend- en avondspits en we onze kinderen voldoende aandacht willen geven etc.
Maylise
20-01-2011 om 11:17
Pelle
Zoals ik schreef is dat een persoonlijke afweging. In jullie geval is het zo dat jullie een kamer delen zelf onwenselijk vinden en dus is het ook logisch dat je kinderen dat ook vinden. Bovendien zijn ze het inderdaad gewend. Misschien zou ik in jullie geval een andere afweging hebben gemaakt maar ik hecht dan ook minder waarde aan eigen ruimte. Ik zou er geen problemen mee hebben mijn kinderen een kamer te laten delen zodat pleegkind de overgebleven kamer kan krijgen maar mijn kinderen staan er natuurlijk anders is omdat ze niet anders gewend zijn dan dat ze regelmatig van kamer en medebewoners wisselen. Ik meen serieus dat als het is iets wat je echt graag wilt er vaak wel een weg is. Het kan echter zijn dat dit 'ten koste' gaat aan je eigen kinderen (zoals bijvoorbeeld kamer delen of een jaar niet op vakantie om de zolder te verbouwen) en in dit geval kan ik me goed voorstellen dat je het niet doet.
Als pleegouder mag je trouwens ook best allebei werken. Het hangt allemaal ook van de leeftijd van de kinderen af natuurlijk maar de meeste pleegzorg organisaties hebben er geen probleem mee als beide ouders werken.
Het is uiteindelijk een hele persoonlijke keuze en het is maar waar je het accent op ligt.
Maylise
20-01-2011 om 11:27
Kaaskopje
Ik ben het niet met je eens. Toen wij (heel lang geleden) onze pleegzoon kregen woonden we op een flat met 2 slaapkamers. Pleegzoon deelde dus de kamer met de tweeling die ook nog jonger waren (meestal heb je geen pleegkinderen die ouder zijn dan je eigen kinderen maar in ons geval ging het om een netwerk plaatsing)Redelijk vlug daarna zijn we wel verhuisd naar een groter huis en kreeg pleegzoon samen met mijn oudste zoon een kamer. Ze hebben heel lang samen gedeeld. Als we dus hadden gewild dat hij een eigen kamer had dan hadden we hem nooit in huis genomen. We hadden dan niet geweten wat een geweldige zoon we hadden gemist. Gelukkig hebben we wel ja gezegd en hebben we wel die fantastische zoon gekregen. Ik ben blij dat we ons niet door kamers of geld hebben laten tegenhouden.
Later heb ik er ook nog wel aan gedacht om weer pleegouder te worden maar dat hebben we om andere redenen niet gedaan. Ik vond ons om bepaalde redenen niet geschikt maar die hadden niet met ruimte te maken.
Natuurlijk wil pleegzorg graag zoveel mogelijk gezinnen maar een eigen kamer vind ik echt geen criterium om mensen af te wijzen. Het kan natuurlijk wel zijn dat voor individuele kinderen een eigen kamer wel van belang is en dat pleegzorg daarom die kinderen niet plaatst in een gezin met minder ruimte. Dat vind ik ook heel terecht maar een soort algemene regel dat er zoveel kamers als kinderen moeten zijn vind ik onnodig.
Maylise
Kaaskopje
20-01-2011 om 14:39
Andere afwegingen
Bij ons speelden ook meer zaken mee waardoor we het op dat moment een minder goed plan vonden.
Ik denk dat ons gezin best gehecht is aan eigen ruimte voor iedereen. Samen een kamer delen is rond het 10de jaar gestopt omdat beide kinderen te anders in elkaar steken om tevreden een kamer te delen. Mijn oudste dochter zegt wel eens dat ze het leuk zou vinden als er een jonger kind op haar kamer zou komen, maar ik ben daar toch huiverig voor. Deze dochter is erg gevoelig voor menselijke geluiden bijvoorbeeld. Ze is zelf niet netjes, dus grote kans op irritatie bij het pleegkind. Op de een of andere manier heb ik ook het gevoel dat je het met een pleegkind een stapje beter moet doen dan met je eigen kinderen. Idiote redenatie natuurlijk, want met je eigen kind doe je zo goed mogelijk je best. Een kwestie van faalangst vrees ik.
tonny
20-01-2011 om 14:47
Hart
Volgens mij heeft het niet zozeer te maken met geld en ruimte, alswel met je hart.
Ik vrees dat ik geen goeie pleegmoeder zou zijn, het lijkt me erg moeilijk in de dagelijkse omgang 'eerlijk' te zijn als er ook eigen kinderen zijn.
'Op de een of andere manier heb ik ook het gevoel dat je het met een pleegkind een stapje beter moet doen dan met je eigen kinderen. Idiote redenatie natuurlijk, want met je eigen kind doe je zo goed mogelijk je best.'- dat voel ik met Kaaskopje mee. Maar ik geloof niet dat het faalangst is. Je kinderen zijn je eigen vlees en bloed, van daaruit is er een bepaalde loyaliteit - met een ander kind moet dat nog ontstaan, dat voelt anders.
Maar kom, we zitten op een zijspoor.
Kaaskopje
20-01-2011 om 15:17
Tonny
Ik weet niet of het een zijspoor is. Meer kinderen kunnen ook andermans kinderen zijn
tonny
20-01-2011 om 17:02
Meer kinderen
je hebt gelijk Kaaskopje, als het gaat om 'meer kinderen' kan dat ook om andere dan je biologische kinderen gaan.
Maar ik denk dat dat niet het eerste is waar mensen aan denken bij het lezen van de vraag.
Kaaskopje
21-01-2011 om 00:06
Denk het ook niet
en op zich is dat best opmerkelijk. Want als je het wat ruimer hebt zijn de mogelijkheden om iets voor andere kinderen te doen wel groter. Maar dat moet je liggen, het gezin moet het willen en de omstandigheden moeten er naar zijn. Wij durfden het niet aan toen we er serieus over nadachten.
Sofie-Anne
21-01-2011 om 00:17
Verschil tussen man en vrouw
..onverwacht zwanger van nummer 4.. had manlief het zeeer moeilijjk, om die redenen, geen auto, geen slaapkamer, extra kinderopvangkosten. Uiteindelijk is voor alles een oplossing gekomen, ze slapen met 2-en op een kamer, eerste tijd bij ons, lening voor een grotere auto genomen, en een lease auto zakelijk gaan rijden, scheelde veel bijtelling. Wat ik wil zeggen, hier redeneerde man zeer praktisch, puur materiele beren zag hij op de weg. Maar ik vond dat juist superirrelevant, en had juist zo'n groot gevoel van, het komt allemaal goed, want we ' houden van mekaar' . mannen komen van mars..
Fiorucci
21-01-2011 om 07:10
Sofie anne
Oh dat is niet aan mannen voorbehouden hoor, mijn man wilde er ook wel zes!
Mama van Kaj, Ando en Yuna
22-01-2011 om 11:06
Ik breng weer wat teweeg hoor
Ik sta er zelf wel wat verbaasd van te kijken dat mensen alles achterhalen van je. Teveel vrije tijd of zo? Maar goed, dat terzijde geschoven hebben jullie wel gelijk natuurlijk, vooral als je het over inbrekers hebt, tja, dan is mn huis zo leeg natuurlijk Voortaan ga ik wel als Lolita door OO heen (zo heet de hond )
Margje, bedankt voor je compliment Ik hou van foto's maken
Over de topic, meer geld en pleegkinderen, ik verbind meer geld ook aan meer vrije tijd, dus dan heb ik ook meer tijd voor deze kids Ik ben niet zo goed in zwanger zijn, dus dan zou dit voor mij een mooie optie zijn
NaShA
22-01-2011 om 15:53
Lolita
heel verstandig. Ik heb een poosje geleden ook eens voor de lol de namen van mijn 3 kinderen op google ingevoerd. Ik dacht aardig voorzichtig te zijn.....fout.... Ze hebben ook niet veel voorkomende namen en dus in de combi snel te achterhalen. Ik ben voorzichtiger geworden. In ieder geval schrijf ik ze op openbare forums niet meer voluit....
Rosase
22-01-2011 om 23:20
Terpi
Ik twijfel niet aan jouw goede bedoelingen: Het getuigen van achterdocht ging nameljk niet over jouw zoeklust (die redenering snap ik nog wel).
Maar dat daar dan meteen van gemaakt wordt dat de nicknaam wel zijn zodat "het bedrijf" in de picture komt (!) vond ik toch wel een beetje apart. Dat vind ik dus echt getuigen van achterdocht. Dat iemand denkt dat je de namen van je kinderen hier voluit noemt zodat anderen dat gaan googlen, bij je fotobedrijf uitkomen en dan eerder jou als fotograaf kiezen. Zo werkt dat toch niet?
Massi Nissa
23-01-2011 om 07:48
Rosase
Dat was ik, die met die vreselijke achterdocht . En zo zie je maar hoe je elkaar kunt misverstaan op een forum. Ik was helemaal niet achterdochtig. Ik was benieuwd of het mogelijk zou zijn om iemand wier kinderen zulke aparte namen hadden, onmiddellijk te vinden via Google. En toen dat ridicuul eenvoudig bleek - het was gewoon de eerste link die Google uitspuwde - en op die eerste link uitvoerig reclame werd gemaakt voor de fotografie-hobby van de mevrouw in kwestie, dacht ik inderdaad dat het misschien een hint was om ook eens aan haar te denken als je ooit...
Ik zie de achterdocht niet zo. Wat ik wel zie is een mevrouw op het forum die zoveel informatie prijsgeeft dat iemand met slechte bedoelingen er iets naars mee zou kunnen.
Hoe dan ook, de wereld lijkt verdeeld in zij die niet googlen en zij die dat als vanzelfsprekend doen .
Groetjes
Massi
ChrisH
23-01-2011 om 10:31
Margriet
Zelfs in de Margriet wordt tegenwoordig gewaarschuwd voor de gevaren van Google en internet. (Een paar dagen geleden gelezen in een wachtkamer, was wel een oud exemplaar.)
Als dat geen bewijs is dat internet volledig mainstream is geworden
Chris
Richie
23-01-2011 om 12:41
Hier..
idd toch meer kinderen dan ik zou verkozen hebben als we het financieel minder zouden hebben. Wij zijn wat men noemt, rijk (in financieel opzicht) en hebben 5 kinderen. Man heeft een eigen bedrijf uit de grond gestampt dat erg goed loopt, ik heb daardoor de luxe om niet te hoeven werken, wij hebben redelijk wat hulp voor het huishouden (poetsvrouw, klusjesman) en een vaste oppas/nanny voor de kinderen. Het feit dat we een nanny hebben, betekent niet dat wij onze kinderen niet zelf opvoeden, maar het geeft wel veel meer rust en regelmaat in ons leven. Zo hoeven de jongsten niet steeds mee om de anderen naar school te brengen, kunnen ze lekker hun dutje doen terwijl ik of nanny naar een of andere activiteit ga met de oudste kinderen enz... Ik besef erg goed dat wij hiermee in een luxe-positie zitten en dit heeft de keuze voor nummer 4 & 5 toch zeker beïnvloed. Ik geloof echt dat we bij drie gestopt zouden zijn als we dit financieel moeilijker had geweest, ook met het oog op later. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring hé, kan mij ook wel voorstellen dat er mensen zijn die hun kinderwens niet of nauwelijks laten leiden door hun financiële situatie.
Ely
23-01-2011 om 22:16
Kijk....
Dank je wel Richie, voor je open reactie. Ik vind het fijn om te lezen dat iemand die het zo goed heeft dat ook zo durft te benoemen en eerlijk beschrijft hoe het bij jullie gaat. Ik vind toch dat veel mensen zulke rijkdom en luxe neigen te bagataliseren. Zelfs laatst een bn-er (v) zat in een interview hun rijkdom af te vlakken (ze wilde het niet rijk noemen) maar kon niet ontkennen dat ze 'goed waren' voor 73 miljoen. goshimikki, da's een boel rijk
op persoonlijk niveau, ik heb een vriendin die altijd klaagt over geld (vooral als net de lunch of borrel betaald moet worden) en laatst vertelde dat zij meerdere honderden guldens elke maand apart zetten om te sparen. Super hoor als je die keuze wilt maken maar ga dan niet mee uitgebreid lunchen om dan te zeuren over maand over aan t eind van t geld.
En ik ben het met je eens ook Richie (haha slijmbal), volgens mij is het persoonlijk en cultuur gebonden (waar t een eindigt en t ander begint is een andere dicussie). Maar voor mij is deze discussie wel boeiend want ik weet t eigenlijk niet, hoe ik hierin zit....
Richie
27-01-2011 om 20:15
@ely
Hier heb ik er niet zo'n moeite mee om er 'openlijk' voor uit te komen dat we rijk zijn, maar irl vind ik dat niet zo vanzelfsprekend. Ik probeer het niet af te vlakken, maar ik merk wel dat ik me er soms haast voor excuseer en er me ongemakkelijk bij voel bij wat minder welgestelde mensen...
Guinevere
27-01-2011 om 21:08
Richie
Ik vind het eigenlijk wel leuk dat er ook een "echte" rijkerd reageert in deze draad. Dan spreek je toch uit ervaring in plaats dat je speculeert.
Intussen droom ik lekker verder. Niet over die grote kinderschaar, wel over de nanny en de tuinman (en de villa en het zwembad en de speelkamer en de Jaguar en het 2e huis in Frankrijk en de butler).
Manda Rijn
28-01-2011 om 09:11
Echt rijk
Ik was laatst te gast bij een Rotary (waar diverse mensen bulken van de poen volgens mij) en heb toegezegd dat ik een paar keer een specifieke groep kinderen in de Bijlmer les ga geven/helpen, vrijwillig, ik werd dus weer even flink met mijn neus op armoede gedrukt toen ik vol gegeten met mijn dikke auto weer naar Haarlem reed.
Dus deze week klaag ik niet over alles wat hier in huis nog moet gebeuren en smoor ik elk commentaar wat uit het keeltje van mijn oudste komt over nog een digitaal speeltroepding.
Fijn aan dat er nu meer geld binnenkomt hier is dat het nu ook makkelijker is meer weg te geven en ik voel mij zo ontzettend rijk sinds ik daar weg reed.
Richie
28-01-2011 om 19:15
Guinevere
Ik heb heel lang meegelezen in dit draadje maar pas nu beslist om te reageren, idd om een beetje een tegenbericht te geven tegen de aanname dat je met een nanny dus meteen ook je eigen kinderen niet opvoedt... Het heeft ook mindere kanten al dat personeel hoor, je moet wel altijd opletten dat je er een beetje gekleed bij loopt, even naakt van de slaapkamer naar de douche lopen, gaat niet altijd onopgemerkt voorbij