Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

08-01-2011 om 13:34

Zou je meer kinderen willen als je rijk zou zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kijk dat is het verschil

ik sta pessimistisch in het leven vandaar die 10.000 per jaar

Ely

Ely

13-01-2011 om 23:47

Positief

Wat een lieve ouders hier allemaal. Om alles te willen betalen tot spruiten -zeg- bijna halverwege de 20 zijn.
Ik moet toegeven dat ik me (nog) niet uitvoerig heb verdiept in prestatiedruk enzo. Geloof beslist dat het meer is dan in mijn tijd. Mijn enige hedendaagse referentiekader studeerde een paar maanden geleden cum laude af aan twee studies en werkte er ook bij terwijl en woont op zichzelf. Nu aan het promoveren. Maar dat zal een vrolijke uitzondering zijn die de regel bevestigt :o)

Het valt mij erg op dat lenen erg weinig wordt genoemd. Begrijp ik deels wel (je wilt goed voor je kind zorgen) maar deels ook niet. Ik heb zelf geleend, gewerkt, extra beurs gekregen en mijn ouders hebben geholpen. (En ja, voor de liefhebbers; het was aan de TU, al vind ik dat IRrelevant, of een studie zwaar is hangt van veel factoren af, voor mij was een studie rechten pas zwaar geweest). Eenmaal afgestudeerd werd de afbetaling op de automatische incasso elke maand afgeschreven, geen centje pijn (huh huh). Als je gaat verdienen na je studie is het meestal toch meer dan je gewend was... Natuurlijk is ALLES lenen niet de oplossing maar een beetje vanne dit en een beetje vanne dat. Is toch ook goed voor ze? Ik heb het destijds ook als zelfstandig ervaren, vond het fijn om niet op mijn ouders zak te leven.
Misschien ben ik beetje rare snuiter daarin... ;o)
De mijne zit nog in de luiers en ik spaar met liefde voor haar maar sommige berichten klinken zo... beangstigend dat ik toch even wilde reageren.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2011 om 23:48

Pelle

Tjonge wat een felle toon. Ik ga mee in je verhaal dat het belachelijk is dat ze al twintig jaar met zo'n rammelfornuis koken en dan trek je weer van leer. Er zijn kringloopwinkels waar je voor een heel redelijk bedrag zaken als een fornuis kunt kopen. Zo zijn wij al 2 keer aan een wasmachine gekomen en daar hebben we nog een flinke tijd mee gedaan. Gekocht van vakantiegeld tijdens de periode dat we geen cent hadden. Ik práát uit ervaring.

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2011 om 08:42

Zelazny

Als je dat elke maand kunt missen is het geen probleem natuurlijk.

Anne

Anne

14-01-2011 om 08:56

Ook eens met zelazny

Ik merk dat ik in deze discussie erg vanuit mijn eigen beleving praat. En ik ben iemand die snel beren op de weg ziet en graag op alles goed voorbereid is. Mij geeft het een stuk rust dat ik weet dat het geld er is, binnen een paar jaar studeren mijn kinderen alledrie tegelijk, waarschijnlijk WO. Ongetwijfeld gaat er de komende jaren flink bezuinigd worden op de stufi. Ik vrees er echt voor dat studeren bijna onbetaalbaar wordt. Maar goed, van nature dus wat pessimistisch ingesteld

Grutjes

ik heb dus van die 10.000 niet de bedragen afgetrokken die ze daarvoor ook al kosten.

dus minus zak/kleedgeld = 9.100 per jaar, dan is het in 4 jaar 36.400 wat zo'n inwonend studerend kind kost.

En indd je hoeft het niet bij aanvang al op je rekening te hebben. Maar als je van een deel van je vakantiegeld het collegegeld betaald dan heb je dus geen vakantiegeld meer (hier gaat dat bedrag direct naar de spaarrekening).

Oh jippie, ze gaan natuurljk ook niet meer mee op vakantie, want dat willen ze niet meer en wij ook niet.
En dan moeten ze het zelf betalen, want wij betalen al de studie. Oh dat zal ook schelen elk jaar, want wat kost een puber wel niet op vakantie ?

Verder zie ik even geen kostenvermindering op het moment dat ze 18 worden. Ik wil sowieso dat ze vanaf hun 16e een bijbaantje nemen, want ik betaal maar tot een bepaald bedrag zak en kleedgeld en dan ben ik nogal vvd'erig dat ik vind dat ze dus zelf moeten werken om hun sms bundel, dure onderbroeken en andere onzin te betalen etc. Pubers in mijn familie krijgen zo'n 70 a 75 euro geloof ik per maand, ik vind dat nogal wat. Ik zou dan zelf eerder op 50 euro per maand uitkomen en dan dat wij de winterjas betalen, ze kunnen vanaf hun 14e toch ook al een keertje oppassen of folders rondbrengen ??

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2011 om 09:48

Manda

Ik snap je, al zijn er ook gezinnen die helemaal hun vakantiegeld niet sparen maar er rekeningen van betalen.
Mijn zoon kreeg tot zijn 18e elke drie maanden 100 euro voor kleding, de rest werkte hij bij elkaar bij tnt op zaterdag.

Manda

Ik denk dat je wat meer circa moet denken. Zo precies begroten kan niet, dan heb je toch nog steeds tegenvallers, vermoed ik zo.

Ik zou het meer houden op het begroten van de grote posten en dan nog wat onvoorzien.

Want die 20% onvoorzien, die jij nog uit je tijd in je vorige vrije dienstverlenende beroep zult kennen, die duiken altijd weer hun ugly little head op. En als je aan de ruimte kant gaat zitten dan kan je die gewoon hebben.

Bijvoorbeeld die pubers die niet meer mee op vakantie gaan. Misschien komt er wel per kerende post een andere kostenpost voor terug. Bijvoorbeeld dat je door je leeftijd niet meer kunt/wilt kamperen (je ziet: ik denk vooruit!). Of dat je Mandarijntje op kamp stuurt om wat rust aan je kop (en aan je TV) te hebben.

Oh ja, nog even over die TV: reken nog wel de muurbeugel bij je budget, is algauw over de 100 euro voor een zware platbeeldTV!

Beuk

ach het is ook lekker gewoon wat te discussieren over bedragen.

Oh en nee die tv dit gaat gewoon op de kast staan en natuurlijk niet aan de muur, dan zou ik de boel maten infreesen etc.

Haha manda

ja, het zijn flinke gaten... maar wel erg fijn. We hadden hem eerst op een krukje staan maar nu kunnen de kinderen hem zelf met zo'n knikarm naar voren trekken of terugschuiven. Nog te hoog gegrepen voor Mandarijn, maar over zich heen trekken wordt natuurlijk weer haar nieuwe raison d'etre..
en met die bedragen, het is je gegund hoor! Ik zal ze voortaan bij jou met een marge van 20% lezen

Yta Chalne

Yta Chalne

14-01-2011 om 14:51

Geld

Die vakanties, Manda, jij hebt meisjes en gemiddeld zie ik dat die veel eerder besluiten hun eigen plan te trekken in vakanties dan jongens (sorry R. Alleen, zonder kinderen willen jij en partner misschien wel liever naar New York dan naar Bretagne, dus of het de kosten zal drukken?

Nogmaals, ik héb een studerend kind en mijn oudsten zijn al groot, en ik vind het best meevallen. Lenen zie ik ook niet als drama als het nodig mocht zijn, en bijbaantjes kunnen 9 van de 10 keer gewoon. Ook bij bètastudies, een paar weken geleden had ik zelfs een student te solliciteren die technische natuurkunde studeerde en wiskunde cum laude had afgerond. Hij gaf ook al bijles aan een huiswerkinstituut. Waar een wil is, is een weg.

Oh ja, ik voel me helemaal niet geroepen om rijlessen te betalen voor mijn kinderen. Ik heb zelf niet eens een rijbewijs, als ze dat graag willen kunnen ze best een paar jaar wachten tot hun eerste baan.

Yta (jongens op vakantie)

geeft niet hoor, je weet toch allang dat ik niet vies ben van een dwingende VERANTWOORDE opvoedstijl?

Dus ze gaan gewoon tot hun achttiende mee de paden op de lanen in... haha... pubertijd bewaren ze maar voor hun midlifecrisis... en tegen die tijd zijn man en ik maar wat blij als we de fietsen van de jongens lekker vol kunnen beladen zodat we zelf minder gewicht hoeven mee te nemen.

Oh ja, en kerken en kastelen natuurlijk. Dan lekker die dikke kunstreisgidsen van Dumont bij de jongens in de fietstas en de Loire affietsen.. hmm..

Oh leuk die variabelen die je niet kan inschatten

inderdaad, dan gaan ze niet meer mee, maar dan ga je zelf duurder en vaker, maar dan buiten het seizoen want dan is het weer goedkoper, oh heerlijk allemaal dingen die ik niet kan plannen maar wel kan beredeneren in totaal idiote lijstjes. En zal ik nog even stom doen en vertellen dat we om de 5 jaar een verre reis willen maken als de kinders volwassen zijn (dus zeg vanaf dat mandarijntje 16 is ofzo, dan is de oudste 22,5). Als eerste op de lijst staat natuurlijk Korea, mijn man wil daar heel graag naar toe met zijn vieren. En ik wil dan doorvliegen naar zo'n verlaten eilandje ergens in Azie, Vietnam ofzo en dan heel simpel in een dorpje net als die mensen een tijdje leven. En ook een keer naar zuidAmerika en naar Afrika en overal naar toe.

Ok maar dan moet ik wel over een tijdje die fijne baan weten te krijgen. Kijk zo werkt dat bij mij, ik ben vandaag heel tevreden over mijzelf (opdracht afgerond, factuur uitgeprint) en dan bedenk ik wat allemaal niet heb en nog wil en dan slaat dan om in mineur en stomme lijstjes.

STOP ik ga nu even genieten van mijn nog kleine dochtertjes, eentje heeft vannacht voor het eerst (vlaggen uit, zet het nieuws aan) de hele nacht rond geslapen. Ik werd wakker vannacht en dacht dat ik op haar lag want ik hoorde, voelde en rook haar niet want ze was nog in haar eigen bedje AHHH een hele nacht heb ik geslapen !

liora

liora

14-01-2011 om 18:50

Wow!

Go Mandarijntje, geweldig! Kan me voorstellen dat je vanmorgen niet begreep wat er aan de hand was!

Ha manda

Dat is inderdaad het Grote Geluk.

Wakker worden en beseffen dat je niet gewekt bent...

Vaak werd ik dan toch even wakker op het tijdstip dat ik anders gewekt zou zijn, vooral als het heen en weer ging.

Maar doorslapen, tegen alle verwachting in, zomaar...

Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2011 om 21:04

Okee pelle

Als ik er te lang over doorga..: dat is niet de bedoeling. Maar als het sowieso niet de bedoeling is dat iemand ingaat op een onderdeel van wat je schrijft begin er dan niet over.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2011 om 12:55

Wel lief dat jullie een oplossing bedenken.

Guinevere

Guinevere

16-01-2011 om 20:20

Jessica5

Ja, ik ben eerlijk gezegd een beetje de draad kwijt. Dat Deense prinselijk paar heeft in elk geval een hele discussie op hun geweten.

Mama van Kaj, Ando en Yuna

17-01-2011 om 11:46

Absoluut...

maar dan zou ik er ook een heleboel geadopteerd hebben, dat zwanger zijn is niet zo mijn ding helaas...

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2011 om 12:14

Daar zeg je zo wat mamma van

Met meer geld zou ik natuurlijk een groter huis hebben, met meer ruimte voor kinderen en dan zou ik zéker voor pleegkinderen gegaan zijn. Het ontbreekt ons nu gewoon aan voldoende ruimte waar een kind, die niet voor niks bij zijn of haar ouders weg moet, zich terug kan trekken als daar behoefte aan is.

Terpi

Terpi

18-01-2011 om 20:52

Mama van kaj ando en yuna ot

Even heel offtopic vroeg ik me zomaar af of jij je bewust bent van het feit dat je in 2 muiskliks met naam en adres te achterhalen bent op internet door je OO nick? En of je dat prima vindt? Ben gewoon nieuwsgierig

blip

blip

18-01-2011 om 21:06

Ik heb...

4 kinderen, ook wel de financiele mogelijkheden (ik heb dit draadje nog niet gelezen).Mijn kinderen zijn reeds groter, studeren aan de unief, ik heb voor hen een studentenwoning gekocht zodat ik niet moet huren, en omdat ik toch langere tijd met studenten zit. Destijds heb ik wel ff aan een 5e kind gedacht, maar eigenlijk ben ik blij met mn 4, nu ze groter zijn heb ik weer alle tijd om alles te doen, vroeger gaf ik toch wel graag veel tijd en aandacht aan de kinderen. Ik heb ze financieel ook altijd alles kunnen geven; reizen, cultuur, computers, uitstappen ed Maar ik had van mijn ouders destijds ook al onze bouwgrond gekregen (ik kom uit een gezin van zelfstandigen met 5 kinderen, financieel ook goed ruim)
ik ben dus blij dat ik m'n 4 kinderen steeds alles heb kunnen geven, zowel de aandacht als op financieel vlak, het zijn lieve, slimme verstandige kinderen

Ely

Ely

18-01-2011 om 21:16

@mama van... ot

ok, had ik me niet in verdiept maar je maakt me wel nieuwsgierig....hoe dan?

Jesse_1

Jesse_1

18-01-2011 om 23:53

Eenvoudig (o.t.)

De kinderen hebben niet echt veel voorkomende namen, en dan de combi.
Copy-paste in Google does it.
Jesse

Massi Nissa

Massi Nissa

19-01-2011 om 07:44

Terpi

Was mij ook opgevallen. Ik dacht dat het misschien expres was om de aandacht te vestigen op haar bedrijf, klopt dat, mama van K A Y?
Groetjes
Massi

19-01-2011 om 08:35

Bedrijf is niet van mij (ot)

haha, jullie denken door zeg Nee hoor, ik ben gewoon trots op mijn kinderen en wat ik hier schrijf is nou niet zo heel erg bijzonder denk ik Verder zit ik met veel OO leden al op hyves, dus die komen ook wel achter mn gegevens

Het bedrijfje KAYMA is van mijn man trouwens, daar heb ik weinig mee te maken Ik werk in de zorg en daarnaast maak ik vaak foto's, uit de hand gelopen hobby zeg maar

Sancy

Sancy

19-01-2011 om 08:38

En je eigen bedrijfje?

margje van dijk

margje van dijk

19-01-2011 om 08:52

Mama van kay

Net als Terpi en Massi ben ik ook heel verbaasd dat je zo openlijk alles neerzet op internet. Zoals hier al gezegd: google op de naam van je kinderen, daarna hebben we jouw naam en toenaam te pakken, vervolgens googlen we dié, en dan hebben we je complete adres en telefoonnummer. Iedere idioot hier kan dat doen. We weten ook al op welke school je oudste kind zit, we zouden je ontzettend fijn kunnen gaan stalken. Gelukkig hebben we daar geen aanleiding toe, maar misschien zou je (ook in het belang van je kinderen) kunnen overwegen om een iets minder in het oog knallende nick te nemen, die wat minder uitnodigt om je eens wat te gaan uitgraven.

Leuke foto's trouwens

Margje

Rosase

Rosase

19-01-2011 om 13:45

Nog meer ot

Hoe komt iemand erbij omdat te controleren?

Was ik werkelijk nooit opgekomen, zeker de link naar het bedrijf niet. Vind ik ook een beetje getuigen van erg veel achterdocht eerlijk gezegd.

Wel vind ik dat de meelezer gelijk heeft. Het hoeven niet de mensen te zijn die je kent waar je iets van te vrezen hebt. Wie weet wat voor gekken er hier op de achtergrond meelezen.

margje van dijk

margje van dijk

19-01-2011 om 14:00

Dat is toch niet zo gek?

Ik google regelmatig iemand, dat is toch tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld? We leven in het digitale tijdperk Als ik iets lees over een apparaat wat mijn aandacht trekt dan google ik het, als ik een afspraak heb met iemand die ik niet ken google ik hem/haar, als er iemand solliciteert of anderszins iets wil doe ik het ook. Dus als hier dan iemand met zo'n in het oog springende nick gaat posten dan is dat bijna automatisch wat ik doe, inderdaad.

En als ik het doe, dan zijn er vast meer die het doen. En dat blijkt ook wel. Dit is toch ook precies waar we onze kinderen voor waarschuwen? Nooit je eigen naam noemen als je chat, nooit zomaar je adres geven. Je weet niet wie het allemaal leest, en je hebt niet in de hand wat ermee gebeurt. Als iets eenmaal op internet staat is het er niet zomaar weer vanaf.

Mama van KAY, ik zou gauw een andere nick kiezen als ik jou was, en deze niet meer gebruiken. Je hebt geluk dat het archief van Ouders Online niet toegankelijk is voor zoekmachines, dus wat je hier schrijft is niet zomaar googlebaar. Dus hier is het nog te overzien

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.