viridantia
12-05-2011 om 22:13
Zijn er mensen die de hele jeugd van de kinderen 3 hoog achter in amsterdam zijn blijven wonen?
het stikt in het archief van de draadjes over Amsterdammers die twijfelen of ze de stad uit moeten om een TUIN te kunnen hebben voor de kinderen. Meestal ging het hen aan het hart om hun geliefde stad te verlaten en waren het allemaal lijders aan het allergitis almerensis syndroom.
Toen ik een kdv voor de kinderen zocht hoorde ik dat met het tweede kind veel stellen de stad uittrekken. Maar ik las een paar maanden geleden in de Volkskrant ook dat steeds meer (autochtone) gezinnen in de stad blijven, ook met 3 a 4 kinderen. Inderdaad struikel je in sommige buurten over de bakfietsen op de stoep, en de scholen binnen de ring worden (weer) aardig wit.
Vroegah was ik altijd van mening dat een tuin buiten heel leuk is als de kinderen nog klein zijn maar als ze eenmaal puber zijn zijn ze je dankbaar dat je in Amsterdam bent gebleven. Gewoon even 14 jaar doorbijten, abonnement op Artis en zo.
Maar ik krijg nu ook die hang naar een tuin, is het niet voor de kinderen dan wel voor mezelf. Geen zin om nog een zomer op een heet flatje door te brengen, en altijd weg te moeten naar een speeltuintje of zo. En ondanks dat een GVB tramhalte dichtbij is, ga ik toch niet zelden de stad in om van die speciale winkeltjes en het uitgaansleven gebruik te maken. Kan ik net zo goed verkassen toch?
Nou vraag ik me af, zijn er hard core Amsterdam liefhebbers, die daadwerkelijk gewoon de hele jeugd van hun kinderen 3 hoog achter zijn blijven wonen, in een 3-4 kamer appartement(je) zonder tuin, totdat hun kinderen het huis uit gingen. En hoe was dat?
May
15-05-2011 om 18:30
Ik had het nooit verwacht
Maar woon prima op mijn plek in mijn nieuwbouwwijk van een jaartje of 15 oud die op fietsafstand van de stad is.. We wilden destijds in de binnenstad maar konden zo gauw geen huis vinden. .Nu hoef ik echt niet meer... De kinderen spelen heerlijk buiten, ik heb groen om me heen en als ik naar de stad moet ben ik er zo... Ik vind een ruim huis met veel groen inmiddels onmisbaar!
liora
15-05-2011 om 18:51
Margriet
Hoi,
Ik woon wel binnen de ring maar niet in wat in Amsterdam de binnenstad heet.
En wat ik bedoel met hoger opgeleiden heeft niks met titels te maken of zo. Maar ik bedoel meer dat ik niet zou willen wonen in een straat die tijdens een WK wordt behangen met oranje vlaggetjes.
Mijn grote nadeel: drie hoog, geen balkon.
Maar in NW waar jij woont vraag ik me af of je kinderen dan op een basisschool zitten vlakbij, met een lage citoscore. Zo nee, dan heb je daar meteen je nadeel te pakken lijkt me.
Liora
Temet
15-05-2011 om 19:45
Liora
"Maar in NW waar jij woont vraag ik me af of je kinderen dan op een basisschool zitten vlakbij, met een lage citoscore. Zo nee, dan heb je daar meteen je nadeel te pakken lijkt me"
Ik heet wel geen Margriet, maar mijn kind zit dus inderdaad op een school dichtbij.Die heeft een lagere citoscore dan de gemiddelde school in Zuid, vermoed ik zo. Je zal nu toch wel weten dat de belangrijkste voorspellende factor voor het opleidingsniveau van het kind het opleidingsniveau van de ouders is. met dat in het achterhoofd maak ik mij over mijn zoons (en tzt dochters) schoolloopbaan eigenlijk weinig zorgen.
Ook van deze school gaat een serieus percentage kinderen naar het VWO.
Groeten,
Temet
tonny
15-05-2011 om 19:58
Over dat kerkelijke dorp
Zelf woon ik in een nogal kerkelijke omgeving;het dorp heeft 18 kerken waarvan een stuk of vier zeer orthodox. Ons rijtje woonhuizen telt mensen van diverse kerkgenootschappen en ook buitenkerkelijken.
- Jarig op zondag, mooi weer en je wilt lekker met je vrienden/familie in de tuin zitten. Dit wordt niet gewaardeerd door je buren.
Dat herken ik niet. Hier ziet iedereen in de tuin te verjaardag-vieren en het enige gezin dat dat vanwege hun levensovertuiging niet doet op zondag, groet de rest nog steeds.
- Het is mooi weer op zondag en je zet het zwembadje in de voortuin (enige plek waar dat kan). Voorbijlopende kerkgangers groeten je plotseling niet meer.
Geen idee. Hier zie ik nergens voortuinen waar badjes in passen
- Je bent een ondernemende timmerman (of ander vak) die naar dit dorp is verhuisd. Helaas krijg je geen opdrachten want je hoort niet bij de juiste kerk.
Dan moet het wel een dorp met een enorme overvloed aan aanhangers van een bepaalde richting zijn. Als het zo ernstig is, had de ondernemer onderzoek moeten doen naar de levensvatbaarheid van zijn bedrijf en een andere locatie moeten kiezen. Ik neem aan dat zulke omstandigheden bekend zijn.
- Je wilt op zondag naar je favoriete restaurant. Helaas, die is gesloten.
Nou, alle restaurants zijn hier open. Zwembad ook.
- Je kinderen willen spelen met twee nieuwe buurkinderen in onze voortuin (doordeweekse dag). Kinderen gaan keurig vragen of dat mag. Helaas, de nieuwe kinderen mogen nog niet eens je tuin aan de voorkant in. (en geloof me, wij zijn best een keurig gezin)
Huh??? Wat heeft dat precies met kerkelijk zijn te maken?
- Streng christelijke partij in het dorp keurt de gemeentelijke subsidie aan de plaatselijke peuterspeelzaal af (en heeft helaas veel invloed). Die psz is nergens voor nodig, kinderen horen thuis, net zoals moeders.
Dat kan alleen eventueel gebeuren als de SGP de meerderheid heeft. Er zijn -denk ik- maar zeer weinig gemeenten waar dat aan de orde is.
tonny
15-05-2011 om 20:05
Hoho - en o.t.
ik heb geen last van koopzondagen. Maar ik mis ze ook niet.
Alles heeft voor- en nadelen, en inderdaad, je zoekt iets wat bij je past, en bij je gezinssituatie.
Als een bepaalde gemeente een Vrije School heeft, zullen antroposofen geneigd zijn daar een huis te zoeken, want als ouders word je veel en vaak op school verwacht. Als een bepaalde gemeente reformatorisch onderwijs biedt, trekt dat ook mensen. Zo gaat dat.
'Een klusje doen' vind ik wat anders dan muren uitbreken en tegels uithakken, bijvoorbeeld. Daar waren onze overburen onlangs druk mee doende. een totaal uitgeleefd huis kreeg een nieuwe kans. Prachtig, maar ik vond het best fijn dat ze bij de ger. gem. in ned. bleken te horen en op zondag even rustten van deze arbeid
Ik zit er niet mee als iemand zijn auto poedelt hoor, mij best, maar van die vreselijke herrie, da's geen feest in een woonwijk waar huizen dicht bij elkaar staan.
Ah we zijn allemaal niet zo ruimdenkend als we denken te zijn.
Kaaskopje
15-05-2011 om 20:07
Liora
Maar ik bedoel meer dat ik niet zou willen wonen in een straat die tijdens een WK wordt behangen met oranje vlaggetjes.===
Daar kan ik mij iets bij voorstellen, maar daar hoef je niet voor in de categorie hoger opgeleid te vallen. Man en ik zijn ook niet echt types voor een volksbuurt waar men 'gezellig' van alles samen doet. Ik kijk er niet op neer, maar op den duur zou ik me er niet prettig bij voelen, denk ik. Maar tussen dat en buurten waar iedereen in beschaafde afstandelijkheid intelligent zit te wezen zijn er wijken, buurten, dorpen, etc., waar men in alle tevredenheid de gulden middenweg kent.
Kaaskopje
15-05-2011 om 20:09
Tonny
Ah we zijn allemaal niet zo ruimdenkend als we denken te zijn. ====
Nee dat is waar. Ik betrap me er helaas ook wel eens op. Het is niet anders
liora
15-05-2011 om 20:31
Temet
Dan is het voor jou geen nadeel. Maar ik ken wel mensen in NW die een heel end fietsen naar die ene echt goede school, ondertussen drie slechte scholen passerend...
Annet
15-05-2011 om 20:34
En dat is nou het verschil tussen een kerkelijk dorp en een chri
Jij herkent vooral de nadelen niet omdat die er niet zijn bij jullie. Bij ons dus wel.....
Het gaat ook niet om het kerkelijk zijn, maar om het streng christelijk zijn. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
En ja, onze buurkinderen die bij een streng christelijke kerk horen mogen niet met mijn kinderen spelen. Wat heeft dat met kerkelijk zijn te maken? Voor mij niets. Deze kinderen spelen met geen enkel kind uit ons stukje straat. Dat mogen ze gewoon niet van hun vader. Wij zijn niet christelijk genoeg.
Ik ben wel blij dat ze op zondag stil moeten zijn want in hun achtertuin maken ze asociaal veel herrie (geschreeuw, geruzie, etc).
Tihama
15-05-2011 om 20:54
Maar tonny
Als je nou fulltime werkt, en je mag op zondag niet klussen én je mag de was niet doen én je mag op zondag niet winkelen: dan blijft er dus welgeteld 1 vrije dag per week over om alles te doen. Hoe doe jij dat dan?
Tihama
Kobalt
15-05-2011 om 22:28
Tihama
Ik ben Tonny niet, maar ik de mensen die op zondag niet klussen, de was niet doen, niet winkelen, niet naar het strand gaan, niet varen, niet naar de bioscoop gaan, niet uit eten gaan, niet internetten en het erf niet harken, die doen dat op zaterdag.
Die doen dus alles op een dag. Voor mijn broer is de zaterdag een heel druk dagje. Maar daarentegen kan hij op zondag lekker uitrusten. ☺
Kaaskopje
16-05-2011 om 02:50
Misschien vaker klusjes in de avond
en de vrouw meer of volledig thuis, waardoor er op zondag tijd voor rust is?
Een beetje o.t.: wat mij eigenlijk meer stoort dan iemand die op zondag een half uur timmert is een folderbezorger die met Kerst of Pasen een pak folders door de brievenbus duwt. Ik verbaas me daarover en ik vind het niet bepaald getuigen van goede manieren.
Fiorucci
16-05-2011 om 07:21
Tonny
Dat jij ruimdenkend bent is fijn, maar als je in een dergelijk dorp woont is de goegemeente dat niet, dat is het punt. Lees de posting van Annet,het gaat niet alleen om een keer niet boren. Het gaat zelfs in sommige dorpen om zoiets als tv kijken.
albana
16-05-2011 om 08:20
Een dergelijk dorp
Zo'n streng cristelijk dorp ken ik uit ervaring.....Mijn (andere) opa en oma woonden er. En erg prettig vond ik het er niet, daar waren 2 stromingen. De 'strenge' (in het zwart naar de kerk en inderdaad op zondag mag helemaal niets, niet eens de t.v. aan) en de 'vrijdenkenden' ,tot die laatsten behoorden mijn grootouders. Er was áltijd rivaliteit tussen die 2 groepen, mijn vader (die er opgroeide) weet nog precies wie bij 'hun' hoorde en niet (qua familie's, ondernemers etc.). Mijn grootouders hadden een boerderij om in hun levensonderhoud te voorzien en qya werk waren ze niet afhankelijk van kerkelijke stromingen, maar van een coöperatie en die waren niet gebonden aan kerken.Maar de rivaliteit was altijd 'aanwezig', dat wist ik (toen nog erg jong) zelfs al.....bij bepaalde huizen mocht ik amper op de stoep staan, deed ik dat toch dan jaagden ze me weg met een opmerking of lelijk kijken of wat dan ook. Bij mijn opa en oma mocht alles,maar gingen we naar het dorp dan was dat gebonden aan strikte 'regels' qua gedrag/uiterlijk en in een heleboel winkels kwamen we dus nooit. Zo'n onderling rivaliserend dorp daar zou ik het denk ik niet lang volhouden. En in een steng cristelijk dorp kan ik me voorstellen dat je er moeilijk 'tussen' komt als je anders bent dan de anderen.
Maar om eerlijk te zijn.........hoeveel zijn er daarvan in Nederland???
Volgens mij is dat een geweldige minderheid!
Blijven er over nog een héleboel andere dorpen en steden waar je daar allemaal geen last van hebt of gaat krijgen,
groeten albana
Fiorucci
16-05-2011 om 09:18
Albana
Het zijn er meer dan je denkt. Daarbij nog dorpen waar de sociale controle groot is, waar over je geroddeld wordt als je de ramen niet vaak genoeg lapt.
Manda Rijn
16-05-2011 om 09:27
Oh vreselijk
"waar over je geroddeld wordt als je de ramen niet vaak genoeg lapt."
dat het uberhaupt bestaat, die burgertruttigheid, afschuwelijk, die mensen hebben geen boeiend leven en zijn zich mi niet bewust van het grotere plaatje. Ja waardeoordeel, maar hoe kan je je nu druk maken over het raamlapgedrag van je buren....
Kijk zoiets bedoel ik, het idee alleen al dat hier een buur komt vragen naar mijn ramen, ach nee gillend gek zou ik worden. Wel heb ik een buurvrouw die een keer wou weten wat er aan de hand was toen mijn dochter niet op school was, "ze is ziek" en dan door blijft vragen "wat heeft ze dan ?" en als ik dan s'middags met dochter toch de deur uit ga "is ze weer beter, gaat ze morgen weer naar school ?". Daar word ik wel kriegel van, aan de andere kant het is zo'n lief mens, zo'n uber moederkloek waar mijn dochter altijd welkom is om te spelen en eten etc.
Ik las afgelopen wk (of was het ek ??) ook dat er wijken waren waar mensen ruzie hadden omdat er mensen waren die niet mee wilden doen met die vlaggetjes. Jemig wat erg ! Mee moeten doen, oh nee bah daar ben ik allergisch voor.
Manda Rijn
16-05-2011 om 09:34
Ja christelijk
ik ken ze, ben er tussen opgegroeid, klagen over dat wij op zondag buiten aan het spelen waren (en gillen en alles wat erbij hoort), niet open doen op zondag als we sint maarten aan het lopen waren. Overigens waren ze ook nog eens racistisch met grapjes over joden en negers.
Zo grappig. Ik met mijn eerste vriendje (allebei leuk in de hippe kleding) zag dat hun autolampen nog aan waren, dus wij even aanbellen om dat te melden, komt er een heel geschokt en angstig kijkende buurman richting deur die blijkbaar iets heel engs van ons verwachtte. Hij zei niet eens dank je wel. Oh vreselijk eng zo'n stelletje allochtone pubers in zwart leer met afgescheurde broekspijpen. Jezus brrr nee. Ik heb zulke negatieve associaties bij die streng christelijke mensen die van alles eisen van hun mede mens aan rust en respect maar zelf zo negatief, kil en akelig zijn naar alles en iedereen die niet streng gelovig zijn.
tonny
16-05-2011 om 09:53
Oranje vlaggetjes en dan nog wat
Sja, die oranje vlaggetjes - de orthodox kerkelijken hebben in elk geval met veel hoogopgeleiden gemeen dat ze geen oranje vlaggetjes aan de gevel hangen.
Die vlaggetjes hingen er bij ons in de straat wel vorige zomer. Door kerkelijke buren opgehangen.
Ik vind de term 'streng christelijk' niet de lading dekken, trouwens. Mensen die serieus navolgers van Jezus Christus zijn en in daden uitvoeren wat hij voorleefde - daar zullen niet veel mensen wat tegen hebben.
'Kerkelijk' is wat anders - dat hangt samen met de sosm zeer strenge regels die kerkgenootschappen ontwikkelen door de jaren heen.
Manda Rijn
16-05-2011 om 09:59
Divers
ik hou persoonlijk van een wijk waar het nogal divers is. Waar je dus hoogopgeleide mensen hebt, alternatieve types, gays lesbo's, kleur en diversiteit in religie, jeep 4wd en afgeragte oude saab.
Maar goed, niet te vinden dat weet ik ook wel. Behalve in het centrum, maar daar kan je dan weer niet buiten spelen in een leuke woning met flinke tuin. En je hebt dan dat zwerfvuil overal en die geru van de friettent verderop etc etc.
nee het ultieme plekje om te wonen zal ik nooit vinden vermoed ik.
Manda Rijn
16-05-2011 om 10:11
Eens tonny
"Mensen die serieus navolgers van Jezus Christus zijn en in daden uitvoeren wat hij voorleefde - daar zullen niet veel mensen wat tegen hebben"
Ik snap alleen niet hoe je aan een buur kan vragen of hij op zondag niet in de tuin wil werken of de kinderen niet buiten wil laten spelen, koopzondag vind ik ook zoiets.
Ik vind het het zelfde als ik vanuit mijn overtuiging op maandag alleen hinkelend over straat ga en dat ook vraag van mijn buren. "ik zou het fijn vinden als ik jou ook op maandag zie hinkelen". En als je dat dan niet doet "ik zag jou afgelopen maandag niet hinkelen !!".
Kom zeg, geloven is een privekwestie. Ik hoef geen respect te uiten voor iemands overtuiging door deze uit te voeren in een aanpassing van mijn gedrag. Mijn respect gaat niet verder dan "dat geloof/vind jij, prima" en verder hoef ik er niets mee.
Manda Rijn
16-05-2011 om 10:25
Kaaskopje
"is een folderbezorger die met Kerst of Pasen een pak folders door de brievenbus duwt. Ik verbaas me daarover en ik vind het niet bepaald getuigen van goede manieren."
huh ? Ik snap het niet. Kan je het nog een keer uitleggen ?
Hier helemaal geen ongeadresseerde folders, ik heb een nee -nee sticker, ik vind het namelijk zonde van het papier en die brievenbus zit dan telkens vol wat ik dan weer weg moet brengen. Aan goede manieren denk ik niet.
Temet
16-05-2011 om 10:33
Liora
"Dan is het voor jou geen nadeel. Maar ik ken wel mensen in NW die een heel end fietsen naar die ene echt goede school, ondertussen drie slechte scholen passerend..."
Bedoel je nou dat het voor mij geen nadeel is dat mijn zoon op een slechte school zit, of bedoel je dat ik toevallig een van de weinige goede scholen in Nieuw West heb getroffen?
Zoons school is geen slechte school, zoons school is een zwarte school. Met een goed inspectierapport, dat had ik wel eerst even bekeken. Overigens hadden de meeste scholen in de buurt een goed inspectierapport (eentje niet, daar vocht het team elkaar de tent uit). In die rapporten wordt de gemiddelde score aan het eind gerelateerd aan de populatie op school: liggen de opbrengsten op, onder of boven het verwachte niveau?
Ik vermoed dat die mensen die zover fietsen niet per se fietsen naar een school met een opbrengst boven het te verwachten niveau, maar naar een school met een populatie waarbij de verwachting en ook de uiteindelijke uitkomst hoger is. Ofwel: men fietst de zwarte scholen voorbij op zoek naar de witte. Over de kwaliteit van het onderwijs zelf zegt dat ondertussen helemaal niks.
Waarbij ik er dan even vanuit ga dat 'goed onderwijs' vooral betekent: onderwijs dat tot een zo hoog mogelijk eindniveau opleidt. Je kan goed onderwijs natuurlijk ook anders definiëren, maar ook daar zie ik niet per definitie een verschil tussen zwarte en witte scholen, tenzij je goed onderwijs zou definiëren als "onderwijs, gegeven op een school met maximaal 30% zichtbaar allochtone leerlingen", maar zo formuleert geen mens het
Uiteindelijk wordt de schoolkeuze m.i. in de meeste gevallen vooral gebaseerd op "het goede gevoel" en niet op een beschouwing over de inhoudelijke kwaliteiten van het onderwijs, daar weet je ook meestal veel te weinig van. Zeker als je van buiten komt en geen kennisen in de betreffende buurt hebt. De inspectierapporten geven ook niet altijd de informatie waar je als ouder naar op zoek bent.
Groeten,
Temet
albana
16-05-2011 om 13:21
O ja fiorucci?
En hoeveel zijn er dan wérkelijk zo erg? Ik geloof het niet helemaal snap je, de katholieke niet(beweert iemand hierboven), dus de onderste provincies kun je uitsluiten. Op de veluwe en rond volendam enzo...en verder???
Ik denk dat het een grote minderheid is in het grote aanbod van dorpjes,dorpen en steden.
Qua sociale controle........ik denk dat dat ook erg afhankelijk is van de gemiddelde leeftijd in een wijk en hoe de samenstelling is. In Haarlem woonde ik 'op kamers' bij een alleenstaande man die op 'zee' was bijna altijd. In een buurt waar bijna alleen oudere alleenstaande dames woonden. Na de eerste roddels (wij hadden natuurlijk een verhouding, de oude bok lust wel een groen blaadje etc.etc.) bleek ik toch best wel aardig en vriendelijk te zjn. Maar toen begon het 'bemoederen' van bakjes eten die ik kreeg toegeschoven tot vragen over wie ik nu weer meebracht naar huis. Ach ja, die dames hadden ook geen fluit te doen zo de hele dag, toch? Dus was mij in de gaten houden toppioriteit nummer 1. Of ik kreeg te horen dat ik het toch wel erg laat had gemaakt gisteren en waar ik dan toch was?
Ik geloof niet dat een héél dorp (of het moet een piepkleine zijn met 4 huizen en een cafe ofzo) zich alleen maar kan bezighouden met sociale controle van iedereen. Ik bedoel, normale mensen moeten toch werken? En eten koken en tientalle andere dingen.......Dan heb je toch geen tijd om op te letten wie er wanneer in jouw straat de ramen wast???
groeten albana
Manda Rijn
16-05-2011 om 13:51
Normale mensen
moeten werken, ja en dan heb je soms ook vrouwen die gewoon veel thuis zijn en die gaan zich dan bezig houden met wat de buren doen zoals ze bij jou ook deden in Haarlem (welke wijk was dat ?).
Oh ik zie het trouwens ook wel bij mannen, die zijn dan met pensioen, we hebben hier een man die in de buurt van de vuilcontainer gaat staan en dan aan mensen vraagt die er iets anders in doen dan een vuilnis zak (bijvoorbeeld een albert heijn tas met oude knuffels en speelgoed) vraagt waar je woont. Ja dat heb ik mee gemaakt, ik heb hem ook verteld waar we wonen trouwens. Hele rare man is het, zo'n chagerijn. Mijn jongste vind het leuk om in alle voortuintjes de hekjes open en dicht te doen (zwaait dan daag, alsof ze daar woont). en dat mag natuurlijk niet bij hem. Terwijl hij er juist blij mee moet zijn want die vent heeft verder geen bezigheden...
ach ja.
Fiorucci
16-05-2011 om 14:32
Ohja albana
De katholieke kleine dorpjes wel degelijk, daar komt mijn schoonmoeder vandaan namelijk (noord limburg). Juist die enorme sociale controle was de reden van de verhuizing van mijn schoonouders naar het westen. Daar zijn nog heel veel vrouwen thuis en die hebben het heel druk met elkaar in de gaten houden. Dan hebben we nog dorpen in het Groene Hart, waar ik vlakbij woon, waar het echt not done is om op zondag maar iets meer te doen dan opstaan en eten. Mijn buurvrouw, die daar opgroeide, mag op zondag eten, zitten, lezen en naar de kerk en echt niet meer. Zelfs een spontaan praatje over de heg zit er niet in op zondag.
krin
16-05-2011 om 14:38
In het groene hart
Werd mijn vader veertig jaar geleden door de buur-boer gevraagd waarom hij toch op zondag in de tuin werkte. Of hij de zondagsrust daarmee niet schond. Mijn vader vroeg wat die man dan zoal passend vond als bezigheid voor de zondag. Nou, kerken, zitten en lezen, dat was het wel. Mijn vader legde toen uit dat hij voor zijn werk de hele week zat en las, en dat hij op zondag uitrustte door iets heel anders te doen. Toen was het goed.
Belle Époque
16-05-2011 om 17:38
Manda, van dat soort mannen...
Ik zit op een volkstuincomplex en daar hebben we ook zo'n man, zo'n pensionado die alles en iedereen in de gaten houdt en er bijna op klaarkomt als hij mensen bars terecht kan wijzen. Sommigen noemen hem de Tuin-gestapo. We vragen ons ook altijd af hoe zo'n man moet zijn (geweest) als collega of echtgenoot (hij is niet getrouwd).
Volgens mij vind je dat soort mensen overal.
Annet
16-05-2011 om 20:14
Sociale controle is een ander onderwerp
Ik heb hierboven ergens gezegd dat in katholieke dorpen de dwang van de zondagsrust veel minder is.
Maar dat zegt niets over de sociale controle. Ik denk dat daarin geen verschil is tussen christelijke dorpen en katholieke dorpen.
Margriet*
16-05-2011 om 21:16
Vic en liora
Vic, als je beter leest zou je weten dat ik in een prachtwijk woon. Wat ik wil zeggen is dat een achterstandwijk of what's in a name, divers is. Zo woon ik in een 'slechte wijk' volgens vele Amsterdammers maar heb ik wel hogeropgeleide buren en ja Liora ook hier zijn scholen met een hoge Citoscore en die zijn heel multiculti met ouders van verschillende nationaliteiten met verschillende achtergronden en opleidingen. En nee, wij hebben niet heel veel straten in de buurt waar veel oranje vlaggetjes zijn .
Margriet*
16-05-2011 om 21:30
Liora
Waarbij ik maar wil zeggen dat ik en Citoscore en diversheid van scholen allebei belangrijk vindt.
Overigens zitten hier veel scholen in de wijk met diverse populaties en scores. Zoals op meer plekken in Amsterdam ook in Zuid is niet elke school hetzelfde.