Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-05-2011 om 22:13
het stikt in het archief van de draadjes over Amsterdammers die twijfelen of ze de stad uit moeten om een TUIN te kunnen hebben voor de kinderen. Meestal ging het hen aan het hart om hun geliefde stad te verlaten en waren het allemaal lijders aan het allergitis almerensis syndroom.
Toen ik een kdv voor de kinderen zocht hoorde ik dat met het tweede kind veel stellen de stad uittrekken. Maar ik las een paar maanden geleden in de Volkskrant ook dat steeds meer (autochtone) gezinnen in de stad blijven, ook met 3 a 4 kinderen. Inderdaad struikel je in sommige buurten over de bakfietsen op de stoep, en de scholen binnen de ring worden (weer) aardig wit.
Vroegah was ik altijd van mening dat een tuin buiten heel leuk is als de kinderen nog klein zijn maar als ze eenmaal puber zijn zijn ze je dankbaar dat je in Amsterdam bent gebleven. Gewoon even 14 jaar doorbijten, abonnement op Artis en zo.
Maar ik krijg nu ook die hang naar een tuin, is het niet voor de kinderen dan wel voor mezelf. Geen zin om nog een zomer op een heet flatje door te brengen, en altijd weg te moeten naar een speeltuintje of zo. En ondanks dat een GVB tramhalte dichtbij is, ga ik toch niet zelden de stad in om van die speciale winkeltjes en het uitgaansleven gebruik te maken. Kan ik net zo goed verkassen toch?
Nou vraag ik me af, zijn er hard core Amsterdam liefhebbers, die daadwerkelijk gewoon de hele jeugd van hun kinderen 3 hoog achter zijn blijven wonen, in een 3-4 kamer appartement(je) zonder tuin, totdat hun kinderen het huis uit gingen. En hoe was dat?
24-05-2011 om 07:55
Oorspronkelijke vraag:
je oorspronkelijke vraag was: hoe is het (lees: hoe erg zou het zijn) om maar gewoon 3 hoog achter te wonen en op te groeien?)
Mijn mening:
Ik denk dat het niet erg is zolang de ouders het als "niet erg" ervaren.
Als de ouders het gevoel hebben dat ze daar fijn wonen, en het plezier ook uitstralen, dan vinden de kinderen dat normaal.
Ze weten namelijk niet beter
24-05-2011 om 08:28
Bovenhuis
Opgegroeid in bovenhuis in de stad, zonder balkon of tuin boven de winkel van mijn ouders. En ik wist inderdaad niet beter. Mijn moeder ging toen wij heel klein waren wel regelmatig naar een park en op zondag gingen wij weleens wandelen. Ik heb niet het gevoel of ik veel gemist heb hoor. Wij wonen nu ook in de binnenstad en ik wil niet anders. Wel heb ik een volkstuin waar ik graag in het weekend naar toe ga. Ik weet van vroeger dat andere middenstandsgezinnen op zaterdagavond naar de camping gingen en dan zondagavond weer terug kwamen.