Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zijn er mensen die de hele jeugd van de kinderen 3 hoog achter in amsterdam zijn blijven wonen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dus...........

(ik lees nog maar zijdelings mee) kan je de hele discussie over goede of slechte scholen eigenlijk wel als overbodig beschouwen, want aan goede scholen in je buurt waar tegen de tijd dat jouw kind naar school moet heb je dus 'niks' qua buurt-woonomgeving. In ieder geval hoef je in grote steden niet rekening te houden met het schoolaanbod lijkt om je heen lijkt me. Want als ze 'goed' zijn is er geen plek en als ze slecht zijn willen de meeste ouders hun kind er niet op. Dus een reden om voor die scholen op die plek te blijven wonen is er niet.
Of zie ik dat nu zo krom?
groeten albana

liora

liora

19-05-2011 om 14:57

Albana

Hoi Albana,

Dat klopt niet helemaal, ik heb echt heel veel pech gehad toen. De meeste ouders vinden echt wel een plek op een school in de buurt.

Liora

Kasja

Kasja

19-05-2011 om 15:29

Albana

Dat hoeft niet zo te zijn maar het kan inderdaad lastig zijn. Je hebt hier in de buurt veel verschillende scholen van hele uiteenlopende kwaliteit. Inderdaad sommigen met een flinke wachtlijst. Dat is inderdaad een typisch grote steden probleem. Een van de voordelen van wonen in een dorp is inderdaad dat je makkelijker een school naar keuze kan vinden.

Wij hebben veel geluk gehad dat de school hier vlakbij plaats had en dat was de school die we ook wilden.

Maar dat is absoluut in dorpen en steden buiten de randstad een stuk makkelijker. Zo heeft alles voordelen.

Kasja

Kasja

19-05-2011 om 15:30

Oh en

Wel een voordeel van de grote stad is dat je hier mee verschillende soorten scholen hebt dan in dorpen. Je hebt scholen van bepaalde richtingen die daarbuiten nauwelijks of niet te vinden zijn. Zo zitten bijvoorbeeld de kinderen van een goede vriendin op een Joodse school. Dat is op niet veel plaatsen te vinden.

Margriet*

Margriet*

19-05-2011 om 22:48

Hoho liora

Ik weet niets over de scholen in jouw buurt dus oordeel ik er niet over. Ik heb het idee dat je weinig van de scholen bij mij in de buurt weet maar je hebt er wel een oordeel over. Veel of weinig slimme kinderen in een klas bijvoorbeeld. Hoe weet jij dat zou precies? Dat heet een vooroordeel. Ik werk in Zuid en kom langs veel scholen die er aardig gemengd uit zien. Bovendien weet ik dat de scholen in de Pijp ook enorm gemengd zijn (da's toch ook Zuid?). Dat is het beeld wat ik zie, verder weet ik er niets van. Waar ik ook maar weer mee wil zeggen dat een kleurtje niet alles zegt.

liora

liora

20-05-2011 om 09:17

Margriet

Toevallig werk ik in West en weet ik heel wat van scholen daar, dus een vooroordeel niet echt.
Ik heb al eerder uitgelegd wat ik belangrijk vind op een school. Dus scroll maar even terug.

En geloof me, ik ben niet de enige. Waarom zouden de scholen bij mij in de buurt anders zo populair zijn?

Ik schrijf veel en je pikt er dan één zinnetje uit on dat vervolgens af te kraken. Dat vind ik geen zinvolle manier van discussiëren.

Het valt me trouwens op dat jij ook her en der wat roept: dat ik in Amsterdam ook een huismet tuin kan vinden betaalbaar als ik maar buiten de ring kijk. Dan doe ik dat en zeg tegenbje datdst niet klopt en daar reageer jedsn niet meer op.

Lastig hoor!

Liora

Milkshake

Milkshake

20-05-2011 om 09:37

Liora

Dank voor je uitleg. Ik zelf ben van mening dat vooral een goede juf of meester van groot belang is. Hier wisselen ze elk jaar van juf en meester. Soms is dat lastig als er eentje goed bevalt en soms komt het goed uit. Dat kan per jaar verschillen.

Vic

Vic

20-05-2011 om 09:43

Populariteit

Ik zie dat hier in het dorp ook. De scholen met de witste populatie (hoogstopgeleide ouders) en de hoogste citoscores zijn populairder dan de meer gekleurde scholen met een lagere eindcito. Dat terwijl die twee scholen met meer diverse populatie volgens de onderwijsinspectie (veel) hoger scoren, zowel op leerresultaten als qua sociale omgeving. Dat ze hoger scoren vind ik niet heel opmerkelijk. Met zoveel verschillende culturen onder een dak moet er ook meer aandacht worden besteed aan sociale aspecten (pestprotocol, samenwerking), en er moet lesinhoudelijk meer gedifferentieerd worden.

N.a.v. vic

"Met zoveel verschillende culturen onder een dak moet er ook meer aandacht worden besteed aan sociale aspecten (pestprotocol, samenwerking)"

Een tijdje geleden is er een dame geweest die een etiquetteboek voor kinderen geschreven heeft (Reinildis van Ditshuizen? Ik weet het niet meer precies). Zij werd geïnterviewd door het Parool en stelde dat het op scholen vaak zo'n lawaaiige en ongedisciplineerde zooi was, en vervolgde 'op de zwarte scholen valt het wel mee, want omdat daar kinderen van allerlei achtergronden door elkaar zitten worden er door de leerkrachten duidelijke normen opgelegd. Maar op witte scholen lijkt iedereen te denken dat men 'vanzelf' wel weet hoe het hoort, en dat is dus niet zo'
Zij constateerde dus precies wat Vic ook zegt.

Groeten,

Temet

liora

liora

20-05-2011 om 10:50

Tja

Dat is echt niet mijn ervaring. Op de 'zwartr' school van zoon vond ik bepaald gedrag en taalgebruik echt schokkend. Dat heb ik op de witte school nog niet ervaren.

Belle Époque

Belle Époque

20-05-2011 om 14:47

Liora

Ik begrijp je streven om je kind op een zo wit mogelijke school te krijgen wel. Maar ben je niet bang dat je kind dan wel een érg eenzijdig beeld van De Maatschappij krijgt...?

En ik weet dat sommige witte kindertjes van hoogopgeleide ouders en een gegarandeerde VWO-potentie ook érg schokkend kunnen zijn (geldt ook voor sommige hoogopgeleide ouders van witte kindertjes met die VWO-potentie).

Margriet*

Margriet*

20-05-2011 om 21:51

Liora

Ik kan niet in je portemonne kijken maar ik kan wel uit je posting lezen wat voor keuzes je maakt. Je kiest daarbij eerder Zaandam dan een buitengebied van Amsterdam. Volgens mij maak je daarbij niet de keuze op financieel gebied maar op wijk. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
En ik pak inderdaad dingen uit je postings die mij triggeren.
Zoals je zelf al zegt maak je ook nuances in de achtergrond van scholen in jouw wijk. Die zou ik ook graag terug zien in mijn wijk. Maar jij scheert ze allemaal over een kam. Ik weet niet welke kennis je hebt over de scholen en op welke manier, maar als je puur naar de citoscore en het kleurtje kijkt is dat veel te beperkt.
Overigens kijk ik bij mijn kinderen voornamelijk hoe ze in de klas het naar hun zin hebben en wie er voor de klas staat. Dat laatste is nog het meest van belang en dat kan van jaar tot jaar verschillen en is afhankelijk van kind tot kind heb ik ook helaas ervaren (en andere ouders met mij). Dom zijn mijn kinderen in ieder geval niet en de invloed op kinderen is maar beperkt. Niet op alles kun je sturen.

liora

liora

21-05-2011 om 19:29

Viridantia

We zijn een beetje met jouw draadje aan de haal gegaan, maar ik ben benieuwd: ga jij de stad verlaten?

Homoscene en voorzieningen

Die homoscene vind ik persoonlijk nou ook niet zo belangrijk, maar culturele voorzieningen wél. Zowel voor mezelf als voor de kinderen is het prettig dat er musea op loopafstand zijn en veel leuke culturele activiteiten. Ik vind het ook heel prettig dat het voorzieningennivo hoog ligt.
De kinderen vinden het ook plezierig dat er veel mogelijkheden zijn. Jongste verzuchtte afgelopen weekend nog hoe fijn het is om in de stad te wonen (nadat wij eerst buiten de centrumring woonden, wonen we nu bij het centrum)
Ik ben voor mezelf heel blij dat ik vrijwel nooit de auto hoef te pakken, maar dat bijna alles zich op fietsafstand bevindt.

liora

liora

23-05-2011 om 12:47

Gelezen

Hoi Skik,

Ik had het al gelezen! En dat is natuurlijk fijn.

Pelle, ik denk wel dat naarmate kinderen ouder worden het wel heel fijn wordt als er ook cultuur, kunst en diversiteit is in een stad. Want jouw kinderen kunnen dan misschien eerder naar vriendjes fietsen, de mijne kunnen dat op een gegeven moment ook, dus dat is maar een voordeel dat enkele jaren geldt.

Maar mijn kinderen kunnen als ze groter zijn ook naar theater fietsen, naar de universiteit fietsen, het HBO, als ze homo zijn kunnen ze veilig in hun eigen stad uitgaan, en uitgaan kunnen ze gewoon op de fiets en op de fiets weer naar huis. Ze hoeven niet in nachtbussen of nachttreinen met allemaal doorgezopen jeugd.

Dus ik denk echt dat voor oudere kinderen Amsterdam helemaal te gek is! En nu ze jonger zijn hebben ze er weinig last van. Voor mij betekent het vaak naar park, bos, kinderboerderij, speeltuin, etc. Maar goed, ik heb geen keuze, kan hier niks kopen. Dus ik schik me maar in mijn lot.

Liora

Vic

Vic

23-05-2011 om 14:25

Pelle

"Theater hebben we in Hoofddorp ook hoor"
Ben je wel eens in de bioscoop in Hoofddorp geweest? Wat een sfeerloos hol. Is het theater leuker?

liora

liora

23-05-2011 om 15:02

Pelle

Nou toevallig ga ik inderdaad vrij vaak naar het museum, ook wel regelmatig alleen.
Helaas wordt het Stedelijk nu al heel lang gerenoveerd, maar toen ik opgroeide hier (zelfde buurt) gingen ik en mijn zussen zeker twee keer per maand met mijn vader naar het Stedelijk Museum. Echt waar! Mijn vader bekeek de kunst en gaf ons opdrachtjes (zoek een schilderij met een lampje).

Maar als ik het had kunnen betalen had bij mij de tuin en de ruimte vast ook de doorslag gegeven hoor. Maar dat betekent niet dat Hoofddorp ook nadelen heeft!

Liora

liora

liora

23-05-2011 om 15:14

Pelle

Ik zou in Amsterdam geen huis met tuin kunnen betalen, ook niet in Noord. Alleen in Zuidoost en dat wil ik inderdaad niet. Amstelveen kan ik ook niet betalen.

Thuisvoelen

Ieder het hare, ik voel me thuis in de stad en niet in een dorp of een buitenwijk. Voor een ander ligt dat weer anders. Een huis met een tuin zegt met niets op een locatie die ik niet fijn vind. Dan maar liever kleiner maar met (voor mij) fijne buren en een leuke omgeving. De locatie telt zwaarder dan het huis voor mij.

Biene M.

Biene M.

23-05-2011 om 16:45

Feest

In 1986 ben ik als 16-jarige in Amsterdam komen wonen. En nog steeds voel ik me vaak zo bevoorrecht als ik, gewoon onderweg naar iets, door het Vondelpark fiets of over de gracht loop. Vandaag even tussen twee voedingen door naar de tentoonstelling Picasso in Parijs in het Van Gogh geweest, heerlijk. Met de kinderen naar de Parade, we lopen de deur plat bij Artis. Mijn oudste zei laatst nog dat we er wel voor moesten zorgen dat haar kleine broertje en zusje ook zo leuk moeten opgroeien als zij. En vandaag zeiden mijn man en ik tegen elkaar dat we toch maar binnen de ring willen blijven wonen. Eigenlijk maken we meer gebruik van de stad dan we ons vaak realiseren.

O ja, de titel Feest slaat erop dat alledaagse dingen hier feestelijk worden, doordat je in zo'n monumentale omgeving leeft. Dat zou ik denk ik ook wel hebben in het coulissenlandschap van de Achterhoek, waar ik het ook prachtig vind, of in Zuid Limburg, maar ik denk niet dat ik in die omgeving op mijn plaats zou zijn. Hier voel ik me thuis.

Biene m (ot)

Die Picassotentoontstelling, kan je daar nog wat zien of is het daar haringen-in-een-ton?

Groeten,

Temet

Liora, elk voordeel heb ze nadeel

"als ze homo zijn kunnen ze veilig in hun eigen stad uitgaan"

http://www.at5.nl/artikelen/30696/toename-homo-gerelateerd-geweld-in-amsterdam

"Maar mijn kinderen kunnen als ze groter zijn ook naar de universiteit fietsen, het HBO". Toen wij onze nummer 3 en 4 verwachtten heb ik aan mijn man voorgesteld om van Rotterdam naar Boerenkoolstronkeradeel te verhuizen. Want dan moeten ze wel met hun 18e de deur uit. Hier in de buurt zijn ook zo'n beetje alle denkbare opleidingen, voor je 't weet zijn ze met 25 jaar nóg de deur niet uit...

Maargoed, elke woonomgeving heeft zo zijn voors en tegens. 'T is maar net waar je waarde aan hecht en welke keuze je hebt. Ik snap eigenlijk ook niet waarom velen hier elkaar willen overtuigen van de charmes van hún woonomgeving.

skik (lekker rustig en ruim in een buitenwijk met alle voorzieningen maar op de fiets zo in het centrum van de grote stad, dat wil toch zeker iedereen? )

Biene M.

Biene M.

23-05-2011 om 17:52

Temet

Het was bij de tentoonstelling minder druk dan in de rest van het museum Waarschijnlijk doordat de meeste bezoekers buitenlandse toeristen zijn die juist voor de Van Goghs komen. Goed te doen dus en aanstaande zondag is de laatste dag!

Fiorucci

Fiorucci

23-05-2011 om 18:26

Biene

Ohja heerlijk, het grote stadgevoel, ik mis dat weleens in onze slaapstad..
Hetzelfde gevoel had ik ook in Londen: Hier zou ik goed kunnen aarden!

liora

liora

23-05-2011 om 18:48

Ja heerlijk

Ik vind het ook heerlijk! En voor mijn werk ben ik ook veel op pad in de stad, en dat is heerlijk!
Maar kan me ook bijzonder goed voorstellen dat het heel fijn wonenbis in sommige delen van Slotervaart, Osdorp, etc.

liora

liora

23-05-2011 om 18:51

Toevoeging

En daar heeft dit draadje zeker aan bijgedragen!

Kiki

Kiki

23-05-2011 om 19:46

Dan wel niet woonachtig in a'dam

wel in Den Haag en ik ben een ernstige stadse. Ik ga er ook niet weg, ook niet nu de derde op komst is en wij op zoek zijn naar een nieuwe woning. Alleen Den Haag is een optie. Ik heb trouwens wel een tuin, maar de huizenprijzen zullen in Den Haag iets lager liggen vermoed ik.

Kan ook prima met kleine kinderen en van de stadse voorzieningen maak ik met verve gebruik. Ik heb me er allang bij neergelegd dat ik lang zal moeten halen en brengen naar school, clubjes en vriendjes. Dat is dan maar zo. De culturele voorzieningen, de levendigheid, de gezelligheid, de keuze in (middelbare)scholen en de winkels die tot erg laat open zijn (24-uurs super om de hoek) vind ik erg gemakkelijk.

Als ik een bos wil rijd/fiets ik er wel heen, volgens mij heeft overigens Den Haag meer groen dan bijvoorbeeld Pijnacker-Nootdorp (die op iedere grasspriet een woonwijk zet) en een van de mooiste natuurgebieden van NL vind ik persoonlijk de duinen van Meijendel en dat is voor mij op tien minuten fietsen en het strand en zee natuurlijk

Overigens hier heb ik ook specifiek gekozen voor een witte school. Ik wil niet dat mijn kind een minderheid is in zijn klas. Idealiter zou het leuk zijn om een leuke mix te hebben, maar die scholen had ik dan net niet in de buurt of vond ik het schooltype niet geschikt of sprak de school niet aan.

Denk trouwens dat de meerderheid bewust of onbewust kiest voor een school met mensen met vergelijkbare achtergronden. hoe komen de scholen anders zo wit en zo zwart) maar niemand durft het toe te geven.

Izar

En ook heel betaalbaar!

skik

viridantia

viridantia

23-05-2011 om 22:59 Topicstarter

Liora

Ik was even op vakantie, dat is de reden dat ik nu pas iets van mij laat horen.

Ik ben er nog niet uit. Ik ben geloof ikook erg stads (net als KIki en Biene), voor koopzondagen en tegen oranje vlaggetjes . Maar anders dan jij heb ik niet mijn hele leven in A'dam gewoond (wel in andere leuke steden) en mijn (schoon)familie woont er ook niet. Wel vind ik Amsterdam heel leuk en heb me er nog nooit verveeld.

Ik wil eigenlijk en en. Een stedelijk leven en een tuin. In andere steden dan Amsterdam is misschien wel mogelijk met mijn budget.
Mijn andere overweging is, al die stedelijke voorzieningen (zoals een filmhuis, winkels waar ze ook heel specifieke delicatessen verkopen, aparte cursussen, ruime keuze in musea en tentoonstellingen etc.) daar maak ik amper gebruik van sinds ik kleine kinderen heb (behalve Artis dan), dus daarvoor hoef ik niet te blijven. Maar dan wil ik wel naar een andere leuke plek toe.

Vandaar dus mijn oorspronkelijke vraag, hoe is het (lees: hoe erg zou het zijn) om maar gewoon 3 hoog achter te wonen en op te groeien?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.