Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zijn er mensen die de hele jeugd van de kinderen 3 hoog achter in amsterdam zijn blijven wonen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

14-05-2011 om 17:51

Pelle

Nee ik dacht inderdaad vooral aan echt kleine dorpen. In Hoofddorp of Almere zou het vast geen probleem zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-05-2011 om 20:48

Albana

Ik vind het dan ook verbazingwekkend dat er mensen bestaan die ondanks alle voorzieningen (trein,auto etc.etc.) toch amper in andere provincies komen en er helemaal niks van weten en hun hele mening baseren op ideeën die ze hebben opgedaan uit kletspraatjes van anderen die er ook niks van weten.°°°

Dat is een reden waarom we met plezier in Nederland op vakantie zijn geweest met de kinderen. We vonden het belangrijk dat ze eerst zagen wat er in Nederland zoal te zien en te doen is. Het buitenland kon altijd nog.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-05-2011 om 20:58

Albana

Ik vind het ideaal om in een stad te wonen, omdat we geen auto hebben. Wij wonen op het gebied van voorzieningen heel centraal. We zitten zo bij een station, winkels, de stad, buitengebied waar het echt mooi is. Ik heb ook in een niet al te groot dorp gewoond en ik zou daar best weer wennen denk ik, maar ik zou het gemak van de stad en het winkelaanbod van onze stad zeker missen.

Margriet*

Margriet*

14-05-2011 om 21:17

Vidantia

Ik zei het al berust op vooroordelen. Ik weet niet waar je in de stad woont maar je blijkt Nieuw West en Noord dus echt niet te kennen. Duidelijk nooit verder gekeken dan je neus lang is??
Als je hogeropgeleiden zoekt (is dat je maatstaf???) dan kom je in Amstelveen (Diemen snap ik niet zo goed) of Amstelveen. Maar dan mis je een hoop.
Bij mij in de buurt is het zo gemeleerd dat jij niet ziet dat er van alles is, je ziet alleen maar de nadelen en die berusten nog ook eens op een hoop vooroordelen. Blijf lekker zitten waar je zit, want ook mijn buurt kun je denk ik niet betalen.
Je weet pas hoe je woont en hoe dit voelt als je er daadwerkelijk woont zoals Albana beschreef, wie woont er om je heen, hoe is je huis. Nou dan heb ik het zeer goed, zeker weten beter dan met een gezin op drie hoog achter. Behalve natuurlijk als ik dat leuke grachtenpandje, een heel pandje in de pijp of een dubbel benedenhuis met tuin ergens in de plantagebuurt of in Zuid kon betalen.
Gelukkig hebben een aantal leuke mensen die vanuit 'binnen de ring' (waaronder ikzelf ) ontdekt hebben hoe leuk het wonen is, dus ik ben gezegend met veel hoger (maar ook hele leuke lager) opgeleide buren. Kortom een goede mix.

Margriet*

Margriet*

14-05-2011 om 21:20

Vidantia

Ken uw stad. Wat is de verhouding gezinnen, alleenstaanden in een stad. Gezinsdrama's noemen als voorbeeld slaat echt nergens op gezien het percentage gezinnen dat in de stad woont.
Wat is het verschil tussen een gezinsdrama en een afrekening (Cor Houtman had ook een gezin).

Margriet*

Margriet*

14-05-2011 om 21:29

Kaja

"Dan wil ik een tuin met vrij uitzicht en konijntjes en egels die door de tuin lopen en heel veel ruimte en stilte."
Hebben wij ook!!

"Dat is gewoon een heel ander soort leven. Dat is ook een hele andere situatie dan wel in de stad werken maar in een buitenwijk wonen. In dat laatste geval verander je alleen je woonomgeving maar de rest blijft hetzelfde wat in sommige gevallen niet perse zal leiden tot een betere levenskwaliteit."

Leg eens uit? Wij werken in de stad (ok mijn man het laatste jaar niet meer, vanwege carriere redenen). Wat is precies mijn andere leven. In de buurt hebben wij een rijk sociaal leven. Al onze vrienden zijn bijna de stad al uit, die niet weg zijn, is 20 minuutjes fietsen

Mijn levenskwaliteit is hier met sprongen omhoog gegaan. Veel meer contact met buren, een tuin, geen gesleep meer naar je auto vier straten verder op. Kinderen die altijd kunnen buitenspelen in parken, hutten bouwen. Niet altijd als het lekker weer is gesleep naar hot en her. Maar keuzes daarin kunnen maken. Natuurlijk is de stad wat verder weg, maar nog dichtbij genoeg om vaak te gebruiken, zeker nu de kinderen groter zijn. Je behoeften worden anders, met kleine kinderen is het veel makkelijker dat jij die keuzes maakt. Groter kinderen hebben andere behoeften.

Kasja

Kasja

15-05-2011 om 00:43

Magriet

Met een ander soort leven bedoel ik dat als ik buiten wil gaan wonen dat ik dan ook echt een ander leven wil leiden. Dus niet elke dag op en neer naar de stad om daar te werken maar in de nieuwe omgeving werken. Als ik aan buiten wonen denk dan denk ik vooral aan mijn vroegere ervaringen in de woongroep en de caravan. Toen had ik echt een ander soort leven. Beetje hippie achtig. Niet elke dag naar werk zoals nu maar meer vanuit huis werken. Heel veel dieren houden ipv alleen twee (overigens hele lieve en leuke) hondjes. Zelf groente verbouwen. Deels leven van het land. Dat soort dingen. Zo heb ik een poosje geleefd en dat zou ik ergens wel weer willen. Echt midden in de natuur. Dat trekt mij meer dan een buitenwijk.

Wat betreft levenskwaliteit zal het voor iedereen anders zijn. Voor mij speelt de hele kleine afstand mee die we allebei naar werk hebben. Mijn man vooral maakt lange dagen. Het niet hebben van enige reistijd vergemakkelijkt ons leven echt.

Vrienden van ons die nog in de stad werken maar wat verderop wonen hebben allemaal minimaal een half uur reistijd en vaak nog wel meer. Na werk is het dus echt haasten om kinderen van crèche en BSO te halen. Dat lijkt me niet fijn. Ik werk vijf minuten lopen van de school van mijn kinderen af en we wonen nog weer eens vijf minuten lopen verder op. Het spaart echt veel tijd uit om hier ook te wonen. Zeker voor mijn man die vaak lange dagen maakt. Hij komt soms thuis om te eten en gaat daarna nog even naar kantoor. Dat zou niet lukken als we veel verder zouden wonen. Dan zou hij langer op zijn werk moeten blijven en dus niet samen met de kinderen kunnen eten.

Sociaal leven kan je in een nieuwe omgeving ook weer opbouwen maar dat kost echt veel tijd. Je ziet je vrienden die je al hebt ook minder vaak. Mijn vrienden die nu verder wonen zien we echt minder vaak. We moeten nu plannen wanneer we elkaar zien en een avond afspreken. Met vrienden in de buurt gaat het allemaal spontaan. Na het eten belt er regelmatig iemand aan om langs te komen of vraagt of een van ons even naar het café komt of iets dergelijks.

De vrienden die nu in een buitenwijk wonen komen echt niet als ze eenmaal thuis zijn weer deze kant op. Dat kost veel te veel tijd. Ze hebben daar wel vrienden maar dat kost ook tijd om die vinden. Bovendien zijn dat vaak een ander soort vriendschappen. Misschien omdat ze elkaar minder langer kennen en misschien omdat ze elkaar in een andere levensfase hebben ontmoet. Dat weet ik niet.

Contact met de buren hebben wij trouwens ook wel. Niet met alle buren even veel maar er zijn genoeg mensen in de straat met wie we een goed contact hebben en waarbij we over de vloer komen. Ook in de binnenstad staan mensen open voor contact met de buren.

De auto staat inderdaad niet naast de deur maar aangezien we dat ding alleen gebruiken als we 's weekends eens naar buiten willen is dat niet echt bezwaarlijk. Ik doe verder alles lopend of op de fiets.

Parken hebben we hier ook en oudere kinderen kunnen ook op staat spelen. Ik laat inderdaad niet een 4 jarige op straat spelen als ik er niet bij ben wat ik in een buitenwijk wel zou doen. Oudere kinderen kunnen wel hier spelen. Ik ken trouwens ook wel buurten/straten midden in de binnenstad waar veel kinderen buiten spelen. Onze straat is daar inderdaad iets minder geschikt voor maar oudere kinderen kunnen best een rondje hier fietsen of skaten op staat.

Voor mij hangt het fijn hebben hier in de stad echt samen met het feit dat we op een relatief klein oppervlakte alles hebben.

Daarnaast vind ik de sfeer in de stad echt heerlijk en die sfeer is gewoon anders dan in een dorp of buitenwijk. Die sfeer verschilt ook per stad. In sommige steden zou ik me vast minder thuis voelen.

liora

liora

15-05-2011 om 07:28

Ehh

Hoi,

Kasja, de dingen die je noemt hebben toch niet zoveel te maken met stad of niet? Ik woon in Amsterdam maar fiets een half uur naar mijn werk. Ik vind dat ook te lang eigenlijk maar werk is een jaar geleden verhuisd dus niks aan te doen. Realiseerde me laatst dat als ik in Zaandam of Haarlem zou wonen, ik sneller op werk zou zijn, maar dan niet fietsend maar met trein of bus.

Anyway, kopen is toch niet meer aan de orde.
Wat ik trouwens het allerbelangrijkste vind is om in een goede buurt te wonen met wat hoger opgeleide mensen (niet verkeerd bedoeld). War mensen de straat een beetje schoon houden en vriendelijk zijn. En waar goede scholen zijn!

Liora

Wat overblijft

Het enige dat overblijft van álle argumenten stad/dorp/aglomeratie etc.etc. is dat voorzieningen afhankelijk zijn van het inwoneraantal. Bij een vergelijkbaar inwonertal heb je ong. dezelfde voorzienigen en cultureel aanbod. Er zijn nog wat factoren die dat nog versterken of verzwakken,maar dat maakt niet zo héél veel uit. Dus een kleine stad of een groot dorp of een extreem grote stad. Het 'bied' allemaal een gelijkwaardig aanbod van dat al.
Dus het grootste gedeelte van de argumenten die gebruikt worden om te blijven waar je bent is onzin, die vind je op héél véél andere plekken in Nederland ook.
Blijft over werk en de reistijd ernaar toe. En misschien je sociale omgeving. Je werk kan je 'meenemen' dat wil zeggen als je een vergelijkbare baan op een andere plek zou kunnen vinden en dat ook wil. Blijft over je sociale omgeving, je contacten, je vrienden en buren. Nee die kun je niet meenemen, maar die bouw je op willekeurig welke plek uiteindelijk wél op. Dat kost tijd, járen tijd misschien wel. Maar ooit zal die nieuwe plek net zo vertrouwd en veilig voelen als waar je nu woont.
Niemand kan in de toekomst kijken, alleen jij en je gezin kunnen zulke ingrijpende beslissingen nemen.
groeten albana

Ooo, mijn opa!

Nou snap ik 'm.........ik dacht niet aan mijn opa want die is overleden! Overigens ken ik de mensen die nu in het huis wonen ook....Kennis mee gemaakt toendertijd en we zijn 1 keer wezen kijken in hun verbouwde huis. Het is erg, erg mooi geworden. Tjonge,jonge...en dan te bedenken dat wij het altijd zo koud hadden daar, het was weliswaar een mooi huis en een geweldige omgeving, maar erg tochtig.Nou als je tijdens de verbouwing die dunne (buiten) muren zag was dat geen wonder!
Ooo, woon je er nu?
En spijt ervan? (hahaha)
Overigens waren wij op 30 april 2009 ook dáár. Je snapt het wel denk ik.
groeten albana

Trix

Trix

15-05-2011 om 09:01

Juist!

Het huis van je opa! Wij wonen er niet hoor, het stond alleen te koop in de periode dat wij op zoek waren naar een huis. Het is gekocht door een soort huisjesflipper, zij heeft het helemaal opgeknapt en daarna weer te koop gezet. Het heeft toen best lang te koop gestaan, de crisis en zo, en uiteindelijk is het vorige zomer verkocht. Het nieuwe gezin heeft vervolgens het hele dak laten vernieuwen, er zat nl. asbest in en ze wilden dakramen laten plaatsen voor een slaapkamer op zolder.
Wij wonen in dezelfde wijk en genieten enorm van de prachtige omgeving. Ook hier veel toeristen, nu nog veel pensionada's op fietsen, straks in de zomervakantie gezinnen met kinderen.
Maar nu weet ik nog steeds niet of jij in dezelfde plaats woont, denk het niet trouwens aangezien je het steeds over dorp hebt. Mijn plaats is dan officieel geen stad, maar staat wel in de top 15 van NL qua inwonertal.

Nee kleiner

Nee, hier is het 'kleiner' dan bij jouw. Qua toeristen in het wel vergelijkbaar, ik denk dat het zomers net zo druk is als bij jullie.
Trouwens in die plaats van jouw zou ik ook best willen wonen...soms zie ik wel eens advertenties in die buurt voor een baan zoals ik heb en dan mijmer ik er wel eens over.....
Maar ach, we hebben het hier ook goed.
Dus we wonen niet in dezelfde woonplaats.
groeten albana

Kasja

Kasja

15-05-2011 om 12:04

Liora

Mijn rationele argumenten om hier te blijven hebben inderdaad niks met de stad te maken. Dat zouden we op andere plaatsen ook kunnen hebben.

Daarnaast speelt er ook iets mee wat meer irrationeel is en dat is wel direct toepasbaar op deze stad en op de buurt waar ik woon en dat zou ik niet op deze manier ergens anders krijgen. Dat is de unieke sfeer in de stad. Dat is zo moeilijk te beschrijven dat ik daar niet de nadruk op heb gelegd maar dat speelt voor mij wel. Ik kan zo ontzettend blij worden en genieten van de sfeer hier. Ik hou van de straatjes met een eeuwenoude geschiedenis. Ik hou van de enorme hoeveelheid verschillende mensen die je ziet passeren. Ik kan alleen niet goed uitleggen wat het nu zo uniek maakt voor. Ik weet alleen dat ik die sfeer hier gewoon heel fijn vind en dat ik die niet ergens anders zou makkelijk zou kunnen vinden. Ik kom regelmatig in slaapsteden en buitenwijken en hoe mooi en ruim de huizen en tuinen ook ik mis daar toch een bepaalde sfeer. Ik kan het alleen niet in woorden uitleggen dus het klinkt een beetje vaag.

Irma2

Irma2

15-05-2011 om 12:36

Viridantia en anderen

Ik weet niet zeker of jij het opmerkte, dat pubers liever in een stad wonen? Alsof pubers alleen maar stappen! Wat ze hier doen is lekker kite surfen en andere sportieve dingen lekker bij het strand of het meer.De stad is op 10 minuten afstand.

Ook maakte iemand de opmerking dat de sfeer in een dorp anders is dan in de stad. Hoe weet je dat nou? alsof alle dorpen hetzelfde zijn? ben je in alle dorpen in Nederland geweest?????????

Biene M.

Biene M.

15-05-2011 om 13:13

Irma

Wil je serieus beweren dat de sfeer in een dorp hetzelfde is als in een grote stad? En waarom zou dat eigenlijk zo moeten zijn, mag het niet anders zijn dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2011 om 13:19

Sociaal leven

Ik lees zo her en der dat bij een verhuizing het sociale leven in de knel komt. Het moet weer opnieuw opgebouwd worden en dergelijke. Nu ben ik misschien een erg slecht voorbeeld, wij hebben na een leven lang en heel erg lang verblijf in onze stad geen uitgebreid sociaal leven. We wonen er, hebben er een aantal vrienden, maar echt geen hordes, man heeft zijn voetbal, dat is het wel. Met de vrienden die we hebben kunnen we echt niet op elk moment spontaan afspreken, die hebben ook een eigen leven tenslotte. De kinderen hebben hier hun verenigingen en hun school, dat wel. Als ik nu behoefte zou hebben aan meer sociale contacten zou ik er ook hard voor aan de gang moeten. Wat ik wil zeggen is dat ik vind dat de angst voor gebrek aan 'sociaal leven' voor mij geen relevante reden zou zijn om niet te verhuizen. Als bestaande vriendschappen er onder te lijden hebben, zijn de vriendschappen blijkbaar niet stevig genoeg en als je behoefte hebt aan meer contact met de plaatselijke bevolking moet je je ergens bij aansluiten. Maar dat kan altijd nog.
Ik zie dit soort argumenten dus meer als teken van angst voor het onbekende, dan dat het echt een probleem is als je ergens als nieuwkomer binnenkomt.
Dat wij nooit buiten onze stad zullen verhuizen heeft meer met het honkvaste van mijn man te maken en het feit dat we alles met het openbaar vervoer en de fiets doen. Dan is het wel zo handig als alles binnen (snel) bereik is. Het dorp waar ik eerder woonde is per bus nog maar beperkt bereikbaar en dat is echt niet praktisch.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2011 om 13:24

Biene

Ik ben het met de uitspraak van Irma wel eens. Hoe kun je bij voorbaat weten dat de sfeer in een dorp anders is? Je hebt heel stadse dorpen en heel dorpse steden. In buurtjes in steden heb je een sociale controle waar je naar van wordt als je niet net zo bent en er zijn dorpen waar je niet opvalt. Je kunt er geen algemene uitspraken op loslaten.

liora

liora

15-05-2011 om 13:57

Kasja

Hoi Kasja,

Ik weet precies wat je bedoelt!

Liora

Irma2

Irma2

15-05-2011 om 14:14

Biene

waar lees je dat de sfeer hetzelfde is? dat schrijf ik niet hoor!! Je hebt nou eenmaal geen "zelfde sferen' in plaatsen, het kan per dorp, per stad, per wijk, verschillen, en dat is niet gerelateerd aan of het een dorp of stad is maar aan de mensen die er wonen, en dat kan over bv 10 jaar weer heel anders zijn, als er op een bepaalde plek weer allemaal andere mensen wonen.

Irma2

Irma2

15-05-2011 om 14:17

Kaaskopje

Precies!! Je kan daar geen uitspraak over doen, want het kan zo enorm verschillen, bovendien is sfeer ook heel subjectief! En wat ik al zei de sfeer kan zomaar op dezelfde plek veranderen wanneer er andere mensen komen wonen.
En wie bepaalt of een sfeer goed is of juist niet?

Een christelijk dorp

dat zou voor mij de ergst denkbare plek zijn, ook vrijstaand in een oude villa met zwembad en ruimte voor meer huisdieren, nee echt vreselijk.

Verder ben ik een paar keer verhuisd van de ene stad naar de ander, zonder mensen te kennen. Daar heb ik nu geen behoefte meer aan, ik wil niet meer weg uit deze (kleine) stad maar we zullen nog wel een keer verhuizen binnen deze stad zodra we weer een nieuwe fase in gaan (van kinderen die allebei de lagere school af zijn, maar misschien denk ik daar over 10 jaar wel weer heel anders over).

Man vrouw

ik heb de indruk dat als je een relatie hebt je verschillende idealen hebt en dat in gezamenlijk overleg dan gekeken wordt naar wat voor huis en wijk etc gekeken moet worden. Ook bij alle particulieren waar ik voor heb ontworpen waren beide partners betrokken, wel zie ik dat de vrouwen meer invloed hebben op de styling (kleuren, style) maar dat verschilt ook per stel.

hier hadden we bij de laatste huizenjacht samen wel een idee wat we wilden, ik was alleen veel meer bereid om compromissen te stellen (ik wilde zsm weg) terwijl mijn man kritischer was (geduldiger, hij vond het niet erg om nog een half jaar te zoeken).

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2011 om 15:49

Man vrouw

Oh, absoluut moet je samen met de verschillen die je nu eenmaal hebt tot beslissingen komen. Bij ons houdt dat in dat we hoe dan ook in Alkmaar moeten blijven, omdat mijn man er niet weg wil. Ik zou als ik een geweldig huis zou vinden binnen ons budget, ook wel naar Schagen o.i.d. willen, maar man is daar niet voor te porren. Ik heb daar vrede mee hoor. Ik vind het hier dusdanig leuk en plezierig wonen dat ik geen klagen heb. Ik woon hier alweer 30 jaar. Pfff waar blijft de tijd?!

Margriet*

Margriet*

15-05-2011 om 16:38

Verheerlijking van zaken

Die lees ik van binnen de ring bewoners.
Liora ik vind het echt erg als je zegt dat je tussen hogeropgeleiden wilt wonen?! Wat bedoel je daar nou mee?
Verder hoor ik weinig nadelen van in de binnenstad wonen terwijl die er wel degelijk zijn.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je graag in de binnenstad woont maar ik denk niet dat dat wonen in de binnenstad meer voordelen heeft dan wonen op een andere plek (terwijl dit wel gesuggereerd wordt). Mag ik het een soort zelfverheerlijking noemen. Denken dat wat jij hebt dat dat het meest ideale is zonder zicht (en nog erger te hebben ervaren) wat er nog meer is. Als je nooit veranderd wat kun je er dan eigenlijk voor zinnigs over zeggen! Hoe kun je dan oordelen over andere plekken en denken dat als je tussen hogeropgeleiden woont het meest haalbare is (zou ik volgens Liora wel heel gelukkig kunnen zijn in NW nu ik ook tussen hogeropgeleiden woon ;;;--DDDDD).

Vic

Vic

15-05-2011 om 16:51

Nou margriet

Jij kunt, vanuit je chique omgeving, wel zo leuk een gemixte wijk promoten, maar als je in een achterstandswijk woont met allerlei uitkeringstrekkend onopgeleid gajes, met bijbehorende overlast, kan ik me voorstellen dat je verlangt naar hoogopgeleide buren.

tonny

tonny

15-05-2011 om 17:02

Een dorp met een stad dichtbij

Dat vind ik heel plezierig. Niet de drukte en het lawaai van de stad, maar wel het gemak ervan.

Verhuizen doe/deed ik alleen omdat het nodig was vanwege het werk. Verhuizen voor de lol is niks voor mij. Uiteindelijk is ergens anders gaan wonen verrijkend, vind ik, maar het geeft ook veel stress en gedoe.

Onze kinderen groeiden op in een dorpse omgeving en dat vond ik erg prettig. Geen gevaarlijke verkeerssituaties, zelf naar school en clubjes kunnen gaan.
Toch waren ze niet wereldvreemd wat de stad betreft, want die was in de buurt en we kwamen er geregeld.

Jarenlang op een flat of bovenhuis lijkt me niet prettig. De eerste vier jaar van ons gezinsleven woonden we in een maisonette met een heel groot balkon (daar stond een zandbak en konden de kleintjes driewieleren) maar op de BG wonen vind ik toch prettiger.

Ik denk dat ik me ook als senior voorlopig niet laat verleiden tot een appartement. Hm nee, ik wil graag zonder liften en extra toegangsdeuren naar buiten kunnen gaan.

tonny

tonny

15-05-2011 om 17:07

Hogeropgeleiden...

... zijn dat per definitie prettiger mensen?

Hm. Ik weet niet hoor. Het is vooral belangrijk dat mensen elkaar een leefbaar leven gunnen en dat in praktijk brengen.

Wat is trouwens perse de ellende van een kerkelijk dorp? De rust op zondag? Ik vind het wel lekker hoor, als er een dagje niet wordt geboord, gebeiteld, geschuurd, gebladblazerd en gespoten met de hogedrukreiniger. Kan iedereen ook eens lekker rustig buiten zitten.
Koopzondagen vind ik geen enorm leuke aanvulling op het dagelijks leven.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2011 om 17:29

Iedereen zoekt naar iets waar hij/zij het best op gedijt

maar ik verbaas me wel een beetje over wat er wordt gezegd over waar men het beste gedijt.
Liora tussen hoger opgeleiden, Tonny die last heeft van koopzondagen, vooroordelen over wijken, dorpen, enz..
Ik woon in een wijk waarin een aardige mix van 'de nederlander' woont, denk ik. Als hoger opgeleid betekent dat men dure tuinen heeft, gevels met daarin mooiere deuren e.d..... tja, waar meer geld is, kan meer geïnvesteerd worden. Maar zegt dat iets over de karakters van de bewoners zelf? Ik heb liever een lieve buur met wat minder onderwijs, dan een met dr, drs, of ing bij de naam die door die titel arrogant is geworden.
Tonny, ik woon op een kwartiertje lopen van de stad en ik merk hier niets van koopzondag. Dan moet ik toch echt op de fiets richting de stad en dan merk ik dat het drukker is dan normaal. Ik maak er bepaald niet elke maand gebruik van, maar voor wie altijd werkt en net die ene zondag eens de tijd heeft om te winkelen, vind ik het erg handig. Rust op straat vind ik ook prettig, maar als iemand die ene dag kan gebruiken om een klusje te doen, kan ik er niet mee zitten. Ik vind dat je veel terug kunt voeren naar dat je een ander iets gunt in verhouding tot hoeveel last dat nou écht geeft.

Kasja

Kasja

15-05-2011 om 17:47

Margriet

Je lijkt er vanuit te gaan dat binnenstadsbewoners nooit ergens anders hebben gewoond en dus niet kunnen vergelijken. Dat is in mijn geval althans zeker niet waar. Ik heb op veel verschillende plaatsen gewoond. Op dit moment vind ik het echter hier het fijnst.

Nadelen zijn er natuurlijk wel. Er is geen enkele locatie waar je alleen maar voordelen hebt. Overal is wel wat tegen te zeggen.

Ik heb echter ruime ervaringen in wonen op verschillende locaties en op dit moment vind ik dit het leukst.

Annet

Annet

15-05-2011 om 18:30

Tonny, over een kerkelijk dorp

Jij vraagt: Wat is trouwens perse de ellende van een kerkelijk dorp? De rust op zondag? Ik vind het wel lekker hoor, als er een dagje niet wordt geboord, gebeiteld, geschuurd, gebladblazerd en gespoten met de hogedrukreiniger. Kan iedereen ook eens lekker rustig buiten zitten.

Ja hoor, de rust is prima. Maar nadelen zijn er ook. Niet bij elk kerkelijk dorp, de katholieke dorpen zijn geen probleem, de streng christelijke dorpen een stuk meer.
Voorbeelden:
- je bent jarig op zondag, het is mooi weer en je wilt lekker met je vrienden/familie in de tuin zitten. Dit wordt niet gewaardeerd door je buren.
- Het is mooi weer op zondag en je zet het zwembadje in de voortuin (enige plek waar dat kan). Voorbijlopende kerkgangers groeten je plotseling niet meer.
- Je bent een ondernemende timmerman (of ander vak) die naar dit dorp is verhuisd. Helaas krijg je geen opdrachten want je hoort niet bij de juiste kerk.
- Je wilt op zondag naar je favoriete restaurant. Helaas, die is gesloten.
- Je kinderen willen spelen met twee nieuwe buurkinderen in onze voortuin (doordeweekse dag). Kinderen gaan keurig vragen of dat mag. Helaas, de nieuwe kinderen mogen nog niet eens je tuin aan de voorkant in. (en geloof me, wij zijn best een keurig gezin)
- Streng christelijke partij in het dorp keurt de gemeentelijke subsidie aan de plaatselijke peuterspeelzaal af (en heeft helaas veel invloed). Die psz is nergens voor nodig, kinderen horen thuis, net zoals moeders.

Zomaar een kritische greep van voorbeelden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.