Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Ziek jeugdzorgsysteem en rol pleegouders daarin

Ik start deze draad nav de draad van Jasmino, een jonge pleegmoeder die hier komt voor advies etc. In deze draad heb ik mijn gal gespuwd over de manier waarop de besluitvorming in de jeugdzorg verloopt en hoe ik vind dat pleegouders daar onderdeel van zijn. Hoe een kleine hulpvraag kan leiden tot een uithuisplaatsing, waarna ouders niet meer tellen en de pleegouder groot respect geniet voor het 'goede werk' wat hij doet. Maar is dat wel zo. Of loop je als pleegouder toch ook wel -met al je goede bedoelingen- toch ook wel het risico onder de noemer weldaad mee te doen aan een enorme misdaad. Want dat is het onrechtmatig uit huis halen en houden van kinderen. Wie praat mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjan

Marjan

05-11-2012 om 19:35

Soms een misdaad om een kind thuis te laten

Erg ongenuanceerd. Als pleegouder heb ik het idee dat je altijd moet gaan voor het welzijn van het kind dat bij jou geplaatst wordt. Ik ben pleegouder geworden na een crisisoproep en ons pleegkind komt na jaren van zwerven eindelijk tot rust, heeft veel meegemaakt buiten de schuld van moeder maar zij heeft daarna ook geen stappen gezet om de situatie te verbeteren heeft daar wel alle kans voor gehad. En ja jeugdzorg maakt fouten. Ik heb ooit tegen zwangere medewerkster gezegd dat ik haar pas weer wilde spreken als haar eigen kindje geboren was want dat ze dan een kind van dichtbij had meegemaakt. Het grote probleem zit hem in het feit dat er teveel kinderen onder 1 medewerker geplaatst worden en de medewerker nauwelijks tijd heeft om al zijn kinderen goed te volgen. En ook bij dit kind heb ik vreselijke matches gezien en daar is hij absoluut niet beter van geworden. Maar pleegouders hebben een uiterst beperkte rol in de plaatsing, hebben geen enkele zeggenschap, moeten soms dingen accepteren die best ingrijpen in hun gezin, steken veel tijd en energie in allerlei gesprekken en vergaderingen, gaan naar therapie, zwemles enz. En als jeugdzorg het in zijn bol krijgt allemaal voor niets. En als pleegouder moet je juist neutraal staan in de discussie tussen bio ouders en jeugdzorg, vaak is het kind alleen maar slechter af als je er tussen gaat zitten want die komt in een enorm loyaliteitsconflict want je bouwt een band op en ook bio-ouders respecteer je, een kind krijgt gevoel dat hij moet kiezen.

Inderdaad

http://brandpunt.kro.nl/seizoenen/seizoen_2012/afleveringen/04-11-2012/fragmenten/de_verloren_jeugd_van_remzi_-_opgesloten_tussen_zwakbegaafden
Het is niet alleen het manco van de pleegzorg, maar ook van de jeugdzorg en de kinderbescherming. Alles wordt uit de kast getrokken, inderdaad met kenmerkend jargon, om de ouder in diskrediet te brengen. Is dat gelukt, dan sta je natuurlijk direct 0-1 achter in de situatie dat je kind een pleegouder krijgt. En sommige mensen kunnen zich niet beheersen maar als iemand een zwakke positie heeft maken ze daar misbruik van om zichzelf beter te voelen dan een ander.
Natuurlijk zit ik ook in deze draad. Je komt met een hulpvraag en voor je het weet heb je justitie op je dak, roddelt school, buurt en familie over jou en wordt een dossiertje opgebouwd om je onderuit te halen. Immoreel. Mensen zouden inderdaad eens moeten beseffen hoe dat toegaat. Eerst denk je nog dat het wel los zal lopen, er is immers geen sprake van mishandeling? Maar dan weet je nog niet wat er allemaal onder valt zoals onbegrip, ondeskundigheid, subsidie, indekken. Natuurlijk heb je er ook mensen bij die dat circus doorzien en het voor je opnemen, maar je hulpvraag is dan allang uit beeld en je wordt meegezogen in een soort heksenjacht, niet realistisch maar desalniettemin beangstigend in de consequenties.
Het is wat Jo Hermanns zegt: ze geloven te sterk in hun eigen verhaal om er iets aan te doen dat het lot van kinderen zou verbeteren.

Marjan

Dat is de gedeelde zorg dat het blijkbaar heel moeilijk is om deskundige en integere pleegzorgers en gezinsvoogden te vinden en dan nog dat er een systeem opgebouwd wordt waar door ondeskundigen met etiketjes gegooid wordt en waar mishandeling gebruikt wordt voor alles wat beweegt. Bij dit soort verhalen, ook dat van jou pleegkind, vraag ik me altijd af wat er feitelijk van waar is, en wat de ernst ervan is.Door het jargon en het systematisch beschuldigen van ouders zie je niet waar het werkelijk om gaat en dan komt je terecht in slogans die de zaak rond je pleegkind frustreren. Ik heb maar 1 goed voorbeeld, namelijk mijn ouders, maar dat ging er toch heel anders toe! Ook daar verhalen waar een moeder die, door ziekte, niet opgekomen is voor haar kind met ernstig misbruik als gevolg. Ik heb mijn moeder nog nooit een kwaad woord, laat staan competitie met de biomoeder horen voeren. Geen woord. Het lijkt wel of je het over een ander soort mensen hebt, maar je vergeet dat dit soort zaken de beste kan overkomen en dat er in een mensenleven soms onmachtige situaties voorkomen waar iedereen de weg kwijt raakt. Maar bovendien moet je je voorstellen dat er dus ook nauwelijks hulp is voor ouders en kinderen in de knel. Voor je het weet ben je maanden onderweg en een kind kan niet wachten. Overal stoot je je neus of je past niet in de criteria. Ik zou nog maar eens goed nadenken voor je iemand diskwalificeert. Het kan je zomaar zelf overkomen.

Beleving

Langzamerhand geloof ik al die verhalen niet meer. Het is natuurlijk ook heel subjectief. Kind kwam thuis met een verhaal van een kind dat zijn vader nooit meer mag zien, want als peuter sexueel misbruikt. Kan waar zijn. Net zo goed kan het niet waar zijn, niemand die er een vinger achter krijgt, het is maar net wie het meest geloofwaardige verhaal heeft. Voor het zelfde geld is het een valse beschuldiging door een wraakzuchtige moeder. Veel meer dan nu het geval is zal er gezocht moeten worden naar de waarheid en naar feiten.

Marjan

Marjan

05-11-2012 om 20:28

Diskwalificeren?

Ik diskwalificeer niemand maar in ons geval is het zo dat wij hier dagelijks de gevolgen zien van wat ons pleegkind heeft meegemaakt, het kost veel tijd en energie om hem weer een beetje normaal met anderen te laten omgaan. Moeder heeft hem daar ondanks haar pogingen niet tegen kunnen beschermen, jeugdzorg heeft het probleem groter gemaakt door te weinig tijd aan hem te besteden en nu voor het eerst in twee jaar komt hij tot rust en ben ik dan de misdadiger? Nee zo laat ik me echt niet wegzetten.....Bij ons pleegkind is jeugdzorg terecht tot actie overgegaan, zonder dat dat iets zegt over moeder of haar kwaliteiten als moeder.

Misdadiger

Je gebruikt zelf die grote woorden Marjan, misdaad, misdadiger. Net als kindermishandeling is het een grove vertekening van de werkelijkheid. Bovendien moet je ook niet vergeten dat een kind in de stress heeft gezeten van de rechtzaken met moeder en de dreiging uithuisplaatsing. En dan gebeurt dat ook en dat is voor een kind al een zeer stressvolle situatie om niet bij je ouder te zijn en weg te zijn van alles dat je bekend is. Het is te makkelijk om dat allemaal aan de slechte gebeurtenissen thuis te wijten. Natuurlijk ben je geen misdadiger. Hopelijk kun je inderdaad dit kind de rust bieden, en de gezelligheid en de zorgeloosheid waar het op kan landen en weer tot zichzelf kan komen na alle narigheid.

Emine

Emine

05-11-2012 om 21:04 Topicstarter

Marjan

Wil je je naam wijzigen, ik kan op www zo zien waar je vandaan komt. Maakt me voor jou niet uit (is immers jouw keuze), voor je pleegkind en diens ouders wel. Ook de privacy is trouwens een heikel punt in de jeugdzorg, hee gemakkelijk liggen de 'gegevens' op straat.

Overigens zou ik het zelf neit prettig vinden om hier de strijd aan te gaan en vervolgens getraceerd te kunnen worden met foto's van mezelf en mijn omgeving, tot woonplaats aan toe.

krin

krin

05-11-2012 om 22:03

Jamaar

Ik zou best graag een goede discussie over dit onderwerp lezen. "Jeugdzorg is kindermishandeling en pleegzorg is medeplichtig" tegenover "Jeugdzorg is nodig en pleegzorg is nobel" en dat in steeds andere bewoordingen herhalen is echter geen discussie, maar tegen de wind in brullen.
Ik heb wel eens overwogen pleegouder te worden. Ik wil natuurlijk niet meewerken aan kindermishandeling, maar is geen plaats bieden aan daadwerkelijk (!) mishandelde kinderen niet evengoed kindermishandeling?
Moet alle pleegzorg worden stopgezet tot Jeugdzorg compleet anders is gaan werken? Wat is een gevaarlijk gebrekkige ouder? Wat maakt een goede pleegouder?
Ik weet er te weinig van, en van de discussie zoals die hier tot nu toe met enige regelmaat terugkeert word ik niet wijzer. Zouden jullie iets meer naar het genuanceerde, informatieve midden kunnen opschuiven?

Tango

Tango

06-11-2012 om 08:55

Emine

Heb je zelf pleegzorg-situaties van dichtbij meegemaakt dat je zo oordeelt? Je spreekt over hoe een kleine hulpvraag uitmondt in een pleegzorgplaatsing. Het zal best dat dit eens voorkomt en natuurlijk is dat niet goed. Maar verreweg de meeste pleegzorgplaatsingen die ik vanuit mijn werkzaamheden ken komen niet voort uit een kleine hulpvraag van biologische ouders. Die komen voort uit eindeloos hulp inzetten bij ouders die niet in staat zijn ofwel deze hulp te accepteren ofwel met deze hulp iets te kunnen. En dan moet je op een gegeven moment het kind wel uit de situatie halen. Maar de ouders verdwijnen dan niet uit beeld, maar blijven meestal contact met het kind houden.

Tango

Tango

06-11-2012 om 09:05

Oh, en marjan...

Echt niet handig van je om je volledige naam hier neer te zetten. Als pleegouder zou je beter moeten weten.

Emine

Emine

06-11-2012 om 09:16 Topicstarter

Tango

Ik weet dat wat jij schrijft het algehele beeld is en ook de situatie zoals deze zou moeten zijn. Inderdaad heb ik veel van 'het hele systeem' gezien, waardoor ik daar anders over oordeel. Niet eenmalig, maar meermaals. Wat mij daarin gigantisch opvalt is de rol van de gezinsvoogd die cruciaal is, die werkelijk ouders kan maken en breken. En ook maakt of breekt. Ik vind het ongelofelijk hoe iedereen in het systeem blind vaart op gezinsvoogden. Zij wordt standaard geloofd, terwijl haar ogen ook maar ogen zijn die dingen op een bepaalde manier bekijken. Het hoeft niet eens onwil te zijn, maar zoals de gezinsvoogd dingen opvat, zo loopt het dossier. Met alle gevolgen vandien. Overigens heb ik er ook bij gezeten dat een gezinsvoogd tegen een client zei haar absoluut niet te mogen en zij het neit waard was om mee in gesprek te gaan. Tja, hoe zeker kun je dan zijn van een goede afhandeling, gezien de macht van de voogd? Ook heb ik voor iemand een klachtprocedure gevoerd toene een pleegouder onder druk werd gezet nadat deze inderdaad aangaf de stellige indruk te hebben dat de plaatsing beeindigd kon worden. Een 'hartig woordje' was genoeg om de pleegouder totaal anders te doen verklaren. Dit is gegrond verklaard. Na twee jaar de gezinsvoogd naar de mond te hebben gepraat, komt de pleegouder nu weer terug bij het oude standpunt. En plots telt nu haar standpunt niet meer en is het nog steeds neit thuis. En zo zoveel meer voorbeelden. Ik begrijp dat jij uit jouw functie zegt dat je andere dingen ziet, echter het is volgens mij ook wel zo dat jij de gevallen bij je krijgt, nadat de procedure is voltooid. Maw, je hebt er neit bijgestaan gedurende de gehele dossiervorming en het aanbieden van hulp?

Het gaat er niet om dat ik niet begrijp dat sommige kinderen echt niet thuis kunnen opgroeien, het gaat me erom dat naar de voor deze groep bedoelde middelen in het huidige systeem -in mijn optiek- veel te gemakkelijk en zonder zorgvuldige dossiervorming worden aangegrepen voor kinderen die met veel minder en misschien zelfs zonder hulp kunnen. Die hulp blijft echter uit. En eenmaal in het systeem praat alles over ouders en kind en kom je er haast niet meer uit: iedereen volgt elkaar in de voetsporen en er zijn haast geen kansen meer om aan te tonen dat je wel deugt. Het gaat mij zeg maar om het collateral damage wat de jeugdzorg als compleet systeem met zich meebrengt.

Ik begrijp ook dat Jasmino het geod bedoelt, maar ik vind dat het wel wat zegt over de begeleiding als een uitstap met tante haar zo de stoom uit de oren doet komen. Hier zou pleegzorg haar in meoten begeleiden, in plaats van dat ze die adviezen hier moet halen. Waarmee ik zeker niet zeg dat het niet oke is dat ze hier komt natuurlijk.

Marjan

Marjan

06-11-2012 om 11:14

Stelling bevatte het woord misdadiger

Of loop je als pleegouder toch ook wel -met al je goede bedoelingen- toch ook wel het risico onder de noemer weldaad mee te doen aan een enorme misdaad. Want dat is het onrechtmatig uit huis halen en houden van kinderen. Wie praat mee?

Ik ben dus niet diegene die het een misdaad noemt, als pleegouder doe ik mee aan een misdaad is hier de stelling.Grote woorden zijn dus niet van mij.

Tsja mijn naam, nee die verander ik niet want zo heet ik, ik heb niks te verbergen, mijn pleegzoon en moeder ook niet zij hebben niets fout gedaan namelijk.....
Sommige kinderen kunnen om welke omstandigheden dan ook niet thuis wonen dat kun je blijven ontkennen maar dan ben je niet in het belang van het kind bezig.
Jeugdzorg is verantwoordelijk, als pleegouder heb je niet te oordelen, veroordelen, je bent als het goed is alleen veilige thuishaven, de informatie die je krijgt gebruik je uitsluitend om het kind te begrijpen en eventueel te helpen.

Tango

Tango

06-11-2012 om 14:04

Dat klopt

Emine, ik krijg de zaken als er al een flink dossier is gevormd en er vaak al allerlei hulp is aangeboden aan ouders. Dat ik de zaak dan krijg wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet weet wat eraan vooraf is gegaan. De meeste gezinsvoogden met wie ik samenwerk (uitzonderingen daargelaten helaas) zijn mensen met wie goed te praten is en niet hun eigen mening willen opleggen, die vaak zelfs sterk opkomen voor de belangen van biologische ouders. Het beeld dat jij schetst herken ik dus niet echt. Ik zou zelf overigens nooit gezinsvoogd willen zijn, want je doet het gewoon nooit goed, denk ik. Sommige kinderen worden te snel uit huis geplaatst, anderen weer te laat met rampzalige gevolgen die we allemaal kennen. En je neemt altijd een lastige positie tussen biologische ouders, kind en pleegouders in als gezinsvoogd.

100%mama

100%mama

06-11-2012 om 14:16

heb goddank niets met jeugdzorg te maken, want de verhalen die ik ken van naaste zijn helaas niet positief....ik vind het wel beschamend dat je in je eigen topic de naam aanhaald van een mede lid die hier niet om gevraagd heeft.

jess

jess

06-11-2012 om 14:25

Marjan

wat mij ontzettend aan je laatse posting stoort is dat je aangeeft dat je weigert je naam in draadje weigert te veranderen,omdat jij en pleegkind en diens moeder niets te verzwijgen hebben.
Wat geeft jou het recht om op internet waar iedereen kan lezen intiem informatie prijs te geven?
Sorry maar ik kan niet eens in woorden uitdrukken hoe verschrikkelijk ik dit vind.
jij beslist hier voor andere mensen dat jij gewoon alle informatie op internet zet. Juist pleegouders zouden hier rekening mee moeten houden.
Het is vaak voor ouders heel wat als hen dit gebeurd. En als dan d pleegmoeder gewoon alle info op internet zet en er schijt aan heeft wat ander ervan vindt, zelfs de direct betrokkenen. Dat schokt mij enorm.

Daarnaast hebben we in Nederland waarden en normen. Deze kunnen voor een ieder verschillend zijn. Afhankelijk van cultuur, subcultuur.
Om voorbeeld te geven in bepaalde culturen is het onbeschoft om hand te geven bij begroeten of aan te kijken, terwijl juist in andere cultuur onbeschoft is als j het niet doet.

Tuurlijk zijn er situaties waarin beter kan zijn als kind uit huis wordt geplaatst, maar het is momenteel niet voor niets dat er bureau van jeugdzorg onder toezicht is geplaatst, blijkt uit allerlei onderzoeken dat kind ondanks aantal zaken beter thuis af is dan pleeggezin. En is het nog zelfs zo dat kinderen bij pleegouders slechter af zijn, omdat daar hen seksuele en andere mishandeling staat te wachten.

En m.n. Bjz gevangen zit in haar eigen systeem van bureaucratie en gevoel van suprieur voelen zeer groot aanwezig is.
Dit gevoel krijg ik ook bij aantal reacties trouwens.

Een ander veroordelen en over een ander oordelen is makkelijk. Zelfreflectie moeilijker.
Wie denkt zelf de wijsheid in pacht te hebben, die heeft het toch vaak bij het verkeerde eind.

jess

jess

06-11-2012 om 14:41

Website pleegzorg

kijk eens op landelijke website van pleegzorg. Daarop staan ook de rechten van pleegkinderen. Waaronder kopje recht op privacy.

Emine

Emine

06-11-2012 om 14:55 Topicstarter

Een moeder die in haar wanhoop....

....haar hele verhaal naar buiten bracht op www, toen ze zich wilde weren tegen het op volstrekte kul gebaseerde idee van de gezinsvoogd de kinderen DEFINITIEF in een instelling geplaatst te krijgen, werd hiervoor gestraft: ook haar bezoekrecht werd haar ontnomen. Net zo lang tot zij alles had opgeschoond. Dit omdat zij kennelijk niet inzag dat de internetpublicatie niet in het belang van haar kind was, dat recht had op privacy. Mevrouw X daarintegen kan zo opknallen wat zij wenst. Dat bedoel ik met verschil. Pleegouders zitten aan de goede kant van het systeem, ouders aan de verkeerde kant van de machine.

Je kunt verdorie het adres zo vinden op internet, vraag me wel eens af of die mensen neit bang zijn dat vandaag of morgen een of andere groep gedupeerde ouders verhaal -of een pleegkind- komt (op)halen trouwens, je hebt tenslotte overal actiegroeperingen voor.

Pleegzorgbegeleider, ik ben blij dat je beaamt dat er slechte voogden zijn. Ja slechte werkers zijn er overal, alleen maar weinigen kunnen zulke grote brokken maken en zo sterk levens verwoesten als een slechte voogd.

Incident

Je zou wensen dat kinderbeschermers, gezinsvoogden en pleegzorgwerkers praktisch en met respect te werk gaan. Echter daar leent het hele systeem zich niet voor. Het systeem is gebaseerd op het opbouwen van een dossier tegen ouders.
Dat systeem kun je lezen op de pagina's van de stichting KOG. En dat is geen grapje of een incident.
Bij Jeugdzorg Dark Horse zijn zaken verzameld die te maken hebben met deze immorele kanten van een zogenaamde hulpinstelling en wat ouders daarbij overkomt.
Het valt me op dat mensen graag een beeld hebben dat de jeugdzorg zulk nodig en goed werk doet, net als de pleegzorg overigens. En dat jou verhaal over de keerzijde wel gehoord wordt, grotendeels niet geloofd, maar dat mensen dan wel zelf voorzichtig worden.
En je kunt er niets aan doen als ouders. Ouders zijn chantabel omdat het ten koste gaat van hun bezoekrecht of erger. Er zijn maar enkelingen die openlijk protesteren en dat vaak ook heel fanatiek gaan doen. En dat snap ik heel goed. Ik was gewoon geschokt hoe dat toegaat, hoe er met ouders en kinderen omgegaan wordt. Dat is maar normaal dat je zo'n waanzinnig verslag over jezelf en je kinderen leest waarvan alles bij elkaar geritseld en geinterpreteerd en gelogen is, en dat je daar geen enkel verweer tegen hebt dan dat de rechter die overtuiging ook kan delen. Zou er nou geen andere manier zijn om ouders en kinderen te helpen en te beschermen? Nogmaals, dat jargon en dat confabuleren, dat is geen incident maar staande praktijk.
Ik moet de eerste ouder nog tegen komen die gewoon een helder dossier heeft met realistische zaken.

Gevolgen pleegouders

Het lijkt me duidelijk dat als je pleegouders met die beschuldigingen voert dat ze daar dan ook hun rechtvaardiging vandaan halen. Pleegouders zijn aan de bak omdat de ouders gefaald hebben. En daarmee wordt de suggestie gewekt dat pleegouders wel kunnen wat de ouder niet gelukt is. Tot pleegouders zelf in aanvaring komen met het systeem, dan valt er wel een kwartje. En maar denken dat het dan een incident is en dat ze gewoon een slechte werker getroffen hebben.
Het zijn ook gewoon kletspraatjes die makkelijk gereproduceerd worden. In mijn omgeving gingen zelfs adolescente kinderen van mijn familieleden roepen dat hun ouder een goede ouder was, maw. dat was ik niet want anders kom je niet in zo'n zooi terecht. Wie van kinderen houdt en ze wil helpen kan niet om de ouder heen anders wordt het inderdaad een kwestie van mishandeling door de hulpverlening. En door de pleegouder.

nuni

nuni

06-11-2012 om 16:28

Pleegouders

Ik ben een pleegouder van een meisje van 10 en heb een oudere biologische zoon. Pleegdochter is bij ons vanaf dat ze een jaar is.

Ik heb het gelukkig erg getroffen met onze pleegzorg begeleidster die al vanaf het begin af aan dezelfde is en zeer betrokken is. De voogd van jeugdzorg wisselt echt om de haverklap en zien we ook zelden. Een keer per jaar is al veel. Toch ben ik door pleegzorg erg tevreden over onze begeleiding.

Ik vind het nogal wat om neer gezet te worden als iemand die mee zou helpen aan kindermishandeling. Soms zijn pleegouders helaas wel echt nodig. Ik heb trouwens helemaal niet de ervaring dat pleegouders zoveel te zeggen zouden hebben over wel of niet terug naar huis, integendeel. Bij ons is het nooit serieus aan de orde geweest dat pleegdochter terug naar huis kan. Wij voeden haar op als ons eigen kind. Maar daarnaast weet ze heel goed dat ze een biologische moeder heeft en zijn we zeer respectvol naar haar toe.

Marjan ik vind het ook onbegrijpelijk dat jij hier zo onder je eigen naam schrijft. Ik ben een redelijk bekende ool'er, maar neem voor dit soort draadjes toch echt een andere nick aan. Terwijl ik normaal al niet onder m'n eigen naam schrijf. Ook op bv facebook heb ik het nooit over haar met haar naam of zal ik fotos plaatsen. Dat heeft niet te maken met schamen of dat ouders iets fout hebben gedaan. Maar met respect en andermans privacy. Wat ik wil dat openbaar is hoeft een ander niet te willen. Daarnaast is pleegzorg (dacht ik dus) erg duidelijk over privacy en internet mbt pleegkinderen.

Tineke

Tineke

06-11-2012 om 16:28

Zo weinig constructief dit

Wat is nou het doel van deze draad?
Jeugdzorg zit fout, pleegouders werken daar met hart en ziel aan mee, en dat alles onder woorden gebracht vol haat, venijn, frustratie en hardheid. Als pleegouders zich hierin al durven te mengen, worden ze weggezet als misdadigers.
De boodschap is duidelijk. Is het daarmee klaar?
Emine en AnneJ, blijven jullie dit nu gewoon eindeloos herhalen? Voelen jullie je daar beter bij? Helpt het?

Mari

Mari

06-11-2012 om 16:29

Maar het is het systeem dat faalt toch?

Pleegouders beginnen natuurlijk niet aan pleegzorg om de natuurlijke ouders te gaan dissen. Ze bedoelen het volgens mij doorgaans goed. Misschien is er naïviteit in het geloven van Jeugdzorg dat de natuurlijke ouders het wel niet goed zullen doen maar ik denk dat zij uiteindelijk ook het beste voor het kind willen.
Ik denk dat het slechtste wat er kan gebeuren is dat ouders en pleegouders elkaar als vijanden gaan zien met Jeugdzorg als lachende derde.
Ik vind de verhalen van Emine en Annej verschrikkelijk, ik geloof ze ook en ik geloof ook dat er nog veel meer zaken zijn waarbij het goed mis is door Jeugdzorg. Maar is dat een reden om pleegouders de schuld te geven? Het is Jeugdzorg die zich zo Kafka-esk opstelt, toch? En partijen tegen elkaar uit lijkt te willen spelen.

Intenties

Zelfs gezinsvoogden en pleegzorgwerkers bedoelen het goed. Het pakt alleen zo rottig uit.
En inderdaad Kaatje. Het blijft maar een herhaling. En je kunt er echt niets mee. Dat maakt mij ook zo machteloos. Het enige nut van dit soort draadjes is denk ik dat het voor ouders die dit nog niet weten, een waarschuwing zou kunnen zijn, en dan is het handig dat je verhaal toch af en toe opnieuw opduikt.
Meer is het niet.
En beter wordt het ook niet. Dat is een illusie.

Nut

Maar misschien heeft het toch nog wel wat meer nut. Ook pleegouders kunnen misschien beseffen dat de voorstelling van zaken door jeugdzorg en pleegzorg, gebaseerd op de dossiers, een beperkte geldigheid heeft en subjectief is. En er zelf voor kiezen om wel met respect met bioouders om te gaan. En toevallig ken ik zelf ook een paar pleegouders die precies die problemen kregen waar ik ze nog voor gewaarschuwd had. Kinderen met een gebruiksaanwijzing die zonder commentaar bij jou als pleegouder gedropt worden, waar de eigen ouder zo goed geholpen had kunnen worden. En het daaropvolgende gevecht over de kinderen. Ik snap de vraag naar gespecialiseerde instituten, hulpverlening op maat, hulpverlening bij adoptie, hulpverlening bij gebruiksaanwijzingen. Iedereen kletst elkaar maar een beetje na maar echt hulp bieden is toch wat anders. En dat mankeert er aan in de thuissituatie maar vaak ook in de pleegsituatie. En daar kun je elkaar vinden als ouders en pleegouders. Als je beseft dat het onvermogen van de ouder soms ook je eigen onvermogen zou kunnen zijn, dan kun je elkaar pas goed steunen en niet vanuit je eigen vooroordeel op de bioouders neerkijken.
Je bent nu gewaarschuwd dat die verhalen een kern van waarheid kunnen hebben, maar ook een grote zeepbel zijn.

Emine

Emine

06-11-2012 om 18:22 Topicstarter

K. heksenvet....

....waarom die azijnpissige toon naar mensen die een andere kant van de jeugdzorg laten zien? Moeten mensen die er mee te maken hebben dan ook nog hun kop houden? En toezien hoe alles in dat vak veren in de bips gestoken krijgt voor hub zogezegd goede werk dat hun wel alles wat hun lief is heeft ontnomen? Vaak zonder gedegen onderzoek en zonder kans hun kinderen terug te krijgen? Het zal je maar gebeuren. En iedereen vindt het normaal. Maar als het om een auto ging, dan had je de poppen aan het dansen. De buurman zegt dat je aso hebt gereden, de instanties vinden het gezien het uiterlijk van je auto aannemelijk en achten het 'invoelbaar.' Inleveren die auto. En de volgende die je koopt misschien ook wel.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2012 om 18:51

Emine

"Ik begrijp ook dat Jasmino het geod bedoelt, maar ik vind dat het wel wat zegt over de begeleiding als een uitstap met tante haar zo de stoom uit de oren doet komen."
Laat ik voorop stellen dat ik niets over de Jeugdzorg weet, dus inhoudelijk zal ik mij niet in deze 'discussie' mengen. Maar uit wat jij hier schrijft over Jasmino, valt mij op dat jij hetzelfde doet als wat je Jeugdzorg verwijt. Je kent Jasmino alleen maar vanuit een aantal forumberichten. Jasmino legt hier een aantal dilemma's neer. En wat doe jij? Neersabelen. Jij meent te kunnen oordelen over haar capaciteiten op basis van een vraag die ze stelt. En dit is precies wat jij de mensen van Jeugdzorg verwijt.
Heb je dit zelf wel in de gaten?

Mussie

Mussie

06-11-2012 om 19:21

Emine

ik neem echt aanstoot aan de manier waarop jij je punt wil maken, en Jasmino daarbij betrekt. Het helpt ook niet om enig begrip bij mij te creëren voor je standpunt, integendeel zou ik willen zeggen.
Wat betreft dat uitstapje met tante: Tot nu toe heb je je noch redelijk, noch empathisch, noch objectief daarover opgesteld. Waarom zou ik geloven dat je dat over andere zaken wel doet?

Tango

Tango

06-11-2012 om 19:31

Ik vind

Dat we het hele verhaal van Jasmino hier nu buiten moeten laten. Ik vind het echt onterecht haar hierbij te betrekken.
Verder denk ik dat er zeker schrijnende gevallen zijn waarin niet voldoende onderzoek is gedaan of ouders het kunnen, maar ook dat werkt twee kanten op. Toevallig had ik kort geleden een situatie waarin een pasgeboren kindje door ouders in eerste instantie werd afgestaan, omdat het kindje een beperking had en ouders vermoedelijk psychiatrische problematiek. Kindje werd in een pleeggezin geplaatst waar het met veel liefde werd ontvangen. Toen ouders enkele weken later op hun besluit terug kwamen (en dat mogen zij) werd door BJZ zonder slag of stoot aangenomen dat zij de zorg ook weer op zich konden nemen en werd het kindje binnen enkele dagen bij het pleeggezin weggehaald. Vind ik ook niet goed, alle zorgen omtrent de ouders werden van de baan geveegd, pleegouders en mogelijk op termijn het kindje zijn er de dupe van.
Zoals jij het hier neerzet, Emine, lijkt het echter zo dat er alleen maar fouten worden gemaakt binnen pleegzorg/jeugdzorg. Gelukkig gaan er ook veel dingen goed. En natuurlijk is het niet zo dat pleegouders altijd denken het beter te kunnen dan ouders en kunnen ze het ook niet altijd beter. Vaak zijn kinderen zo beschadigd als ze in een pleeggezin komen dat er extra hulp nodig is. De pleegouders die ik ken staan hier dan ook voor open, waar ouders daar eerder niet voor open stonden. En dat laatste geldt dan natuurlijk niet voor alle ouders, want er zijn ook wel degelijk ouders die er wel voor open stonden maar om wat voor reden dan ook niet bereikt konden worden door deze hulp.

Tango

Ik begrijp dat je het niet kunt waarderen dat ouders waar zorgen over zijn hun kindje terugkrijgen. Toch zou ik je willen adviseren goed te bedenken dat ouders en kinderen belang bij elkaar hebben. Ze herkennen elkaars gedrag en hebben aanpassingen en oplossingen om met zichzelf en de samenleving om te gaan. Jammer dat er vaak zo'n strijd omheen is. Ik denk dan dat ouders veel beter in staat zouden zijn om hulp te vragen, zonodig zelfs uithuisplaatsing als ze niet zo geintimideerd zouden worden met suggesties en rechtzaken. Het zijn vast geen ideale ouders maar wie is dat wel? En zijn zorgen een reden om kinderen hun ouders te onthouden? Je zegt dat ze het recht hebben om op hun beslissing terug te komen maar in feite wordt dat ze dan niet in dank afgenomen. En dan wordt alles uit de kast gehaald om ze zwart te maken. Denk ik dan, want ook hier is weer een partij, de pleegouders, geholpen door de pleegzorgwerker die besloten hebben dat dat niet kan, en die bereid zijn om van alles over de bioouders te vinden, suggesties dus, want deze ouders hebben nog geen enkele kans gehad om realistisch voor hun kind te zorgen. En met die strijd breng je ook nog hun draagkracht in gevaar. Ze mogen eerst aanhoren wat er allemaal aan mankeert en waarom ze niet voldoen en dan krijgen ze gelijk en dan moeten ze dat maar gauw vergeten? Zo worden mensen zorgmijder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.