Emine
05-11-2012 om 17:52
Ziek jeugdzorgsysteem en rol pleegouders daarin
Ik start deze draad nav de draad van Jasmino, een jonge pleegmoeder die hier komt voor advies etc. In deze draad heb ik mijn gal gespuwd over de manier waarop de besluitvorming in de jeugdzorg verloopt en hoe ik vind dat pleegouders daar onderdeel van zijn. Hoe een kleine hulpvraag kan leiden tot een uithuisplaatsing, waarna ouders niet meer tellen en de pleegouder groot respect geniet voor het 'goede werk' wat hij doet. Maar is dat wel zo. Of loop je als pleegouder toch ook wel -met al je goede bedoelingen- toch ook wel het risico onder de noemer weldaad mee te doen aan een enorme misdaad. Want dat is het onrechtmatig uit huis halen en houden van kinderen. Wie praat mee?
Leen13
08-12-2012 om 19:26
Gat in de markt!
Geweldig dit advocatenkantoor. Hopelijk zijn ze er ook bedreven in om de leugenachtige insinuaties zonder feiten in de rapporten onderuit te halen en op te komen voor het belang van ouders en kinderen.
mirreke
09-12-2012 om 12:09
Annej
Jammer genoeg wel ja, een gat in de markt. Er zijn inmiddels meerdere 'jeugdzorg'advocaten of gezinscoaches (zo noemt men zich ook wel) te vinden en blijkbaar maakt de advocatuur in Groningen zich genoeg zorgen om het initiatief te nemen tot dit overleg. Blijkbaar krijgt deze doelgroep ook steeds meer oog voor alles wat er mis gaat bij de aanpak van jeugdzorg.
Wat ik zelf erg interessant vind is het kort geformuleerde punt: welke zijn de eigen belangen van jeugdzorg en pleegzorg. En ook inderdaad het lage opleidingsniveau van de gezinsvoogden, zeker als je dat koppelt aan de enorme verantwoordelijkheid die ze dragen.
Leen13
09-12-2012 om 14:55
Bespreken
Op Jeugdzorg Darkhorse staan reacties op het overleg van dit advocatenkantoor met BJZ. En de reactie van mr. van Ruth snijdt hout denk ik.
Spreken met BJZ voorkomt dat BJZ haar beleid moet bijstellen. Maar zorgt ervoor dat ook advocaten handlangers worden. Eigenlijk denk ik dat dit klopt.
Hopelijk houden advocaten hun handen vrij en komen op,met alles dat binnen hun mogelijkheden ligt, voor ouders en kinderen. En mogelijk dat advocaten wel goede wijzigingen kunnen voorstellen inde wet zodat ouders en kinderen beter beschermd worden tegen deze beschadigende processen.
Leen13
09-12-2012 om 16:42
Niet realistisch
Voor een inkijkje in de machtsspelletjes die bureau jeugdzorg zich permitteert met een gezin zie
http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2012/10/trampolineplezier.html#comment-form
Kinderen mogen hun broer niet zien als ze bij moeder thuis zijn. Als er een trampoline geleverd blijkt te worden van sympathisanten dan wordt de bezoekregeling ingetrokken. Om het conflict tussen BJZ en het gezin te vertroebelen worden ze overgedaan naar het Leger des Heils. Moeder moet Nederlands spreken met de kinderen en anders komen ze niet meer thuis.
Ik vraag me in gemoede af wat de pleegouders van de uit huis geplaatste tweeling hiervan vinden.
Hoe kun je inderdaad meewerken aan zo'n kinderbeschadigend instituut. Hopelijk kunnen ze de kinderen geruststellen en de band met moeder en broer positief bespreken, en dat is tegen BJZ.
Met gebrek aan fatsoen, machtspelletjes en pesterijen kun je niet praten.
Leen13
11-12-2012 om 21:50
Valse positieven
http://fpblog.nl/2012/12/11/de-meldcode/
"De Amerikaanse psychologen Kendall-Tackett en collega’s schreven al weer lang geleden (1993): “[t]here is virtually no general domain of symptomatology that has not been associated with a history of sexual abuse”. En ook: “some sexually abused children may also appear to have no apparent symptoms”. Toch schijnt de meldcode te werken. Professionals die de meldcode gebruiken zouden 3 keer zo vaak ingrijpen dan collega’s die de code niet hanteren. Goh. Of die professionals het ook vaker bij het juiste eind hebben, wordt niet duidelijk."
Je zou wensen dat jeugdhulpverlening en pleegouders zich deze situatie zouden realiseren en er alles aan doen om te voorkomen dat kinderen bij gerucht vervreemd worden van hun ouders. Integendeel, je zou wensen dat deze ouders en kinderen geholpen werden, dat hun hulpvraag beantwoord wordt in plaats van gecriminaliseerd. Niets ten nadele van werkelijk mishandelde kindertjes maar zo is de jeugdhulpverlening er een kinderbeschadiger bij, bovenop wat ouders kinderen aan kunnen doen. En als pleegouder zou ik daar ook niet blind op varen. Je kunt een kind krijgen waarvan het gezin niet geholpen is maar gecriminaliseerd. Want natuurlijk is er wat mis, er is een hulpvraag, maar er is geen hulp.