Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Nasha 1st

Nasha 1st

20-12-2009 om 14:35

Zeilmeisje laura vermist

Ja, zo kom je echt lekker volwassen over....zal je zaak goeddoen....

http://www.nu.nl/binnenland/2148272/zeilmeisje-laura-dekker-vermist.html

Zeilmeisje Laura Dekker vermist
Uitgegeven: 20 december 2009 13:38
Laatst gewijzigd: 20 december 2009 14:14

UTRECHT - Laura Dekker, die eerder een solozeiltocht rond de wereld wilde maken, wordt vermist. Dat meldt de politie Utrecht.
© ANPVolgens een woordvoerder heeft een familielid de vermissing vrijdag gemeld. Ze staat inmiddels internationaal geregistreerd.

Het 14-jarige meisje zou een afscheidsbriefje hebben achtergelaten.

De politie onderzoekt de zaak en gaat niet uit van een misdrijf. De zeilboot waarmee Dekker op wereldreis wilde, ligt volgens een zegsman nog in de haven. Ook haar vader wordt niet vermist.

Verrassing

Haar woordvoerster stelt dat Dekker in een gat is gevallen sinds de rechter haar onder toezicht van Bureau Jeugdzorg stelde. Haar vertrek zou als een verrassing komen.

"Maar veel meer heb ik er niet over te zeggen, we deden het rustig aan vanwege de kerstvakantie en hebben al vier weken geen contact meer gehad."

Gepind

Volgens de Volkskrant heeft Dekker donderdag 3500 euro gepind en is ze sindsdien niet meer bij haar vader, bij wie ze woonde, geweest.

Dekker gaf eerder aan sowieso dit schooljaar af te maken. Pas daarna zou ze aan haar avontuur willen beginnen. Ze wil de jongste zijn die een solozeiltocht rond de wereld volbrengt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2009 om 14:46

Welk meisje van 14

kan zomaar 3500 euro pinnen?

liora

liora

20-12-2009 om 14:53

Tja

oplossing van dit mysterie lijkt me makkelijk: ze duikt over een paar dagen op in Nieuw Zeeland vanwaaruit ze haar solo zeiltocht zal inzetten.

Die 3500 euro vind ik niet zo bijzonder, er zijn zat 14-jarigen die dat hebben lijkt me.

Liora

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2009 om 15:04

Zat?

Ik ken er genoeg die het niet hebben. Een kind van mij van die leeftijd zou dat niet kunnen pinnen, belachelijk.
Maar inderdaad, wie weet duikt ze daar op. Maar zal ze daar dan ook een boot hebben liggen? Een meisje wat zoveel geld kan pinnen heeft misschien ook 2 boten?

Nasha 1st

Nasha 1st

20-12-2009 om 15:06

Precies mijn gedachte

en het zou me niks verbazen als pappie er ook een bijdrage aan geleverd heeft.....3500 is wel erg veel hoor voor een 14 jarige. en dan nog, gaat een bank niet achter de oren krabben als iemand zoveel geld ophaalt? Zoveel kun je toch niet pinnen?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2009 om 15:12

Volgens mij ook niet

Er zit volgens mij een daglimiet op, dus zou ze het bij de balie gedaan moeten hebben. Ik als als baliemedewerker zou dan het telefoonnummer van de ouders vragen.

Tirza G.

Tirza G.

20-12-2009 om 17:02

Precies

Je kunt geen 3500 euro uit de muur trekken, zelfs niet bij je eigen bank. Dat moet je van tevoren aanvragen. Misschien moet het wel 350 zijn. Kranten......

Tirza

tonny

tonny

20-12-2009 om 17:03

Geloof er niks van

3500 euro uit de muur kan niet. En ik geloof nooit dat de bank aan de balie zo'n bedrag meegeeft aan een minderjarige. Ze heeft vast een medeplichtige in deze verdwijning.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-12-2009 om 17:33

Moet bijna wel....

en aangezien paps helemaal achter deze reis stond....heeft vast ergens een jacht klaarliggen voor haar, zodat ze vandaar kan vertrekken....

Chippie

Chippie

20-12-2009 om 17:40

Reactie

"Wat een onzin om je daarover druk te maken. Als dat kind de hele wereld over kan zeilen, maak je je toch niet druk dat ze nu vermist is ".

Ik begon inderdaad over die daglimiet (vorige week nog geprobeerd, ik kreeg maar 2500 euro uit de automaat...). Maar ik snap niet goed wat ze met die 3500 euro moet/kan? Als paps helpt, neem ik aan dat ze di 3500 euro niet nodig heeft, zo niet, wat doe je dan met 3500 euro als minderjarige?

Misschien doet ze een laatste poging om "persoon van het jaar te worden"?

Volgens mij

zit Laura (bijna) op zee met een andere boot. Lijkt me geen toeval dat ze weg is. Heb echt het gevoel dat ze haar zin gewoon doordrijft en gewoon doet wat ze wil...

gr Pham

Emmawee

Emmawee

20-12-2009 om 20:40

Zozo...

...wat weten we het allemaal weer goed zeg! Gaan we nog geld inzetten op de juiste oplossing van dit leuke raadsel?
Speculeer rustig verder hoor! Had ze maar niet beroemd moeten worden. Toch?
Groeten, Maw. (geen fan)

Bibi72

Bibi72

20-12-2009 om 22:52

Net op hart van nederland

Ze zit op Sint Maarten!

Tirza G.

Tirza G.

20-12-2009 om 23:39

Heel

verstandig met dit weer. Hehe, ik kan weer met een gerust hart naar bed.

Tirza

Leony

Leony

20-12-2009 om 23:58

Wel slim

om deze stunt in de kerstvakantie uit te voeren.
Zo krijg je geen boze leerplichtambtenaren in je nek!

Nasha 1st

Nasha 1st

21-12-2009 om 21:06

Ach slim

het lijkt mij vooral heel dom en je zaak geen goeddoen. En toch blijft het een vreemd verhaal. Kun je zomaar een ticket naar Sint Maarten boeken? En nog steeds over dat geld verbaas ik me....maar goed, we zullen zien wat er van uit komt.

mirreke

mirreke

22-12-2009 om 09:07

Wat ervan komt?

Precies wat in het eerdere draadje hierover is voorspeld. Jeugdzorg maakt dit gezin, deze familie, gewoon kapot.
Kind is gefrustreerd, doet onvoorspelbare dingen, komt niet door de ouders maar door de wurggreep waar ze in zit. Nu willen ze haar uit huis halen, een kind waar niets mis mee is.
Ik vind het werkelijk schandalig, en een groot voorbeeld van wanbeleid en incompetentie! Bah, dat arme kind.
En de opmerkingen hier vind ik ook om van te huilen, een soort lekker puh opmerkingen waar de honden geen brood van lusten.
Schaam jullie!

Jeugdzorg

Ik zat hier vanochtend nog over te denken. Voordat je Jeugdzorg op je dak krijgt, is er natuurlijk al wel iets aan de hand. In dit geval lijkt het een fatale combinatie van een zeer ambitieuze en eigenzinnige vader en 'maaiveld'. Erg jammer voor Laura.

Chris

Leony

Leony

22-12-2009 om 09:58

Mirreke

Wat mij verbaasd is de buitenproportionele reactie van Jeugdzorg, kinderbescherming en politie. Het lijkt wel alsof we het hier over een ontsnapte beroepscrimineel hebben.
Wat ik verder stuitend vind is dat een woordvoerder van de kinderbescherming laat weten dat er een reële kans is dat Laura bij haar vader weg moet en dat dat zó geregeld is.
Als je al vind dat je over zulke dingen in de pers moet praten, dan is het wel zo fair om ook de argumenten erbij te vermelden. Het lijkt nu erop dat pa de voorkdeur niet op slot weten te houden en dat daarom zijn dochter bij hem wordt weggehaald.
Als ik lees dat de Kinderbescherming zich zorgen maakt dat een meisje van *die* leeftijd zo'n reis onderneemt, dan zakt mijn broek af. Het is veiliger om een vliegtuig naar St. Maarten te pakken dan om weg te lopen, naar een grote stad te liften en daar ergens in een kraakpand onderdak te zoeken. Leven die mensen op een andere planeet of zo?
Het feit dat ze het weet te flikken om op St. Maarten te belanden vind ik iig wel getuigen van zelfredzaamheid. Die loopt echt niet in 7 sloten tegelijk (zeilmeisje). Of het haar zaak goed doet valt te betwijfelen. Ik denk dat het er nooit meer van komt dat ze een tocht mag zeilen.
Leony

Operatie geslaagd

Nasha:"het lijkt mij vooral heel dom en je zaak geen goeddoen."
Er is niks wat haar zaak wel goed doet. Zij wil zeilen, maar zal niet mogen zeilen totdat ze 18 is.
Nasha:"En toch blijft het een vreemd verhaal. Kun je zomaar een ticket naar Sint Maarten boeken?"
Ja. Er is al een hoop onzin over verschenen. Ik las zelfs ergens de bewering van een luchthavenautoriteit die stelde dat 14 jarigen alleen maar mogen reizen met een toestemmingsbrief van de ouders. Flauwekul. Het paspoort is de toestemmingsbrief.
En precies hier veroorzaakt die andere kindercontrolemaatregel een allang voorspeld probleem: Identificatieplicht voor 14 jarigen voorziet ze van een reisdocument, ook zonder toestemming van de ouders. En met een ID kaart kun je naar Frankrijk (Europa). Eenmaal in Frankrijk, kun je naar St Maarten (Het Franse deel is óók Europa). 14 jarigen mogen ook van de KLM onbegeleid vliegen.
Nasha:"En nog steeds over dat geld verbaas ik me....maar goed, we zullen zien wat er van uit komt."
Ik niet. Laura heeft gespaard voor een wereldreis en bankvoorzieningen getroffen zodat ze bij dat geld kan. Dat is nodig als je de wereld over trekt. Wie weet heeft ze een creditcard. In Amerika is dat doodgewoon. In Nederland is dat niet verboden.
Nasha:"En nog steeds over dat geld verbaas ik me....maar goed, we zullen zien wat er van uit komt."
Voorspelbaar. Laura gaat naar de gevangenis onder het mom van behandeling en met het argument dat ze een gevaar voor zichzelf is.
Haar overkomt wat duizenden pubers overkomt en waaraan elk jaar weer enkele honderenden ontsnappen. Zij plegen zelfmoord, gaan heftig drugs gebruiken of belanden op straat als zwerfjongere (er zijn er 6000 bekend, dat is het topje van de ijsberg zo is de algemene mening). Zij verdienen hun boterham met diefstal, prostitutie of drugshandel.
Kortom: voor een deel van de pubers is het middel Jeugdzorg erger dan de kwaal.
Maar daar zal niet zoveel aan veranderen. Want Jeugdzorg houdt zich bij deze kinderen helemaal niet bezig met de kwaal van die kinderen (ik wil zeilen, ik wil op mezelf wonen, ik wil niet naar school), maar met hun eigen probleem 'kindje, kindje toch. Dat kunnen we toch niet zomaar toestaan'.
Het lijkt evident dat de missie van Jeugdzorg om Laura van het zeilen te weerhouden geslaagd is. Geld op, sponsors weg, tijd gerekt tot het oneindige.
Operatie geslaagd, patient overleden.
Groet,
Miriam Lavell

Onzin

Pluk:"volgens mij heeft Laura nu wel laten zien dat ze niet stabiel genoeg is om een solozeiltocht aan te kunnen. "
De vraag blijft wat jouw mening (of die van Jeugdzorg) er toe zou moeten doen.
Pluk:"En let wel, ze is door haar eigen familie als vermist opgegeven; die zijn er dus ook niet gerust op dat het allemaal goed zit met haar zelfstandigheid."
Hier creëer je je eigen waarheid. Laura stond onder toezicht. De 'verdwijning' niet als vermissing opgeven, zou de ouders strafbaar maken aan ontrekking uit het gezag. Ze hadden geen keus.
Groet,
Miriam Lavell

Andere praktijk

Anna, het doet er niet toe. De verontwaardiging was niet anders geweest als Laura 15 was geweest. Maar bovendien is de praktijk anders, zie
http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article/ik-vlieg-naar-de-regen-plaats-van-de-zon-minderjarigen-vliegen-alleen-naar-het-bu
Laura is overigens met de trein naar Parijs gegaan.
Groet,
Miriam Lavell

Vanaf 11 jaar

Zie http://corporate.klm.com/nl/topics/klm-spreekbeurtinformatie/passagiersvervoer

"Alleenreizende kinderen

Voor kinderen die alleen reizen, is er een speciale dienst, de ‘Unaccompanied Minor’ Service. Dat is Engels voor ‘minderjarige zonder begeleiding’-service. Kinderen van 5 tot en met 11 jaar kunnen alleen reizen als zij gebruikmaken van deze service (in KLM-taal heten ze ‘ummetjes’). De grondsteward(ess) vangt de kinderen op en brengt ze naar een speciale kinderwachtkamer, de Junior Jet Lounge, waar computerspelletjes, films, boeken in verschillende talen en veel speelgoed aanwezig zijn. Het is eveneens de taak van de grondsteward(ess) ervoor te zorgen dat de kinderen op tijd hun vlucht halen. Ook tijdens de vlucht en na aankomst krijgen ze extra aandacht. "
Voor kinderen van 12 en ouder is begeleiding dus niet verplicht.
Groet,
Miriam Lavell

Pluk53

Pluk53

22-12-2009 om 11:43

Pak die kans?

Miriam: "De vraag blijft wat jouw mening (of die van Jeugdzorg) er toe zou moeten doen. " Die van mij is inderdaad niet relevant; die van Jeugdzorg des te meer.
Je leeft je leven maar een keer; je hebt niet de optie om met een ander stel (riskantere) variabelen een stukje leven over te doen om te zien hoe het dan zou uitpakken. Ja, een "droom" is/gaat verloren, maar is het leven nu verloren? Het leven is ook herpakken en doorgaan.

Nou en?

Pluk, wat is de relevantie van jouw zienswijze?
Groet,
Miriam Lavell

Pluk53

Pluk53

22-12-2009 om 11:48

Herhaling

"Die van mij is inderdaad niet relevant; die van Jeugdzorg des te meer. "

Waarom?

Pluk:"Die van mij is inderdaad niet relevant; die van Jeugdzorg des te meer. "
Vanwaar dan jouw bespiegelingen over wat er zoal verloren gaat? En bovendien: Waarom is de mening van Jeugdzorg relevant?
Groet,
Miriam Lavell

Dat staat er niet

Anna, dat Engelse stukje gaat over begeleid reizen. Dat is te koop tot en met 14 jaar. Voor die begeleiding is toestemming en formulieren en aanwezigheid van de ouders nodig omdat ze het moeten betalen. Voor kinderen die zonder begeleiding reizen is dat allemaal niet nodig. Er was wel toestemming van beide ouders nodig voor het verkrijgen van een reisdocument. Sinds de ID plicht is dat voor kinderen vanaf 14 jaar niet meer nodig.
In de Nederlandse wetscontext kun je je nog afvragen of een airline wel een ticket mag verkopen aan een 14-jarige. Het hoort in Nederland niet tot de gewone dingen die kinderen doen, zoals mobieltjes kopen dat wel doet. Voor treinkaartjes is dat al een ander verhaal. Maar internetverkoop en inchecken maakt controle hierop onmogelijk. Komt nog wat bij: In Frankrijk is het weer tamelijk gebruikelijk dat kinderen heen en weer reizen (vliegen). In Frankrijk zelf, of naar de overzeese gebiedsdelen. Zeker met de kerstvakantie.
De gedachte dat kinderen zoiets niet kunnen, mogen of horen te doen, heeft niets te maken met een universele waarheid over kinderen, maar met de cultuur van een klein landje waarbinnen vliegen niet zo gewoon is.
Ik voorspel kamervragen over Deze Kwestie en aanvullende regelgeving die het kinderen onmogelijk zal maken om vanuit Nederland te reizen. Dat wordt nog een lastige dobber voor gescheiden ouders die hun kinderen tijdens vakanties over en weer sturen.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-12-2009 om 13:13

Erger mij kapot

Ik erger mij kapot aan de manier waarop Jeugdzorg etc. zich opstellen. Schandalig vind ik het, ik heb er geen andere woorden voor. Laat de hulpverleners zich in vredesnaam bezig houden met kinderen die écht hulp nodig hebben. Ja, ze steekt haar hoofd boven het maaiveld uit, en blijkbaar mag dat niet. Ze moet braaf op school zitten en in het weekend met vriendinnen naar de stad. Dit meisje is voor Nederlandse begrippen ongewoon ambitieus en bovendien een vrijbuiter. Ik mag toch echt hopen dat de rechter vanmiddag niet akkoord gaat met het verzoek om haar uit huis te plaatsen!!
Miriam schreef "Operatie geslaagd, patiënt overleden".
En zo is het. In en in triest vind ik het.

Oke

"The Unaccompanied Minor service is mandatory for children aged 5 to 14 who are travelling alone. "
Ja, daar staat het wel. In het Nederlands staat het er ook trouwens http://www.klm.com/travel/nl_nl/travel_information/travel_planning/children/index.htm De dreiging wordt ook gemeld:"Wanneer u geen Unaccompanied Minor-service heeft geboekt, kan uw kind aan boord geweigerd worden."
Dat kan dus. Maar dat hoeft niet.
Het gaat hier om leveringsvoorwaarden van de firma, niet om wet of wat ook. De firma is er kennelijk zelf niet zo scherp mee, zie ook dat artikel van de Wereldomroep. Andere firma's hebben andere regels. Schiphol of de douane houdt je kind niet tegen, als het maar een paspoort of ID kaart heeft.
Groet,
Miriam Lavell

Zonder inhoud

IJsvogeltje:"Ik mag toch echt hopen dat de rechter vanmiddag niet akkoord gaat met het verzoek om haar uit huis te plaatsen!! "
Het zou mij verbazen als de rechter die uithuisplaatsing niet uitspreekt. Dat zou een doorbraak zijn. De rechter is ondeskundig en laat zich adviseren door jeugdzorg en RvK. Er zijn wat zaken die bijna blind tot uhp leiden. Weglopen is er daar eentje van.
Inhoudelijk wordt de zaak verder niet behandeld. Dat is ook het probleem dat de grootouders in hun ingezonden brief in de VK aansnijden.
http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4820/Bureau_Jeugdzorg_geeft_niets_om_onze_Laura_
" Als grootouders vonden we dit een redelijk uitgangspunt. De rechter stelde dus dat haar wereldreis niet onmogelijk is, mits voldaan aan de door Jeugdzorg gestelde voorwaarden. Treurig genoeg blijft Bureau Jeugdzorg tot nu toe onduidelijk over de vraag wanneer aan deze voorwaarden is voldaan. Het zijn voorwaarden met een open eind. Een voorbeeld: ‘Meer ervaring opdoen in solozeilen’, was een van de eisen die aan Laura werden gesteld. De logische vraag is dan: hoeveel meer? Hierop was het letterlijke antwoord van de toeziend voogd aan Laura en haar vader: ‘Dat is jullie probleem, daar lig ik niet wakker van.’"
De rechter heeft jeugdzorg wel controle gegeven, maar geen voorwaarden gesteld. Dat gebeurt nooit. Jeugdzorg mag het helemaal zelf weten. De rechter is niet deskundig, zegt ie zelf.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.