Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Welke vakantieherinneringen/reiservaringen wil jij je kinderen meegeven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kiki

Kiki

30-03-2011 om 21:21

Wat een onzin kaaskopje

mag je als ouder niet meer genieten van je vakantie? Ik zei al eerder, ik ga op vakantie voor mezelf.

Maar als het alleen maar gaat om de herinneringen van je kleine kinderen, waarom zou je dan überhaupt de eerste drie a vier jaar wat met ze doen. Want daar weet een kind ook niets meer van

Vic

Vic

30-03-2011 om 21:22

Heel foute opmerking

Ik heb altijd een beetje het idee dat veel mensen verre reizen maken om het aan iedereen te kunnen vertellen, niet omdat het ver nu zoveel leuker en mooier is dan dichtbij.

Haha vic

Leuk fout! Dat durft vast niemand toe te geven

Kiki

Kaaskopje heeft een punt hoor. Jij stelt nadrukkelijk dat je op vakantie gaat voor jezelf; maar de startster van deze draad heeft het over vakantieherinneringen die ze haar kínderen wil meegeven. Dat ze het ondertussen zelf ook erg leuk vindt, is vers twee.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2011 om 22:02

Kiki

Bij kleine kinderen gaat het voor een groot deel om belevenissen en niet om het mooie uitzicht. Die belevenis zit al gebakken als je naar de plaatselijke speeltuin gaat, of naar de dierentuin iets verder weg. En zelfs dan moet je niet zeuren als kind niet naar de olifanten rent, maar naar de wipkippen die ook bij je in de straat staan (stel dat...). Een peuter/kleuter is snel tevreden, zolang het iets kan doen wat bij de leeftijd past. En ja... ik hou daar rekening mee. Vakantie is voor het héle gezin.
Wij zijn expres pas naar Eurodisney gegaan toen we mochten verwachten dat de kinderen het zouden kunnen onthouden. Ze waren toen 7 en 9. We hielden hierbij dus rekening met de jongste. Het is een duur uitstapje en het is prettig als de kinderen dat later nog weten. Niet om te kunnen zeggen dat we dat toch maar gedaan hebben met ze, maar puur vanwege de lol die ze er gehad hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2011 om 22:07

Lees het en...

Natuurlijk is een kind in het zand van Thailand ook een blij kind, dus dat is ook een mooie belevenis. Maar ik zou voor de herinnering een paar jaar gewacht hebben.

Chippie

Chippie

30-03-2011 om 22:10

Kaaskopje

Dat peutertje heeft het bijna iedere dag over de olifanten en andere dingen. Tuurlijk was voor haar Drente, Frankrijk of thuis blijven ook goed. Maar waarom is een dichtbij/huis/reis dan beter? Doet het kind dan betere indrukken op. Wij genieten alle vijf. En ja, Thailand was ook echt een paradijs voor ons peutertje.

Ik wil niet uitstellen totdat de kinderen groter zijn. Misschien is er geen later. Wij willen nu genieten van de heerlijke dingen des levens. Dat zijn vaak kleine dingen maar wij genieten ook alle vijf van reizen. Dat kan ook in Nederland of Europa, maar wij genieten ook van reizen verder weg. Daar ga ik me niet voor schamen.

En zoals ik al zei, reizen geeft ons het ultieme-familie-we-doen-het-samen-gevoel. En dat gevoel geven we de kinderen wel mee. Sommigen schieten er ongetwijfeld van in de stress.

Ons peutertje heeft trouwens twee oudere broers. Als we wachten totdat jongste 8 is dan willen de oudsten naar een vage jongerencamping op Terschelling.

Wij vinden reizen geweldig en de oudsten vinden het inmiddels zeker net zo leuk. Zij vinden het heerlijk (wij ook) dat we dit jaar naar Toscane gaan maar ze gaan stralen als we praten over mogelijke nieuwe bestemmingen.

"Of gaat het echt alleen maar om ver en luxe?"

Sorry, dit vind ik een typische Kaaskopje-opmerking. Ik weet als ik daar op reageer dat we dan een ellendige discussie krijgen waar ik nu geen zin in heb. Jij hebt een bepaald beeld bij mensen die bepaalde dingen - in jouw ogen elitaire - doen. Ze doen die dingen volgenss jou voor de buitenwereld, status, etc. Prima, wordt gelukkig met dat wereldbeeld.

Chippie

Chippie

30-03-2011 om 22:21

Vic

Een hele foute opmerking inderdaad. Zegt zo'n opmerking niet meer over jezelf dan over mij?

Wij houden van ontdekken. Dat kan dichterbij maar de wereld is zoveel groter. Dus ja, ook dat wil ik ontdekken. Ik ken zoveel mensen die dat ook hebben en ik zie helemaal niet wat jij ziet. Daarvoor zijn zulke tripjes veel te duur, te veel gedoe, zonde om je spaarzame vakantiedagen aan op te maken etc. Als je de blits wilt maken kun je beter een grotere auto kopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2011 om 01:07

Chippie

Ik heb er alle begrip voor als mensen verre reizen ondernemen. Als ik over meer geld zou beschikken, zou ik ook meer reizen. Dat is niet iets waar je je voor hoeft te schamen. Ik zet hooguit wel eens een vraagteken bij de reden waarom mensen naar een ver land gaan. En ik vraag mij wel eens af of ik in bepaalde landen de toerist zou willen uithangen. Voor de rest... ik hoop mijn verre reis ooit nog eens te maken.

Fiorucci

Fiorucci

31-03-2011 om 07:14

Chippie

Ik geef je groot gelijk, als het kon, deed ik het ook!

Chippie

Chippie

31-03-2011 om 11:26

Kaaskopje

Ik volg je niet helemaal, of helemaal niet.

"Ik heb er alle begrip voor als mensen verre reizen ondernemen. Als ik over meer geld zou beschikken, zou ik ook meer reizen."

Voor ons is het financieel mogelijk om verder te reizen. Ook met drie kinderen. Wij zijn bevoorrecht dat we dergelijke grote dromen kunnen waarmaken. Dat heeft ongetwijfeld iets te maken met geld maar ook met je instelling. Er zijn genoeg mensen met net zoveel geld die er niet aan moeten denken. Prima.

Sorry, maar ik vind dit weer zo'n typische Kaaskopkronkel. Eigenlijk zou jij het ook wel willen, maar je kunt het niet en vraagt je dan meteen af waarom andere mensen het wel willen? Huh? En dan nog fijn zo'n steek onder water dat je in sommige landen niet de toerist moet willen uithangen. Wees gerust, ik kies bv altijd accomodaties die worden gerund door de plaatselijke bevolking ipv Europese hotelketens en gaan daar niet naar toe om te laten zien hoe goed wij het hebben (weet je nog, 22 kg bagage voor 5 personen incl pak luiers?) Als ik 3000 euro uitgeef in een land aan allerlei zaken kan ik dat waarschijnlijk beter in Thailand doen dan in Frankrijk om de mensen in Azie daarvan te laten profiterren.

Lentefris

Lentefris

31-03-2011 om 12:49

Geld

Uiteindelijk heeft het alles met geld te maken. Je kan de instelling wel hebben maar als het geld ontbreekt.....

Fiorucci

Fiorucci

31-03-2011 om 13:01

Ohja

De instellingen bezitten wij volop, dat is het punt niet..

Chippie

Wij hebben de afgelopen 5 jaar ook verre reizen kunnen maken. We willen bepaalde verre landen gewoon graag zien, en we kunnen het nu betalen, dus doen we het. Ja, met de kinderen. Geen enkel probleem, mijn kinderen zijn erg makkelijk met zichzelf vermaken, ook in lange autoreizen of het vliegtuig, dus ook 15 uur vliegen was geen probleem. We hebben rondreizen gemaakt (soms op eigen houtje, vaker met organisaties - rondreis met een paar gezinnen samen). Costa Rica, Thailand, Ecuador, Cuba. Fantastisch was het!
Mijn oudste is nu 7 en herinnert zich zeker nog veel. Mijn jongste van 3 niet, maar dat geeft niet. Wij gaan inderdaad ook voor onszelf op vakantie. Dat de kinderen meegaan is geweldig want ze vinden het superleuk en ze geven ons ook veel vakantievreugde. Dat de jongste zich later niet alles meer kan herinneren, tja. Ik ga niet wachten tot de jongste 6 of zo is, nu hebben we het geld, dus we gaan dat nu gewoon doen. Zuid-Afrika staat ook nog op ons lijstje, waarschijnlijk volgend jaar.

Was voor iedereen bedoeld

ik had eerst chippie in de titel staan maar bedacht later dat het gewoon voor iedereen is. Ik herken gewoon wel veel van Chippie.

Maylise

Maylise

31-03-2011 om 14:48

Voor mezelf

Ik ga op vakantie voor mezelf en niet zo zeer voor de kinderen. Natuurlijk leuk als ze er fijne herinneringen aan overhouden maar ze zouden echt net zulke leuke herinneringen hebben aan een vakantie in Drenthe dus daar doe ik het niet voor. Ik ga zelf graag op vakantie, ik hou van reizen en besteed daar graag een deel van mijn geld aan. Ik weet dat dit een luxe is maar ik ben blij als we die mogelijkheid hebben. De afgelopen jaren hebben onze vakanties zich voornamelijk beperkt tot familie bezoek in verschillende landen. Er zijn echter nog heel veel landen waar ik graag heen wil en ik hoop ooit die gelegenheid te krijgen, met of zonder de kinderen.

Inmiddels zijn mijn kinderen wel op een leeftijd dat ze zich elke vakantie zullen herinneren. Ik heb vroeger met de oudste kinderen wel een paar mooie reizen gemaakt maar met de jongste kinderen is dat er minder van gekomen. Het lijkt me dus leuk om de komende jaren met hun ook nog een paar mooie reizen te maken als dat financieel gaat lukken.

Deze zomer nog even niet. We gaan deze zomer misschien op familie bezoek in het buitenland maar ook dat is nog niet eens 100% zeker. Overigens zijn familie bezoeken ook leuk want dan zitten we ook in een prachtige omgeving dus dat is ook ontzettend leuk en ook zeer waardevol voor de kinderen omdat ze zo het land van hun vader beter leren kennen.

Het staat echter wel in mijn planning om wanneer het financieel mogelijk is weer eens echt op reis te gaan. Niet om de buren hierover te vertellen maar omdat ik zelf enorm geniet van reizen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-03-2011 om 17:48

Kaaskopje

"Ik zet hooguit wel eens een vraagteken bij de reden waarom mensen naar een ver land gaan"
Vertel eens? Bedoel je dat sommige redenen om te kiezen voor een bepaalde bestemming 'niet goed genoeg' zijn?

Vic

Vic

31-03-2011 om 17:52

Gokje

Kaaskopje denkt diep in haar hart ook dat mensen ver weg op vakantie gaan zodat ze het kunnen rondvertellen

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-03-2011 om 20:31

Grappig hoe deze discussie zich ontwikkeld heeft

Het vat precies samen waar wij als gezin pas geleden een keuze in gemaakt hebben.
Jaren zijn we ervan uit gegaan dat we ooit met de kinderen een grote reis zouden maken. We zijn gaan sparen, zodat het ooit zou kunnen. Nu nog niet, omdat jongste nog te jong is om het zich later te herinneren. En dat leek ons zo jammer. Maar toen gebeurde er het volgende: een naast familielid bleek ineens ongeneeslijk ziek. Daardoor realiseerde ik me: ik kan wel denken dat we dit over een, twee, vijf of weet ik over hoeveel jaar gaan doen, maar misschien is onze situatie dan wel helemaal anders. Later is nu! We hadden genoeg geld gespaard en dus doen we het nu. Houdt onze jongste daar dan geen of minder herinneringen aan over, dan zij dat zo. Er zal vast iets blijven hangen en ook als dat niet zo is, dan hebben we als de rest dat wel. Want inderdaad zie ik het ook als een manier om als gezin samen te zijn.
Overigens was ik met de oudste kinderen helemaal niet reislustig en dat terwijl ik tijdens mijn studententijd heel wat gereisd had. Maar ik had er helemaal geen zin meer in. Hoorde van vrienden die grote reizen gingen maken met hun jonge kinderen, maar ik kon er voor mezelf de lol niet van inzien. Vond het ver genoeg om naar Limburg of de kop van Overijssel te gaan. Na een aantal jaren wilde ik wel weer eens bergen zien. Toen zijn we voorzichtig weer wat verder gegaan. Toen jongste daarna nog kwam, vond ik het geen probleem meer om met een kind van rond het jaar naar Italië ofzo te gaan. Eerder was ik er zelf niet aan toe, toen wel.
Dusss, als je er de mogelijkheden voor hebt, doe dan vooral wat je goed lijkt. En geniet. Pluk de dag nu. Misschien is er geen later.
Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-03-2011 om 20:34

En 'nu ik even anoniem'

wat afschuwelijk. Ik krijg het koud van die paar zinnen van je. Ik hoop dat je nu ondanks dit akelige verleden goed maakt
xxx

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2011 om 20:34

Chippie

Wil je wat ik schrijf bewust verkeerd lezen of hoe heb ik het nu? Ik geef aan dat ik met meer geld grotere reizen zou maken. Dat lijkt me geweldig. Maar ik zou die verre reizen niet met hele kleine kinderen maken. Ik wil ze graag iets meegeven als ik zo ver zou gaan. En ver vind ik bijvoorbeeld Indonesië, Thailand, Australië, Amerika, Canada, of Afrika. Wij zijn daarom heel tevreden redelijk dicht bij huis gebleven. Deels omdat we nu eenmaal niet het geld hebben om jaarlijks op vakantie te gaan, daar hoor je mij niet over, maar als ik dat geld wel zou hebben zou ik ook niet ver gaan. Ik ben serieus van mening dat je de cirkel in de loop van je leven groter 'moet' maken. (Niks moet, maar ik kan het even niet anders zeggen). Nederland om mee te beginnen, dan Europa en als er geld en tijd over is verder weg. En wat niet gelukt is, is nog een openliggend terrein voor als de kinderen er zelf heen willen.
Niet alles draait om jou Chippie. Als ik zeg dat ik niet overal de toerist zou willen uithangen, dan is dat omdat ik dat al heel lang vind. Ik vind dat echt een dilemma, omdat ik naar plaatsen wil waar mij dat toerisme min of meer aangeboden wordt omdat dat nu eenmaal een fijne bron van inkomsten is. Zo wil ik dólgraag naar Zuid Afrika. De kans is aanwezig dat ik tijdens die reis naar een 'authentiek' Afrikaans dorp mag, waar de bevolking er ook nog 'authentiek' bijloopt. Dit zijn mensen die allang westerse kleding dragen, maar twee weken op en twee weken af dat dorp bevolken. Meteen komt bij mij naar boven dat dat hier in Nederland ook gebeurt. Ga maar naar Volendam. En toch heb ik die tegenzin dus wel bij mijn voorbeeld.

Nederland

Wij blijven graag met de kinderen in Nederland. En hun leukste week? www.new-wine.nl! Dat is op het evenemententerrein van Walibi. Het is een week waarbij allerlei mensen met verschillende manieren van geloven bij elkaar komen. Voor het kinderwerk ben ik ver van te voren met medewerkers een mooi programma in elkaar aan het zetten en de kinderen vinden het geweldig! Eigenlijk is het op kamp zijn met je ouders en met nog zo'n 2500 anderen Het klinkt massaal, maar dat is het niet. En tot nog toe... viel het weer best mee, voor Nederlandse begrippen. zie ook de hyves van New Wine.
Dochter zou dit jaar eigenlijk niet mee kunnen, dan zou ze bij haar vader zijn. Maar die zei: dit vindt ze zo ontzettend leuk, dat neem ik haar niet af!

Chippie

Chippie

31-03-2011 om 21:00

Kaaskopje

´Ik wil ze graag iets meegeven als ik zo ver zou gaan. En ver vind ik bijvoorbeeld Indonesië, Thailand, Australië, Amerika, Canada, of Afrika. Wij zijn daarom heel tevreden redelijk dicht bij huis gebleven. Deels omdat we nu eenmaal niet het geld hebben om jaarlijks op vakantie te gaan, daar hoor je mij niet over, maar als ik dat geld wel zou hebben zou ik ook niet ver gaan.´

Allereerst, wij zijn ook tevreden met een weekje Ameland. Wij en onze kinderen zijn dan dolgelukkig. Maar er is altijd ook meer te ontdekken, te proeven, te voelen, te beleven. Meer in NL, meer in Europa en meer in de wereld.

Jij zou nniet gaan omdat jonge kinderen daar geen herinnering aan overhouden. Okee, dat kan. Maar de oudste twee hebben wel al herinneringen aan veel verschillende bestemmingen. Overal hebben we prachtige herinneringen. Zelfs aan die camping 25 km verderop. Maar ook op andere plekken in de wereld.

En wat is ver? Alle landen die jij graag zou willen bezoeken (behalve safari in Afrika) hebben wij bezocht (en nog wel wat meer). Dat is niet om te patsen maar door al die reizen voelen verre landen niet eens als zo gek ver weg. Het is geen grote onderneming meer. Gewoon koffers pakken en gaan!

Al die landen hebben ons zoveel herinneringen gegeven dat we naar twee landen met kinderen terug zijn gegaan. En op iedere reis komen we mensen tegen die enthousiast zijn over andere landen en zo wordt het verlanglijstje steeds langer. En naast verre bestemmingen heb ik ook veel dichtbij-wensen.

'Ik ben serieus van mening dat je de cirkel in de loop van je leven groter 'moet' maken.'

Waarom dan? Ben je bang dat er niet genoeg verre landen zijn? Ben je bang dat als je één keer een verre reis hebt gemaakt, je niet meer kunt genieten van Toscane of een weekendje Veluwe? Wat als er geen later is? Waarom zou je die bijzondere momenten niet spreiden over je leven? Jij gelooft in een grote cirkel ik meer in een structuur van om de paar jaar een verre reis, ieder jaar een lekkere van-alles-wat-Europese-vakantie en een lekker lang weekendje dichtbij of stedentripje tussendoor.

'En wat niet gelukt is, is nog een openliggend terrein voor als de kinderen er zelf heen willen.'

Ach, ik denk dat er nog genoeg valt te ontdekken voor de kinderen als ze een paar keer mee zijn geweest. Ik vind dat onze kinderen enorm veel bijzondere indrukken hebben opgedaan tijdens die twee reizen. Het enige nadeel zou nog wel eens kunnen zijn dat ze later ook redelijk reislustig worden (of juist helemaal niet)

Maylise

Maylise

31-03-2011 om 21:06

Kaaskopje

Ik snap je redenatie in zoverre dat voor kleine kinderen het niet uitmaakt hoe ver je reist. Echter als je wel het geld hebt en zin hebt om zo'n grote reis te maken waarom zou je dat niet doen met een peuter? Je weet immers niet of dat over een paar jaar ook nog kan.

Als student en later met de oudste kinderen heb ik veel gereisd. Ik heb daar prima herinneringen aan en ben blij dat we het gedaan hebben. Daarna kwam een periode waarin er minder geld was voor reizen. Ik ben dus blij dat ik niet heb gewacht maar gewoon gegaan ben toen het geld er was. Immers toen mijn oudste kinderen eenmaal wat groter waren was er minder geld voor reizen. Toen hebben we ons wat vakantie betreft dus geconcentreerd op familie bezoek in Frankrijk en het Midden Oosten met af en toe een klein ander uitstapje. Alsnog heel luxe, daar ben ik me zeker van bewust.

Als we straks weer ruimer in vakantie budget zitten dan komt er vast weer een reis ver weg. Ik zou nooit bewust wachten met dit soort dingen omdat je gewoon niet weet hoe het loopt en welke kansen je nog gaat hebben.

Chippie

Chippie

31-03-2011 om 21:10

Cirkel groter maken

'Ik ben serieus van mening dat je de cirkel in de loop van je leven groter 'moet' maken'

En er dan op je 65ste achterkomen dat je dit dus veel eerder had 'moeten' gaan doen? Er zijn weinig dingen in het leven waar ik spijt van heb. Ik heb wel spijt dat ik niet een jaar ben gaan rondtrekken. Gewoon alles een jaartje de boel de boel laten. We denken er nu wel eens over na maar dat is een stuk lastiger qua baan, school, huis en er hangt ook een iets ander prijskaartje aan.

Kaaskopje, nog een klein advies. Als je echt dolgraag naar Zuid-Afrika wil, onthoud dan dat 'a journey of a thousand miles begins with one step'. Wat ga jij morgen doen om je droom waar te maken?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-03-2011 om 23:38

Sini

Ik mail je!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2011 om 00:25

Van dichtbij naar ver

Ik zei dat de cirkel door de jaren groter moet worden, omdat ik vind, dat is dus een persoonlijke mening, dat de kinderen best eerst mogen zien in wat voor land wij wonen. Op een gegeven moment is dat mooi geweest en dan lonkt het buitenland. Ik ben nog niet overal geweest in Nederland, maar ik doe mijn bestIk ben dus niet zo dat ik genoeg heb aan Nederland, ik wil meer zien. Het zou jammer zijn als dat niet gelukt is als ik tussen 6 plankjes lig, maar ook geen ramp.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2011 om 00:31

Chippie

De kans is groot dat die Afrika reis er nog lang niet komt. Écht niet om sneu over te komen (echt niet), maar het zit er voorlopig niet in dat ik daar geld voor kan sparen. Van die reis zou ik het wel erg vinden als het nooit zou lukken, maar ook daar geldt voor dat er ergere dingen zijn. Ik gok er dus maar op dat ik over een jaar of 6 wel kan gaan sparen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-04-2011 om 00:34

Cobi

En daar heb ik ook wel eens zuchtend in een speeltuintje of een suf parkje gehangen terwijl ik bruisend Boedapest elders wist. ===
Ja precies, dat is dus ook zo'n voorbeeld waardoor ik denk dat ik het echt niet leuk zou vinden om ver te gaan met kleine kinderen. Ik ga ergens heen omdat het hele gezin dat 'ergens' leuk moet vinden. Ik dus ook. Als ik mijn wensen totaal niet kan uitvoeren zou ik flink de smoor in krijgen.

reiziger

reiziger

01-04-2011 om 07:06

Kaaskopje

Oeps, ik zie dat ik twee verschillende nicks heb gebruikt in dit draadje. Sorry forumbeheer, ik beloof beterschap!
Kaaskopje: "dat de kinderen best eerst mogen zien in wat voor land wij wonen. Op een gegeven moment is dat mooi geweest en dan lonkt het buitenland."
Ach. Persoonlijk vind ik dat nogal een calvinistische instelling. Een vastgelegde volgorde. Hoofd niet boven het maaiveld, zoiets. En mensen die het anders aanpakken, hebben toch niet het belang van hun kind voorop staan. Of doen het voor de mooie verhalen naar buiten.
Nee sorry Kaaskopje, ik deel je denkbeelden niet. Waarom mag het buitenland pas lonken als je eerst de waddeneilanden, de Veluwe, de Limburgse heuvels en de afsluitdijk aan je kinderen hebt laten zien? Bovendien: het een sluit het ander toch niet uit? Vorige zomer hebben wij weer drie weken op de fiets door Nederland gefietst en daar heerlijk van genoten. Dit jaar wordt het dus weer Afrika, en daar gaan we vast ook van genieten. En de kinderen vinden iedere vakantie leuk - en vinden bij iedere vakantie vast ook wel eens iets minder leuk. Of we nu in Afrika of op Texel zitten, dat maakt wat dat betreft niet uit.
Grappig trouwens dat een kind dat 10 uur in het vliegtuig zit 'zielig' wordt gevonden door sommigen. Twee dagen op de achterbak naar Zuid Frankrijk staat werkelijk nooit ter discussie. Een Nederlands kind heeft blijkbaar recht op drie weken camping in Frankrijk. En andere vakanties zijn raar. En raar is al snel gek. Of arrogant. Of zielig voor de kinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.