Zoë
13-02-2013 om 22:45
Wat zou jij doen als je een vreemde vader kind ziet slaan
Het laat me niet los....
Gisteren had zoon zwemles. na de zwemles ben ik zoon nog aan het helpen met douchen. Een vader stond zijn dochter te helpen. We waren met z'n vieren nog over. Vader borstelde haren van dochter waar veel klitten in zaten. Dochter huilde, vader sloeg haar daarop een paar keer hard op haar billen en bovenbenen aan de achterkant. Vader keek ondertussen of ik keek. Niet zomaar een tikje maar hij haalde echt uit! Toen ik met zoon weg liep, deed hij het nog een paar keer, maar toen met de achterkant van de borstel. Tot ver in de gang hoorde je de borstel neer komen.
Zoon (autistisch) schrok en ik ben toen door gelopen. Heb zoon aangekleed was hem daarna naar buiten gestuurd, zijn tante kwam ons halen en hij ging vast naar tante, vader en dochter waren toen in een kleedcabine. Ben naar het zwembad personeel gegaan en heb melding gemaakt.
Zwembad personeel heeft daarna gezien dat vader erg hard handig omging met zijn dochter bij het haren fohnen. Zij gaan het in de gaten houden en melden het verder onder al het personeel. Normaal loopt er meer personeel maar vanwege vakantie hier nu minder.
Het blijft mij bezig houden. Geeft me geen fijn gevoel. Had me altijd voor genomen als er zoiets gebeurde ik er iets van zou zeggen, maar nu het zo voor mijn neus gebeurde schrok ik zo dat ik eerst blokkeerde en ook eerst aan mijn eigen kind dacht die er duidelijk erg van schrok en alleen maar weg wilde.
Zoë
Leen13
13-02-2013 om 23:38
Wijkrechercheur
Ik zou het zwembadpersoneel vragen de wijkrechercheur te bellen om met spoed langs te komen om vader in actie te zien. Die mag dan een hartig woordje met vader spreken. En anders maar het adres van vader doorgeven, uitzoeken in de zwemlesadministratie. Je gaat toch geen kind aftuigen.
P
14-02-2013 om 06:58
Er bovenop zitten!
Hier moet je bovenop zitten want als iemand het doet waar anderen bij zijn is het thuis nog veel erger. Bel vandaag op en eis echt acties, zorg dat ze er een melding van maken bij het amk.
Siobo
14-02-2013 om 09:18
Aangifte
Je mag een irritante collega, buurvrouw, kassajuf, buurjongetje, meester, enz. geen klap geven, laat staan een pak slaag. Een weerloos kind in elkaar meppen, dat ook nog eens aan jouw zorg is toevertrouwd, kan al helemaal niet! Ik zou dus aangifte doen.
Bellefleur
14-02-2013 om 09:36
Aangifte doen?
Maar hoe doe je dat dan? Draadjestartster kent die vader toch niet? Ik denk dat je goed hebt gehandeld door het zwembadpersoneel te waarschuwen. Als je een volgende keer het meisje weer ziet, let op blauwe plekken enz, en weer het zwembadpersoneel aanspreken.
Richard
14-02-2013 om 10:10
Beschermen
Ik zou die vader en het kind in bescherming nemen. Ik zou zeker niet gaan zitten kletsen tegen het zwembad personeel, of nog enger tegen de politie. De daaruit voortvloeiende gevolgen voor dit meisje zijn niet te overzien. Reken maar dat het kind door een hel gaat als jeugdzorg hier tegenaan gaat bemoeien.
Ik zou gewoon met die vader in gesprek gaan als ik er mee zou zitten. Ik zou zeker niet zo laag bij de grond zijn om met andere mensen te gaan roddelen over die vader.
Jippox
14-02-2013 om 10:48
Richard
Oh ja, dan zeg je gewoon tegen die vader: niet meer doen hoor! En dan is het opgelost?
Siobo
14-02-2013 om 10:56
Richard
Kind moet inderdaad in bescherming genomen worden, en wel tegen de vader. Als vader iemand anders dan zijn eigen kind een pak slaag gegeven had, zou niemand zich afvragen wat te doen. Dan had het zwembadpersoneel direct aangifte gedaan. Sommige ouders zien kinderen als hun bezit, de wetgever denkt daar gelukkig anders over. Ook een kind dat slachtoffer wordt van geweld gepleegd door eigen ouders is niet meer rechteloos. Als kind op school een weerloos kleutertje een pak slaag geeft, krijgt het straf. Als vader zijn weerloos dochtertje in elkaar slaat, krijgt hij ook straf. Vader is bovendien volwassen en krijgt dus niet met de juf, maar met agent te maken.
mirreke
14-02-2013 om 11:02
Eerst zou ik toch ook praten
denk ik. Alhoewel ik me ook erg goed kan voorstellen dat je helemaal verbouwereerd bent, en ook uit reflex voor je eigen kind zorgt, en dus snel wegloopt.
Ik denk dat je gezien de omstandigheden het beste hebt gedaan, gemeld bij het zwembad. Ik zou goed opletten of ik de vader weer zou zien bij een volgende zwemles, misschien kun je dan wel een praatje aanknopen. Of het vandaag wat beter gaat, oid. Kun je peilen hoe de reactie is, afwerend bozig, of dat er een gesprek ontstaat.
Of misschien komt dan de moeder mee, en kun je met haar praten.
Richard
14-02-2013 om 11:06
Jippox
Nee, op die manier los je niks op. Wel kun op sociale wijze met mensen contact maken en samen tot een oplossing komen. Wanneer je echter niet over die vaardigheden beschik dan kun je je er beter niet mee bemoeien. Door achter iemands rug om de politie er bij te halen maak je het alleen maar erger dan het al was.
Richard
14-02-2013 om 11:13
Siobo
Ik ken de wetgeving. En ik weet ook dat de Nederlandse overheid de internationale rechten van het kind op grove wijze schend. Dus daarom is het beter om dit kind meer in bescherming te nemen tegen de overheid dan tegen zijn vader.
skik
14-02-2013 om 11:26
Zoiets, richard?
Hallo medezwemlesouder. Ik ben Marietje, de moeder van Pietje. Prettig kennis te maken. Hoe lang zit jouw kind hier al op zwemles? Goh, wat een gedoe he, dat omkleden en haren kammen. Ik zie dat je het er moeilijk hebt. Kan je daar wat meer over vertellen? Zullen we even een kopje koffie drinken om samen tot een oplossing te komen?
Reactie vader: Rot op, bemoeizuchtig zeikwijf, ik heb met jou niks te maken. Thuis: jij rotkind, als je nou een beetje mee zou werken zonder dat ik je zou moeten slaan zou ik dat gezeur van die zwembadmensen niet hebben. Hier, nog een mep, dat zal je leren.
Ik koester een gezond wantrouwen tegen kinderbemoei-instanties en vind het verschrikkelijk als gezinnen op hun kop gezet worden op basis van vage onderbuikgevoelens en roddels, maar jij lijdt volgens mij inmiddels aan paranoia. Je advies om je er niet mee te bemoeien of 'samen tot een oplossing te komen' als het gaat om een vader in het openbaar zijn kind herhaaldelijk slaat schiet zijn doel voorbij.
skik
roefel
14-02-2013 om 11:27
O jee
We laten dit kind in mekaar meppen omdat Richard een aversie heeft tegen de overheid. Jongen, als jij een akkevietje heb met de overheid, kom dat niet in dit draadje uiten.
Siobo
14-02-2013 om 11:28
Richard
Voor jou is het afkeuren van en handelen tegen geweld kennelijk zuiver een juridische kwestie. Ik vind het gebruik van geweld, zeker jegens kinderen, moreel verwerpelijk. En bovendien pas ik er voor in een anarchie te leven. Juist dankzij dit soort vaders (en allerlei andere geweldplegers) is er een overheid nodig. En natuurlijk is elke overheid feilbaar, ik zou mijn kinderen ook liever niet in het systeem willen hebben. Maar als ik moest kiezen tussen een vader die straffeloos geweld gebruikt of inmenging van de overheid weet ik het wel. En mocht de overheid ingrijpen, dan is dat een consequentie van het gedrag van vader, hij is geen slachtoffer! Aangifte doen van strafbare feiten is overigens ook niet achterbaks of 'roddelen', imo is het handelen in het belang van het kind.
Pippe Lientje
14-02-2013 om 11:46
Zoe
Ik begrijp je reactie om niks te zeggen en te gaan maar al te goed. Je hebt inderdaad ook grote kans dat hij de frustatie daarover nog weer op zijn dochter afreageert: dus dat is helemaal niet zo gek.
Wat je nu wel kunt doen is het AMK bellen en de situatie voorleggen. Je weet vaders naam niet maarje kunt het zwembad met naam en toenaam noemen en dan kan er iets nagevraagd worden. Dan heb jij gedaan wat je kon en kun je het loslaten.
Mensen van het zwembad zullen het AMK misschien ook bellen, maar hoe meer meldingen/getuigen: hoe beter.
Leen13
14-02-2013 om 12:36
Amk
Het probleem is dat als je de politie inschakelt dat die dan ook jeugdzorg in gaan schakelen ben ik bang. Dus ik kan me wel voorstellen dat Richard dat geen optie vind.
Mijn 'tussenoplossing' zou zijn het inschakelen van de wijkrechercheur in de hoop dat die door vader te waarschuwen en in de gaten te houden kan zorgen dat het slaan stopt. Eigenlijk sta je nogal met lege handen. We hebben wel een meldingsapparaat maar de effectiviteit daarvan, het slaan stopt, gezin blijft verder heel, lijkt me vrij gering.
Evanlyn
14-02-2013 om 12:56
Zwembad
Die melding bij het zwembadpersoneel lijkt me eigenlijk een hele goeie reactie. Zwembadpersoneel loopt de hele dag op fluitjes te blazen en te roepen dat dit of dat nu moet stoppen. Ze hebben gezag en zijn ook gewend dat uit te oefenen. Hopelijk kunnen zij de vader ervan overtuigen dat hij hulp moet zoeken.
Kaaskopje
14-02-2013 om 13:16
Je hebt je best gedaan
Mocht je bij de volgende les weer met die vader en dochter geconfronteerd worden en je merkt dat er weer zoiets gebeurt of je zíet dat het vaker gebeurt door blauwe plekken, dan zou ik weer melding doen bij het personeel en overleggen wat er vanaf dat moment gedaan kan worden. Het AMK moet volgens mij uit meerdere monden een melding gehoord hebben om ze in beweging te krijgen, dus dan zou ik het zeker wel doen en het personeel ook vragen dit te doen. Als de moeder volgende keer met het meisje meekomen, dan zou je voorzichtig een gesprek aan kunnen knopen. Als het een meisje is waar de moeder nooit van mee zal komen door de cultuur (ik gis maar wat) dan kun je niet verwachten dat er vanuit het gezin zelf verbetering zal komen als de vader nooit op zijn vingers wordt getikt.
Ik vind het goed van je dat je bij de eerste keer al actie genomen hebt.
Kaaskopje
14-02-2013 om 13:18
Richard
Ik zie in mijn omgeving dat Jeugdzorg soms veel te streng optreedt voor wat nodig is, maar ik heb liever dat Jeugdzorg af en toe te snel in actie komt dan te laat.
Emine
14-02-2013 om 14:56
Schandalig!
Schandalig hoe Richard hier wordt afgeblaft! Ennuh, liever dat Jeugdzorg te snel in actie komt dan te laat.....enig idee wat het voor je leven betekent als jeugdzorg zich ermee bemoeit terwijl daar geen gegronde reden voor is? Richard wel, AnneJ ook en ik ook. En dan heb ik het nog niet eens over al die gevallen waar er wel reden is, maar Jeugdzorg zelf niet weet hoe te handelen en de problemen alleen maar verergert....
Het eerste wat ik dacht toen ik dit draadje las was: dit is weer zo'n overheidspraatje: meldt, meldt, meldt, het is allemaal zo erg.....maar goed ervan uitgaande dat je het allemaal echt gezien hebt mijn mening: als je zoiets ziet, dan moet je de guts hebben iemand daarop aan te spreken. En ja, dan krijg je misschien een grote bek, misschien zelfs een lel. Nou en? Dan heb je nog tijd genoeg om te bedenken wat je daar dan weer mee doet. En als het daarna gewoon doorgaat, kun je ook nog zien. Maar er is ook een kans dat iemand zich op het moment dat je hem aanspreekt realiseert wat hij aan het doen is en ermee stopt. Ik heb het in ieder geval wel eens gedaan. Ik heb gewoon gezegd: 'Ik vind dat niet normaal.' Weet je wat de moeder in kwestie zei? 'Ik ook niet'......
Manda Rijn
14-02-2013 om 14:58
Moeiljik
ik heb een keer een oma die haar kleinkind een tik in het gezicht gaf (want kind in kwestie deed iets gevaarlijks op een schommel, oma schrok en haalde uit) wel aangesproken. Niet direct want ik stond er ook behoorlijk geblokkert bij (mijn kind op de andere schommel). Ik heb toen zoiets gezegd als 'luistert ze niet ?' en oma zei toen iets van 'ik vind het zo eng wat ze doet' en toen ik weer 'ja maar slaan is niet goed' en dat beaamde oma toen ook direct, dat het een reflex was.
nou hoop ik ook dat oma bij een volgende keer niet uit een reflex (omdat zij iets eng vindt) haar kleinkind weer een klap geeft. maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, het leek mij verder wel een lief mens die het even niet kon overzien oid.
Dit is toch wel een ander geval, dit gaat veel verder en zal duidelijk vaker zo handelen, zeker thuis als er geen vreemde ogen mee kijken.
Ik zou bellen naar het zwembad, vragen wat het personeel daar wil doen, welke stappen er van hun kant te verwachten vallen en melden dat je een getuige wil zijn als hiermee richting politie gegaan wordt. Daarnaast zou ik de politie inlichten, dat je je grote zorgen maakt en los van de eventuele actie van het zwembad je zorgen wil uiten. Dan is het aan de politie om dit verder op te pakken.
Ik vind wel dat je als je getuige bent van onrecht, mishandeling, vernedering verplicht bent te handelen, en dat is per geval moeilijk inschatten wat dan een goede juiste reactie is.
Er is een periode geweest dat ik kortaf en boos uit mijn dak kon gaan tegen mijn dochter, met name bij zwemles, het niet opletten tijdens het afdrogen, niet mee werken irriteerde mij mateloos, altijd als laatste verlieten wij de kleedkamer. Ik ben toen ook wel eens aangesproken door een andere moeder, ook wel eens blikken voorbij zien komen. Ik heb die periode als heel zwaar ervaren, ik zat midden in de medische mallemolen vol verdriet. Nu jaren later denk ik dat ik de juiste stappen heb gezet en nu heel ver af sta van wat ik toen in die kleedkamer deed. Mocht ik dat nou straks als de jongste gaat zwemmen zien bij een andere moeder dan zou ik zeggen 'soms is het pittig he, maar gewoon maar accepteren dat dit erbij hoort, het gaat wel over, niet jezelf verliezen hoor, is zo zonde van je energie en dat kind heeft er ook niets aan'.
het is soms ook niet te peilen wat er bij een ander gebeurt thuis. Maar zeker is wel dat je niet boos moet worden en zeker niet moet slaan.
Siobo
14-02-2013 om 15:40
Geweld = erg
Ik kan me de blokkade van TS heel goed voorstellen en vind het nogal vreemd dat wordt gesuggereerd dat haar melding aan het personeel gelijk staat aan geroddel of gebrek aan moed. Heel goed juist dat ze zich betrokken genoeg voelt om aan de bel te trekken. Storend dat vader als een zielig slachtoffer wordt neergezet. Als mijn kind van een vreemde man een pak slaag krijgt, doe ik aangifte. Ik zie niet in waarom ik dit niet zou doen als dezelfde vreemde man zijn eigen kind slaat (= eigenlijk nog veel erger, eigen kind is afhankelijk en zal het hoogstwaarschijnlijk wel vaker zwaar te verduren hebben). En Annej, als vader niet wil stoppen met slaan valt dit alleen hem te verwijten hoor, hij is toch echt verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.
Siobo
14-02-2013 om 15:45
Emine (ot)
'ervan uitgaande dat je het allemaal echt gezien hebt'.
Is nogal een uitspraak van iemand die haar persoonlijke ervaring in de discussie gebruikt, moet ik die dan ook in twijfel trekken? Dan wordt het toch wel een nare manier van meningen uitwisselen hoor!
Manda Rijn
14-02-2013 om 16:26
Emine
ik ben het wel grotendeels met je betoog eens, maar nou vind ik Richards posting wel dus randje hysterisch. Ik heb geen ervaring met jeugdzorg, geen idee wat voor circus dan aan gaat na een melding bij politie, maar dat weten ze mij een buro wel te vertellen.
Aangifte is iig iets anders dan een melding.
Een melding bij politie, overleg met personeel zwembad, ja ik zie dat niet als roddelen zolang je een objectief verhaal houdt en het bij je eigen feitelijke waarneming houdt.
En als je het kan, natuurlijk is het dan goed om even wat te zeggen tegen zo'n man. Misschien is hij wel zwaar overspannen/gestresst en heeft hij meer aan een inlevend woord op dat moment. Feit blijft wel dat deze man een duidelijke grens over gaat en dat dat door iemand met enig gezag (dus niet dat zeikwijf wat zich nergens mee zou moeten bemoeien) hem duidelijk gemaakt moet worden.
Maar misschien ben ik naief, ik hoop toch ergens dat politie in eerste instantie gewoon eens een gesprek aan gaan met zo'n vader. Die man houdt vast wel van zijn kind.
Leen13
14-02-2013 om 16:57
Flits
Ik dacht ook even dat er mogelijk iemand casussen zat te proefballonnen op OL. Maar ik vind het nog wel realistisch. Aanspreken zou kunnen maar ik zou ook aarzelen als mijn kinderen erbij zouden zijn. Ik zou in elk geval zwembadpersoneel waarschuwen, mogelijk dat je samen wat kunt zeggen tegen zo'n mijnheer.
En dan mogelijk familie van het meisje waarschuwen dat ze moeten zorgen dat dat slaan afgelopen is.
Misschien dat dit meisje geslagen wordt maar je wil ook niet weten wat een toestand het is als een kind door instanties uit huis geplaatst wordt. Ik zou zoveel mogelijk inzetten op veiligheid door de eigen familie, buiten instanties om. Jammer hoor. Je zou willen dat er een instantie is die de zaak praktisch en zonder drama kan aanpakken maar dat bestaat nou eenmaal niet. Ik heb zelf wel goede ervaringen met de wijkrechercheur. Die wist mij altijd wel te kalmeren en het dramagedrag van 'ex' tot behapbare proporties terug te brengen.
Leen13
14-02-2013 om 16:59
Hysterisch
Richard weet net zo goed als ik dat justitie in de vorm van het AMK en de kinderbescherming geen hulp is maar drama, dus dan is dat ook geen optie. Het middel is erger dan de kwaal. Dat is realistisch niet hysterisch.
skik
14-02-2013 om 17:13
Jee emine
Richard stelt dat je ofwel in staat moet zijn de problemen van de slaande vader in overleg op te lossen of dat je je er niet mee moet bemoeien. Ervan uitgaande dat een geen enkele willekeurige zwembadmoeder tot het eerste in staat is (al is het maar omdat het onwaarschijnlijk is dat de slaande vader daarvoor openstaat) moet je dus maar wegkijken. Ik snap dat jij, Richard en AnneJ getraumatiseerd zijn door het ingrijpen van Jeugdzorg, maar je kan ook doorslaan in het angstvallig weghouden van elke vorm van hulp uit angst voor uithuisplaatsing. Ik ben benieuwd welke vorm en mate van mishandeling jullie wel erg genoeg vinden om hulp of zelfs uithuisplaatsing te rechtvaardigen. Ik vind in elk geval dat als je met je eigen ogen ziet hoe een kind herhaaldelijk hard geslagen wordt er reden is tot zorg. Je kan niet alle ellende bagetelliseren omdat Jeugdzorg je kind uit huis kunnen halen.
skik
Richard
14-02-2013 om 18:03
Nou nou
Wat hier allemaal de revue passeert. Trappen, herhaaldelijk hard slaan, blauwe plekken, in elkaar slaan/meppen, kindermishandeling. Over hysterie gesproken.
We hebben het hier alleen maar over een vader die incidenteel een ongehoorzame dochter een paar tikken geeft en die nog niet weet hoe hij dat op een andere manier kan op lossen. Meer niet!
Geef hem de volgende keer bij het douchen gewoon een flesje anti-klit shampoo of zo. Maar maak er verder geen drama van.
liora
14-02-2013 om 18:31
Overdreven
Eens met Richard! Ik vind echt dat je op basis van één incident nog geen conclusies kunt trekken. Pas als je weet dat hij structureel slaat, vind ik dat je het moet melden. En dan pas nadat je de betreffende ouder erop hebt aangesproken.
Fiorucci
14-02-2013 om 18:32
Nou nou
Dus flink meppen, ook met een borstel, zijn slechts een paar tikken? De man kijkt rond of iemand het ziet...hij weet dus dondersgoed dat hij fout zit. Ik erken volledig dat je met een melding misschien wel meer kwaad dan goed doen, we kennen allemaal de voorbeelden. Maar wat dan? de man aanspreken. Dan doet hij het misschien niet meer...nee, maar thuis waarschijnlijk wel,hoor. Wat een naieviteit om te veronderstellen dat dat helpt.Ik denk juist, als hij in een openbare situatie al zijn handen niet bij zich kan houden, hoe gaat het dan thuis? Hij doet verdorie niet eens moeite om het te verbergen....