Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Kiki

Kiki

29-10-2008 om 20:34

Wat vinden jullie hier nou van? (zwakbegaafden krijgen kind, jeugdzorg neemt hem af)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Intimidatie

Xsara:"Belangstellende vraag: Hoe kan dat, Mirreke, verplicht CB-bezoek? Voor zover ik weet gebeurt het bezoek aan het consultatiebureau op basis van vrijwilligheid."
Toch moet die vrijwilligheid je maar gegund worden. Intimidatie is ook CB's niet vreemd. En dan hoeft er niet eens wat aan de hand te zijn.
zie: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=GGD&thread=75735&forumsel=1&forum=1&post=1163920
Kun je wel stampvoetend volhouden dat het 'toch vrijwillig' is, maar daar heb je weinig aan. Zeker niet als BJZ al betrokken is. Die hoeven alleen maar te zeggen dat je hulp (C weigert.
Nee, mij verbaast het niks dat deze ouder verplicht wordt CB bezoek af te leggen. Dat dat formeel niet kan doet niets af aan de praktijk.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

27-11-2008 om 11:33

Vrijwillig?

Dat dacht zij dus ook. Maar er is sprake van intimidatie inderdaad, er is letterlijk gesteld dat ze geacht wordt te verschijnen met de kinderen omdat men zich zorgen om hun ontwikkeling maakt. Hoewel zij heeft uitgelegd dat ze voor de kinderen een rechtstreekse ingang heeft bij de kinderarts die de kinderen na de bevalling ook onder zijn zorg heeft gehad (zoals gezegd vanwege morfine-afhankelijkheid, wat bij de kinderarts bekend was en door hem goed begeleid is) en zij na overleg met die arts ook zijn telefoonnummer aan het CB heeft doorgegeven, staat men erop de kinderen zelf te zien. En hoewel ze een mondige tante is en heel goed haar rechten kent durft ze op dit punt dus niet goed van zich af te bijten omdat ze de bui al voelt hangen. Dat noem ik dus dwingen.
Xsara, ik kan me goed voorstellen dat het niet leuk is om een beetje als kop van Jut te fungeren, zoals jij als 'vertegenwoordigster' van de Jeugdzorg in dit draadje lijkt te doen. Vandaar misschien je weigerachtigheid om oa mijn bijdragen serieus te nemen. Maar écht, dit gebeurt. Het zou zo fijn als je dit wilde accepteren, en eens serieus mee te denken hoe dit tij te keren. Meestal komen veranderingen van binnenuit, maar dan moet men zich wel bewust zijn van de noodzaak van die veranderingen.
Ander voorbeeld maar dan het tegenovergestelde: op mijn vorige woonplek woonde ik vrijwel naast zigeuners. Deze mensen leven op zijn zachtst gezegd anders dan de gemiddelde Nederlander, wat zich in en om het huis vooral kenmerkt door véél kinderen die vrijwel nooit naar school gaan, vanaf zes jaar de buurt en het buurtwinkelcentrum terroriseren, nooit lijken te slapen, zogauw ze kunnen lopen samen met de andere kleine kinderen de straat op worden gestuurd, soms al vanaf anderhalf jaar!, en als tweede natuur winkeldiefstallen plegen. Roep nou niet dat het politiek incorrect is om dit te beweren, het ís zo, ik heb ruim 14 jaar vlakbij ze gewoond, veel met ze te maken gehad zowel positief als negatief en ook heel veel dingen op straat zien afspelen. Zoals je inmiddels weet ben ik zeer tegen uithuisplaatsing, behalve wellicht bij deze onverbeterlijke groep. Ik denk dat uithuisplaatsing van de kinderen de enige manier is om dit gedrag dat bij hen inmiddels genetisch is ingebed te veranderen, omdat dan de cirkel wordt doorbroken. Maar denk je dat dat bij deze mensen gebeurd? Nee dus. De kinderen gaan vrijwel nooit naar school, stelen vanaf dat ze kunnen lopen en dus op straat belanden, worden door hun regelmatig dronken vaders als boksbal gebruikt (bém, dan werd er weer eentje de trap af gekegeld en kwam de ambulance weer), meisjes worden vanaf hun veertiende uitgehuwelijkt!!!, we zien ze vanaf vijftien met hun babies zwoegen, de mannen en vrouwen stelen ook waardoor ze met regelmaat in de gevangenis belanden en hun kinderen door de familie moeten worden opgevangen waar ze als hete aardappels van hand tot hand gaan, of als schoonmaker worden uitgebuit. Buurmeisje (nu inmiddels dus moeder van twee, ze is even oud als stieflief en die meiden hebben vroeger met elkaar gespeeld) is als babietje meerdere malen door haar broertjes op de grond gekegeld. Volgens moeder waren ze jaloers en ze werd dus maar bij oma bij ons in de straat gedumpt (was trouwens wel het beste wat haar kon overkomen maar goed). Dit alles schijnt dus maar te kunnen onder het mom van eigen cultuur. Er gebeurt niets! Ik begrijp dat niet. En zeker niet als ik het vergelijk met andere gevallen zoals mijn vriendin.
Trouwens, in het kader van het EKD: moeder komt niet naar het CB omdat dit maar vrijwillig is en zij de tijd er niet voor wil vrijmaken (dit zou anders voor mijn vriendin gelden, ze heeft namelijk een halve baan en als rolstoeler kosten dingen zoals kinderen auto in- en weer uitladen, en dat op de terugweg weer, gewoon veel meer tijd. Vervolgens komen er dus geen gegevens via het CB in dat dossier. Is dat niet alweer zo'n signaal van slecht ouderschap? Weet iemand hoe dat zit?
groet, Mirjam

mirreke

mirreke

27-11-2008 om 13:18

Ieks!

Ik takel af! "Maar denk je dat dat bij deze mensen gebeurd?" met een 't' natuurlijk: gebeurt. En ik zie nog meer foutjes...

Wat is je beroep nou toch?

Xsara, ik begrijp je lichtgeraaktheid niet. Ik krijg daarvan steeds meer de indruk dat je helemaal niks met JGZ van doen hebt, behalve misschien dat je ergens op een administratie werkt.
Dan even taalkundig:"Kun je wel stampvoetend volhouden dat het 'toch vrijwillig' is, maar daar heb je weinig aan. "
Die 'je' dat ben jij niet, maar is de ouder die driftig op de eigen rechten wil gaan staan. Lees de zin nog maar eens. Het woordje 'je' komt er twee keer in voor en slaat op dezelfde persoon.
Xsara:"Maar dames, ik heb nu echt definitief schoon genoeg van mijn rol in deze draad."
Als je iets niet bent dan is dat een slachtoffer. Wat je precies wel bent blijft duister.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

28-11-2008 om 03:57

Jeetje xsara, jammer

Dit begrijp ik helemaal niet. Juist als je aan twee kanten staat is het zo belangrijk om in gesprek te blijven. Ik geef uitgebreide voorbeelden omdat ik je serieus neem. En ik reageer ook op je vraag met uitleg over de 'vrijwilligheid' van het CB. En overigens, jouw rol in deze draad heb je helemaal zelf in de hand. Tuurlijk kun je ermee stoppen, maar het is de weg van de minste weerstand. Ik vind het serieus prettig en belangrijk om standpunten over en weer, en voorbeelden over en weer, te lezen en te schrijven. En dat reacties blijkbaar anders worden geïnterpreteerd dan je zelf bedoeld, dat is nou eenmaal het nadeel van zo'n forum.
En ik ben ook geïnteresseerd in wat jouw rol bij de jeugdhulpverlening precies is. Juist in deze draad, voor het verloop van het gesprek, is het fijn om te weten wat iemand doet. En ook omdat ik hoop dat ik ergens een beetje doordring, want écht, het gaat mis zo met de hulp aan ouders en kinderen. Er wordt meer leed aangericht dan voorkomen. Het zou fijn zijn als dat bij insiders doordringt zodat het een veranderingslag teweeg kan brengen. Ik snap overigens ook best dat je jezelf anoniem wilt houden, dat wil ik ook.
Enfin jammer dus.
groet, Mirjam

Gina

Gina

28-11-2008 om 05:41

Het zou me niks verwonderen

als Xsara voogdes bij bjz is. Ze zet hier iig een school voorbeeld neer van een gezinsvoogd. Niet inhoudelijk op gerichte vragen ingaan, verschuilen achter vage cijfertjes en aannames, af haken als het te heet onder haar voeten wordt, het verdedigen van een schadelijk beleid en de ouders voor alles verantwoordelijk stellen terwijl bjz alle macht heeft!
Mirreke, jouw voorbeelden zijn schrijnend maar ozo waar! Ik kan een boek schrijven over de verwoestende macht van bjz.

Gina

mirreke

mirreke

28-11-2008 om 10:25

Gina

Misschien moet je dat dan ook doen, dat boek schrijven. Maar ik begrijp best dat dat er niet van komt hoor Ik zou zelf ook zo graag iets ondernemen op dit vlak, en nee dat gebeurt dus ook niet...
groet, Mirjam

Cijfers

Het bericht over de ziekenhuizen is interessant, omdat het voortborduurt op cijfers van o.a. ijzendoorn. Kort gezegd wordt de stelling dan: volgens onderzoeken zijn er tussen de 100.000 en de 160.000 gevallen van kindermishandeling, wij zien ze niet, dus moeten we ze wel gaan zien. Het uitgangspunt is dan de statistische bevindingen van o.a. Ijzendoorn.

Volgens mij zitten er genoeg aanknopingspunten in dat rapport om daar nog eens kritisch naar te kijken. Voor de cijferliefhebbers:

www.leidenattachmentresearchprogram.eu/download.php?id=1

Het bericht over het ziekenhuisbeleid is te vinden opd e site van de inspectie gezondheidszorg.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.