Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Vrouwen taken

bieb1963

bieb1963

21-09-2024 om 21:48 Topicstarter

Vreemd dat de oorspronkelijke reactie van MRI om 21:04 verdwenen is ….(actie van forumbeheer?).  Maar goed, ik kan er ook niets aan doen dat er van alles bij wordt gehaald en verdraaid.
Mijn punt was alleen dat ik het vreemd (én onjuist) vind dat een vrouw meewarig wordt aangesproken omdat ze ‘moet’ strijken alsof bij een volledig geëmancipeerd stel niet óók de vrouw zou kunnen strijken (of om de beurt) terwijl de man een andere rot klus op zich neemt. Ik vind dat kortzichtig, maar vooral voorbij gaan aan het principe van emancipatie: Er zouden helemaal geen mannen of vrouwen klussen alszodanig benoemd en gezien moeten worden. Maar om eoa reden verzand het weer in mismoegen en vreemde uitingen

Het is zoveel drukker geworden omdat je tegenwoordig altijd iets voor school moet doen of klaarleggen of knutselen of kopen, er zijn vaker vergaderingen en overleggen. Kinderen moeten veel sporten en andere clubjes en daar moeten ze naar toe  gebracht worden.
Toen ik jong was was er 1 keer per jaar een gesprek en verder hoefden mijn ouders niet op school te komen. Na schooltijd werden we de straat op gestuurd om te spelen en we hoefden pas tegen etenstijd weer thuis te zijn. Pas als tiener ging ik naar een sportclub en daar ging ik zelf heen. 

MRI

MRI

21-09-2024 om 21:55

bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 21:48:

Vreemd dat de oorspronkelijke reactie van MRI om 21:04 verdwenen is ….(actie van forumbeheer?). Maar goed, ik kan er ook niets aan doen dat er van alles bij wordt gehaald en verdraaid.
Mijn punt was alleen dat ik het vreemd (én onjuist) vind dat een vrouw meewarig wordt aangesproken omdat ze ‘moet’ strijken alsof bij een volledig geëmancipeerd stel niet óók de vrouw zou kunnen strijken (of om de beurt) terwijl de man een andere rot klus op zich neemt. Ik vind dat kortzichtig, maar vooral voorbij gaan aan het principe van emancipatie: Er zouden helemaal geen mannen of vrouwen klussen alszodanig benoemd en gezien moeten worden. Maar om eoa reden verzand het weer in mismoegen en vreemde uitingen

Het was om 20:05 en mijn reactie staat er nog gewoon nog hoor. 

Bolmieke schreef op 21-09-2024 om 21:52:

Het is zoveel drukker geworden omdat je tegenwoordig altijd iets voor school moet doen of klaarleggen of knutselen of kopen, er zijn vaker vergaderingen en overleggen. Kinderen moeten veel sporten en andere clubjes en daar moeten ze naar toe gebracht worden.
Toen ik jong was was er 1 keer per jaar een gesprek en verder hoefden mijn ouders niet op school te komen. Na schooltijd werden we de straat op gestuurd om te spelen en we hoefden pas tegen etenstijd weer thuis te zijn. Pas als tiener ging ik naar een sportclub en daar ging ik zelf heen.

Zo ervaar ik dat niet. Mijn klasgenoten en ik (halverwege de 40) zaten ook allemaal op ballet, zwemles, voetbal, blokfluit... Onze moeders waren luizenmoeder, of leesmoeder, of zwemmoeder, en gingen mee op schoolreisjes en hielpen bij het schminken met carnaval. Maar onze moeders werkten niet. Dat was het verschil. 

bieb1963

bieb1963

21-09-2024 om 21:59 Topicstarter

Bolmieke schreef op 21-09-2024 om 21:52:

Het is zoveel drukker geworden omdat je tegenwoordig altijd iets voor school moet doen of klaarleggen of knutselen of kopen, er zijn vaker vergaderingen en overleggen. Kinderen moeten veel sporten en andere clubjes en daar moeten ze naar toe gebracht worden.

En ook omdat er, in het geval van een stel, meer uren buitenshuis gewerkt wordt denk ik. Een aantal decennia geleden was dat vaak niet veel meer dan 40 uur (de man meestal) en nu is dat eerder gemiddeld 64 uur. En daarnaast vindt men vaak ook dat er meer ‘uit het leven gehaald’ moet worden, meer beleven. En zo blijft tenminste tijd met niks.

Chantal2022 schreef op 21-09-2024 om 21:37:

[..]

Hebben jullie dagelijks lekke banden? En hoeveel tijd kost oppompen tov strijken van 1 overhemd?

Nee natuurlijk niet dagelijks lekke banden maar ook niet dagelijks overhemden te strijken maar dat zijn taken die nooit wisselen. Man strijkt nooit en ik doe geen onderhoud van de fietsen.

De heggen doen we samen en onderin knip ik weleens een takje maar bovenin tegen de 2 meter niet. 

bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 21:48:

Vreemd dat de oorspronkelijke reactie van MRI om 21:04 verdwenen is ….(actie van forumbeheer?). Maar goed, ik kan er ook niets aan doen dat er van alles bij wordt gehaald en verdraaid.

Wat jij stelt is niet zo. Misschien bij jouzelf wel. Iedereen doet het op zijn eigen manier.Er zijn zat mannen die bv strijken en die laten weer dingen waar hij een hekel aan heeft. Ik denk dat het over het algemeen best goed gaat bij veel huishoudens met de taakverdeling.

bieb1963

bieb1963

21-09-2024 om 22:01 Topicstarter

MRI schreef op 21-09-2024 om 21:55:

[..]

Het was om 20:05 en mijn reactie staat er nog gewoon nog hoor.

Dan heb ik niet goed gekeken.

bieb1963

bieb1963

21-09-2024 om 22:03 Topicstarter

watertoren schreef op 21-09-2024 om 22:00:

[..]

Wat jij stelt is niet zo. Misschien bij jouzelf wel. Iedereen doet het op zijn eigen manier.Er zijn zat mannen die bv strijken en die laten weer dingen waar hij een hekel aan heeft. Ik denk dat het over het algemeen best goed gaat bij veel huishoudens met de taakverdeling.

Maar dat is toch precies wat ik bedoel? 

bieb1963

bieb1963

21-09-2024 om 22:08 Topicstarter

watertoren schreef op 21-09-2024 om 22:00:

[..]

We ergeren ons als we ‘klappen’ voor mannen als ze huishoudelijke klussen doen, maar we vinden het normaal om een vrouw erop te wijzen dat haar man ook die huishoudelijke klus kan doen (alsof ze achterlijk is en alsof die ander weet hoe ze de klussen precies verdeeld hebben en waarom enz). Maw: als we het als volkomen normaal moeten beschouwen dat een man de was doet, moeten we het ook als volkomen normaal beschouwen als de vrouw de was doet. Anders klopt er iets niet.

Ik woon alleen dus zowel de vrouwen- als mannenklussen doe ik zelf. Krijg ik nu applaus?

Poezie schreef op 21-09-2024 om 22:20:

Ik woon alleen dus zowel de vrouwen- als mannenklussen doe ik zelf. Krijg ik nu applaus?

van mij wel. Nee alle gekheid op een stokje, klussen horen erbij, ik denk zelf nooit in mannen/ vrouwen klussen. Als ik alleen zou wonen zou ik misschien voor sommige klussen iemand inhuren dus goed dat jij het allemaal zelf doet.

bieb1963

bieb1963

21-09-2024 om 22:37 Topicstarter

Poezie schreef op 21-09-2024 om 22:20:

Van mij wel 😂

bieb1963

bieb1963

21-09-2024 om 22:38 Topicstarter

Gingergirl schreef op 21-09-2024 om 22:31:

[..]

van mij wel. Nee alle gekheid op een stokje, klussen horen erbij, ik denk zelf nooit in mannen/ vrouwen klussen. Als ik alleen zou wonen zou ik misschien voor sommige klussen iemand inhuren dus goed dat jij het allemaal zelf doet.

Nou precies dat. Dus ga ook een vrouw niet aanspreken of meewarig bekijken als zij een huishoudelijke taak doet. 

bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 22:08:

[..]

We ergeren ons als we ‘klappen’ voor mannen als ze huishoudelijke klussen doen, maar we vinden het normaal om een vrouw erop te wijzen dat haar man ook die huishoudelijke klus kan doen (alsof ze achterlijk is en alsof die ander weet hoe ze de klussen precies verdeeld hebben en waarom enz). Maw: als we het als volkomen normaal moeten beschouwen dat een man de was doet, moeten we het ook als volkomen normaal beschouwen als de vrouw de was doet. Anders klopt er iets niet.

Ja, dat is het ideale plaatje, maar helaas zijn we daar nog niet, behalve in jouw bubbel waar dat al wel zo is en alles eigen keuze is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.