bieb1963
21-09-2024 om 16:30
Vrouwen taken
Ik kan eigenlijk niet de juiste rubriek vinden, dus maar even hier.
Laatst op m’n werk vertelde een vrouwelijke collega dat ze nog een berg strijk had liggen en dat ze daar nu echt aan moest beginnen, maar dat ze er een enorme hekel aan had. Waarop een andere vrouwelijke collega, die altijd bovenop emancipatie zaken zit, zei: En waarom doet jouw man dat niet dan? In dit geval kon die ander collega haar direct pareren door te zeggen: er zijn een aantal klussen waar we allebei een pokkehekel aan hebben en die hebben we onderling verdeeld.
Ik vond het hele voorval op zich wel grappig omdat de tweede collega in haar emancipatie bubbel direct een oordeel had en de eerste collega dit direct kon pareren en aangeven dat het niks te maken had dat zij als vrouw vanzelfsprekend de strijk zou moeten doen.
Maar het bracht mij wel op het volgende punt: In de niet geëmancipeerde tijd, was de strijk ‘vrouwenwerk’, simpelweg omdat de man buitenshuis werkte en de vrouw meestal niet of nauwelijks. Dus logisch dat huishoudelijke taken meer bij de vrouw lagen. Tegenwoordig is dat allemaal niet meer vanzelfsprekend en terecht. In ieder geval: als een stel ervoor heeft gekozen om bijv allebei 4 dagen te werken, dan zul je alle andere taken rondom huis en zorg moeten verdelen. Hoe je dat doet hangt van van alles af: als de 1 een hekel heeft aan boodschappen doen en de ander niet, dan doet die ander dan meestal, en zal de een weer andere taak op zich nemen waar de ander een hekel aan heeft. Of in praktische zin: Als de 1 redelijk op tijd thuis is zal diegene door de weeks vaker koken als de ander een stuk later thuis is. Enz enz. En dan zullen er taken over blijven die je allebei vervelend vindt. Ook daar kun je een modus in vinden: om de beurt, of de 1 die vervelende taak en de ander de ander. Ik vind het daarom heel bijzonder en eigenlijk zelfs idioot om dan nog steeds over ‘vrouwentaken ’ te spreken. En vind dan eigenlijk ook als iemand zo’n opmerking maakt, de plank heel erg mis slaat en zelfs het emancipatie principe onderuit haalt. Hoe zien jullie dat?
En natuurlijk, ik weet dat het nog altijd zo is, dat mannen gemiddeld meer buitenshuis werken dan vrouwen. Maar dat is dan uiteindelijk een eigen keus, maar belangrijker in dit verhaal, in dat geval is het ook logisch dat de vrouw meer huishoudelijks doet. Maar in feite is dat dan ook een logische verdeling van taken, want als de vrouw meer buitenshuis werkt, dan zal de man meer huishoudelijke taken moeten doen. Logica m.i. In ieder geval zou je het, vanuit geëmancipeerd oogpunt, geen vrouwen of mannen taken moeten noemen, maar taken die moeten gebeuren en je onderling verdeelt.
bieb1963
24-09-2024 om 10:59
Elpisto schreef op 24-09-2024 om 10:09:
[..]
Ik vind het juist dan weer een dingetje dat we dit dan "vrouwentaken" noemen. Dat is toch zo ouderwets als de pest
Ik snap best dat er nog wel vrij veel huwelijken/relaties zijn waar het op deze manier werkt. Maar het is iets wat ik mijn generatie, of laat ik het zo zeggen, om me heen, niet echt zo zie. Het is allemaal in goed overleg en daarbij spreken we niet echt over vrouwen en/of mannen taken. Mijn vrouw had een giga hekel aan het uitpakken van de vaatwasser, dus was dat mijn taak. Ik heb dan weer een bloedhekel aan boodschappen doen en mijn vrouw minder, dus deed mijn vrouw de boodschappen.
De rest verdeelden we naar gelang iemand als eerste thuis was. Dus ben ik als eerste thuis, gooi ik de was in de wasmachine, maak ik het eten, noem het maar op. Was mijn vrouw als eerste thuis, werd het omgedraaid. En in het weekend verdeelden we het dan: Vrouw met de meiden mee met turnen, want zij vond voetbal niks. Dus ik met zoon naar het voetbal. Ik grasmaaien, want dat vind mijn vrouw niks, en zij de bedden verschonen.
Maar om dan van "Vrouwentaken" te spreken. Je bent als gezin/stel toch een team en je zult het dan toch een beetje voor elkaar moeten doen toch?
Ik benoem dat zo, omdat men dat blijkbaar nog zo ziet. Ik vind júist dat het niet meer zo gezien en benoemd moet worden als een vrouwentaak. Maar door dit soort reacties (ik bedoel dus zoals in mijn openingspost hoe een collega reageerde op de opmerking van een andere collega, dat ze haar stapel strijk had laten oplopen en er nu toch echt aan moest gaan beginnen) blijven we er zelf een 'ding' van maken. Het is gewoon een klus die gedaan moet worden, maakt niet uit door wie of hoe dat is verdeeld/afgesproken. Daarom opende ik ook deze topic, we houden zelf ook iets in stand om een soort houding aan te nemen: dát hoef ik niet te doen, dat doet man maar lekker. Volgens mij is dat ook niet de manier om er een gezamenlijke verantwoordelijkheid van te maken.....
Moederkareltje
24-09-2024 om 15:15
Pippeltje schreef op 22-09-2024 om 19:36:
[..]
Bedoel je dat hij ook nooit kookt of zelfs maar iets te drinken inschenkt; koffie zet of een eitje bakt?
Jawel hoor, als ik slaap of niet thuis ben.
Ysenda
24-09-2024 om 15:58
Moederkareltje schreef op 24-09-2024 om 15:15:
[..]
Jawel hoor, als ik slaap of niet thuis ben.
Ik zou me binnen een week een slaaf voelen.
Ook als je fulltime werkt kun je iets in het huishouden, ook als je partner fulltime thuis is.
RosaMontana
24-09-2024 om 17:45
Ysenda schreef op 24-09-2024 om 15:58:
[..]
Ik zou me binnen een week een slaaf voelen.
Ook als je fulltime werkt kun je iets in het huishouden, ook als je partner fulltime thuis is.
Juist als je vrouw fulltime voor twee kleine kinderen zorgt mag je haar als man wel eens tegemoet komen. Was het niet in het huishouden, dan in elk geval een drankje inschenken als ze uitgeteld op de bank zit 's avonds.
felija
24-09-2024 om 20:40
Is het ook niet zo dat er aan betaald werk meer status hangt? Op een feestje kan het zo maar zijn dat je een praatje begint met iemand en diegene vraagt: "Wat doe jij?" Daarmee wordt gedoeld op betaald werk. Als je dat niet hebt, doe je automatisch niks. "Oh, je zit dus thuis?" Het is alles of niets. Zolang er meer waarde wordt gehecht aan betaald werk en dat meer aanzien oplevert, zijn de overige werkzaamheden slechts randzaken.
Aangezien nog niet zo heel lang geleden mannen automatisch voltijds werkten en vrouwen thuis de boel draaiende hielden, is het niet gek dat mannen grootgebracht zijn met het idee dat een betaalde baan automatisch aanzien oplevert, dan heb je het druk en moet er voor je worden gezorgd. Het bestieren van een huishouden en het opvoeden van kinderen is inferieur en levert op het gebied van status niets op, dan zit je 'lekker thuis'. Dat zit, hoe onterecht ook, heel diep, denk ik.
bieb1963
25-09-2024 om 07:21
felija schreef op 24-09-2024 om 20:40:
Is het ook niet zo dat er aan betaald werk meer status hangt? Op een feestje kan het zo maar zijn dat je een praatje begint met iemand en diegene vraagt: "Wat doe jij?" Daarmee wordt gedoeld op betaald werk. Als je dat niet hebt, doe je automatisch niks. "Oh, je zit dus thuis?" Het is alles of niets. Zolang er meer waarde wordt gehecht aan betaald werk en dat meer aanzien oplevert, zijn de overige werkzaamheden slechts randzaken.
Aangezien nog niet zo heel lang geleden mannen automatisch voltijds werkten en vrouwen thuis de boel draaiende hielden, is het niet gek dat mannen grootgebracht zijn met het idee dat een betaalde baan automatisch aanzien oplevert, dan heb je het druk en moet er voor je worden gezorgd. Het bestieren van een huishouden en het opvoeden van kinderen is inferieur en levert op het gebied van status niets op, dan zit je 'lekker thuis'. Dat zit, hoe onterecht ook, heel diep, denk ik.
Áls dat als zo is, dan houden we dat lekker in stand door zélf er zo over te praten en op te reageren…. Dat is nou nét 1 van de punten die ik in mijn topic wilde aangeven.
Herfstappeltaart
25-09-2024 om 07:51
felija schreef op 24-09-2024 om 20:40:
De spijker op zijn kop.
rutiel
25-09-2024 om 13:12
bieb1963 schreef op 23-09-2024 om 12:20:
[..]
Ik kom idd uit 1963 en ik weet uiteraard dat in de jaren 80/90 vrouwen al veel meer werkten na het krijgen van kinderen. Maar dat was echt nog heel weinig 4 of 5 dagen, maar vooral 2, 2,5 of 3 dagen. En dan was het daardoor ook logisch dat de vrouw dan meer huishoudklussen e.d. deed. Daarbij praten we dan over 30-40 jaar geleden, dus was het emancipatie gevoel toch echt minder dan nu, dan heeft jaren nodig om verder te groeien.
Ik weet niet of het emancipatiegevoel toen minder was. Soms heb ik het idee dat we juist een beetje terug in de tijd gaan met die tradwives en zo. Ik (van dezelfde generatie als jij) heb nooit mijn werkzame leven hoeven te bevechten en het was echt vanzelfsprekend dat mijn man zijn portie huishoudelijke taken op zich nam. Ik herinner me nog dat ik als jongvolwassene in de tachtiger jaren vooral profiteerde van de naweeën van de emancipatiegolf van de jaren 70, waarbij vrouwen heel veel zaken bereikt hebben.
Dus in mijn beleving is de emancipatie zeker niet een stijgende lijn opwaarts, waarbij men "vroeger" veel traditioneler dacht.
bieb1963
25-09-2024 om 13:27
rutiel schreef op 25-09-2024 om 13:12:
[..]
Ik weet niet of het emancipatiegevoel toen minder was. Soms heb ik het idee dat we juist een beetje terug in de tijd gaan met die tradwives en zo. Ik (van dezelfde generatie als jij) heb nooit mijn werkzame leven hoeven te bevechten en het was echt vanzelfsprekend dat mijn man zijn portie huishoudelijke taken op zich nam. Ik herinner me nog dat ik als jongvolwassene in de tachtiger jaren vooral profiteerde van de naweeën van de emancipatiegolf van de jaren 70, waarbij vrouwen heel veel zaken bereikt hebben.
Dus in mijn beleving is de emancipatie zeker niet een stijgende lijn opwaarts, waarbij men "vroeger" veel traditioneler dacht.
- Nou dat vraag ik me af. Ik heb ook niets hoeven bevechten, werkten ft net als partner, maar we hadden toen ook geen kinderen. Dus dat huishoudelijke taken gedeeld werden was dan toen natuurlijk ook logisch. Maar zodra er kinderen kwamen in die tijd was het echt nog zeldzaam dat er bijv 2x 4 dagen gewerkt werd of dat de man degene was die minder ging werken. Dat gebeurde in die tijd echt heel weinig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.