bieb1963
21-09-2024 om 16:30
Vrouwen taken
Ik kan eigenlijk niet de juiste rubriek vinden, dus maar even hier.
Laatst op m’n werk vertelde een vrouwelijke collega dat ze nog een berg strijk had liggen en dat ze daar nu echt aan moest beginnen, maar dat ze er een enorme hekel aan had. Waarop een andere vrouwelijke collega, die altijd bovenop emancipatie zaken zit, zei: En waarom doet jouw man dat niet dan? In dit geval kon die ander collega haar direct pareren door te zeggen: er zijn een aantal klussen waar we allebei een pokkehekel aan hebben en die hebben we onderling verdeeld.
Ik vond het hele voorval op zich wel grappig omdat de tweede collega in haar emancipatie bubbel direct een oordeel had en de eerste collega dit direct kon pareren en aangeven dat het niks te maken had dat zij als vrouw vanzelfsprekend de strijk zou moeten doen.
Maar het bracht mij wel op het volgende punt: In de niet geëmancipeerde tijd, was de strijk ‘vrouwenwerk’, simpelweg omdat de man buitenshuis werkte en de vrouw meestal niet of nauwelijks. Dus logisch dat huishoudelijke taken meer bij de vrouw lagen. Tegenwoordig is dat allemaal niet meer vanzelfsprekend en terecht. In ieder geval: als een stel ervoor heeft gekozen om bijv allebei 4 dagen te werken, dan zul je alle andere taken rondom huis en zorg moeten verdelen. Hoe je dat doet hangt van van alles af: als de 1 een hekel heeft aan boodschappen doen en de ander niet, dan doet die ander dan meestal, en zal de een weer andere taak op zich nemen waar de ander een hekel aan heeft. Of in praktische zin: Als de 1 redelijk op tijd thuis is zal diegene door de weeks vaker koken als de ander een stuk later thuis is. Enz enz. En dan zullen er taken over blijven die je allebei vervelend vindt. Ook daar kun je een modus in vinden: om de beurt, of de 1 die vervelende taak en de ander de ander. Ik vind het daarom heel bijzonder en eigenlijk zelfs idioot om dan nog steeds over ‘vrouwentaken ’ te spreken. En vind dan eigenlijk ook als iemand zo’n opmerking maakt, de plank heel erg mis slaat en zelfs het emancipatie principe onderuit haalt. Hoe zien jullie dat?
En natuurlijk, ik weet dat het nog altijd zo is, dat mannen gemiddeld meer buitenshuis werken dan vrouwen. Maar dat is dan uiteindelijk een eigen keus, maar belangrijker in dit verhaal, in dat geval is het ook logisch dat de vrouw meer huishoudelijks doet. Maar in feite is dat dan ook een logische verdeling van taken, want als de vrouw meer buitenshuis werkt, dan zal de man meer huishoudelijke taken moeten doen. Logica m.i. In ieder geval zou je het, vanuit geëmancipeerd oogpunt, geen vrouwen of mannen taken moeten noemen, maar taken die moeten gebeuren en je onderling verdeelt.
SJSL
22-09-2024 om 19:23
Joszy schreef op 22-09-2024 om 18:41:
[..]
Prima verdeling lijkt me.
Maar in hoeverre is die voorkeur en aanleg bepaald door traditionele genderrollen? Ik kan me voorstellen dat je, als je nu met pensioen bent, nog wel met vrij traditionele rollen bent opgegroeid. En je man ook... in hoeverre bepaalt dat dat je man niet goed kan schoonmaken en jij een kluns bent met een boormachine?
De meeste huishoudelijke taken zijn natuurlijk prima aan te leren. Als je serieus geen WC zou kunnen schoonmaken als dat nodig is kan je niet zelfstandig functioneren in deze maatschappij.
Herfstappeltaart het klinkt alsof jij heel veel meer uren besteedt aan jullie huishouden. Alle schoonmaak behalve stofzuigen, koken 6 dagen per week, alles rondom de was (EN de strijk) behalve sokken bij elkaar zoeken, de financiën en boodschappenlijstjes. Wellicht ook nog jullie sociale contacten onderhouden?
Versus 1 keer per week koken (waarbij hij waarschijnlijk zelf niet hoeft te bedenken wat), in de zomer 1 keer per week grasmaaien. En dan de technische dingen ... misschien batterijen op tijd vervangen? Twee keer per jaar ergens een gat boren? Misschien nog de container (zonder jouw herinnering?) aan de weg zetten?
Misschien mis ik dingen, maar het klinkt mij niet erg evenwichtig in de oren. Jou wel?
Herfstappeltaart
22-09-2024 om 19:30
SJSL schreef op 22-09-2024 om 19:23:
[..]
De meeste huishoudelijke taken zijn natuurlijk prima aan te leren. Als je serieus geen WC zou kunnen schoonmaken als dat nodig is kan je niet zelfstandig functioneren in deze maatschappij.
Herfstappeltaart het klinkt alsof jij heel veel meer uren besteedt aan jullie huishouden. Alle schoonmaak behalve stofzuigen, koken 6 dagen per week, alles rondom de was (EN de strijk) behalve sokken bij elkaar zoeken, de financiën en boodschappenlijstjes. Wellicht ook nog jullie sociale contacten onderhouden?
Versus 1 keer per week koken (waarbij hij waarschijnlijk zelf niet hoeft te bedenken wat), in de zomer 1 keer per week grasmaaien. En dan de technische dingen ... misschien batterijen op tijd vervangen? Twee keer per jaar ergens een gat boren? Misschien nog de container (zonder jouw herinnering?) aan de weg zetten?
Misschien mis ik dingen, maar het klinkt mij niet erg evenwichtig in de oren. Jou wel?
Jawel hoor. Mijn opsomming is natuurlijk maar een greep uit het geheel. Verzinnen wat hij gaat koken doet hij overigens gewoon zelf. Hij doet bijvoorbeeld ook het schilderwerk binnen, heeft zelf horren gemaakt voor alle ramen, houdt de voegen tussen de tegels buiten onkruidvrij (met een staalborstel), maakt af en toe de oven en vaatwasser schoon (dus niet àl het schoonmaakwerk is voor mij) enz. Al met al is het vrij eerlijk verdeeld.
Sociale contacten onderhouden wordt inderdaad door mij gedaan. We passen wèl samen op onze twee kleinkinderen waarbij hij ook luiers verschoonde enz.
Overigens zou hij natuurlijk prima kunnen leren om de w.c. goed schoon te maken maar ik zou ook kunnen leren om met een boormachine om te gaan. Maar het hoeft niet, we verdelen de boel.
Pippeltje
22-09-2024 om 19:36
Moederkareltje schreef op 22-09-2024 om 12:42:
[..]
Jazeker Kareltje (2 jaar) helpt altijd mee als ik het huishouden doe. Ik ben huisvrouw en hij is 24 7 bij me. Dus als ik klaar ben met stofzuigen mag hij een rondje doen en als ik de vloer boen krijgt hij ook een spons. Ik heb de regel dat als de kinderen slapen ik ook rust heb dus alles moet gebeuren en klaar zijn als ze wakker zijn. Later als hij een eigen kamer heeft moet hij die ook schoonhouden en helpen koken. Dat moest ik vroeger ook.
Mijn man kan ook alles maar doet het uit principe niet. Omdat hij de man is en werkt en ik de vrouw ben en voor huis en kinderen zorg. Als we beide savonds op de bank zitten zegt hij schat er zit een knoop los bij mijn bloes, naai jij die er even aan.
Bedoel je dat hij ook nooit kookt of zelfs maar iets te drinken inschenkt; koffie zet of een eitje bakt?
SJSL
22-09-2024 om 19:38
Herfstappeltaart schreef op 22-09-2024 om 19:30:
[..]
Jawel hoor. Mijn opsomming is natuurlijk maar een greep uit het geheel. Verzinnen wat hij gaat koken doet hij overigens gewoon zelf. Hij doet bijvoorbeeld ook het schilderwerk binnen, heeft zelf horren gemaakt voor alle ramen, houdt de voegen tussen de tegels buiten onkruidvrij (met een staalborstel), maakt af en toe de oven en vaatwasser schoon (dus niet àl het schoonmaakwerk is voor mij) enz. Al met al is het vrij eerlijk verdeeld.
Sociale contacten onderhouden wordt inderdaad door mij gedaan. We passen wèl samen op onze twee kleinkinderen waarbij hij ook luiers verschoonde enz.
Fijn te lezen!
SJSL
22-09-2024 om 19:40
bieb1963 schreef op 22-09-2024 om 19:17:
[..]
En dat is nou precies waar ik mijn post over begon en mijn punt is: waarom piepen we als er gejuicht wordt als een man strijkt (overigens natuurlijk idioot om daarover te juichen), maar vinden we het wél normaal om iets tegen een vróúw te zeggen als ze strijkt of meewarig te kijken. Dát vind ik dus niet kloppen. Als we vinden dat beiden de zaken ongeveer 50/50 verdelen, dan zou je op allebei de situaties helemaal niet moeten reageren en normaal vinden. Hierdoor maken de vrouwen die zo reageren op een andere vrouw juist de situatie ongelijkwaardig. Alsof het idioot is als een vrouw een huishoudelijke klus doet.
Omdat het vaak niet 50/50 verdeeld is.
Ysenda
22-09-2024 om 19:53
Herfstappeltaart schreef op 22-09-2024 om 18:50:
[..]
Misschien deels wel, maar ook echt aanleg. Man heeft een technische opleiding gedaan, ik een administratieve bijvoorbeeld. Geldzaken doe ik altijd. Ik had op school al een hekel aan technische vakken. Liever was ik met talen bezig.
Maar hoe komt het dat ook nu nog meisjes vooral in de 'zachte' vakken zitten en jongens in de 'harde'?
Zoon doet food & lifestyle: klas van 18: 3 jongens 15 meiden. Zelfde school levensmiddelentechnologie: klas van 16: 4 meisjes, 12 jongens. Civiele techniek. 19 jongens, 0 meisjes. Verpleegkunde: 2 jongens 17 meisjes.
Bij rechten en economie is het wat gelijker verdeeld.
Herfstappeltaart
22-09-2024 om 19:54
Ysenda schreef op 22-09-2024 om 19:53:
[..]
Maar hoe komt het dat ook nu nog meisjes vooral in de 'zachte' vakken zitten en jongens in de 'harde'?
Zoon doet food & lifestyle: klas van 18: 3 jongens 15 meiden. Zelfde school levensmiddelentechnologie: klas van 16: 4 meisjes, 12 jongens. Civiele techniek. 19 jongens, 0 meisjes. Verpleegkunde: 2 jongens 17 meisjes.
Bij rechten en economie is het wat gelijker verdeeld.
Geen idee. Ik heb een vriendin die MTS heeft gedaan, aanleg denk ik.
Ysenda
22-09-2024 om 19:57
Herfstappeltaart schreef op 22-09-2024 om 19:54:
[..]
Geen idee. Ik heb een vriendin die MTS heeft gedaan, aanleg denk ik.
Zal niet met aanleg zijn want meisjes scoren op school in alle sectoren hoger dan jongens.
Ik heb zelf hts gedaan, bij de 'harde' kant voornamelijk jongens, bij de medische kant voornamelijk meisjes.
bieb1963
22-09-2024 om 20:03
SJSL schreef op 22-09-2024 om 19:40:
[..]
Omdat het vaak niet 50/50 verdeeld is.
Maar we maken er dan een idiote situatie van als we bij elke huishoudelijke klus die een vrouw doet, daar op te reageren. Als je vindt dat het normaal zou moeten zijn, zal je daar ook normaal op moeten reageren en al helemaal geen bevooroordeelde reacties.
MMcGonagall
22-09-2024 om 20:07
bieb1963 schreef op 22-09-2024 om 19:17:
[..]
En dat is nou precies waar ik mijn post over begon en mijn punt is: waarom piepen we als er gejuicht wordt als een man strijkt (overigens natuurlijk idioot om daarover te juichen), maar vinden we het wél normaal om iets tegen een vróúw te zeggen als ze strijkt of meewarig te kijken. Dát vind ik dus niet kloppen. Als we vinden dat beiden de zaken ongeveer 50/50 verdelen, dan zou je op allebei de situaties helemaal niet moeten reageren en normaal vinden. Hierdoor maken de vrouwen die zo reageren op een andere vrouw juist de situatie ongelijkwaardig. Alsof het idioot is als een vrouw een huishoudelijke klus doet.
Cirkeltje weer rond hè, patriarchaat, inprenting en sociale verwachtingen.
Waarvan ik ook niet geheel gevrijwaard ben ondanks een fulltime baan en redelijk ontwikkelde klusvaardigheden en het feit dat ik me ervan bewust ben hoe die processen werken.
SJSL
22-09-2024 om 20:26
bieb1963 schreef op 22-09-2024 om 20:03:
[..]
Maar we maken er dan een idiote situatie van als we bij elke huishoudelijke klus die een vrouw doet, daar op te reageren. Als je vindt dat het normaal zou moeten zijn, zal je daar ook normaal op moeten reageren en al helemaal geen bevooroordeelde reacties.
Volgens mij is jouw punt echt een non-issue.
bieb1963
22-09-2024 om 20:28
MMcGonagall schreef op 22-09-2024 om 20:07:
[..]
Cirkeltje weer rond hè, patriarchaat, inprenting en sociale verwachtingen.
Waarvan ik ook niet geheel gevrijwaard ben ondanks een fulltime baan en redelijk ontwikkelde klusvaardigheden en het feit dat ik me ervan bewust ben hoe die processen werken.
Welk cirkeltje? Ik vind het zelfs respectloos als iemand een opmerking maakt tegen een vrouw als ze het over een huishoudelijke taak heeft. Alsof ze iets verkeerd doet en achterlijk is.
Meesje
bieb1963 schreef op 22-09-2024 om 20:03:
[..]
Maar dat doet toch niemand? Er heeft echt nog nooit iemand op mij gereageerd als ik mijn huishouden deed. Maar als iemand zegt erg op te zien tegen een taak dan is het toch niet gek om te suggereren dat de partner het wellicht kan doen? Dat ís in mijn ogen een normale reactie.
bieb1963
SJSL schreef op 22-09-2024 om 20:26:
[..]
Volgens mij is jouw punt echt een non-issue.
Zie mijn reactie hierboven.
bieb1963
22-09-2024 om 20:45
Meesje schreef op 22-09-2024 om 20:28:
[..]
Maar dat doet toch niemand? Er heeft echt nog nooit iemand op mij gereageerd als ik mijn huishouden deed. Maar als iemand zegt erg op te zien tegen een taak dan is het toch niet gek om te suggereren dat de partner het wellicht kan doen? Dat ís in mijn ogen een normale reactie.
Nee, dat was geen normale reactie. Die andere collega is toch niet achterlijk?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.