Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Vrouwen taken

Ik kan eigenlijk niet de juiste rubriek vinden, dus maar even hier.

Laatst op m’n werk vertelde een vrouwelijke collega dat ze nog een berg strijk had liggen en dat ze daar nu echt aan moest beginnen, maar dat ze er een enorme hekel aan had. Waarop een andere vrouwelijke collega, die altijd bovenop emancipatie zaken zit, zei: En waarom doet jouw man dat niet dan? In dit geval kon die ander collega haar direct pareren door te zeggen: er zijn een aantal klussen waar we allebei een pokkehekel aan hebben en die hebben we onderling verdeeld. 
Ik vond het hele voorval op zich wel grappig omdat de tweede collega in haar emancipatie bubbel direct een oordeel had en de eerste collega dit direct kon pareren en aangeven dat het niks te maken had dat zij als vrouw vanzelfsprekend de strijk zou moeten doen.

Maar het bracht mij wel op het volgende punt: In de niet geëmancipeerde tijd, was de strijk  ‘vrouwenwerk’, simpelweg omdat de man buitenshuis werkte en de vrouw meestal niet of nauwelijks. Dus logisch dat huishoudelijke taken meer bij de vrouw lagen. Tegenwoordig is dat allemaal niet meer vanzelfsprekend en terecht. In ieder geval: als een stel ervoor heeft gekozen om bijv allebei 4 dagen te werken, dan zul je alle andere taken rondom huis en zorg moeten verdelen. Hoe je dat doet hangt van van alles af: als de 1 een hekel heeft aan boodschappen doen en de ander niet, dan doet die ander dan meestal, en zal de een weer andere taak op zich nemen waar de ander een hekel aan heeft. Of in praktische zin: Als de 1 redelijk op tijd thuis is zal diegene door de weeks vaker koken als de ander een stuk later thuis is. Enz enz. En dan zullen er taken over blijven die je allebei vervelend vindt. Ook daar kun je een modus in vinden: om de beurt, of de 1 die vervelende taak en de ander de ander. Ik vind het daarom heel bijzonder en eigenlijk zelfs idioot om dan nog steeds over ‘vrouwentaken ’ te spreken. En vind dan eigenlijk ook als iemand zo’n opmerking maakt, de plank heel erg mis slaat en zelfs het emancipatie principe onderuit haalt. Hoe zien jullie dat?
En natuurlijk, ik weet dat het nog altijd zo is, dat mannen gemiddeld meer buitenshuis werken dan vrouwen. Maar dat is dan uiteindelijk een eigen keus, maar belangrijker in dit verhaal, in dat geval is het ook logisch dat de vrouw meer huishoudelijks doet. Maar in feite is dat dan ook een logische verdeling van taken, want als de vrouw meer buitenshuis werkt, dan zal de man meer huishoudelijke taken moeten doen. Logica m.i. In ieder geval zou je het, vanuit geëmancipeerd oogpunt, geen vrouwen of mannen taken moeten noemen, maar taken die moeten gebeuren en je onderling verdeelt.


Ik kijk niet naar het emancipatie standpunt.... Maar meer naar loon gelijkheid....En daardoor blijft de vrouw vaker thuis.....Met gevolg dus dat ze meer in het huishouden doet.

Wij hebben het idee van vrouwen- of mannentaken ook niet zo, in huis. Hier ook geprobeerd de taken zo te verdelen dat een ieder datgene doet wat je het minst vervelend vindt. Dus als voorbeeld mijn man doet alles met de was (was afhalen en opvouwen, ARGH?), ik doe de boodschappen/keuken schoon/financien/belasting (vindt man echt niet fijn). We hebben ook diverse dingen uitbesteed (onderhoud van het huis, zoals schilderwerk, maar ook afstoffen/stofzuigen/schoonmaken), het regelen hiervan ligt meestal bij mij (vind ik ook niet fijn, maar ja).
Ik geef direct toe dat het luxe is dat je dingen kunt uitbesteden, daar ben ik ook erg blij mee.

ik vind het huishouden ook wel leuk en mijn man werkt heel veel en dan spreekt het allemaal voor zich! Tuurlijk is poetsen op zich niet mijn hobby maar ja ik ben wel beetje opgevoed dat dit wel hoort het zorgen is toch wel iets wat vrouwen op zich nemen! Al vind ik wel dat iedereen moet doen in zijn huis wat hij/zij graag wil en wie wat dan doet als je het er samen mee eens bent! 

Ik ben het in theorie met jou eens maar in de praktijk niet. Want het komt echt nog zó vaak voor dat mensen zeggen: "Oh ja gaat een weekendje weg? En je vriend, redt die dat allemaal alleen zo thuis?" 

Of: "Je kind gaat naar een verjaardagsfeestje/sport en je vriend regelt dat allemaal zelf, dat kind daar komt en een cadeau/sportspullen enzo mee heeft? Heb je goed voor elkaar hoor!"

🥱

bieb1963

bieb1963

21-09-2024 om 17:15 Topicstarter

Ted68 schreef op 21-09-2024 om 16:35:

Ik kijk niet naar het emancipatie standpunt.... Maar meer naar loon gelijkheid....En daardoor blijft de vrouw vaker thuis.....Met gevolg dus dat ze meer in het huishouden doet.

Dat is een ander verhaal

bieb1963

bieb1963

21-09-2024 om 17:17 Topicstarter

Fiorah schreef op 21-09-2024 om 17:12:

Ik ben het in theorie met jou eens maar in de praktijk niet. Want het komt echt nog zó vaak voor dat mensen zeggen: "Oh ja gaat een weekendje weg? En je vriend, redt die dat allemaal alleen zo thuis?"

Of: "Je kind gaat naar een verjaardagsfeestje/sport en je vriend regelt dat allemaal zelf, dat kind daar komt en een cadeau/sportspullen enzo mee heeft? Heb je goed voor elkaar hoor!"

🥱

Nou, dat is precies hetzelfde maar dan omgekeerd 

ik denk dat het ook een beetje karakter is dat ookal zou ik ook 4 dagen werken ik alsnog bijhoudt wat kareltje aan vitamientjes binnenkrijgt, wanneer in bad is geweest, welke boekjes hij leest, dat alles aan kant is, het eten op tafel, koelkast gevuld en het gezellig is. Ik zou mij direct een slechte vrouw voelen als man de stofzuiger gaat aanraken. Is het hier dan vies? Ik had dat eerder effe vlug vlug vlug moeten doen. 

Natuurlijk zijn er geen vrouwentaken. Het is niet zo dat vrouwen geboren worden en weten hoe ze moeten strijken (wie strijkt er überhaupt nog) en wassen en luiers verschonen en koken en ga zo maar door. 
Vrouwen kunnen dat leren en mannen kunnen dat leren.

bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 17:17:

[..]

Nou, dat is precies hetzelfde maar dan omgekeerd

Wat ik bedoel is: als vrouw schijn je het nog steeds volgens een deel van de buitenwereld fan-tas-tisch voor elkaar te hebben als je een relatie hebt met een man die zijn deel van de taken doet. Extra als dat die 'vrouwentaken' zijn zoals koken, de was en zorgen voor het kind. Een man die op reguliere basis voor zijn eigen kind/was/eten zorgt krijgt nog net geen sticker.

Andersom zal niemand tegen mijn vriend zeggen: wow, doet Fiorah de was? Heeft ze jullie kind naar zwemles gebracht zonder een handdoek vergeten? Poeh, heb je goed voor elkaar hoor.

En daarom snap ik je emancipatie-collega wel. Ik ben het met jou eens dat het niet nodig zou moeten zijn en ik leef zelf zoals jij het beschrijft. Maar in mijn woonplaats ben ik echt een uitzondering met een situatie waarin beide ouders 50% van zorg en huishouden op zich nemen.

Ik denk bij strijken vooral aan de kleren van de man en zou ook totaal aanslaan op waarom de vrouw dat dan moet gaan doen. Maar misschien is het ook haar eigen kleding. 

Uiteindelijk ben je toch gewoon een team met zn 2en en moet je het samen roeien. Onder die noemer hebben wij het altijd gedaan. Diegene die het eerste thuis is kookt. Mijn vrouw deed op haar vrije dag vooral het huishouden qua schoonmaken badkamer etc. En de rest van de week verdeelden we de klusjes of deden we het samen. En ik deed dan ter compensatie van die vrije dag vooral de overige klussen, om het huis, kids naar sporten rijden, bij ziekte werkte ik thuis. Dat soort dingen. Je moet het toch een beetje samen doen. Tenminste, zo stonden wij daar altijd in. 

Nu profijt van, want in principe kan ik alles prima zelf nu. Boodschappen is wel een dingetje, daar moet ik nog echt even aan wennen. 

In mijn omgeving vinden mensen het vreemd dat ik als vrouw de laatste ronde loop met de honden want dat is een taak voor de man (want s' avonds is het gevaarlijk op straat zogenaamd)
Ik ben niet handig in huishouden, strijken lijkt nooit ergens op, koken doe ik vaak met kant en klaar pakketten. Toen ik pas van school was heb ik een paar jaar kantoorwerk gedaan via uitzendbureaus. Als jongste werknemer en vrouw zijnde moest ik dan voor koffie zorgen als er klanten waren, nou dat vroegen ze maar een keer want dat kreeg ik nooit netjes voor elkaar, koffie smaakte nergens naar of het kwam overal ook over de klant. Ik kwam er wel mee weg

ik zelf beschouw geen enkele taak thuis als vrouwentaak. Man werkt 36 uur, ik 40 en we verdelen het gewoon. Helaas ben ik wel vaak de sjaak met kleding wassen/opvouwen. Maar aan de andere kant, mijn man doet de boodschappen, kookt, maakt de keuken aan kant, stofzuigt, stoft af, maakt de wc schoon en de de kattenbak. Hij doet dus zeg maar meer de dagelijkse dingen en ik de wekelijkse dingen zoals de badkamer schoonmaken, bed verschonen en de financiën. Tuin doen we samen. Tieners doen hun eigen kamer en verschonen hun eigen bed.

Vanochtend kwam ik terug van de sportschool en man had het hele huis al gedaan. Mijn taak was vandaag hier vooral van te genieten en te Netflixen. We zeggen weleens gekscherend dat ik de coördinator ben en hij de uitvoerder. 

Ik werk meer dan mijn man en ik verdien meer dan mijn man ( ook per uur). Wij hebben de taken thuis zo verdeeld dat we allebei vooral de klussen doen waar we geen echte hekel aan hebben en de paar dingen die we allebei niet leuk vinden, hebben we verdeeld. Ook qua zorg voor de kinderen hebben we allebei onze eigen taken. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit met een kind naar de orthodontist geweest, terwijl we inmiddels het derde kind aan de beugel hebben. Mijn man heeft nog nooit kinderkleding gekocht. Ik bemoei me niet met zijn taken en hij niet met de mijne. Word ik aangesproken op iets dat binnen zijn taken valt, dan verwijs ik diegene ook gewoon door. 
Ik denk dat voor heel veel vrouwen dat loslaten het lastigste is. Ik heb daar ook wel moeite mee gehad, maar toen ik zag dat mijn man dat totaal niet had, vond ik het ook makkelijker.

gewoon eerlijk verdelen diegene die vrij is, doet het meeste. Als je samen vrij bent verdeel je t en  zijn er bepaalde taken wat de een misschien beter kan doen dan de ander, die heeft dan wel andere taken wat beter hij hem past bijvoorbeeld. Als je allebei hekel hebt aan iets toch verdelen of om en om. Tenzij de een bijv niet werkt dan vind ik dat je het grotendeels kan doen. Je eigen spullen enz opruimen bijvoorbeeld hoort sowieso 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.