bieb1963
21-09-2024 om 16:30
Vrouwen taken
Ik kan eigenlijk niet de juiste rubriek vinden, dus maar even hier.
Laatst op m’n werk vertelde een vrouwelijke collega dat ze nog een berg strijk had liggen en dat ze daar nu echt aan moest beginnen, maar dat ze er een enorme hekel aan had. Waarop een andere vrouwelijke collega, die altijd bovenop emancipatie zaken zit, zei: En waarom doet jouw man dat niet dan? In dit geval kon die ander collega haar direct pareren door te zeggen: er zijn een aantal klussen waar we allebei een pokkehekel aan hebben en die hebben we onderling verdeeld.
Ik vond het hele voorval op zich wel grappig omdat de tweede collega in haar emancipatie bubbel direct een oordeel had en de eerste collega dit direct kon pareren en aangeven dat het niks te maken had dat zij als vrouw vanzelfsprekend de strijk zou moeten doen.
Maar het bracht mij wel op het volgende punt: In de niet geëmancipeerde tijd, was de strijk ‘vrouwenwerk’, simpelweg omdat de man buitenshuis werkte en de vrouw meestal niet of nauwelijks. Dus logisch dat huishoudelijke taken meer bij de vrouw lagen. Tegenwoordig is dat allemaal niet meer vanzelfsprekend en terecht. In ieder geval: als een stel ervoor heeft gekozen om bijv allebei 4 dagen te werken, dan zul je alle andere taken rondom huis en zorg moeten verdelen. Hoe je dat doet hangt van van alles af: als de 1 een hekel heeft aan boodschappen doen en de ander niet, dan doet die ander dan meestal, en zal de een weer andere taak op zich nemen waar de ander een hekel aan heeft. Of in praktische zin: Als de 1 redelijk op tijd thuis is zal diegene door de weeks vaker koken als de ander een stuk later thuis is. Enz enz. En dan zullen er taken over blijven die je allebei vervelend vindt. Ook daar kun je een modus in vinden: om de beurt, of de 1 die vervelende taak en de ander de ander. Ik vind het daarom heel bijzonder en eigenlijk zelfs idioot om dan nog steeds over ‘vrouwentaken ’ te spreken. En vind dan eigenlijk ook als iemand zo’n opmerking maakt, de plank heel erg mis slaat en zelfs het emancipatie principe onderuit haalt. Hoe zien jullie dat?
En natuurlijk, ik weet dat het nog altijd zo is, dat mannen gemiddeld meer buitenshuis werken dan vrouwen. Maar dat is dan uiteindelijk een eigen keus, maar belangrijker in dit verhaal, in dat geval is het ook logisch dat de vrouw meer huishoudelijks doet. Maar in feite is dat dan ook een logische verdeling van taken, want als de vrouw meer buitenshuis werkt, dan zal de man meer huishoudelijke taken moeten doen. Logica m.i. In ieder geval zou je het, vanuit geëmancipeerd oogpunt, geen vrouwen of mannen taken moeten noemen, maar taken die moeten gebeuren en je onderling verdeelt.
bieb1963
21-09-2024 om 20:33
SJSL schreef op 21-09-2024 om 20:22:
[..]
Het verschil is dat strijken echt een onzinnige tijdverspilling is. Koop maar kleren die niet gestreken hoeven te worden.
Kan. Maar blijft de vraag waarom je niet iets voor je partner zou willen doen. Ervan uitgaande dat je partner ook iets voor jou wil doen.
bieb1963
21-09-2024 om 20:34
bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 20:33:
[..]
Kan. Maar blijft de vraag waarom je niet iets voor je partner zou willen doen. Ervan uitgaande dat je partner ook iets voor jou wil doen.
Los daarvan, het gaat helemaal niet over strijken an sich. Tis maar een voorbeeld
Gingergirl
21-09-2024 om 20:38
Renmuis schreef op 21-09-2024 om 20:02:
Niemand strijkt bij ons thuis. Echt een onzinklus in mijn ogen. Maar oké.
Vrouwen worden op bepaalde dingen nog steeds meer aangekeken dan mannen. Of je kind er verzorgd uit ziet. Of het huis er gezellig uit ziet. Attenties zoals een kaartje voor de buren als er een kindje geboren is. Vrijwilligerswerk op school. Ze zijn vaak de manager van het gezin (de derde shift noemen ze dat). Dan kun je het stofzuigen en wassen nog zo eerlijk verdelen, maar de vrouw staat altijd aan en voelt zich eindverantwoordelijk. Dat hoort niet zo; dat is geen biologisch gegeven; het is niet wat we willen en niet wettelijk vastgelegd. Maar het is wel de praktijk voor heel veel vrouwen. Om daar iets aan te doen en te blijven doen, moet je het soms benoemen.
En dat is dus echt hun eigen keus om al die taakjes naar zich toe te trekken en niet weten waar hun "uit" knopje zit.
Bailey26
21-09-2024 om 20:39
ToetieToover schreef op 21-09-2024 om 19:41:
Ik vind het raar te veronderstellen dat het aantal uren dat je werkt, invloed heeft op het percentage huishoudelijke taken dat je geacht wordt te doen. Het huishouden is van iedereen. Iedereen maakt het vies, iedereen wil eten, boodschappen enzovoorts. Het huishouden is niet grotendeels van degene die toevallig minder werkt. Dat vind ik echt een heel stom concept. Heb je vrije tijd, moet je die opofferen!
Eens. Ik ben minder gaan werken toen kind geboren was. Ik ben minder voor hem gaan werken niet voor mijn huishouden. ( En ja mensen man is ook minder gaan werken. En ja ik kan mijn eigen broek ook ophouden met parttime werken).
Hier in huis bestaan trouwens ook geen vrouwelijke huishoudelijke taken. Ook geen mannelijke. Man en ik hebben wel een soort van vaste taken. Maar dat is meer gebaseerd op wie wat het minst verschrikkelijk vindt.
Wilmamaa
21-09-2024 om 21:04
Los van de vraag wie wat wel of niet moet doen: ik vind het jammer voor ons allemaal dat we het zoveel drukker hebben dan ooit. Overal zijn apparaten en machines voor uitgevonden, we hebben weinig grote gezinnen meer...en toch zijn we druk, druk, druk.
Volgens het boek Gratis geld voor iedereen (rutger bregman) hebben we ook nog minder vrije dagen/feestdagen dan vroeger.
bieb1963
21-09-2024 om 21:07
Wilmamaa schreef op 21-09-2024 om 21:04:
Los van de vraag wie wat wel of niet moet doen: ik vind het jammer voor ons allemaal dat we het zoveel drukker hebben dan ooit. Overal zijn apparaten en machines voor uitgevonden, we hebben weinig grote gezinnen meer...en toch zijn we druk, druk, druk.
Volgens het boek Gratis geld voor iedereen (rutger bregman) hebben we ook nog minder vrije dagen/feestdagen dan vroeger.
Dan is de vraag waar we het zo druk mee hebben.
MMcGonagall
21-09-2024 om 21:15
MRI schreef op 21-09-2024 om 20:05:
[..]
Joh trap er niet in; TS komt regelmatig terug met draadjes en in draadjes met een beetje provocerende stelling over man/vrouw dingen. Mensen gaan er dan op in en dan is het altijd hetzelfde liedje bij TS: 'maar daar kies je toch zelf voor/ dat maak je met zijn tweeën toch uit" etc. Dan gaan mensen uitleggen hoe opvoeding, patriarchaat en inprenting werken (benevens mannen die het gewoon niet doen, of maar mondjesmaat, huishouden) maar ik heb TS nog nooit een strobreed zien toegeven hoor. Geef niet ze mag haar mening hebben, maar ik vind het dan wat verspilde energie worden om daar op in te gaan.
Goed dat je het even duidt, je zou er zomaar weer intrappen.
kerstbeer
21-09-2024 om 21:16
MRI schreef op 21-09-2024 om 20:05:
[..]
Joh trap er niet in; TS komt regelmatig terug met draadjes en in draadjes met een beetje provocerende stelling over man/vrouw dingen. Mensen gaan er dan op in en dan is het altijd hetzelfde liedje bij TS: 'maar daar kies je toch zelf voor/ dat maak je met zijn tweeën toch uit" etc. Dan gaan mensen uitleggen hoe opvoeding, patriarchaat en inprenting werken (benevens mannen die het gewoon niet doen, of maar mondjesmaat, huishouden) maar ik heb TS nog nooit een strobreed zien toegeven hoor. Geef niet ze mag haar mening hebben, maar ik vind het dan wat verspilde energie worden om daar op in te gaan.
Goed dat ik jouw post zag, want ik wilde er net op reageren.
Naar gedrag van TS.
Chantal2022
21-09-2024 om 21:26
ik vind het opvallend dat een simpele opmerking over dat mannen ook zouden kunnen strijken gepareerd moet worden en dat jij dat zo prijst. Pareren is ander woord voor afwenden of afweren.
Moet de plicht om te strijken omdat je een baarmoeder hebt verdedigd worden tegen geëmancipeerden?
Bakblik
21-09-2024 om 21:33
bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 20:33:
[..]
Ik strijk en man plakt/pompt de banden van de fietsen. Als man de overhemden strijkt dan staat de bout bruin op zijn rug en als ik aan de fietsen pruts dan rollen de wielen eruit.
Ieder doet waar hij goed in is een en beetje snel kan.
Man snoeit de heggen ik ruim de takjes op. Ik kan niet snoeien door mijn vertikale uitdaging.
Chantal2022
21-09-2024 om 21:37
Bakblik schreef op 21-09-2024 om 21:33:
[..]
Ik strijk en man plakt/pompt de banden van de fietsen. Als man de overhemden strijkt dan staat de bout bruin op zijn rug en als ik aan de fietsen pruts dan rollen de wielen eruit.
Ieder doet waar hij goed in is een en beetje snel kan.
Man snoeit de heggen ik ruim de takjes op. Ik kan niet snoeien door mijn vertikale uitdaging.
Hebben jullie dagelijks lekke banden? En hoeveel tijd kost oppompen tov strijken van 1 overhemd?
watertoren
21-09-2024 om 21:38
Wat een raar woord vrouwentaken. Het slaat helemaal nergens op er zijn gewoon dingen die gedaan moeten worden in een huishouden. Mijn zoon is 31 en woont alleen. Hij doet alles zelf. Het is er altijd netjes maar ik vind dat niet meer dan normaal.
Fiorah
21-09-2024 om 21:39
Wilmamaa schreef op 21-09-2024 om 21:04:
Ik vind dus helemaal niet dat ik het druk heb terwijl andere mensen vinden dat ik zo veel doe. Ik heb dan wel een huishouden van Jan Steen. Een kind, een hond, een verantwoordelijke baan (wel parttime), sporten, hobby's, vrienden. Ik vind niet dat ik het druk heb, alleen ik ben dus echt niet zo van het poetsen en stoffen enzo. Als iedereen een schone onderbroek en een goede maaltijd heeft vind ik het in principe een geslaagde dag.
Renmuis
21-09-2024 om 21:45
Ja, dat druk, druk, druk van iedereen, terwijl er toch ook heel veel parttime gewerkt wordt en er inderdaad overal apparaten voor zijn... Naast maatschappelijke druk en de invloed van het kapitalisme, vraag ik me af of werken en huishouden toch altijd drukker voelt dan of werken of huishouden, ook al werk je parttime en deel je de huishoudelijke taken. Gewoon omdat je meer ballen in de lucht moet houden en je de mentale belasting van beiden hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.