bieb1963
21-09-2024 om 16:30
Vrouwen taken
Ik kan eigenlijk niet de juiste rubriek vinden, dus maar even hier.
Laatst op m’n werk vertelde een vrouwelijke collega dat ze nog een berg strijk had liggen en dat ze daar nu echt aan moest beginnen, maar dat ze er een enorme hekel aan had. Waarop een andere vrouwelijke collega, die altijd bovenop emancipatie zaken zit, zei: En waarom doet jouw man dat niet dan? In dit geval kon die ander collega haar direct pareren door te zeggen: er zijn een aantal klussen waar we allebei een pokkehekel aan hebben en die hebben we onderling verdeeld.
Ik vond het hele voorval op zich wel grappig omdat de tweede collega in haar emancipatie bubbel direct een oordeel had en de eerste collega dit direct kon pareren en aangeven dat het niks te maken had dat zij als vrouw vanzelfsprekend de strijk zou moeten doen.
Maar het bracht mij wel op het volgende punt: In de niet geëmancipeerde tijd, was de strijk ‘vrouwenwerk’, simpelweg omdat de man buitenshuis werkte en de vrouw meestal niet of nauwelijks. Dus logisch dat huishoudelijke taken meer bij de vrouw lagen. Tegenwoordig is dat allemaal niet meer vanzelfsprekend en terecht. In ieder geval: als een stel ervoor heeft gekozen om bijv allebei 4 dagen te werken, dan zul je alle andere taken rondom huis en zorg moeten verdelen. Hoe je dat doet hangt van van alles af: als de 1 een hekel heeft aan boodschappen doen en de ander niet, dan doet die ander dan meestal, en zal de een weer andere taak op zich nemen waar de ander een hekel aan heeft. Of in praktische zin: Als de 1 redelijk op tijd thuis is zal diegene door de weeks vaker koken als de ander een stuk later thuis is. Enz enz. En dan zullen er taken over blijven die je allebei vervelend vindt. Ook daar kun je een modus in vinden: om de beurt, of de 1 die vervelende taak en de ander de ander. Ik vind het daarom heel bijzonder en eigenlijk zelfs idioot om dan nog steeds over ‘vrouwentaken ’ te spreken. En vind dan eigenlijk ook als iemand zo’n opmerking maakt, de plank heel erg mis slaat en zelfs het emancipatie principe onderuit haalt. Hoe zien jullie dat?
En natuurlijk, ik weet dat het nog altijd zo is, dat mannen gemiddeld meer buitenshuis werken dan vrouwen. Maar dat is dan uiteindelijk een eigen keus, maar belangrijker in dit verhaal, in dat geval is het ook logisch dat de vrouw meer huishoudelijks doet. Maar in feite is dat dan ook een logische verdeling van taken, want als de vrouw meer buitenshuis werkt, dan zal de man meer huishoudelijke taken moeten doen. Logica m.i. In ieder geval zou je het, vanuit geëmancipeerd oogpunt, geen vrouwen of mannen taken moeten noemen, maar taken die moeten gebeuren en je onderling verdeelt.
SJSL
21-09-2024 om 19:37
bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 18:42:
[..]
Want? Een vrouw heeft per definitie geen kleding om te strijken? Maar los daarvan: wellicht wast hij wel haar onderbroeken. Wat is het probleem?
Ieder zijn / haar eigen strijk lijkt me een goed uitgangspunt. Kan iedereen namelijk ook zelf beslissen om kleding te kopen die niet gestreken hoeft te worden. Echt no way dat ik de overhemden van mijn man zou strijken, heb wel wat beters te doen.
Ik snap het punt van je topic niet zo goed.
SJSL
21-09-2024 om 19:40
Gingergirl schreef op 21-09-2024 om 19:25:
[..]
Maar daar kiezen ze dan toch zelf voor lijkt mij. Ik zie dat bij veel vrouwen in mijn omgeving; trekken veel taken naar zich toe, man krijgt niet eens de kans om ze te doen, en dan vervolgens klagen dat ze zoveel moeten doen. Moeten van wie? Voornamelijk van zichzelf.
Dit herken ik ook. Echt dom als je zo doet, recept voor een scheiding. Of zeuren over hoe man dan zijn dingen doet. Laat hem lekker, hij kan het heus wel.
ToetieToover
21-09-2024 om 19:41
Ik vind het raar te veronderstellen dat het aantal uren dat je werkt, invloed heeft op het percentage huishoudelijke taken dat je geacht wordt te doen. Het huishouden is van iedereen. Iedereen maakt het vies, iedereen wil eten, boodschappen enzovoorts. Het huishouden is niet grotendeels van degene die toevallig minder werkt. Dat vind ik echt een heel stom concept. Heb je vrije tijd, moet je die opofferen!
ToetieToover
21-09-2024 om 19:42
SJSL schreef op 21-09-2024 om 19:40:
[..]
Dit herken ik ook. Echt dom als je zo doet, recept voor een scheiding. Of zeuren over hoe man dan zijn dingen doet. Laat hem lekker, hij kan het heus wel.
Haha recept voor een scheiding is een vent die zijn deel niet wil uitvoeren. Mijn ex.
Madamecannibale
21-09-2024 om 19:55
Ik ben kennelijk mega geëmancipeerd want ik werk meer en man doet meer in het huishouden. Ik denk dat elk huishouden zijn eigen balans moet vinden, en als dat betekent dat de één meer in het huishouden doet dan de ander en beiden vinden dat prima zie ik het probleem niet. Ik vind niet dat er specifieke mannen en vrouwentaken zijn maar zie wel dat mannen en vrouwen in verschillende dingen beter zijn. Mijn man (en andere mannelijke familieleden) zijn over het algemeen sterker en daardoor beter in bepaalde klussen. Ik zie dat de vrouwen in mijn familie weer andere kwaliteiten hebben. En daarnaast heeft iedereen ook weer dingen die hij/zij leuk vind. Hier hebben wij de rotklussen ook onderverdeeld.
bieb1963
NightNurse schreef op 21-09-2024 om 19:18:
En je kan als vrouw ook gewoon besluiten om je er niets van aan te trekken wat mensen van jou of je huishouden of je taken vinden. Zo hoor ik vaak dat vrouwen zich schuldig voelen als ze niet kunnen helpen op de school van hun kinderen. Ik heb daar nog nooit een man over gehoord. Toen ik dat doorhad, ben ik me wat dat betreft ook gaan gedragen als een man. Kan ik helpen en is het iets dat ik leuk vind, dan help ik. Zo niet, dan maak ik me daar geen seconde druk over.
Precies
SJSL
ToetieToover schreef op 21-09-2024 om 19:42:
[..]
Haha recept voor een scheiding is een vent die zijn deel niet wil uitvoeren. Mijn ex.
Haha, ja je hebt meerdere recepten! Goed dat je van hem gescheiden bent.
De hierboven beschreven situatie is deels waarom mijn partner bij zijn ex weg ging. Ging ze zeuren dat hij de afwasmachine niet goed had ingepakt, helemaal uitpakken en opnieuw doen. Ja, dan krijg je het wel druk.
bieb1963
21-09-2024 om 19:59
BeesAreCool schreef op 21-09-2024 om 19:31:
[..]
Over zielig gesproken.
Je komt hier duidelijk omdat je kwaad ergens over bent en kan het niet uitstaan als iemand het niet met je eens is.
Ik heb vaker vrouwen zoals jou mee meegemaakt: grote bek tegen andere vrouwen maar niks dan geslijm tegen mannen. Maar janken als man er met een jongere vrouw vandoor gaat, want had ze niet zijn loyaliteit gekocht door mannen te verdedigen tegen de boze gemene feministen?
Naïviteit ten top.
Geweldig dit. Ik weet niet wat je er allemaal bij haalt, maar dat komt niet bij mij vandaan….
En is het niet even irritant als een man applaus zou krijgen als hij de was doet als dat een vrouw meewarig aangekeken zou worden als ze de strijk doet? Ik zie het verschil niet.
En even voor de duidelijkheid: ik ben volledig geëmancipeerd.
Renmuis
21-09-2024 om 20:02
Niemand strijkt bij ons thuis. Echt een onzinklus in mijn ogen. Maar oké.
Vrouwen worden op bepaalde dingen nog steeds meer aangekeken dan mannen. Of je kind er verzorgd uit ziet. Of het huis er gezellig uit ziet. Attenties zoals een kaartje voor de buren als er een kindje geboren is. Vrijwilligerswerk op school. Ze zijn vaak de manager van het gezin (de derde shift noemen ze dat). Dan kun je het stofzuigen en wassen nog zo eerlijk verdelen, maar de vrouw staat altijd aan en voelt zich eindverantwoordelijk. Dat hoort niet zo; dat is geen biologisch gegeven; het is niet wat we willen en niet wettelijk vastgelegd. Maar het is wel de praktijk voor heel veel vrouwen. Om daar iets aan te doen en te blijven doen, moet je het soms benoemen.
bieb1963
21-09-2024 om 20:03
SJSL schreef op 21-09-2024 om 19:37:
[..]
Ieder zijn / haar eigen strijk lijkt me een goed uitgangspunt. Kan iedereen namelijk ook zelf beslissen om kleding te kopen die niet gestreken hoeft te worden. Echt no way dat ik de overhemden van mijn man zou strijken, heb wel wat beters te doen.
Ik snap het punt van je topic niet zo goed.
Maar je vind het wel goed als je man je was doet? Wat is het verschil? Waarom zou jij niet iets voor je man doen en je man weer iets voor jou? En je kijkt onderling wie het liefst of het minst liefst het 1 of het ander doet. Of is het een wedstrijdje?
bieb1963
21-09-2024 om 20:05
ToetieToover schreef op 21-09-2024 om 19:41:
Ik vind het raar te veronderstellen dat het aantal uren dat je werkt, invloed heeft op het percentage huishoudelijke taken dat je geacht wordt te doen. Het huishouden is van iedereen. Iedereen maakt het vies, iedereen wil eten, boodschappen enzovoorts. Het huishouden is niet grotendeels van degene die toevallig minder werkt. Dat vind ik echt een heel stom concept. Heb je vrije tijd, moet je die opofferen!
Huh? Ja het huishouden is van allebei, maar de centen die verdient worden ook. Die zijn ook nodig. Deze logica snap ik totaal niet. En ook verder totaal niet relevant wie het meest werkt.
MRI
21-09-2024 om 20:05
BeesAreCool schreef op 21-09-2024 om 19:31:
[..]
Over zielig gesproken.
Je komt hier duidelijk omdat je kwaad ergens over bent en kan het niet uitstaan als iemand het niet met je eens is.
Ik heb vaker vrouwen zoals jou mee meegemaakt: grote bek tegen andere vrouwen maar niks dan geslijm tegen mannen. Maar janken als man er met een jongere vrouw vandoor gaat, want had ze niet zijn loyaliteit gekocht door mannen te verdedigen tegen de boze gemene feministen?
Naïviteit ten top.
Joh trap er niet in; TS komt regelmatig terug met draadjes en in draadjes met een beetje provocerende stelling over man/vrouw dingen. Mensen gaan er dan op in en dan is het altijd hetzelfde liedje bij TS: 'maar daar kies je toch zelf voor/ dat maak je met zijn tweeën toch uit" etc. Dan gaan mensen uitleggen hoe opvoeding, patriarchaat en inprenting werken (benevens mannen die het gewoon niet doen, of maar mondjesmaat, huishouden) maar ik heb TS nog nooit een strobreed zien toegeven hoor. Geef niet ze mag haar mening hebben, maar ik vind het dan wat verspilde energie worden om daar op in te gaan.
bieb1963
21-09-2024 om 20:09
Renmuis schreef op 21-09-2024 om 20:02:
Niemand strijkt bij ons thuis. Echt een onzinklus in mijn ogen. Maar oké.
Vrouwen worden op bepaalde dingen nog steeds meer aangekeken dan mannen. Of je kind er verzorgd uit ziet. Of het huis er gezellig uit ziet. Attenties zoals een kaartje voor de buren als er een kindje geboren is. Vrijwilligerswerk op school. Ze zijn vaak de manager van het gezin (de derde shift noemen ze dat). Dan kun je het stofzuigen en wassen nog zo eerlijk verdelen, maar de vrouw staat altijd aan en voelt zich eindverantwoordelijk. Dat hoort niet zo; dat is geen biologisch gegeven; het is niet wat we willen en niet wettelijk vastgelegd. Maar het is wel de praktijk voor heel veel vrouwen. Om daar iets aan te doen en te blijven doen, moet je het soms benoemen.
En soms willen vrouwen dat zelf of vinden dat ze al die kaartjes moeten sturen. Eigen keus
ToetieToover
21-09-2024 om 20:17
bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 20:05:
[..]
Huh? Ja het huishouden is van allebei, maar de centen die verdient worden ook. Die zijn ook nodig. Deze logica snap ik totaal niet. En ook verder totaal niet relevant wie het meest werkt.
Geeft niks hoor.
SJSL
21-09-2024 om 20:22
bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 20:03:
[..]
Maar je vind het wel goed als je man je was doet? Wat is het verschil? Waarom zou jij niet iets voor je man doen en je man weer iets voor jou? En je kijkt onderling wie het liefst of het minst liefst het 1 of het ander doet. Of is het een wedstrijdje?
Het verschil is dat strijken echt een onzinnige tijdverspilling is. Koop maar kleren die niet gestreken hoeven te worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.