bieb1963
21-09-2024 om 16:30
Vrouwen taken
Ik kan eigenlijk niet de juiste rubriek vinden, dus maar even hier.
Laatst op m’n werk vertelde een vrouwelijke collega dat ze nog een berg strijk had liggen en dat ze daar nu echt aan moest beginnen, maar dat ze er een enorme hekel aan had. Waarop een andere vrouwelijke collega, die altijd bovenop emancipatie zaken zit, zei: En waarom doet jouw man dat niet dan? In dit geval kon die ander collega haar direct pareren door te zeggen: er zijn een aantal klussen waar we allebei een pokkehekel aan hebben en die hebben we onderling verdeeld.
Ik vond het hele voorval op zich wel grappig omdat de tweede collega in haar emancipatie bubbel direct een oordeel had en de eerste collega dit direct kon pareren en aangeven dat het niks te maken had dat zij als vrouw vanzelfsprekend de strijk zou moeten doen.
Maar het bracht mij wel op het volgende punt: In de niet geëmancipeerde tijd, was de strijk ‘vrouwenwerk’, simpelweg omdat de man buitenshuis werkte en de vrouw meestal niet of nauwelijks. Dus logisch dat huishoudelijke taken meer bij de vrouw lagen. Tegenwoordig is dat allemaal niet meer vanzelfsprekend en terecht. In ieder geval: als een stel ervoor heeft gekozen om bijv allebei 4 dagen te werken, dan zul je alle andere taken rondom huis en zorg moeten verdelen. Hoe je dat doet hangt van van alles af: als de 1 een hekel heeft aan boodschappen doen en de ander niet, dan doet die ander dan meestal, en zal de een weer andere taak op zich nemen waar de ander een hekel aan heeft. Of in praktische zin: Als de 1 redelijk op tijd thuis is zal diegene door de weeks vaker koken als de ander een stuk later thuis is. Enz enz. En dan zullen er taken over blijven die je allebei vervelend vindt. Ook daar kun je een modus in vinden: om de beurt, of de 1 die vervelende taak en de ander de ander. Ik vind het daarom heel bijzonder en eigenlijk zelfs idioot om dan nog steeds over ‘vrouwentaken ’ te spreken. En vind dan eigenlijk ook als iemand zo’n opmerking maakt, de plank heel erg mis slaat en zelfs het emancipatie principe onderuit haalt. Hoe zien jullie dat?
En natuurlijk, ik weet dat het nog altijd zo is, dat mannen gemiddeld meer buitenshuis werken dan vrouwen. Maar dat is dan uiteindelijk een eigen keus, maar belangrijker in dit verhaal, in dat geval is het ook logisch dat de vrouw meer huishoudelijks doet. Maar in feite is dat dan ook een logische verdeling van taken, want als de vrouw meer buitenshuis werkt, dan zal de man meer huishoudelijke taken moeten doen. Logica m.i. In ieder geval zou je het, vanuit geëmancipeerd oogpunt, geen vrouwen of mannen taken moeten noemen, maar taken die moeten gebeuren en je onderling verdeelt.
bieb1963
21-09-2024 om 18:35
SJSL schreef op 21-09-2024 om 17:32:
Natuurlijk zijn er geen vrouwentaken. Het is niet zo dat vrouwen geboren worden en weten hoe ze moeten strijken (wie strijkt er überhaupt nog) en wassen en luiers verschonen en koken en ga zo maar door.
Vrouwen kunnen dat leren en mannen kunnen dat leren.
Ja uiteraard, maar het gaat er eigenlijk om dat tegenwoordig als een vrouw dergelijke taken doet (die uiteraard gewoon moeten gebeuren) wordt aangekeken alszijnde niet geëmancipeerd, zonder dat men zich maar een seconde afvraagd of de man misschien ook heel gewoon de andere taken in huis doet.
bieb1963
21-09-2024 om 18:40
Fiorah schreef op 21-09-2024 om 17:37:
[..]
Wat ik bedoel is: als vrouw schijn je het nog steeds volgens een deel van de buitenwereld fan-tas-tisch voor elkaar te hebben als je een relatie hebt met een man die zijn deel van de taken doet. Extra als dat die 'vrouwentaken' zijn zoals koken, de was en zorgen voor het kind. Een man die op reguliere basis voor zijn eigen kind/was/eten zorgt krijgt nog net geen sticker.
Andersom zal niemand tegen mijn vriend zeggen: wow, doet Fiorah de was? Heeft ze jullie kind naar zwemles gebracht zonder een handdoek vergeten? Poeh, heb je goed voor elkaar hoor.
En daarom snap ik je emancipatie-collega wel. Ik ben het met jou eens dat het niet nodig zou moeten zijn en ik leef zelf zoals jij het beschrijft. Maar in mijn woonplaats ben ik echt een uitzondering met een situatie waarin beide ouders 50% van zorg en huishouden op zich nemen.
Mij interesseert het me geen bal of het 50/50 is. Ieder z’n aandeel en hoe je het verdeelt is aan het stel zelf. De gedachte dat een man een schouderklopje zou krijgen als hij de was doet, komt niet eens bij me op. Te kinderachtig voor woorden om daar überhaupt over na te denken of me druk over te maken eerlijk gezegd. Regel het lekker met je partner.
bieb1963
21-09-2024 om 18:41
[..]
Wat ik bedoel is: als vrouw schijn je het nog steeds volgens een deel van de buitenwereld fan-tas-tisch voor elkaar te hebben als je een relatie hebt met een man die zijn deel van de taken doet. Extra als dat die 'vrouwentaken' zijn zoals koken, de was en zorgen voor het kind. Een man die op reguliere basis voor zijn eigen kind/was/eten zorgt krijgt nog net geen sticker.
Andersom zal niemand tegen mijn vriend zeggen: wow, doet Fiorah de was? Heeft ze jullie kind naar zwemles gebracht zonder een handdoek vergeten? Poeh, heb je goed voor elkaar hoor.
En daarom snap ik je emancipatie-collega wel. Ik ben het met jou eens dat het niet nodig zou moeten zijn en ik leef zelf zoals jij het beschrijft. Maar in mijn woonplaats ben ik echt een uitzondering met een situatie waarin beide ouders 50% van zorg en huishouden op zich nemen.
Mij interesseert het me geen bal of het 50/50 is. Ieder z’n aandeel en hoe je het verdeelt is aan het stel zelf. De gedachte dat een man een schouderklopje zou krijgen als hij de was doet, komt niet eens bij me op. Te kinderachtig voor woorden om daar überhaupt over na te denken of me druk over te maken eerlijk gezegd. Regel het lekker met je partner
bieb1963
21-09-2024 om 18:42
SJSL schreef op 21-09-2024 om 17:48:
Ik denk bij strijken vooral aan de kleren van de man en zou ook totaal aanslaan op waarom de vrouw dat dan moet gaan doen. Maar misschien is het ook haar eigen kleding.
Want? Een vrouw heeft per definitie geen kleding om te strijken? Maar los daarvan: wellicht wast hij wel haar onderbroeken. Wat is het probleem?
bieb1963
21-09-2024 om 18:43
[..]
Mij interesseert het me geen bal of het 50/50 is. Ieder z’n aandeel en hoe je het verdeelt is aan het stel zelf. De gedachte dat een man een schouderklopje zou krijgen als hij de was doet, komt niet eens bij me op. Te kinderachtig voor woorden om daar überhaupt over na te denken of me druk over te maken eerlijk gezegd. Regel het lekker met je partner
Elpisto schreef op 21-09-2024 om 17:50:
Uiteindelijk ben je toch gewoon een team met zn 2en en moet je het samen roeien. Onder die noemer hebben wij het altijd gedaan. Diegene die het eerste thuis is kookt. Mijn vrouw deed op haar vrije dag vooral het huishouden qua schoonmaken badkamer etc. En de rest van de week verdeelden we de klusjes of deden we het samen. En ik deed dan ter compensatie van die vrije dag vooral de overige klussen, om het huis, kids naar sporten rijden, bij ziekte werkte ik thuis. Dat soort dingen. Je moet het toch een beetje samen doen. Tenminste, zo stonden wij daar altijd in.
Nu profijt van, want in principe kan ik alles prima zelf nu. Boodschappen is wel een dingetje,
bieb1963
21-09-2024 om 18:47
Reload94 schreef op 21-09-2024 om 18:12:
gewoon eerlijk verdelen diegene die vrij is, doet het meeste. Als je samen vrij bent verdeel je t en zijn er bepaalde taken wat de een misschien beter kan doen dan de ander, die heeft dan wel andere taken wat beter hij hem past bijvoorbeeld. Als je allebei hekel hebt aan iets toch verdelen of om en om. Tenzij de een bijv niet werkt dan vind ik dat je het grotendeels kan doen. Je eigen spullen enz opruimen bijvoorbeeld hoort sowieso
Nou precies dat. En dan kan het zo maar zijn dat jij een zgn vrouwentaak doet. Als iemand daar een opmerking over maakt vind ik dat echt stuitend
BeesAreCool
21-09-2024 om 18:50
Dat is vaak niet pure "eigen keus" hoor.
Heel vaak worden vrouwen er nog veel meer op aan gekeken als het huishouden niet op orde is. En mannen worden inderdaad de hemel ingeprezen als ze af en toe stofzuigen.
En ook heel wat mannen "kunnen" het zogenaamd niet, dus zitten ze lekker op hun krent terwijl zij het leeuwendeel doet. Ja, ook als ze alletwee evenveel werken.
Ik ken zelfs meerdere koppels waarbij de man niet werkt en de vrouw nog meer doet in het huishouden. Gamen kan hij wel de hele dag.
Dat zelfgenoegzame toontje in de OP vind ik dan ook misplaatst. Lijkt er meer op dat je zelf in je eigen bubbeltje leeft.
Ysenda
21-09-2024 om 18:56
uit onderzoek blijkt helaas nog steeds dat zelfs als partners even veel werken de vrouw nog steeds de meeste huishoudelijke taken doet alsmede hey organiseren daarvan.
Mannen zijn wel wat meer gaan doen maar dan moet je in minuten per week denken terwijl vrouwen nauwelijks minder zijn gaan doen masr wel meer zijn gaan werken.
BeesAreCool
21-09-2024 om 18:59
bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 18:42:
[..]
Maar los daarvan: wellicht waar hij wel haar onderbroeken. Wat is het probleem?
Geloof je het zelf?🤣
bieb1963
21-09-2024 om 19:08
BeesAreCool schreef op 21-09-2024 om 18:50:
Dat is vaak niet pure "eigen keus" hoor.
Heel vaak worden vrouwen er nog veel meer op aan gekeken als het huishouden niet op orde is. En mannen worden inderdaad de hemel ingeprezen als ze af en toe stofzuigen.
En ook heel wat mannen "kunnen" het zogenaamd niet, dus zitten ze lekker op hun krent terwijl zij het leeuwendeel doet. Ja, ook als ze alletwee evenveel werken.
Ik ken zelfs meerdere koppels waarbij de man niet werkt en de vrouw nog meer doet in het huishouden. Gamen kan hij wel de hele dag.
Dat zelfgenoegzame toontje in de OP vind ik dan ook misplaatst. Lijkt er meer op dat je zelf in je eigen bubbeltje leeft.
Ik vind dit weer zó zielig doenerij. Ik krijg dan juist de indruk dat het bij jóu thuis niet gaat zoals je wil. Maar daar ben je toch echt zelf bij. En als buurvrouw links er wat van vindt dat niet jij maar je man stofzuigt (vindt ze überhaupt daar war van, of dénk je dat alleen maar en zit het tussen je oren), vindt buurvrouw rechts het belachelijk dat JIJ stofzuigt ipv je man…….
bieb1963
21-09-2024 om 19:09
BeesAreCool schreef op 21-09-2024 om 18:59:
[..]
Geloof je het zelf?🤣
Want?
bieb1963
21-09-2024 om 19:11
Ysenda schreef op 21-09-2024 om 18:56:
uit onderzoek blijkt helaas nog steeds dat zelfs als partners even veel werken de vrouw nog steeds de meeste huishoudelijke taken doet alsmede hey organiseren daarvan.
Mannen zijn wel wat meer gaan doen maar dan moet je in minuten per week denken terwijl vrouwen nauwelijks minder zijn gaan doen masr wel meer zijn gaan werken.
Daar zijn die vrouwen toch echt zelf bij. En/of hebben ze meer poetshormonen. De vraag is of het móet. En als dat wel zo is, dan moeten we maar eens achter onze oren krabben of dit dan wel zo goed werkt. Het is toch echt het 1 of het ander.
NightNurse
21-09-2024 om 19:18
En je kan als vrouw ook gewoon besluiten om je er niets van aan te trekken wat mensen van jou of je huishouden of je taken vinden. Zo hoor ik vaak dat vrouwen zich schuldig voelen als ze niet kunnen helpen op de school van hun kinderen. Ik heb daar nog nooit een man over gehoord. Toen ik dat doorhad, ben ik me wat dat betreft ook gaan gedragen als een man. Kan ik helpen en is het iets dat ik leuk vind, dan help ik. Zo niet, dan maak ik me daar geen seconde druk over.
Gingergirl
21-09-2024 om 19:25
Ysenda schreef op 21-09-2024 om 18:56:
Maar daar kiezen ze dan toch zelf voor lijkt mij. Ik zie dat bij veel vrouwen in mijn omgeving; trekken veel taken naar zich toe, man krijgt niet eens de kans om ze te doen, en dan vervolgens klagen dat ze zoveel moeten doen. Moeten van wie? Voornamelijk van zichzelf.
BeesAreCool
21-09-2024 om 19:31
bieb1963 schreef op 21-09-2024 om 19:08:
[..]
Ik vind dit weer zó zielig doenerij. Ik krijg dan juist de indruk dat het bij jóu thuis niet gaat zoals je wil. Maar daar ben je toch echt zelf bij. En als buurvrouw links er wat van vindt dat niet jij maar je man stofzuigt (vindt ze überhaupt daar war van, of dénk je dat alleen maar en zit het tussen je oren), vindt buurvrouw rechts het belachelijk dat JIJ stofzuigt ipv je man…….
Over zielig gesproken.
Je komt hier duidelijk omdat je kwaad ergens over bent en kan het niet uitstaan als iemand het niet met je eens is.
Ik heb vaker vrouwen zoals jou mee meegemaakt: grote bek tegen andere vrouwen maar niks dan geslijm tegen mannen. Maar janken als man er met een jongere vrouw vandoor gaat, want had ze niet zijn loyaliteit gekocht door mannen te verdedigen tegen de boze gemene feministen?
Naïviteit ten top.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.