bieb1963
21-09-2024 om 16:30
Vrouwen taken
Ik kan eigenlijk niet de juiste rubriek vinden, dus maar even hier.
Laatst op m’n werk vertelde een vrouwelijke collega dat ze nog een berg strijk had liggen en dat ze daar nu echt aan moest beginnen, maar dat ze er een enorme hekel aan had. Waarop een andere vrouwelijke collega, die altijd bovenop emancipatie zaken zit, zei: En waarom doet jouw man dat niet dan? In dit geval kon die ander collega haar direct pareren door te zeggen: er zijn een aantal klussen waar we allebei een pokkehekel aan hebben en die hebben we onderling verdeeld.
Ik vond het hele voorval op zich wel grappig omdat de tweede collega in haar emancipatie bubbel direct een oordeel had en de eerste collega dit direct kon pareren en aangeven dat het niks te maken had dat zij als vrouw vanzelfsprekend de strijk zou moeten doen.
Maar het bracht mij wel op het volgende punt: In de niet geëmancipeerde tijd, was de strijk ‘vrouwenwerk’, simpelweg omdat de man buitenshuis werkte en de vrouw meestal niet of nauwelijks. Dus logisch dat huishoudelijke taken meer bij de vrouw lagen. Tegenwoordig is dat allemaal niet meer vanzelfsprekend en terecht. In ieder geval: als een stel ervoor heeft gekozen om bijv allebei 4 dagen te werken, dan zul je alle andere taken rondom huis en zorg moeten verdelen. Hoe je dat doet hangt van van alles af: als de 1 een hekel heeft aan boodschappen doen en de ander niet, dan doet die ander dan meestal, en zal de een weer andere taak op zich nemen waar de ander een hekel aan heeft. Of in praktische zin: Als de 1 redelijk op tijd thuis is zal diegene door de weeks vaker koken als de ander een stuk later thuis is. Enz enz. En dan zullen er taken over blijven die je allebei vervelend vindt. Ook daar kun je een modus in vinden: om de beurt, of de 1 die vervelende taak en de ander de ander. Ik vind het daarom heel bijzonder en eigenlijk zelfs idioot om dan nog steeds over ‘vrouwentaken ’ te spreken. En vind dan eigenlijk ook als iemand zo’n opmerking maakt, de plank heel erg mis slaat en zelfs het emancipatie principe onderuit haalt. Hoe zien jullie dat?
En natuurlijk, ik weet dat het nog altijd zo is, dat mannen gemiddeld meer buitenshuis werken dan vrouwen. Maar dat is dan uiteindelijk een eigen keus, maar belangrijker in dit verhaal, in dat geval is het ook logisch dat de vrouw meer huishoudelijks doet. Maar in feite is dat dan ook een logische verdeling van taken, want als de vrouw meer buitenshuis werkt, dan zal de man meer huishoudelijke taken moeten doen. Logica m.i. In ieder geval zou je het, vanuit geëmancipeerd oogpunt, geen vrouwen of mannen taken moeten noemen, maar taken die moeten gebeuren en je onderling verdeelt.
bieb1963
22-09-2024 om 13:39
MMcGonagall schreef op 22-09-2024 om 12:36:
Mijn partner is in onze relatie wel iemand die taken op zich neemt en het meestal accurater en netter doet dan ik. Uit verhalen van zijn familie heb ik begrepen dat zijn ex (die niet werkte) wel eens wanhopig werd omdat hij zich nergens mee bemoeide qua huishouden. Hij heeft dus snel geleerd dat ik niet de perfecte Truus de Mier is die er ook zijn. Ik heb nu bij hem neergelegd dat we zijn ingecheckt voor onze vakantievluchten en dat we op tijd op de luchthaven komen. Daar vertrouw ik op en hoef ik niet meer te checken. Dat vindt hij zelf ook belangrijk. Laatst hadden we een verjaardagsfeest van een vriend van hem. Op de dag van het feest vroeg ik wat we zouden geven. Dat was dus nog niet geregeld. Als ik niets gezegd zou hebben was hij er vast ook op tijd achter gekomen, maar dit zijn dan toch dingen die bij hem minder prioriteit hebben.
Als we samen een kind zouden hebben, zou ik er gerust op kunnen vertrouwen dat hij daar goed voor zorgt, maar ik zie hem echt geen 30 traktatieknutsels in elkaar draaien. Dat vind ik dan weer wel belangrijk, net als dat ik vroeger die cakejes zelf stond te bakken in plaats van dat ik ze kocht en er hooguit een vlaggetje in prikte. Ondanks mijn 40 uur werken, wilde ik wel graag als goede moeder gezien worden. Die druk ligt lager bij mannen.
En dat hebben ze dan helemaal gelijk in toch?
Ysenda
22-09-2024 om 13:43
bieb1963 schreef op 22-09-2024 om 13:39:
[..]
En dat hebben ze dan helemaal gelijk in toch?
Maar dat komt omdat er op dat gebied door de maatschappij minder van ze verwacht wordt.
De lat voor mannen ligt lager dan die voor vrouwen.
Dat heeft niets met persoonlijk gelijk hebben te maken, of met persoonlijke verwachtingen.
De verwachtingen zouden gelijk moeten zijn, dan komt de lat ook gelijk te liggen.
bieb1963
22-09-2024 om 13:45
Mevrouw75 schreef op 22-09-2024 om 12:54:
[..]
En zo zul je je eigen perfectionisme natuurlijk niet op een ander projecteren. Zo zijn zaken bij ons echt wel in de soep gelopen, ten koste van mij en ten koste van kind. Dan je zeggen: dat ligt aan jezelf, maar dan leg je het wel of niet in de soep lopen bij mij, de vrouw. Ergo: dan ligt het dus weer aan de vrouw (want ze kan niet loslaten, zij moet zo nodig met haar kind naar de dokter).
? Wie zegt dat het in de soep loopt als ik me wat minder perfectionistisch zou opstellen? Sowieso hoeft niet alles perfectionistisch. Ik heb toch niet per definitie gelijk, omdat IK zou eenmaal zo in elkaar zit?
En mss moeten vrouwen zich sowieso wat minder gaan aantrekken van wat de buitenwereld vindt. Sterker nog wat ze dénken wat de buitenwereld vindt. Mss wat minder in de slachtofferrol gaan zitten. Wellicht helpt dat….
bieb1963
22-09-2024 om 13:46
Ysenda schreef op 22-09-2024 om 13:43:
[..]
Maar dat komt omdat er op dat gebied door de maatschappij minder van ze verwacht wordt.
Dat heeft niets met persoonlijk gelijk hebben te maken, of met persoonlijke verwachtingen.
De verwachtingen zouden gelijk moeten zijn, dan komt de lat ook gelijk te liggen.
Dan ga je ervan uit dat ik dat doe voor de buitenwereld? Welnee, ik weet dat de buitenwereld dat onzin vindt.
Ysenda
22-09-2024 om 15:23
bieb1963 schreef op 22-09-2024 om 13:46:
[..]
Dan ga je ervan uit dat ik dat doe voor de buitenwereld? Welnee, ik weet dat de buitenwereld dat onzin vindt.
Ik zeg niet dat JIJ dat doet maar de maatschappij in het geheel doet dat wel.
Dit is een maatschappelijk iets, geen bieb1963 1 op 1 ding.
SJSL
22-09-2024 om 15:56
bieb1963 schreef op 22-09-2024 om 13:37:
[..]
En ook daar heb ik het helemaal niet over. Wie zegt dat?
Jij schrijft toch dat je stress krijgt als je taken aan anderen over laat. Er vanuit gaand dat je een partner hebt die prima in staat is taken uit te voeren vind ik het zorgwekkend als je daar al stress van krijgt. Ik zou er hulp voor zoeken.
bieb1963
22-09-2024 om 17:59
SJSL schreef op 22-09-2024 om 15:56:
[..]
Jij schrijft toch dat je stress krijgt als je taken aan anderen over laat. Er vanuit gaand dat je een partner hebt die prima in staat is taken uit te voeren vind ik het zorgwekkend als je daar al stress van krijgt. Ik zou er hulp voor zoeken.
Joh, je snapt het punt niet. En ik krijg ook geen stress als iemand anders een taak doet, alleen ik wil dat veel eerder en concreet geregeld. Waar het om gaat dat ik zie dat veel vrouwen (wellicht in mindere mate dan ik) de neiging hebben om zélf al in de regel stand te gaan en moeite hebben het aan een ander over te laten, omdat ze daar een eigen (vrouwelijke?) scenario voor hebben en niet durven te vertrouwen op een in hun ogen andere, te late en misschien wel dingen vergetende aanpak. En ik ben er van overtuigd dat het gevoel dat veel vrouwen hebben in veel meer ballen in de lucht te moeten houden, voor een groot deel komt door hun vrouwelijke idee van aanpak.
SJSL
22-09-2024 om 18:15
bieb1963 schreef op 22-09-2024 om 17:59:
[..]
Joh, je snapt het punt niet. En ik krijg ook geen stress als iemand anders een taak doet, alleen ik wil dat veel eerder en concreet geregeld. Waar het om gaat dat ik zie dat veel vrouwen (wellicht in mindere mate dan ik) de neiging hebben om zélf al in de regel stand te gaan en moeite hebben het aan een ander over te laten, omdat ze daar een eigen (vrouwelijke?) scenario voor hebben en niet durven te vertrouwen op een in hun ogen andere, te late en misschien wel dingen vergetende aanpak. En ik ben er van overtuigd dat het gevoel dat veel vrouwen hebben in veel meer ballen in de lucht te moeten houden, voor een groot deel komt door hun vrouwelijke idee van aanpak.
Ik denk ook dat er veel te veel vrouwen zijn die te slecht kunnen loslaten. Dom vind ik dat. Maar ik denk niet dat dat door hun vrouwelijke genen komt, maar door de stereotypen waarmee ze zijn opgegroeid.
Herfstappeltaart
22-09-2024 om 18:22
Moederkareltje schreef op 21-09-2024 om 17:19:
ik denk dat het ook een beetje karakter is dat ookal zou ik ook 4 dagen werken ik alsnog bijhoudt wat kareltje aan vitamientjes binnenkrijgt, wanneer in bad is geweest, welke boekjes hij leest, dat alles aan kant is, het eten op tafel, koelkast gevuld en het gezellig is. Ik zou mij direct een slechte vrouw voelen als man de stofzuiger gaat aanraken. Is het hier dan vies? Ik had dat eerder effe vlug vlug vlug moeten doen.
Wat?! Dat meen je toch niet hè..Mijn man is hier altijd degene die stofzuigt.
MMcGonagall
22-09-2024 om 18:23
Ysenda schreef op 22-09-2024 om 13:43:
[..]
Exact, zoals genoemd, als mannen strijken of tijdelijk een papadagje nemen wordt er al gejuicht.
Herfstappeltaart
22-09-2024 om 18:23
SJSL schreef op 21-09-2024 om 17:32:
Natuurlijk zijn er geen vrouwentaken. Het is niet zo dat vrouwen geboren worden en weten hoe ze moeten strijken (wie strijkt er überhaupt nog) en wassen en luiers verschonen en koken en ga zo maar door.
Vrouwen kunnen dat leren en mannen kunnen dat leren.
Ik strijk. Ik vind veel kleding er echt een stuk verzorgder uitzien als het even gestreken is.
Herfstappeltaart
22-09-2024 om 18:33
Wij zijn allebei met pensioen en de taken worden hier verdeeld naar aanleg en voorkeur. We denken niet in mannen- en vrouwentaken maar in de praktijk is de verdeling er wel een beetje. Ik ben een kluns met een boormachine, heb geen kaas gegeten van techniek, heb een hekel aan grasmaaien. Man is niet goed in schoonmaken (hij ziet de details niet, de w.c. schoonmaken is 'een scheut chloor in de pot'). Ik kook meestal maar mijn man kookt ook 1 dag in de week. Boodschappen doen we samen maar ik hou voorraden bij en maak lijstjes.
Mijn man stofzuigt, ik neem stof af.
Ik verzorg de planten, man snoeit struiken en appelboom.
Ik verzorg de was maar ik gooi de gewassen sokken op zijn bureau om uit te zoeken en op te ruimen. Ik strijk. Bed verschonen doen we samen.
We doen alles samen en de verdeling is soms traditioneel, maar niet omdat we vinden dat dit zo hoort. Meer dus naar voorkeur en aanleg.
Joszy
22-09-2024 om 18:41
Herfstappeltaart schreef op 22-09-2024 om 18:33:
Wij zijn allebei met pensioen en de taken worden hier verdeeld naar aanleg en voorkeur. We denken niet in mannen- en vrouwentaken maar in de praktijk is de verdeling er wel een beetje. Ik ben een kluns met een boormachine, heb geen kaas gegeten van techniek, heb een hekel aan grasmaaien. Man is niet goed in schoonmaken (hij ziet de details niet, de w.c. schoonmaken is 'een scheut chloor in de pot'). Ik kook meestal maar mijn man kookt ook 1 dag in de week. Boodschappen doen we samen maar ik hou voorraden bij en maak lijstjes.
Mijn man stofzuigt, ik neem stof af.
Ik verzorg de planten, man snoeit struiken en appelboom.
Ik verzorg de was maar ik gooi de gewassen sokken op zijn bureau om uit te zoeken en op te ruimen. Ik strijk. Bed verschonen doen we samen.
We doen alles samen en de verdeling is soms traditioneel, maar niet omdat we vinden dat dit zo hoort. Meer dus naar voorkeur en aanleg.
Prima verdeling lijkt me.
Maar in hoeverre is die voorkeur en aanleg bepaald door traditionele genderrollen? Ik kan me voorstellen dat je, als je nu met pensioen bent, nog wel met vrij traditionele rollen bent opgegroeid. En je man ook... in hoeverre bepaalt dat dat je man niet goed kan schoonmaken en jij een kluns bent met een boormachine?
Herfstappeltaart
22-09-2024 om 18:50
Joszy schreef op 22-09-2024 om 18:41:
[..]
Prima verdeling lijkt me.
Maar in hoeverre is die voorkeur en aanleg bepaald door traditionele genderrollen? Ik kan me voorstellen dat je, als je nu met pensioen bent, nog wel met vrij traditionele rollen bent opgegroeid. En je man ook... in hoeverre bepaalt dat dat je man niet goed kan schoonmaken en jij een kluns bent met een boormachine?
Misschien deels wel, maar ook echt aanleg. Man heeft een technische opleiding gedaan, ik een administratieve bijvoorbeeld. Geldzaken doe ik altijd. Ik had op school al een hekel aan technische vakken. Liever was ik met talen bezig.
bieb1963
22-09-2024 om 19:17
MMcGonagall schreef op 22-09-2024 om 18:23:
[..]
Exact, zoals genoemd, als mannen strijken of tijdelijk een papadagje nemen wordt er al gejuicht.
En dat is nou precies waar ik mijn post over begon en mijn punt is: waarom piepen we als er gejuicht wordt als een man strijkt (overigens natuurlijk idioot om daarover te juichen), maar vinden we het wél normaal om iets tegen een vróúw te zeggen als ze strijkt of meewarig te kijken. Dát vind ik dus niet kloppen. Als we vinden dat beiden de zaken ongeveer 50/50 verdelen, dan zou je op allebei de situaties helemaal niet moeten reageren en normaal vinden. Hierdoor maken de vrouwen die zo reageren op een andere vrouw juist de situatie ongelijkwaardig. Alsof het idioot is als een vrouw een huishoudelijke klus doet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.