albana
30-11-2011 om 08:32
Voetballertje (10) geschorst
Uit de telegraaf:
"Voetballertje (10) geschorst EINDHOVEN - Het 10-jarige voetballertje Jordy Verstegen is de dupe geworden van een ruzie tussen zijn ouders en zijn voetbalclub. De ouders van de jongen weigeren vrijwillig bardiensten te draaien bij de Hapse Boys in Eindhoven, geheel tegen het zere been van de voetbalclub. Gevolg: Jordy wordt geschorst.
De beslissing om het voetballertje twee wedstrijden niet mee te laten spelen schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Zo vinden veel bezoekers van Omroep Brabant de actie van de club veel te rigoreus. "Belachelijke club, je betaalt je al scheel om een kind te laten mogen voetballen. En sinds wanneer bestaat verplichte vrijwilligerswerk? Daar ga je inderdaad geen vrij voor pakken op je werk, je baas lacht je vierkant uit", zop klinkt het.
Anderen nemen het juist de ouders kwalijk dat ze geen tijd hebben om te helpen bij de voetbalclub van hun zoontje. "Als je kinderen hebt, moet je er ook tijd voor hebben en maken." En: "Veel clubs zijn gewoon een makkelijke stalling geworden voor sommige kinderen. Onder het mom van; 'Ik betaal contributie dus moet de vereniging maar alles regelen en de verantwoording nemen'. Hier is het niet anders."
Dat de 10-jarige Jordy het slachtoffer is geworden van de hele kwestie, daar is iedereen het over eens. "Wat ik helemaal belachelijk vind is dat die 'club' een kind van tien jaar daarvan de dupe laat zijn. Echt bij de konijnen af."
Nou brand maar los!
groeten albana
Wilgenkatje-
30-11-2011 om 08:39
Het klopt niet om deze impasse af te reageren op een kind
dat is gewoon stom.
Dat je je 'scheel betaalt' aan een voetbalclub vind ik nogal overdreven trouwens, over het algemeen is voetbal een van de goedkopere sporten.
Dat bardiensten bij veel mensen niet populair zijn, is bekend. Er zijn verenigingen waar mensen het afkopen - maar ja dat kost dan weer geld.
Verplicht vrijwillig - ja hoor eens, vrijwilligerswerk kan niet vrijblijvend zijn, dan komt er allemaal niks van terecht.
Ik vind het een erg opgeblazen gedoe. Ga nou eens kalmeren en rustig overleggen wat de (on)mogelijkheden zijn. Er zijn vast wel bardiensten te verzinnen op tijden als deze ouders niet hoeven te werken.
tsjor
30-11-2011 om 09:05
Bardiensten
voor ouders van 10-jarigen? Het enige wat kinderen konden kopen was snoep, en dat kun je ook meegeven als je dat wil als ouder.
Tsjor
Juulia
30-11-2011 om 09:08
Bardiensten
Ik heb ook een stukje hierover gelezen in het AD. Ouders geven aan dat ze maar 1 zaterdag per 2 maanden vrij zijn. Nou dan kunnen ze mooi op die ene vrije dag bardienst draaien.
Sporten draait nu eenmaal op vrijwilligers: die helpen met de training, die kinderen begeleiden als ze "uit" moeten spelen, die in het bestuur zitten om alles te regelen etctetc. Zonder vrijwilligers kan er niet gesport worden.
Één vrijwillige bardienst per jaar is dan m.i. echt niet teveel gevraagd. En ja, daar mag het kind nu de dupe van worden. Je kunt mij niet wijs maken dat je nooit een keer tijd hebt om iets te doen voor het clubje van je zoon. Dat gaat er bij mij niet in. Er zullen vast ook wel andere dingen te doen zijn.
Het klinkt misschien hard maar zo denk ik erover. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik daarbij afga op wat de kranten schrijven. Of dat de volledige waarheid is, is natuurlijk bij kranten altijd maar de vraag...!
Juulia
IngridT
30-11-2011 om 09:18
Tja.
lijkt me dat als er sprake is van 'verplicht vrijwilligerswerk' dat de club dan aan ouders meedeelt dat dat erbij hoort. En precies hoeveel, hoevaak, of het afkoopbaar is, etc. Dan kun je als ouder zelf kiezen of je daarvoor 'tekent' of niet. Als deze club daar vooraf helder in is geweest & de ouders waren accoord, dan is zo'n schorsing hoe wrang ook in principe natuurlijk OK.
Maar ik vermoed dat (zoals vaker voorkomt bij clubs die gerund worden door vrijwilligers) de afspraken & verwachtingen & verplichtingen niet echt helder geformuleerd zijn, en dat levert standaard heibel op.
Sneu voor dit jongetje, maar de enige oplossing is om de 'randverplichtingen' en evt sancties VOOR iemand lid wordt helder te communiceren.
Of en hoe vaak je tegenwoordig van ouders mag verwachten dat ze 'opdraven' voor de sport vna hun kind is natuurlijk een discussie die hier helemaal los van staat. Allemaal een kwestie van geld. Een echte barman kost geld, de bar dicht kost ook geld (want minder inkomsten). Voor een dubbeltje op de eerste rang bestaat niet.
Ingrid
Fiorucci
30-11-2011 om 09:50
Juulia
Ik begreep dat deze ouders een bardienst kregen toegewezen op een zaterdag dat het niet kon, en geen ouders konden vinden die wilden ruilen.( Uiteraard met instemming wat betreft je laatste alinea.)
krin
30-11-2011 om 09:53
Het rare
Nog afgezien van de verplicht vrijwillige dienst, die dubieus maar begrijpelijk is, vind ik het vooral raar om een kind te laten opdraaien voor wat zijn ouders nalaten.
Annet
30-11-2011 om 10:15
Bardienst zelf inplannen
Op onze club kunnen ouders hun bardienst (ik geloof 2x per jaar voor eerste kind, 1x voor 2e kind) zelf inplannen via internet.
Zo kan iedereen zelf zorgen voor een passende bardienst qua datum en tijdstip, wel/niet op zondag, etc.
De bardienst kan altijd geruild worden. Een simpel mailtje naar het team is meestal voldoende. Afkopen is ook mogelijk. Ik heb geen idee wat dat kost.
tsjor
30-11-2011 om 10:22
Waar zit de overgang?
'Sporten draait nu eenmaal op vrijwilligers: die helpen met de training, die kinderen begeleiden als ze "uit" moeten spelen, die in het bestuur zitten om alles te regelen etctetc. Zonder vrijwilligers kan er niet gesport worden.
Één vrijwillige bardienst per jaar is dan m.i. echt niet teveel gevraagd.
Want dan moet het zijn: zonder bardienst kan er niet gesport worden. Is dat zo?
Tsjor
skik
30-11-2011 om 10:27
Inderdaad ingrid
Toen ik mijn zoon via de website van de club opgaf voor hockey, werd daar met geen woord gerept van ouders verwachte klusjes. Dat je bij toerbeurt naar uitwedstrijden moet rijden kan je wel verwachten, maar dat je gewoon een schema toegestuurd krijgt waarin staat wanneer jij de fruithap moet verzorgen, welke wedstrijd je spelbegeleider moet zijn (eerst een cursusje volgen!) en wie nu weer de kolossale keeperstas een weekje onderdak mag geven, wie welke week het trainingsveld uitzet en de trainingsspullen klaarzet. En wie de limonade na de wedstrijd regelt. En of je coach of teammanager wil worden.
Ik denk dat je kind geen teamsport kan doen als je niet bereid en in de omstandigheden bent om daar als ouder zelf ook tijd aan te besteden. Maar dan moet je van te voren wel uidelijk weten wat er van je verwacht wordt. Je kind op de fiets naar de training sturen en af en toe naar een uitwedstrijd rijden is er vaak niet meer bij.
skik
mar
30-11-2011 om 10:37
Daarom geen teamsport
Het verhaal van Skik is dus hier de reden dat wij een teamsport niet aanmoedigen. Ik wil echt wel iets doen, maar ik erger mij rot aan de verplichte roosters. Op zaterdag heb ik ook andere bezigheden, die soms ook "verplicht" zijn (bv cursus).
Ik heb ook een moestuin, met 3x per jaar tuindienst. Op zaterdagochtend natuurlijk . Maar je kunt rustig op een andere week komen. Geen enkel probleem.
T.a.v. de bardiensten heb ik persoonlijk er ook moeite mee dat er alcohol geschonken wordt. Niet aan kinderen natuurlijk en misschien ook niet overal, maar ik voel daar niet veel voor. Evenals bitterballen bakken e.d.
En m.b.t. voetballertje: het lijkt mij duidelijk dat zijn ouders op zaterdag niet beschikbaar zijn. Overleg met hun wat zij wel kunnen doen en regel dat. En laat het jongetje lekker voetballen.
Vic
30-11-2011 om 10:43
Verplicht
Ik ben heel blij dat mijn kinderen niet op een teamsport willen. Zo'n verplichting zou me echt tegenstaan. Wat als je dat als ouder nu helemaal niet kunt, om de een of andere reden? Zo'n dagje achter de bar zou ik best leuk vinden, maar ik moet er niet aan denken om mee te helpen met een training of lopen sjouwen met pylonen.
ozzieozzie
30-11-2011 om 11:29
Ouders als ondersteuning
zo zie ik het bij iedere sport - of dat nu een individuele (zoon 2) of team (zoon 1) sport is. Dus ja, helpen rijden, koken, startnummers uitreiken, truien organiseren, playlists voor de ipod maken (hoef ik NOOIT meer te doen!! haha!!!), verzin het maar. Er moet zoveel gebeuren om de kids een leuke sport ervaring te laten hebben, en dat kan niet alleen maar door de coach, begeleiders gebeuren. Daar ben je als ouder natuurlijk bij betrokken - jij wilt toch ook graag dat je kind het naar zijn/haar zin heeft? Bovendien - het krijgt jou ook de deur uit en naar buiten en in contact met anderen!
en als je echt niet kunt.. tja... dat komt ook voor... om daar nou dat kind voor van het veld te houden ... kun je wel overwegen om het lidmaatschap volgend jaar niet te verlengen ... tja...
Maylise
30-11-2011 om 11:32
Van te voren
Van mij mag je als club alles eisen zolang dat maar gewoon van te voren bekend is. Veel clubs draaien geheel op vrijwilligers dus dan snap ik best dat er een zekere verplichting is maar dat moet allemaal wel helder en duidelijk zijn voor je het kind opgeeft.
Verder is een zekere flexibiliteit en aandacht voor de omstandigheden van mensen (bijvoorbeeld geen auto hebben, geen alcohol willen schenken of wat dan ook) altijd sowieso prijzenswaardig.
Verscheidene van mijn kinderen hebben een team sport gedaan (voetbal, honkbal, basketbal) en ik heb altijd gezocht naar een club waar weinig van de ouders werd verlangt. Dat deze clubs dan duurder waren was nu eenmaal zo. Het enige wat wij deden was rijden volgens een carpool schema bij sommige clubs. Als het een grotere tijdverplichting was geworden voor ons als ouders dan een keer in de zoveel weken/maanden een keer rijden hadden we nee moeten zeggen tegen de kinderen.
In dit specifieke geval hangt het dus helemaal af van wat de ouders van te voren wisten. Als ze hier niet voor hebben getekend heeft de club geen poot om op te staan. Verder is het sowieso natuurlijk sneu om het via dat jochie te spelen. Die kan er verder ook niks aan doen.
Maylise
30-11-2011 om 11:40
Ozzie
Zo zie ik het helemaal niet. Het is hun sport en zij willen het graag doen. Uiteraard faciliteer ik het als ouder door te betalen en ze te halen/brengen maar verder wil ik niet gaan. Het is namelijk hun hobby. Zeker bij oudere kinderen vind ik het onnodig om als ouder mee te helpen Die kunnen namelijk prima zelf eventueel vrijwilligerswerk op de club doen. Bij de kleintjes moet je soms nog wat helpen maar dat verschilt ook per sport.
Genoeg sportclubs waar je inderdaad gewoon je kind af kan zetten en een uurtje later weer op kan halen.
Emel
30-11-2011 om 11:51
Ik ben ook zo'n ouder die weigert bardienst te draaien. Dit heb ik bij inschrijving op het formulier aangegeven, maar dat zijn ze op de een of andere manier vergeten (en formulier is na al die jaren natuurlijk nergens meer te vinden). Ik wil best extra contributie betalen (kunnen ze een puber inhuren), maar dat mag niet "want dan willen alle ouders het afkopen".
Mijn bezwaar, naast de eerder genoemde, betreft ook het verkopen van alcohol en vlees. Dat wil ik principieel niet, da's dus lastig achter de bar. Andere hand- en spandiensten, zoals naar wedstrijden rijden, kleding wassen etc, doe ik zonder mopperen (alhoewel.... Maar dat is blijkbaar niet genoeg voor de clubleiding. Gevolg is hier dat zoon al 2 jaar op rij in het laagste team is ingedeeld - ook al zeggen zijn trainers steeds dat hij daar veel te goed voor is. Jammer maar helaas.
Tis maar goed dat de clubs van m'n andere 2 kinderen niet dit soort eisen hebben, anders had ik er een fulltime baan aan......
Wiske71
30-11-2011 om 12:14
Vraag
Ik snap niet goed waarom een kantine/bar bij teamsport hoort/nodig is.
Het is toch niet wenselijk/nodig om hele generaties te laten opgroeien met het idee dat snoep, frisdrank, bitterballen en soms zelfs alcohol bij sporten horen.
Wat is er mis met water uit de kraan of gewoon wat eten/drinken meegeven aan je kind? Dat doen we op schooldagen toch ook.
Halen verenigingen werkelijk zoveel geld binnen uit die bar/kantine dat de contributies zonder die bar/kantine en de bijbehorende vrijwilligers-diensten enorm zouden moeten worden verhoogd?
Of is het een vastgeroeste gewoonte die in de huidige maatschappij niet goed meer past.
Stenna
30-11-2011 om 12:56
Drie vragen
1. Wat heeft een bar in vredesnaam met sporten te maken? Waarom BARdienst bij een sportvereniging, ik snap het niet.
2. Wat als je echt niet kunt op zaterdag? Ik heb ruzie gekregen met sportclub omdat wij op zaterdag mijn zieke, invalide vader thuis hadden, die ik niet alleen kon laten (en ook niet mee kon nemen). Dus geen spandiensten kon doen in de sporthal. Mag mijn kind dan dus niet sporten?
3. Wie deed dan vroeger al die dingen? Mijn broer speelde competitie in een balsport, maar ik kan me niet herinneren dat mijn ouders ooit iets anders deden dan zo nu en dan rijden. Wie deed dat dan toen allemaal? Of was het toen niet zo overdreven veel als nu (fruithapjes klaarmaken?!!! ga toch weg zeg)
Stenna
30-11-2011 om 13:01
Broodbak en thermosfles mee
niks mis mee. Doe ik altijd als zoon uitspeelt. Dure kleffe barhap, slappe tosti's en vieze automatenkoffie hoef ik niet.
Krentenbollen mee ook lekker, en gewoon een fles spa. Probleem van de bardienst opgelost toch?
Wiske71
30-11-2011 om 13:18
Kun je ook aangeven hoeveel geld er mee verdiend wordt? dus verkoop minus kosten (aankoop van zaken, maar ook extra gebouw, verwarming etc.) en hoeveel euro dat dan per lid is? Voor zover je dat weet van jouw vereniging.
En geven jullie die tosti, koffie etc. aan de tegenstander of bieden jullie die te koop aan?
En waarom zou je niet gewoon een brooddoos en thermoskan of fles fris mee kunnen nemen? Heel veel mensen doen dat naar hun werk/school toch ook, dat duurt ook al snel 6-8 uur per dag.
Mach
30-11-2011 om 13:19
Vroeger
Ik herinner mij dat mijn broer als jong voetballertje vroeger overal op de fiets heen gingen. Waren dan de hele dag onderweg, een uur fietsen was niets.
Bij onze hockeyclub wordt bij aanmelding direct gemeld wat er verwacht wordt als je een kind bij de jeugd wil laten spelen. En dat is een rijbeurt af en toe en kantinediensten. Dat laatste alleen tijdens het spelen van de kinderen op zaterdag. OP zaterdagdag is de kantine sowieso alcoholvrij, het gaat dan om schenken van ranja voor alle teams en koffie en thee voor de ouders.
Natuurlijk wordt er een mouw aangepast bij werkende ouders op zaterdag. Je kan ook een oudere zus/broer of ander persoon laten komen.En op andere momenten eens wat doen. Maar gewoon maar roepen: wij doen niets voor de sport kan niet. Dan kan je geen lid worden.
Vergeet niet dat al die jeugdtrainers, coaches, technische commissieleden, bestuursleden,materiaalmannen en scheidsrechters die zorgen dat jouw kind kan spelen dat ook allemaal vrijwillig en in hun vrije tijd doen.
Wiske71
30-11-2011 om 13:26
Nog een vraag
Ik las /hoorde ook over shirtjes wassen. Waarom wast niet iedereen zijn eigen shirt?
Heeft niet iedereen een eigen shirt maar zijn ze van de vereniging? en rugnummers dan?
Of zijn ze van zulk moeilijk wasbaar materiaal dat je ze niet gewoon met de rest van je kleding mee kan wassen?
sinas
30-11-2011 om 13:39
Ik prijs mij gelukkig
bij onze vereniging geen verplichte bardiensten of andere schema's. Kind voetbalt en als ik me aanmeld als vrijwilliger zal ik ongetwijfeld met open armen ontvangen worden. Er zijn wel mensen achter de bar, maar dat zijn dus mensen die zelf hebben aangegeven, ik wil wel achter de bar staan. Zo ook met andere vrijwilligers taken. als vanzelf rijd ik wel altijd mee met uitwedstrijden en verder heb ik aangeboden stukjes voor op de site te schrijven en wil ik zelfs wel een gedeelte van de site bijhouden. Ook dat heb ik aangeboden. Maar het is hier dus echt op basis van vrijwilligheid. Ohja en de shirts en broekjes zijn van de vereniging, je betaalt een borg om ze dat jaar te mogen gebruiken, je wast ze dus ook zelf en einde van het seizoen lever je het weer in en krijg je, als het in orde is, je borg terug.
Ik hou dus niet van die verplichte vrijwilligheid. En dan deze mensen die zelf maar amper op zaterdag vrij zijn ook nog eens te verplichten juist dán te komen! zielig voor het ventje vind ik het vooral.
Annet
30-11-2011 om 13:50
Het leuke van een bar
In het clubhuis (hockey) komen eigen team en tegenstander elkaar tegen. Dat kan erg gezellig zijn. Ouders die meegekomen zijn, kunnen een kop koffie of thee bestellen. De jeugd krijgt gratis limonade. Tosti's en broodje knakworst worden vaak besteld. Op zaterdag overdag wordt er geen alchohol geschonken. Jeugdleden mogen niet achter de bar staan, ook niet op alcoholvrije uren.
Hoeveel de club ermee verdient, weet ik niet. Maar een consumptie is niet verplicht. Zelf meenemen mag ook.
En inderdaad, als je een tijd onderweg bent, is een kop koffie of een tosti zeer welkom.
Over fruithap: Dat vind ik een ideaal systeem. In de rust van de wedstrijd heeft één teamlid een bakje bij zich met geschilde mandarijnen, stukken banaan of appel, komkommmer, naar eigen keus. Dit is heel praktisch. De rust is maar kort en wat fruit is een prima dorstlesser.
Na de wedstrijd is er ranja voor beide teams en het thuisspelende team zorgt voor een koekje erbij (ook voor de tegenstander).
Nodig? Nee, maar het is wel leuk.
IngridT
30-11-2011 om 14:17
Onuitgesproken verwachtingen...
...leveren altijd gezeik op.
Kijk nou alleen al naar dit draadje...zoveel verschillende meningen over 'hoe het hoort', 'wat je van ouders mag verwachten' en 'wat leuk is om te doen'dat het me obvious lijkt dat dat regelmatig tot bonje leidt. Ouders die heel veel doen & dan 'stiekem' vinden dat andere ouders te weinig doen. Teams die worden ingedeeld op basis van hoe actief de ouders zijn. Ouders die geen verplichtingen willen maar wel van alles verwachten. Ouders die de club als hun 2e thuis zien & er alles voor over hebben en dus (al dan niet uitgesproken) WEL van alles verwachten. De een betaalt liever meer om ven het gedoe af te zijn, de ander realiseert zich helemaal niet dat ie zich drukt als ie geen klusjes doet voor de club.
Al die meningen zijn even valide.Je mag echt van alles vinden over hoe een club het zou moeten doen. Maar als van te voren niet helder is wat er van je verwacht wordt dan is dat vragen om problemen.
Rosa van der Zanden
30-11-2011 om 15:16
En als de regels veranderen?
Ik heb nooit op teamsport gezeten, mijn ouders ook niet dus ik ken de mores niet. Ik weet niet beter dan dat je naar een sport gaat, sport en weer naar huis gaat en daarvoor een x bedrag betaalt. Misschien blond, maar teamsporten staan zo ver buiten mijn belevingswereld.
Nu heb ik kinderen en 1 wilde op voetbal. Elke week een wedstrijd, ik wist niet wat me overkwam! Rijden bij uitwedstrijden is geen optie, met mijn eigen kroost in de auto is het vol dus dat is nogal zinloos. Buiten dat vind ik het niet gewenst dat mijn andere kinderen de halve zaterdag moeten rondhangen bij een voetbalveld.
Nu is de voetbal gefuseerd met een club om de hoek.
Kind moet of de kleedkamers soppen (zouden ze echt willen dat kinderen dit op zich nemen?), of bardienst draaien of een scheidsrechtercursus volgen en gaan fluiten. Wij konden het overnemen van hem. Sure, ik heb niets te doen naast mijn werk, kinderen, zorgtaken en huishouden. Door de logistiek thuis is dit zelfs als ik het zou willen niet mogelijk. Als je kind niet meehelpt en de ouder, opa of oma zijn ook niet bereid, betaal je 100% extra contributie.
Ik heb helemaal niets met verenigingsleven, clubjes, groepjes en kliekjes. Prima dat andere mensen dat wel hebben, maar dwing niet hele gezinnen tot 'gezellig' meedoen met de sport van 1 van de gezinsleden.
Rosa van der Zanden
Wiske71
30-11-2011 om 15:29
Cijfers
Zijn er geen cijfers van wat een kantine/bar oplevert voor de club.
En dan maakt het toch niet uit of het een voetbal, hockey, handbal, korfbal of kaats vereniging is? Ik geloof best dat er verschil zit tussen de verschillende sporten en verenigingen, maar ik ben gewoon heel benieuwd hoeveel duurder je de cotributie zou moeten maken om Of geen kantine meer te hebben of om een betaalde kracht in te huren.
Mag dat trouwens wel, voedsel bereiden dat wordt verkocht zonder aan allerlei hygiene standaarden te voldoen en zonder het juiste diplomaatje? Of hoort dat ook nog allemaal bij een verplichte bardienst?
ik weet inmiddels wel dat mijn kinderen niet op een teamsport mogen als dat inhoudt dat ik ook heel mijn zaterdag daar aan moet opofferen. De meeste zaterdagen moet ik al werken, die paar vrije ga ik niet doorbrengen met kantinediensten. Ik wil best extra betalen, maar geen kantinediensten draaien.
(en wat doen een-ouder-gezinnen met de rest van hun kinderen als ze een hele zaterdag in zo'n kantine moeten staan?)
Annet
30-11-2011 om 15:45
Rosa
Ik denk dat je moet kijken welke taken logisch zijn.
Schoonmaken zou ik nooit verplicht gaan doen.
Bardienst is hier wel normaal, niet door kinderen onder de 16. Dan moet de ouder het overnemen of afkopen of ruilen.
Vanaf 12 jaar moet de jeugd gaan fluiten bij de Jongste jeugd (7-11 jaar). Dit is verplicht. Hier is één oefenavond voor. Ik vind deze taak logisch. De club moet zelf voor scheidsrechters zorgen bij thuiswedstrijden, alleen bij heel hoog spelende teams verzorgt de bond dat. De jeugd speelt zelf wedstrijden waarvoor scheidsrechters nodig zijn. Zij leveren die service ook naar jongere teams. Deze taak vind ik bovendien ook nog nuttig voor mijn kinderen. Het gaat bij ons om 3x per seizoen. Vervanging door ouders heb ik nog niet meegemaakt. Vanaf 14 jaar volgt de jeugd verplicht een scheidsrechterscursus zodat ze ook andere teams kunnen fluiten.
Ook fluiten kan bij ons afgekocht worden (betaling gaat naar degene die dan wel fluit, hiervoor is een pool van welwillende scheidsrechters) of geruild.
Mach
30-11-2011 om 15:45
Wiske
De hele dag in de kantine staan is bij ons en ik weet de meeste hockeyclub niet aan de orde. Je staat in de kantine als je kind speelt en nog een half uur daarna. En wat Annet al zei: je taak is ranja schenken en koffie en thee. En dan gedurende anderhalf uur, ongeveer twee maal per seizoen.
Prima als je dit niet wilt. Maar dan moet je of je kind op een ander sport doen of een andere bijdrage aan de club doen. Onze hockeyclub is niet erg rijk. De contributie is vergelijkbaar met voetbal in de regio. Dat alles om hockey voor iedereen bereikbaar te maken en houden. Dit betekent wel dat er gewoon geen geld is om allerlei betaalde krachten aan te nemen. En het zijn dus vrijwilligers die jouw kind twee trainingen en 1 wedstrijd in de week bezig houden. Al met al ongeveer 4 uur die een andere vrijwilliger elke week aan jouw kind besteedt. dan is die drie uur per jaar een keer in de kantine staan toch een minimum aan tegenprestatie?
Nectarine
30-11-2011 om 16:18
Gezellig
Ik sta ook wel eens achter de bar in ons clubhuis. Dan schenk ik koffie voor ouders waarvan het kind op dat moment traint en voor mensen die zelf net getraind hebben. Dat zijn vaak dezelfden, gezellig toch, al zitten ze helemaal niet met z'n allen verplicht gezellig te doen tijdens het wachten. Je kunt ook een automaat neerzetten, maar met een clubhuis bied je toch wat socialers. Degenen die niks willen zeggen, zeggen dan toch lekker niks tegen de koffieschenker? En de rest kletst wat.
SOmmige mensen doen net of het iets vreselijks is om een uurtje koffie te schenken.
Rosa van der Zanden
30-11-2011 om 16:34
Annet
Ik zie niet, of wil niet zien waarom ik bardienst moet gaan draaien omdat mijn kind sport. Ik vind het absurd om oppas te moeten nemen voor zoiets.
Omdat een ander vrijwilligert moet ik het ook doen?
Rosa van der Zanden