albana
30-11-2011 om 08:32
Voetballertje (10) geschorst
Uit de telegraaf:
"Voetballertje (10) geschorst EINDHOVEN - Het 10-jarige voetballertje Jordy Verstegen is de dupe geworden van een ruzie tussen zijn ouders en zijn voetbalclub. De ouders van de jongen weigeren vrijwillig bardiensten te draaien bij de Hapse Boys in Eindhoven, geheel tegen het zere been van de voetbalclub. Gevolg: Jordy wordt geschorst.
De beslissing om het voetballertje twee wedstrijden niet mee te laten spelen schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Zo vinden veel bezoekers van Omroep Brabant de actie van de club veel te rigoreus. "Belachelijke club, je betaalt je al scheel om een kind te laten mogen voetballen. En sinds wanneer bestaat verplichte vrijwilligerswerk? Daar ga je inderdaad geen vrij voor pakken op je werk, je baas lacht je vierkant uit", zop klinkt het.
Anderen nemen het juist de ouders kwalijk dat ze geen tijd hebben om te helpen bij de voetbalclub van hun zoontje. "Als je kinderen hebt, moet je er ook tijd voor hebben en maken." En: "Veel clubs zijn gewoon een makkelijke stalling geworden voor sommige kinderen. Onder het mom van; 'Ik betaal contributie dus moet de vereniging maar alles regelen en de verantwoording nemen'. Hier is het niet anders."
Dat de 10-jarige Jordy het slachtoffer is geworden van de hele kwestie, daar is iedereen het over eens. "Wat ik helemaal belachelijk vind is dat die 'club' een kind van tien jaar daarvan de dupe laat zijn. Echt bij de konijnen af."
Nou brand maar los!
groeten albana
Meike
10-12-2011 om 19:23
Echt p? (ot)
Krijgen ze echt een patatje van de leider als ze gewonnen hebben? Oei, daar zou ik niet blij mee zijn. Ik heb een keer meegemaakt op de sport van mijn zoon dat iemand roze koeken ging uitdelen, daar was ik al zo nijdig om.
En verder geniet ik van de altijd vieze koffie op de club en baal ik altijd van bardienst maar als ik er sta, vind ik het eigenlijk best gezellig...
Meike
Vic
10-12-2011 om 19:35
Meike (o.t.)
Ik volg niet helemaal waarom je nijdig werd over die koeken. Mogen jongens niets roze eten?
Kaaskopje
10-12-2011 om 22:06
Verbazing, meike
Ik sluit me aan... wat is het probleem van het patatje met of een gesuikerde koek na een gezond potje voetbal? Een allergie, overgewicht, suikerziekte?
Meike
11-12-2011 om 12:44
Nee hoor
Nee hoor, ik ben niet tegen traktaties op school. En ik ben ook niet tegen roze dingen eten. En er speelt ook niets met overgewicht en suiker etc. Ik vind het alleen niet nodig dat een 7jarige 's ochtends om half 9 een roze koek eet, vlak na het ontbijt. En ik vind het ook niet nodig dat sporten geassocieerd wordt met vet of zoet eten. Gelukkig zit hij nu in een team waar alle ouders er zo over denken en dus krijgen ze fruit, en als er iemand jarig is dan wordt er wel lekker getrakteerd. En dan doe ik geen kleurencheck!
Meike
11-12-2011 om 12:57
Aanvullende uitleg
want ik kom nu wel heel incosequent over zie ik zelf, de roze koek traktatie was door een ouder. Omdat ze zo goed hun best gedaan hadden. En dat vond ik niet fijn. Als het een verjaardagstraktatie was geweest, had ik er anders over gedacht.
Meike
11-12-2011 om 15:50
Nee p
Aangezien je zo'n moeite hebt met mensen die flauw doen, neem ik maar aan dat dit een serieuze vraag is. Blijkbaar denk je dat ik overdrijf, ik kan me namelijk niet voorstellen dat je echt geinteresseerd bent in de aanvangstijden van de wedstrijden van mijn zoon 3 jaar geleden. Nee, ze begonnen om kwart over 8 en speelden 2x20 minuten. Ik heb dus inderdaad vreselijk overdreven: het was 5 over half 9. Ze kregen de roze koeken nl in de pauze.
Kaaskopje
11-12-2011 om 15:54
Meike
Maar dit zijn toch uitzonderingen? Hij was al een paar uur op, tenminste dat neem ik aan. Als ik om 8 uur 's morgens opsta, lust ik om 10 uur bij de koffie best een koek, of stukje taart. Het komt alleen niet zo vaak voor dat ik dat doe.
sinas
11-12-2011 om 16:48
Begintijden verschillen
per team en per club. Veel hangt af hoeveel teams er zijn. Zo zijn er bij ons diverse teams die om 8:30 af trappen, vooral de wat lagere F en E teams. De wat hogere teams starten bij ons om 10:00. Maar een uitwedstrijd kan zomaar wel om 8:30 zijn. Eén uitwedstrijd was zelfs pas 10:30.
Het zegt dus helemaal niks.
En hier krijgen ze ook een patatje bij kampioensschap.
En zoals gezegd, ik ben blij dat hier geen verplichtingen gelden, dat het echt op basis van vrijwilligheid is.
Tinus_p
11-12-2011 om 18:15
Incident?
P:
"Verder zou ik me geen tel druk maken om een incidentele roze koek in de pauze van een wedstrijd."
Is het dan incidenteel. Ik heb al jaren de indruk, dat er bij zowel kinderen als volwassenen echt GI-GAN-TISCH wordt gesnaaid na een wedstrijd (koeken, chips, patat, frituur), op een manier die in geen verhouding staat tot die paar calorieën die er bij de wedstrijd af gaan. Om niet te praten over het alcoholmisbruik.
Meike
11-12-2011 om 19:08
Geen verband tussen ongezond eten en sport
Natuurlijk kan 1 roze koek me niet veel schelen, al vind ik het zelf nogal onbeleefd om 7jarigen dat aan te bieden zonder toestemming van de ouders. Maar ik wil het gewoon niet. Ik wil gewoon niet dat mijn kinderen gefrituurd voedsel eten op zaterdagochtend op een sportclub. Later zullen ze dat heus wel gaan doen, maar ik wil ze meegeven dat het niet perse bij sporten hoort. Ik neem fruit mee, water, en als het rond het lunchuur is dan heb ik boterhammen bij me.
Ik zie veel kinderen zakjes snoep en zakjes chips en hele rollen mentos wegwerken op het sportveld en dat moeten die ouders lekker helemaal zelf weten. Maar als ze gaan uitdelen of trakteren, dan wordt mijn kind erbij betrokken. En dus moet ik de boeman gaan spelen, of tegen mijn ideeen ingaan en mijn kind de chips of roze koek laten accepteren. Ik vind dat vervelend. Kaaskopje, kan het jou niets schelen wat je kinderen eten? Wil je daar zelf niet enige controle over hebben zolang het nog kan?
Irene
11-12-2011 om 19:26
Eens met meike
Ik sta er hier ook elke zaterdag weer van te kijken wat veel kinderen verstouwen na 1 of 2 uurtjes rugbyen. En inderdaad ook hier nog wel eens ouders die ongevraagd snoep/koek/chips/flesjes frisdrank of -nog erger- energydrank uitdelen. Aardig bedoeld, ja, maar wat mij betreft niet gewenst. Ik wil geen gewoonte kweken om steeds maar ongezonde rommel te snaaien na het sporten. Wij nemen zelf altijd gewoon brood, melk, water en fruit mee. Een enkele keer halen we soep of een tosti in de kantine, maar dat wil ik dan graag als uitzondering houden en niet als regel.
Annet
11-12-2011 om 19:38
Drommels, ik snap je reactie niet
Jij schrijft: "Ga het maar regelen. Ik heb mijn handen al vol aan de primaire taak. Jij wilt meer doen binnen de vereniging, ga ermee aan de slag en probeer de handen op elkaar te krijgen voor jouw idee"
Ik wil helemaal niets regelen. Ik heb geen ideeën over het clubhuis en andere verplichtingen. Ik accepteer de gewoontes zoals die er zijn.
Mocht ik die wel willen veranderen, dan gaat jouw verhaal in.
Als gezin hebben wij ook genoeg aan de taken die we doen, waaronder coachen van een team en de gewone dingen zoals rijden en supporter zij. En ja, de rest van alles wat geregeld wordt, kunnen we ons niet druk over maken. Wij accepteren gewoon zoals het is.
Annet
11-12-2011 om 19:45
Dat is nou het mooie van de fruit- en koekdienst
Eén teamlid verzorgt de pauzehap, dat is per definitie fruit of groente (komkommer/wortel). Ideaal spul voor dat moment, gezond en geen werk voor de andere ouders.
Eén teamlid verzorgt de koek voor ná de wedstrijd, dit is een rol of pak koekjes, zeker geen overdreven dingen zoals roze koeken. De club zorgt voor de ranja.
En ja, soms is er iets te vieren en worden er zakjes chips uitgedeeld of in de zomer een ijsje. Maar gelukkig is dat maar 2-3 keer per seizoen.
Ik heb geen behoefte om de extra's die mijn kinderen krijgen (op school of club) te controleren. Toestemming vragen vind ik ook niet nodig. Dat vind ik meer passen bij een veel jonger kind (peuter/kleuter).
Mocht het echt uit de hand lopen, dan zeg ik er echt wel wat van. Dit is op school wel eens gebeurd. Op de club nog nooit.
Kaaskopje
12-12-2011 om 02:33
Tinus
Als er al wordt gesnaaid is dat van eigen meegebrachte voorraad of geld uit de spaarpot of van ma/pa. Getrakteerd worden door de club of een trainer komt zelden voor.
Kaaskopje
12-12-2011 om 02:46
Meike
Mijn kinderen zijn inmiddels volwassen. Ik kan alleen nog adviseren. Los daarvan kan het mij eigenlijk niet zo heel veel schelen of er op zaterdag bij voetbal een roze koek wordt uitgedeeld of een patatje. Ik heb werkelijk nog nooit bedacht dat ik boos zou moeten zijn op mensen die mijn dochter op iets lekkers trakteren. Dus sorry... ik ben van mening dat het niet erg is als een kind wat lekkers krijgt rond een voetbalwedstrijd of welke wedstrijd dan ook. Fruit eten kan de rest van de dag ook nog wel. Maar misschien komt dat omdat ik mij geen zorgen hoef te maken om het glazuur van haar tanden en haar gewicht, of een ziekte waar een traktatie de boel in de war kan schoppen.
Kaaskopje
12-12-2011 om 12:49
Proberen
Ik zit maar een beetje hardop te denken hoor, maar de kantine zou je dus wel kunnen sluiten als er geen thuiswedstrijden zijn. Ik heb geen idee hoe vaak dat voorkomt overigens
Ik hoorde afgelopen week weer dat het heel erg moeilijk gaat worden voor veel verenigingen, omdat de subsidiekraan dicht is of gaat. In dat opzicht vind ik het wel begrijpelijk dat er zoveel mogelijk inkomsten worden geregeld via de kantine, maar vrijwilligerswerk is nu eenmaal lastig te organiseren voor veel clubs, dus dan moet er geschipperd worden. Als je ouders verplicht om mee te helpen, werkt dat in de hand dat ze afhaken mét de contributie die ze voor hun kind hadden neergeteld als ze wel lid geworden waren.
sinas
12-12-2011 om 21:42
Altijd wel een thuiswedstrijd
er voetbalt altijd wel een deel thuis en een deel uit.
Jesse_1
13-12-2011 om 14:03
Vrijwilligersbijdrage
Op onze club wordt komend jaar een vrijwilligersbijdrage ingevoerd omdat er een aantal taken niet ingevuld werden. Dit houdt in dat je een bedrag extra betaald op de contributie en dat bedrag krijg je terug als je vrijwilligerswerk hebt verricht (dus als coach, trainer, schoonmaak, bardienst, scheidsrechter, klusjes etc). Dingen waarvoor ze geen vrijwilligers krijgen worden dan betaald gedaan.
Overigens verbaas ik mij ook wel eens wat er allemaal heel vroeg op de dag gekocht wordt voor de kinderen in de kantine (en dan niet incidenteel). Maar bar moet toch open voor supporters om thee/koffie te verkopen en de ranja voor de spelers te verstrekken?
NB Ik ben er wel eens op aangesproken door een andere ouder "Wat goed dat jouw kind water drinkt tussendoor". Haar kind wilde alleen een energiedrank of limo of zo. Is niets goeds aan vind ik, ik vind het normaal. En een keer AA-drink mogen ze ook best hoor.
Puck
14-12-2011 om 16:24
Ik weet dat datzelfde systeem gehanteerd wordt door een volleybalvereniging in ons district en wat ik daarvan weet is dat het prima schijnt te draaien. Kennelijk zijn mensen toch gemotiveerder als je er iets voor betaald krijgt en aan de andere kant geeft het voor sommige mensen ook de mogelijkheid om zo een deel van de contributie terug te verdienen als ze wat krap bij kas zitten. Ik zou dat systeem ook hier wel bij de verenigingen willen.
Jesse_1
14-12-2011 om 23:48
Waar het bijvoorbeeld om gaat is scheidsrechters. De vereniging kent geen verplichting aan bijv. de A-spelers om wedstrijden te fluiten. Hierdoor zijn er vaak geen scheidsrechters bij wedstrijden voor de F en E-pupillen en moeten leiders/ouders zelf fluiten.
Er is ook geen wedstrijdsecretaris te vinden voor de F-pupillen.
Klaarblijkelijk gaat het ook om de schoonmaak - hiervoor ben je denk ik flexibeler in tijd.
Ze hebben een klein onderzoek gehouden bij clubs in de regio en sommige clubs hanteren al een soortgelijk systeem. Daarbij is de contributie bij ons ook relatief laag.
Maar goed, ze zijn het nu aan het uitwerken. Er moet uiteraard ook een vrijwilliger komen die het 'vrijwilligerswerk' gaat coördineren.
Overigens is het bij kinderen onder de 16 wel zo dat je sowieso maar 1 taak per gezin hoeft te doen, anders wordt het met bijv. 4 kinderen op de club wel een aardig werk!
Jesse